Mitä tehdä, kun avioliiton aikana alkaa haluamaan kaikessa ihan eri asioita
Taustaksi: ollaan oltu yhdessä kymmenen vuotta, joista naimisissa kuusi. Lapset on kaksi ja neljä. Suhteen alkuaikoina haaveet elämästä oli molemmilla aika samoja, ja paljon niistä on toteutettukin, esim lapset ja perhe.
Nyt kuitenkin tuntuu, että kummatkin ollaan alettu haluamaan aivan päinvastaisia asioita. Asutaan lähiössä rivarissa, ja minä kaipaan kaupunkimaisempaan asumispaikkaan, en viihdy täällä, ja mies haluaa muuttaa maalle, siis aivan maalle. Lomat haluamme viettää aivan eri tyyppisissä kohteissa, hän jossain erämökillä koko perheellä, minä taas laadukkaassa viiden tähden hotellissa jossain Espanjassa, perheenä toki. Useita vastaavia esimerkkejä. Miten tämän oikein saisi selvitettyä?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin siis aloittaa keskustelua aiheesta mitä kannattaisi tehdä, kun on pienet lapset ja avioliitto, mutta molemmat ovat alkaneet haluamaan aika päinvastaisia asioita elämässä, siis melkein kaikissa asioissa. Asuminen ja matkailu oli vain esimerkkejä tilanteesta, en kaivanut välttämättä ratkaisuideaa minne matkustaa vaan ideoita tällaiseen kokonaistilanteeseen, missä aletaan haluamaan aivan eri asioita. Ap
No kannattaisi palstailun sijaan keskustella sen miehen kanssa ja miettiä yhdessä, miten asian ratkaisette. Ei ulkopuoliset voi tarjota teidän perheen sisäisiin asioihin ratkaisuja.
Ollaanhan me keskusteltu paljonkin. Ei tunnu löytyvän keskustelemalla ratkaisua eikä kompromissia. Halusin muiden ihmisten ideoita ja kokemuksia. Ei niinkään suoria ratkaisuja, kuten jo kirjoitin. Ehkä joku on kokenut saman tilanteen ja kertoisi mitä tapahtui tms. Ap
Eihän teidän tuon takia erota tarvitse. Selvää on, että ette muuta maalle kun sinun työt on Turussa ja siellä lapset on kasvaneet, jos ette molemmat 100% sitä halua. Jos se on vielä se teidän alkuperäinen suunnitelmakin asua tuolla lähiössä. Ette myöskään muuta ydinkeskustaan koska sekään ei ole lapsille paras paikka ja mies ei siellä viihdy. Yritätte löytää rauhallisen paikan läheltä palveluita. Lisäksi vaikkapa mökki sieltä maalta, että voitte (tai mies lasten kanssa voi) viettää siellä paljon aikaa. Lomareissut tosiaan niin, että menet sinne Espanjaan jonkun muun kanssa, vaikkapa tuttavaperheen, oman äitisi tai jonkun, ja mies menee sinne erämökille ja ottaa lapset mukaan toisinaan. Ei ole aina pakko lomailla yhdessä. Kyllä mieskin sen jossain kohtaa tajuaa, ettei voi pakottaa sinua taipumaan omiin haavaisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on taas aloittaja, jolle mikään ehdotettu vaihtoehto ei kelpaa. Eli trolli.
Vaihtoehdoksi on annettu muuttaa vieläkin kauemmaksi tai erota ja antaa lapset miehen mukaan. Onpa järkevää.
Itse ehdotan, että muutatte keskustaan ja hankitte miehelle hyvin alkeellisen mökin kaukaa. Sellaiset mökit ei maksa paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin siis aloittaa keskustelua aiheesta mitä kannattaisi tehdä, kun on pienet lapset ja avioliitto, mutta molemmat ovat alkaneet haluamaan aika päinvastaisia asioita elämässä, siis melkein kaikissa asioissa. Asuminen ja matkailu oli vain esimerkkejä tilanteesta, en kaivanut välttämättä ratkaisuideaa minne matkustaa vaan ideoita tällaiseen kokonaistilanteeseen, missä aletaan haluamaan aivan eri asioita. Ap
No kannattaisi palstailun sijaan keskustella sen miehen kanssa ja miettiä yhdessä, miten asian ratkaisette. Ei ulkopuoliset voi tarjota teidän perheen sisäisiin asioihin ratkaisuja.
Ollaanhan me keskusteltu paljonkin. Ei tunnu löytyvän keskustelemalla ratkaisua eikä kompromissia. Halusin muiden ihmisten ideoita ja kokemuksia. Ei niinkään suoria ratkaisuja, kuten jo kirjoitin. Ehkä joku on kokenut saman tilanteen ja kertoisi mitä tapahtui tms. Ap
Muut ihmiset keskustelevat ja jos se ei onnistu on aika erota. Ei parisuhde toimi niin, että kumpikin hakkaa päätä seinään tahollaan ja mistään ei saada yhdessä päätettyä. Joku joka on kokenut saman on eronnut, koska yhdessä olemisessa ei ole mitään järkeä, jos kompromissitaitoja ei ole. Silloin ei myöskään ole enää rakkautta, joka pitäisi yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehdoksi on annettu muuttaa vieläkin kauemmaksi tai erota ja antaa lapset miehen mukaan. Onpa järkevää.
Itse ehdotan, että muutatte keskustaan ja hankitte miehelle hyvin alkeellisen mökin kaukaa. Sellaiset mökit ei maksa paljoa.
Eli miehen pitää taipua naisen tahtoon ja palkinnoksi saa alkeellisen mökin. Onpa järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo vastaa miehen toiveeseen maalla asumisesta? Niinpä, ihan yhtä paljon kuin se kauemman muuttaminen vastaa ap:n toiveita keskusta-asumisesta.
Miehellä on joku kriisi. Lukemattomat ihmiset asuu paikassa joka ei ole heille ensisijaisesti mieleinen, töitten ja perheen vuoksi. Harrastuksista ja lomailutoiveistakin joutuu tinkimään. Aika lyhyessä ajassa on tuo miehen mielenmuutos tapahtunut, joten voi olla että se tasoittuukin ja alkaa löytyä halua kompromissiin, kun asiaa aikansa hauduttelee. Toki joskus ero on ainoa vaihtoehto, mutta ei sen pitäisi olla mitenkään ensisijainen lapsiperheessä.
Muutatte johonkin pikkukunnan keskustaan? Silloin saat keskustan palvelut ja mies pääsee maalle.
Lapsille olisi ehkä kivempi käydä koulut siellä maalla minne kaikki kaupunkien paha ei ole vielä tullut
Tilanteenne vaikuttaa sikäli hankalalta, että päätittepä tehdä mitä hyvänsä niin jotain joustoa on pakko löytyä kummaltakin, mutta löytyykö sitä? Mikä olisi miehesi mielestä sopiva kompromissiratkaisu? Itse voisin ajatella, että mökki/vapaa-ajan asunto miehesi kotipaikkakunnalta voisi olla sopiva ratkaisu, siellähän voi parhaimmillaan viettää paljonkin aikaa (mies enemmän, jos muuta perhettä ei niin kiinnosta). Asunnostanne taas, voisiko ratkaisu olla, että pysytte Turun sisällä, mutta löydätte uuden asunnon, joka tuntuu kummallekin kodikkaalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdotan, että muutatte maalle ja hankitte ap:lle hyvin alkeellisen kerrostaloyksiön keskustasta. Sellaiset ei maksa paljoa.
Ai eikö kuulostanutkaan näin päin yhtään hyvältä? Jännä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdotan, että muutatte maalle ja hankitte ap:lle hyvin alkeellisen kerrostaloyksiön keskustasta. Sellaiset ei maksa paljoa.
Ai muuttavat sinne 500 km päähän maalle ja ap on töissä turussa ja viettää viikot kerrostaloasunnossaan lasten kanssa kun mies ei voi pitää lapsia luonaan siellä maalla töiden ym takia. Joopajoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai muuttavat sinne 500 km päähän maalle ja ap on töissä turussa ja viettää viikot kerrostaloasunnossaan lasten kanssa kun mies ei voi pitää lapsia luonaan siellä maalla töiden ym takia. Joopajoo.
Etkö oikeasti tajunnut, mitä tuossa haettiin takaa?
Meillä mies puhuu, että kun jää eläkkeelle, haluaa muuttaa kokonaan maalle, mökillemme, joka on rintamamiestalo aika korvessa. On täysin kyllästynyt kaupungissa asumiseen. Hän ei tunnu mm. tässä asiassa miettivän, miten nivelrikon aiheuttamat vaivansa (joista on jatkuva ja rasittava valitus) vaikuttavat talon hoitamiseen maalla varsinkin talvella.
Minä kyllä viihdyn maalla kesät, mutta talvet haluan asua kaupungissa enkä kolata lunta maalla. Olen sen verran asunut nuoruudessa maalla, että tiedän miten hankalaa se oikeasti on, kun kauppaan on 15km matkaa eikä tietä ole vielä aurattu. Tykkään myös kaupungin valoista ja palveluista talvella, ja siitä että koiran kanssa voi kävellä monenlaisia reittejä ja katsella paikkoja kyllästymättä. Esim. mökillä suuntia on tasan kaksi, soratietä oikealle tai vasemmalle ja samaa puskaa koko tienreuna täynnä, mitä nyt yksi pikkujoki.....
Enpä tiedä mitä tästä vielä tulee.
Teillä ap voisi olla ratkaisu joku lähistön pikkukaupunki ja talo sen laitamilla.
Outo asenne että käytännön ratkasuehdotukset ei kelpaa. Kaikessa halutaan eri asioita, kuulostaa siltä ettei asenne ole enää perhe ja parisuhdekeskeinen.
No, mies ei voi vaatia ketään muuttamaan maalle, kun niin ei alunperin ole sovittu. Lomaongelmaan täällä oli jo hyviä ratkasuja.
Eikö se yhteinen suunnitelma perheestä enää kanna? Sehän on meneillään, eikä jo loppuunasti toteutettu
Kuulostaa kyllästymiselta ja että ap etsii oikeutusta vaihtelun haluun eli eroamiseen. Noin pienet lapset :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan, miten sieltä erämaasta sujuu lasten päivähoito ja koulut, kun joka paikkaan on pitkä matka eikä julkiset kulje? Vaihtaako mies työnsä säännölliseen päivätyöhön, jotta hän pärjää lasten kanssa? Aloittajahan asuu viikot siellä Turun keskustassa yksiössä. Eikä erämaamökissä ole mukavuuksia, joten perusarkeen menee tolkuttomasti aikaa ja vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioliitto on kompromisseja. Ei voi tehdä vain oman mielen mukaan. Esim. loman voi hoitaa niin, että kumpikin lomailee omien kavereiden kanssa ja saa siten sellaisen loman kuin toivoo. Asuminen johonkin kaupungin ja maaseudun puoliväliin jne.
Me asumme tavallaan siinä kompromississä nyt eli rivari kaupungin laitamilla. Kumpikaan ei enää viihdy. Ennen tämä oli molempien tykkäämä asumismuoto, siis kun tämä ostettiin 8 vuotta sitten. Ja meillä on kaksi pientä lasta. Vaikea on lomat viettää niin, että kumpikin aikuinen lomailee heinäkuun kavereidensa kanssa. Ap
Kaikki on vaikeaa, kun asioista tekee vaikeita. Samoin asiat ovat yleensä aika helposti järjestettävissä, jos tahtoa järjestämiseen löytyy. Eihän kukaan tarkoittanut, että pitää koko kuukausi lomailla kavereiden kanssa. Pitkä viikonloppu tai viikko riittää vallan hyvin. Tai menette perheenä viikoksi luksuslomalle Espanjaan ja viikoksi erähenkiselle lomalle Lappiin tms. Asioihin löytyy ratkaisu, kun halua nähdä vaivaa eikä jumita niissä omissa toiveissaan pelkästään. Aika harvoin pitkässä avioliitossa on mahdollista täydellisesti kaikki omat toiveet toteuttaa. Enemmän tai vähemmän pitää osata tehdä kompromisseja ja tyytyä siihen vähemmän täydelliseen vaihtoehtoon. Elämä kun ei ole satukirjaa.
Minä voin tehdä tuollaisen kompromissin, että mennään perheenä molempiin, erämökille ja Espanjaan johonkin all inclusiveen. Mies ei. Hänelle ei käy kuin se erämökki. Ap
Ja mikä estää sinua menemästä sinne all inclusive lomalle kavereiden kanssa? Mies pistää sinut nippusiteellä patteriin kiinni vai?
Kaverini ovat myös perheellisiä ja tekevät lomamatkansa lasten ja puolison kanssa. Ollaan kohta nelikymppisiä, osa ylikin. Ei minulla ole enää kymmeneen vuoteen ollut mitään tyttöporukkaa, jonka kanssa reissata. Ei sen jälkeen kun ihmiset alkoi perheellistymään. Ap
No jätä se mies kotiin ja reissaa lasten kanssa. Heinäkuussa on noin neljä viikkoa, eikö siinä nyt ehdi viettämään aikaa sekä yhdessä että kavereiden kanssa? Tai lomailkaa kolme viikkoa yhdessä ja sitten molemmat vielä yhden viikon yksin. Lapsethan siinä on mukana, mutta niinhän ne olisivat muutenkin. Muuttakaa kaupunkiin tai pitäkää se nykyinen asunto ja hommatkaa erämökki. Hankkikaa tarpeeksi läheltä nykyistä asuinpaikkaa ja olkaa viikonloppuja siellä. Ei ole noin vaikeaa. Antakaa molemmat toisillenne tilaa ja arvostakaa aikaa yhdessä. Muuten tukahdutte tuohon parisuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan, miten sieltä erämaasta sujuu lasten päivähoito ja koulut, kun joka paikkaan on pitkä matka eikä julkiset kulje? Vaihtaako mies työnsä säännölliseen päivätyöhön, jotta hän pärjää lasten kanssa? Aloittajahan asuu viikot siellä Turun keskustassa yksiössä. Eikä erämaamökissä ole mukavuuksia, joten perusarkeen menee tolkuttomasti aikaa ja vaivaa.
Kerrohan miksi luulet maaseudun olevan erämaata ja asuntojen siellä vain erämaamökkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä erämaamökistä sinä nyt puhut? Tuossa ehdotettiin muuttoa maalle, ei erämaahan. Tuhannet tuomalaiset asuvat maaseudulla ihan moderneissa kaikilla mukavuuksilla varustetuissa omakotitaloista. Vai luulitko oikeasti, että esim. maanviljelijä perheineen asuu jossain savupirtissä ulkohuusseineen :D:D:D:D
En jaksa tehdä enää yhtään pihatöitä, en haravoida, en tehdä enää lumitöitä. Toisella lapsistamme on eräs sairaus, joka hankaloittaa jonkun verran arkea. Siksikin haluaan kerrostaloon, että en vain tämän kaiken lapsiarjen keskellä ehdi enkä jaksa niitä pihaan liittyviä asioita. Ap
Jos sieltä löytyisi joku luonnonrauhainen okt, kun kumpikaan ei viihdy asunnossa. Paikkakuntajuttu on sitten toista.