Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaha, poikani oli sitten muuttanut vuokra-asunttoon jossa paljon vikoja! Voiko vuokraisäntä syyttää häntä

Vierailija
17.08.2022 |

että on aiheuttanut nämä viat? Poika muutti siis noin 5 kk vuokra-asuntoon ja siellä on ilmennyt paljon vikoja, esim pistorasia "rikkI", en tiedä miten hajonnut, keittiönkaapin ritilä roikkuu, muitakin vikoja. KÄvin vasta kylässä pari viikkoa sitten ja poikaa ei kuulemma haittaa ja vuokra isäntä oli sanonut että asunto muka "siisti". Nämä viat oli olleet jo ennenkuin poikani muutti mutta Poikani ei ole ilmoittanut vioista, joten voiko vuokra isäntä nyt syyttää häntä ja joutuu itse maksamaan? Vähän huolissani nyt olen.. ON pojan ensimmäinen asunto ja ei tietenkään osannut toimia oikein näissä tilanteissa.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä. Näköjään vuokra iisäntä on "hälläväliä" tyyppi koska pojan muuttaessa edes kunnollista palovaroitinta ei ollut asennettu. 

Vierailija
2/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin unohtui asunnon kunnollinen tarkistaminen ja vikojen/epäkohtien luettelointi vuokrasopimuksen liitteeksi ennen vuokrasopimuksen allekirjoittamista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin unohtui asunnon kunnollinen tarkistaminen ja vikojen/epäkohtien luettelointi vuokrasopimuksen liitteeksi ennen vuokrasopimuksen allekirjoittamista?

Tätä ei oltu tehty, en tiedä miksi. Tämä oli pojan ensimmäinen vuokra-asunto.E i edes halunnut minua mukaan näyttöön, kun sanoi " selviänsä" itse. Ajattelin, että kyllä sitten selviää... 

Vierailija
4/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No.. Eikö apua???92

Vierailija
5/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä vuokranantaja voi halutessaan maksattaa pojallasi kaiken rikkinäisen/viallisen, koska poika ei voi todistaa niiden olleen sellaisia jo muutaessa.

Vierailija
6/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä vuokranantaja voi halutessaan maksattaa pojallasi kaiken rikkinäisen/viallisen, koska poika ei voi todistaa niiden olleen sellaisia jo muutaessa.

Eli tonnien maksu tulossa...?

Vierailija
7/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asukas ei ole ilmoittanut vioista heti, häntä voidaan pitää vastuullisena niiden pahenemisesta ja jos asuntoa ei ole tarkastettu tai dokumentoitu siihen muutettaessa, asukasta voidaan pitää vastuullisena kaikesta muuton jälkeen ilmi tulevasta.

Vierailija
8/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnosta on kyllä joitain kuvia kun poika muutti sinne, sanoi, voiko nämä kelvata todisteeksi?22

Vierailija
9/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi taitaa olla melkoinen tissiposki kun mamma hoitaa asiansa vauvapalstalla. 

Vierailija
10/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan olisi pitänyt kuvata kaikki näkyvät viat.

Silloin niistä on todiste.

Asunnon rähjäisyys, kuluneisuus kuten likaiset repetyneet tapetit, kuluneet kaapit, wc-kalusteiden pinttyneisuus sun muut, eivät itse asiassa ole vikoja.

Ne ovat asunnon normaalia kulumista käytössä, etenkin jos vuokranantaja ei välitä eikä halua remontoida huoneistoa.

Ja miksi välittäisi, jos vuokralaisi saa muutoinkin.

Ja eihän pojan tarvitse ikäänsä siinä asunnossa asua.

Etsii koko ajan pikkuhiljaa parempaa asuntoa.

Varsinaiset viat voi kuvata puhelimeen tai kameraan vieläkin. Kukaan ei ehdi kahdessa vkossa vikoja juuri aiheutella.

Vierailija
11/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnosta on kyllä joitain kuvia kun poika muutti sinne, sanoi, voiko nämä kelvata todisteeksi?22

Viathan ovat voineet silloin tulla siinä poikasi muuton yhteydessä. Kuvat olisi pitänyt ottaa vuokranantajan läsnäollessa ja ENNEN vuokrasopimuksen allekirjoittamista.

Vierailija
12/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojan olisi pitänyt kuvata kaikki näkyvät viat.

Silloin niistä on todiste.

Asunnon rähjäisyys, kuluneisuus kuten likaiset repetyneet tapetit, kuluneet kaapit, wc-kalusteiden pinttyneisuus sun muut, eivät itse asiassa ole vikoja.

Ne ovat asunnon normaalia kulumista käytössä, etenkin jos vuokranantaja ei välitä eikä halua remontoida huoneistoa.

Ja miksi välittäisi, jos vuokralaisi saa muutoinkin.

Ja eihän pojan tarvitse ikäänsä siinä asunnossa asua.

Etsii koko ajan pikkuhiljaa parempaa asuntoa.

Varsinaiset viat voi kuvata puhelimeen tai kameraan vieläkin. Kukaan ei ehdi kahdessa vkossa vikoja juuri aiheutella.

Ei niitä ole erikseen kuvattu, enimmäkseen asunto on vähän ränsistynyt, mutta esim se tiskikaapin ritillä se roikkuu ja sitten pistorasiassa säröjä, ja yhdessä kaapissa lommo. Näistä on kyllä joitain kuvia ajalta hän sanoi. Ei itse ollut huolissaan, kun ei tietenkään ymmärrä tälläisiä asioita...

Vierailija
13/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee tarkoituksella rähjäinen, että voi pitää takuuvuokran.

Vierailija
14/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viathan ovat voineet silloin tulla siinä poikasi muuton yhteydessä. Kuvat olisi pitänyt ottaa vuokranantajan läsnäollessa ja ENNEN vuokrasopimuksen allekirjoittamista.

Mulla on otettu kuvat kun muutin. Vuokra-antaja ei ollut paikalla, mutta, Kelpaako?!

Vierailija
15/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitähn voi vetää oikeuteen jos ei maksa takuuvuokraa. kyllä minä voin äitinä todistaa että asunto ei missään hemaisevassa kunnossa ollut pojan muutettua. Ja joku 60 luvun ränsistynyt talo muutenkin. Siinä jo tarpeeksi todistetta. 

Vierailija
16/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitähn voi vetää oikeuteen jos ei maksa takuuvuokraa. kyllä minä voin äitinä todistaa että asunto ei missään hemaisevassa kunnossa ollut pojan muutettua. Ja joku 60 luvun ränsistynyt talo muutenkin. Siinä jo tarpeeksi todistetta. 

Rappykäytäväkin huonossa kunnossa ja talon etusivut. Siitä voi päätellä! T. mutsi. 

Vierailija
17/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kaikki te lasten äidit ja isät. Neuvokaa lapsianne tulotarkastuksen tekemisessä. Teidän itse ei sinne tarvitse mennä mukaan, mutta kertokaa mitkä ovat vuokralaisen oikeudet ja velvollisuudet. Ennen muuttoa tai viimeis

tään silloin pitää dokumentoida asunnon viat, tehdä niistä kirjallinen ilmoitus välittäjälle ja/tai vuokraisännälle eli asunnon omistajalle. Ja sitä mukaa, kun asuntoon tulee uusia vikoja tai siinä havaitaan uusia vikoja, on ilmoitettava siitä vuokraisännälle kirjallisesti. Jotkut vuokraisännät ovat superlaiskoja tyyliin "ei kuulu mulle, ilmoita isännöitsijälle". No, isännöitsijähän piittaa näistä paskat, koska se asunnon oikea omistaja on se vuokraisäntä eli vuokranantaja. Mutta kuitenkin, vika on ilmoitettu ja dokumentoitu asunnon omistajalla, eli tällä olisi ollut tilaisuus puuttua asiaan, järjestää korjaus jne.

On selvää, että itsenäistyvä nuori ei näistä kuvioista ole selvillä. Näitä ei koulussa opeteta, ja muutenkin hänelle elämä on vielä uutta ja ihmeellistä. No juu, kaikesta voi ottaa selvää. Mutta ei ne nuoret ehkä itse keksi; itse asiassa nuoret eivät ole netin tiedonhaussa keskimäärin ollenkaan niin hyviä kuin monet kuvittelevat.

Vierailija
18/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kaikki te lasten äidit ja isät. Neuvokaa lapsianne tulotarkastuksen tekemisessä. Teidän itse ei sinne tarvitse mennä mukaan, mutta kertokaa mitkä ovat vuokralaisen oikeudet ja velvollisuudet. Ennen muuttoa tai viimeis

tään silloin pitää dokumentoida asunnon viat, tehdä niistä kirjallinen ilmoitus välittäjälle ja/tai vuokraisännälle eli asunnon omistajalle. Ja sitä mukaa, kun asuntoon tulee uusia vikoja tai siinä havaitaan uusia vikoja, on ilmoitettava siitä vuokraisännälle kirjallisesti. Jotkut vuokraisännät ovat superlaiskoja tyyliin "ei kuulu mulle, ilmoita isännöitsijälle". No, isännöitsijähän piittaa näistä paskat, koska se asunnon oikea omistaja on se vuokraisäntä eli vuokranantaja. Mutta kuitenkin, vika on ilmoitettu ja dokumentoitu asunnon omistajalla, eli tällä olisi ollut tilaisuus puuttua asiaan, järjestää korjaus jne.

On selvää, että itsenäistyvä nuori ei näistä kuvioista ole selvillä. Näitä ei koulussa opeteta, ja muutenkin hänelle elämä on vielä uutta ja ihmeellistä. No juu, kaikesta voi ottaa selvää. Mutta ei ne nuoret ehkä itse keksi; itse asiassa nuoret eivät ole netin tiedonhaussa keskimäärin ollenkaan niin hyviä kuin monet kuvittelevat.

TOtta, ei poikani tiennyt näistä. Paljonkohan voi joutua maksamaan? En halua että joutuu velkavankeuteen tai jotain, että elämä menee piloille tämän takia... On vasta 21v.

Vierailija
19/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palovaroittimen asennus on asukkaan (vuokralaisen), ei omistajan (vuokranantajan) vastuulla.

Jostain ritilästä ja yhdestä pistorasian suojasta nyt ei tule kuin 30e lasku jos huonoiten kävisi. On vuokraisännälläkin vastuu näyttää toteen, että vuokralainen on viat aiheuttanut. Esim. Vuokrantajan ottamat kuvat ennen muuttoa.

Vierailija
20/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palovaroittimen asennus on asukkaan (vuokralaisen), ei omistajan (vuokranantajan) vastuulla.

Jostain ritilästä ja yhdestä pistorasian suojasta nyt ei tule kuin 30e lasku jos huonoiten kävisi. On vuokraisännälläkin vastuu näyttää toteen, että vuokralainen on viat aiheuttanut. Esim. Vuokrantajan ottamat kuvat ennen muuttoa.

onko totta, että myös vuokra antajan pitää todistaa että vuokralainen aiheuttanut viat? 483

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme