Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaha, poikani oli sitten muuttanut vuokra-asunttoon jossa paljon vikoja! Voiko vuokraisäntä syyttää häntä

Vierailija
17.08.2022 |

että on aiheuttanut nämä viat? Poika muutti siis noin 5 kk vuokra-asuntoon ja siellä on ilmennyt paljon vikoja, esim pistorasia "rikkI", en tiedä miten hajonnut, keittiönkaapin ritilä roikkuu, muitakin vikoja. KÄvin vasta kylässä pari viikkoa sitten ja poikaa ei kuulemma haittaa ja vuokra isäntä oli sanonut että asunto muka "siisti". Nämä viat oli olleet jo ennenkuin poikani muutti mutta Poikani ei ole ilmoittanut vioista, joten voiko vuokra isäntä nyt syyttää häntä ja joutuu itse maksamaan? Vähän huolissani nyt olen.. ON pojan ensimmäinen asunto ja ei tietenkään osannut toimia oikein näissä tilanteissa.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nuo viat kuulosta kovin kalliilta korvatakaan, jos sellaista vuokranantaja vaatisi.

Itse muutettiin uudiskohteeseen, jossa oli lommoja jääkaapissa, postiluukussa yms. jo tullessa. Näistä heti kuvien kera tieto vuokranantajalle.

Lisäksi joka kuukausi tullut ilmi erilaisia rakennusvirheitä, joita sitten isännöitsijän, huoltomiesten ja rakennuttajan kanssa selvitelty. Kaiken ovat kyllä korjanneet eikä meiltä mitään ole veloitettu, kun selvästi rakennusvirheitä. Nämä olisikin olleet kalliimpia korjattavia, kuin joku lommo tai rikkinäinen pistorasia. 

Toki hieman vuoden asumisen jälkeen alkaa jatkuvat viat kyllästyttämään, mutta ei jaksa muuttaakaan vielä, joten tällä mennään.

Vierailija
22/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoneiston haltijan, eli asukkaan, on hankittava palovaroitin ja pidettävä se toimintakunnossa. Asukkaan on siis tarkastettava palovaroittimen toiminta kuukausittain, ja paristo on vaihdettava vuosittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kaikki te lasten äidit ja isät. Neuvokaa lapsianne tulotarkastuksen tekemisessä. Teidän itse ei sinne tarvitse mennä mukaan, mutta kertokaa mitkä ovat vuokralaisen oikeudet ja velvollisuudet. Ennen muuttoa tai viimeis

tään silloin pitää dokumentoida asunnon viat, tehdä niistä kirjallinen ilmoitus välittäjälle ja/tai vuokraisännälle eli asunnon omistajalle. Ja sitä mukaa, kun asuntoon tulee uusia vikoja tai siinä havaitaan uusia vikoja, on ilmoitettava siitä vuokraisännälle kirjallisesti. Jotkut vuokraisännät ovat superlaiskoja tyyliin "ei kuulu mulle, ilmoita isännöitsijälle". No, isännöitsijähän piittaa näistä paskat, koska se asunnon oikea omistaja on se vuokraisäntä eli vuokranantaja. Mutta kuitenkin, vika on ilmoitettu ja dokumentoitu asunnon omistajalla, eli tällä olisi ollut tilaisuus puuttua asiaan, järjestää korjaus jne.

On selvää, että itsenäistyvä nuori ei näistä kuvioista ole selvillä. Näitä ei koulussa opeteta, ja muutenkin hänelle elämä on vielä uutta ja ihmeellistä. No juu, kaikesta voi ottaa selvää. Mutta ei ne nuoret ehkä itse keksi; itse asiassa nuoret eivät ole netin tiedonhaussa keskimäärin ollenkaan niin hyviä kuin monet kuvittelevat.

Ihan hyvä on neuvoa ja varmistella, mutta kuten tässäkin ap sanoi, niin poika oli kertonut itse selviävänsä. Ilmeisesti kuitenkin suhtautuu asiaan rennommin kuin ap, mikä voi kostautua tai olla kostautumatta ihan vuokranantajasta riippuen.

Kyllä täysi-ikäinen pystyy tämmöiset asiat itse selvittämään, jos on halukkuutta ja ajattelu- ja toimintakyvyltään ikätasoinen.

Perusasiat vuokralaisen ja vuokranantajan vastuista ja vuokrasopimuksen sisällöstä, tulo- ja lähtötarkastuksista ym. löytyy helposti netistä, jos ei ole ketään keneltä kysyä.

Kannattaa se tehdä selväksi lapselle, että jokainen on vastuussa omista teoistaan, olipa tietoinen niiden seurauksista tai ei, ja että kannattaa varmistaa selustansa mitä tahansa sitovaa sopimusta allekirjoittaessa. Nämä kun ymmärtää, niin on ihan erilainen motivaatio myös tiedon etsimiseen.

Jokainen kokemus on myös hyvää oppia; jos tulee kerran takuuvuokra maksettavaksi tai vuokraisäntä muutoin kiero, niin varmasti muistaa seuraavalla kerralla varmistaa asiat kunnolla etukäteen.

Vierailija
24/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät nuo viat kuulosta kovin kalliilta korvatakaan, jos sellaista vuokranantaja vaatisi.

Itse muutettiin uudiskohteeseen, jossa oli lommoja jääkaapissa, postiluukussa yms. jo tullessa. Näistä heti kuvien kera tieto vuokranantajalle.

Lisäksi joka kuukausi tullut ilmi erilaisia rakennusvirheitä, joita sitten isännöitsijän, huoltomiesten ja rakennuttajan kanssa selvitelty. Kaiken ovat kyllä korjanneet eikä meiltä mitään ole veloitettu, kun selvästi rakennusvirheitä. Nämä olisikin olleet kalliimpia korjattavia, kuin joku lommo tai rikkinäinen pistorasia. 

Toki hieman vuoden asumisen jälkeen alkaa jatkuvat viat kyllästyttämään, mutta ei jaksa muuttaakaan vielä, joten tällä mennään.

tuo vähän helpotti :) t.mutsi

Vierailija
25/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissa on jo housussa kun 5 kuukautta asuttu. Ei teitä kukaan voi auttaa. Takuuvuokrat vähintään menee korjauksiin ellei päätä remontoida koko luukkua poikas piikkiin.

Vierailija
26/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojan olisi pitänyt kuvata kaikki näkyvät viat.

Silloin niistä on todiste.

Asunnon rähjäisyys, kuluneisuus kuten likaiset repetyneet tapetit, kuluneet kaapit, wc-kalusteiden pinttyneisuus sun muut, eivät itse asiassa ole vikoja.

Ne ovat asunnon normaalia kulumista käytössä, etenkin jos vuokranantaja ei välitä eikä halua remontoida huoneistoa.

Ja miksi välittäisi, jos vuokralaisi saa muutoinkin.

Ja eihän pojan tarvitse ikäänsä siinä asunnossa asua.

Etsii koko ajan pikkuhiljaa parempaa asuntoa.

Varsinaiset viat voi kuvata puhelimeen tai kameraan vieläkin. Kukaan ei ehdi kahdessa vkossa vikoja juuri aiheutella.

Ei niitä ole erikseen kuvattu, enimmäkseen asunto on vähän ränsistynyt, mutta esim se tiskikaapin ritillä se roikkuu ja sitten pistorasiassa säröjä, ja yhdessä kaapissa lommo. Näistä on kyllä joitain kuvia ajalta hän sanoi. Ei itse ollut huolissaan, kun ei tietenkään ymmärrä tälläisiä asioita...

Tietysti ne kuvat kannattaa säilyttää, mutta jos asunto on huonossa kunnossa, niin todenmäköis sti odottaa suurempaa remonttia.

Itsellänikin tälläinen asunto vuokrattuna ja vuokrannut siinä kunnossa mitä asunto on ja se on huomioitu vuokrassa. Eikä tulisi mielenkään jälkeenpäin tehdä rempnttia, vaikka vuokralainen vaatisi.

Vierailija
27/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistorasian pitäisi huoltoyhtiön korjata. Samoin esim.jos dataliittimet on huonoja. Huoneistossa pitäisi olla taloyhtiön kansio josta selviää mikä vika kuuluu kenenkin korjata.

Vierailija
28/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko niitä kuvia nyt laittaa vuokranantajalle, niin asia selviäisi heti? Ja tosiaan, ei nuo kalliilta korjattavilta kuulosta, jos esim. vaan pistorasian kotelo on rikki ja joku ritilä.

Vierailija
29/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoneiston haltijan, eli asukkaan, on hankittava palovaroitin ja pidettävä se toimintakunnossa. Asukkaan on siis tarkastettava palovaroittimen toiminta kuukausittain, ja paristo on vaihdettava vuosittain.

Nykyään lähes kaikissa vuokra- ja omistusasunnoissa on taloyhtiön asentamat sähköviralla ja varalähteellä toimivat palovaroittimet.

Vierailija
30/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon rähjäisyys, kuluneisuus kuten likaiset repetyneet tapetit, kuluneet kaapit, wc-kalusteiden pinttyneisuus sun muut, eivät itse asiassa ole vikoja.

Ne ovat asunnon normaalia kulumista käytössä, etenkin jos vuokranantaja ei välitä eikä halua remontoida huoneistoa.

Varsinaiset viat voi kuvata puhelimeen tai kameraan vieläkin. Kukaan ei ehdi kahdessa vkossa vikoja juuri aiheutella.

WC-kalusteiden pinttyneisyys voi olla normaalia kulumista tai ihan täysin vuokralaisen laiminlyöntiä. Äitini on asunut nykyisessä asunnossaan vuokralla liki 20 vuotta ja vessa on aivan järkyttävässä kunnossa. Hän tykkää tupakoida vessassa, ja se kyllä näkyy. Seinä, lattiat ja kaikki mahdolliset pinnat ovat täysin ruskehtuneita. Eikä ole tainnut koskaan koskeakkaan vessaharjaan, koko pytty on sisältä pohjaa myöten täysin musta. En tiedä tarkemmin sanoa kieltääkö vuokrasoppari tupakointia sisällä, mutta siinäpähän mamma maksaa pitkän pennin jos asiasta nousee mekkala.

Vierailija
31/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

109876 kirjoitti:

Voisko niitä kuvia nyt laittaa vuokranantajalle, niin asia selviäisi heti? Ja tosiaan, ei nuo kalliilta korjattavilta kuulosta, jos esim. vaan pistorasian kotelo on rikki ja joku ritilä.[/quote

Eikö kelpaa että on itse ottanut kuvat ja tallentanut koneelle? jos vuokran antaja alkaa inttää vastaan muuttaessa, sanoo että on kuvat todistus aineistona.

Vierailija
32/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä vuokranantaja voi halutessaan maksattaa pojallasi kaiken rikkinäisen/viallisen, koska poika ei voi todistaa niiden olleen sellaisia jo muutaessa.

Asunnosta on kyllä joitain kuvia kun poika muutti sinne, sanoi, voiko nämä kelvata todisteeksi?22

Onko kuvissa pvm. milloin ne on otettu?

Vierailija
33/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

109876 kirjoitti:

Voisko niitä kuvia nyt laittaa vuokranantajalle, niin asia selviäisi heti? Ja tosiaan, ei nuo kalliilta korjattavilta kuulosta, jos esim. vaan pistorasian kotelo on rikki ja joku ritilä.

Monet nämä viat on kyllä varmaan sen takia kun asunto on vaan vanha ja ränsistynyt. Esim kulumaa joka paikoissa, ja maalitahroja (joku edellinen asukas vähän taiteillut?) , listat kuluneet, (?), sitten nuo pistorasiat rikki mutta ne varmaan menee huollon piikkiin? .. Keittiön ritilä on se yksi ongelmallisin kun näyttää että oisi itse hajotettu. Kylppärissä porailtu. Mutta muuten asunto on vain vanha, kulunut ja "ränsistynyt"  niin en tiedä miten tai voiko vuokra-antaja sakottaa poikaani tästä. t.mutsi

Vierailija
34/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä vuokranantaja voi halutessaan maksattaa pojallasi kaiken rikkinäisen/viallisen, koska poika ei voi todistaa niiden olleen sellaisia jo muutaessa.

Asunnosta on kyllä joitain kuvia kun poika muutti sinne, sanoi, voiko nämä kelvata todisteeksi?22

Onko kuvissa pvm. milloin ne on otettu?

Eikös jokaisesta tiedostosta saa kyllä kuvan ja kyllä minäkin voin mutsina todistaa että asunto oli jo ränsistyneessä kunnossa pojan muutettua..s anoin että etsisi nyt parempaa asuntoa.. t. mutsi

Vierailija
35/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä ole erikseen kuvattu, enimmäkseen asunto on vähän ränsistynyt, mutta esim se tiskikaapin ritillä se roikkuu ja sitten pistorasiassa säröjä, ja yhdessä kaapissa lommo. Näistä on kyllä joitain kuvia ajalta hän sanoi. Ei itse ollut huolissaan, kun ei tietenkään ymmärrä tälläisiä asioita...

Tietysti ne kuvat kannattaa säilyttää, mutta jos asunto on huonossa kunnossa, niin todenmäköis sti odottaa suurempaa remonttia.

Itsellänikin tälläinen asunto vuokrattuna ja vuokrannut siinä kunnossa mitä asunto on ja se on huomioitu vuokrassa. Eikä tulisi mielenkään jälkeenpäin tehdä rempnttia, vaikka vuokralainen vaatisi.

poika asunnossa myös melko halpa vuokra t.mutsi

Vierailija
36/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WC-kalusteiden pinttyneisyys voi olla normaalia kulumista tai ihan täysin vuokralaisen laiminlyöntiä. Äitini on asunut nykyisessä asunnossaan vuokralla liki 20 vuotta ja vessa on aivan järkyttävässä kunnossa. Hän tykkää tupakoida vessassa, ja se kyllä näkyy. Seinä, lattiat ja kaikki mahdolliset pinnat ovat täysin ruskehtuneita. Eikä ole tainnut koskaan koskeakkaan vessaharjaan, koko pytty on sisältä pohjaa myöten täysin musta. En tiedä tarkemmin sanoa kieltääkö vuokrasoppari tupakointia sisällä, mutta siinäpähän mamma maksaa pitkän pennin jos asiasta nousee mekkala.

Sitruunahappoa pönttö täyteen niin lähtee mustat ja ruskeat pois.

Vierailija
37/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi

Vierailija
38/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut poikani kanssa kuvia hänen asunnosta meistä yhdessä ja takaa näkyy esim että talo ei mitenkään huonossa kunnossa ole. 

Vierailija
39/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut poikani kanssa kuvia hänen asunnosta meistä yhdessä ja takaa näkyy esim että talo ei mitenkään huonossa kunnossa ole. 

hienossa* siis

Vierailija
40/56 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kannattaa kuvata kaikki olennainen ennenkö laittaa nimensä soppariin, kysyy ensin että on ok käydä joka nurkka läpi, näin minä ainakin tein.

Riitalautakunnan kautta ensin kokeilemaan sovintoa jos alkaa vääntämään aiheesta.

Kyllä jokkut tosiaan alkaa vääntämään ihan mitättömistä asioista kuten pistorasiat.

Pitäisihän myös syyttäjän pystyä todistamaan edellisen asujan jäljet ja onko siinä välissä tehty asunnolle mitään jännää.

Myös jos asunnon vuokrauksessa tulee kodinkoneita käytettäväksi, niin pitää varmistaa ensin omistajalta jos haluaa toisenlaisen tai ihan vaan uuden oman tilalle, omistaja saa hakia edellisen itse tai sitten sovitaan sille kuljetus uuden yhteydessä kaatikselle, mutta ilman erillistä mainintaa ei kannata tehdä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi