inhoatko jotain murretta?
Omat inhokkini:
Pahin: Keski-Suomen murteet ( kuopivo, otakko maetoo )ja Oulun murre.
Lähes inhoan henkilöä, joka sanoo "niinkÖ".
Kaikkein kuvottavinta on kuitenkin tapa "käyttää koira" tai "laittaa sauna" yms.
Onko se niin helvetin ylivoimaista puhua kunnolla vai onko näillä ihmisillä päässä jotain vikaa, esim. suhteellisesti ottaen alhainen äo?
Kommentit (122)
Olen itse opiskellut pari vuotta
Itsekään en ole kunnolla oppinut Turun murretta vaikka täällä olen 20 vuotta viettänyt, vaan väliin tahtoo vieläkin sekoittua hirvee Mansen murre...
vastenmielistä venkulointia, kun asian voi ilmaista selvemminkin. Savolaisuus muutenkin luonteena inha.
Minkälainen luonne se sitten on?
mutta siinä vaiheessa kyllä särähtää korvaan, jos turhan leveästi puhuu (oli murre mikä hyvänsä).
Itse olen Etelä-Pohjanmaalla syntynyt, mutta asunut ympäri Suomea, en sen takia oikeastaan puhu mitään murretta, yleiskieltä lähinnä. Joitakin murresanoja kyllä livahtelee puheeseen :D
Asun kuopiossa. Mulla on yks kaveri, joka taitaa yrittää aina sulautua joukkoon, koska murre muuttuu kaupungin mukaan todella nopeasti :D Se kuulostaa ärsyttävältä.
Miten kukaan voi sanoa "missä"-sanan sijaan mihnä:)
(enkä kitse puhu niin) Ja aina yhtä kiva kuulla kun naapuri puhuu, en tiedä mistä kotoisin, muuta sanoo esim mie ja puhuu jotenkin todella pehmeästi.
Saattaa se vain tuo naapuristi olla täältä Pohjosesta. Meilä se h tullee jokasheen välhiin, vaikka ei sitä kuitenkhaan kaikhiin paikkoihin laiteta.
Ja eihän se joka kunnassa samhaan paikhaan tule. Se h vaihtaa paikkaa ko kunta muuttuu.
Murteet on minustaki rikkaus. Ja olen ylpeä omasta puheessa säilyneestä murteesta tuosta h:sta. Ei ole muuttunu vaikka muuallaki olen asunu. Useasti olen kuullu työssäni että tuo tyttö ei taia olla paikallisia vaan pohjosesta jostaki.
Jos siis minun äo tuosta heikkenee niin se on voi voi. Olen kuitenki ylpeä murteeni kantaja.
Ja samaa mieltä yhden edellisen vastaajan kanssa: "teinimurre": sössötys ja nenäänpuhuminen. Sukulaisteini muutti Jyväskylästä Helsinkiin; puhe on vaan törkeen kuuloista... Toivottavasti joskus arvostaa juuriaan ja Keski-Suomen murrettaan.
Sstädin teinit ei enaa eröta vökaaleitä töisistaan. "Vitty, saaks taalt jöstain jaateloo?". Lisäksi vokaalilla alkavien sanojen eteen pitää esittää sellainen kumma nielaus. Kluuvilaisessa kebabläävässä kuultua: "Ma 'otän 'yh(d)ën Städin 'aannöksen." "Öi mütsi, mjutsi, stikcää lämppuun 'äldis..."
Se murre on ihan kirkkaasti koko Suomen kamalin murre. Hyi olkoon! Vaikka mies olis kuin ihana tahansa muuten, komea, rikas, mukava, älykäs ym. mutta jos puhuu kuten tää Janne niin en kyllä koskis pitkällä tikullakaan..
Inhottavin on ehdottomasti se nasaalivokaaliteinihelsinki, jota myös paikalliset keski-ikäiset wannabe-tiukkafarkkumummot viljelevät oksettavan paljon. Oma suosikkini on Tornionjokilaakson murre, jonka pehmeys ja sulavuus on kuin musiikkia korville. "Ei sole poka mikhään ko miekolen ruukanu käyä ruothisa saaka joppaamasa". Muuten oikeastaan kaikki murteet kuulostavat korvaani siedettäviltä, jos murre tulee puhujalta luonnostaan. Epäaito vääntäminen kuulostaa lähinnä vaivaannuttavalta.
Äkkiseltään savosta tulee mieleen sketsiohjelmat (voe helevettiläenen!), tampereesta keski-ikäiset alkoholistilätkäfanit ja Matti Näsä, pohojalaismurteista juntit öykkäriuhoajat ja turusta ja oulusta muuten vain rajoittuneet tönkyrät. ;)
Kyllä Eteläpohojanmaan murre on vaan niin komiaa jotta ei voi paremmin sanua! Ollahan melekeen täyrellisiä, mutta meiltä puuttuu heikkouret!
Kuunnelkaa Lauri Tähkän kappalehia, niin tiärättä jotta kuuluusia ollahan, eikä muuksi muutu!
Voi kauhia helsinkiläästen murretta! Ei kyllä tervejärkinen selevää saa! ( ei kyllä tarvittekkaa)
Se on NIIN ihanaa! Vielä kun tulee matalalla, lempeällä ja oikein miehisellä äänellä niin tämä mamma on kuin teinityttö joka katsoo idoliaan kuolaten.
Minäkään en pidä loimaalaisten puheesta.
kymenlaakson mie ja sie -vääntäminen on kammottavaa.
Kuulun kastiin "murteet ovat kiva juttu ja antavat väriä elämään".
Olen helsinkiläinen jo 3.sukupolvessa enkä kestä mitään murteita. Mun mielestä kaikki on ihan kauheita ja antaa ihmisestä typerän kuvan.
Tiedän, että olen itse siinä suhteessa typerä. Mun on vaan hirveän vaikea ottaa tosissaan ihmistä, joka puhuu murretta.
Työhaastatteluissa dissaan heti ne, jotka mongertavat. En usko, että kunnon asiakaskontakteja saadaan murretta puhumalla.
En edes tunne ketään kehä3 ulkopuolella asuvaa ihmistä. Outoa, eikö?
Silti käyn erittäin aiktiivisesti mökillä, ja muutenkin tykkään kaikista "landehommista". Olenkin sanonut, että mun olis pitänyt syntyä landelle, ei Krunikkaan.
Miten se muka on säälittävää jos sallii ja arvostaa muitten puhetta. Kaikki murteet on kauniita, tunnen kymenlaaksolaisia, turkulaisia, lahtelaisia, imatralaisia, raumalaisia jne.. Kaikki puhuu omalla tavallaan mikä on ihanaa. Pitäisikö meidän olla joku tyhmä massa vaan joka puhuu aivan samalla tavalla? Ja sekin on toki mielenkiintoista ja kaunista puhetta jos ei ole kauheasti murretta kuten jyväskyläläisillä, mikä kuuluu heidän kulttuuriin.
-savolaene likka-
Siis jyväskyläläisillä kyllä on ihan selvä murre. He venyttävät joitakin tavuja. Taitavat olla usein samoja tavuja kuin savon murteessa venytettävät, mutta pituus on eri - hyvin lähellä yleiskielen ko. tavujen pituutta, mutta hitusen pidempi.
Omat inhokkini:
Pahin: Keski-Suomen murteet ( kuopivo, otakko maetoo )ja Oulun murre.
Lähes inhoan henkilöä, joka sanoo "niinkÖ".Kaikkein kuvottavinta on kuitenkin tapa "käyttää koira" tai "laittaa sauna" yms.
Onko se niin helvetin ylivoimaista puhua kunnolla vai onko näillä ihmisillä päässä jotain vikaa, esim. suhteellisesti ottaen alhainen äo?
Pohjalaisten puhe kuulostaa uhoamiselta, savolaisten siltä kuin eivät olisi tosissaan ja turkulaiset puolestaan antavat vaikutelman neurologisesta viasta, joka estää ilmavirran ja/tai äänihuulten normaalin hallinnan.
Tarkoittiko muuten koiran käyttäminen koiran ulkona käyttämistä? Jos lauseessa on myös sana ulkona, se on kyllä aivan suomen kieliopin mukaista. Juoda - juottaa, käydä - käyttää.
Mää tykkään murteista. Kaikkein tyhymimmältä kuulostaa ne ihimiset, jotka töisä yrittää puhua kirijakieltä. Ku se murre tullee sieltä essiin kuitenkin, ja sitte ihimisestä jää sellanen kuva, ettei se oo sinut ittesä kanssa.
Vissiin sitte eniten murteita inhuaa ne jokka ei sellasta oo oppinu? Katteellisia? ;)
Se murre on ihan kirkkaasti koko Suomen kamalin murre. Hyi olkoon! Vaikka mies olis kuin ihana tahansa muuten, komea, rikas, mukava, älykäs ym. mutta jos puhuu kuten tää Janne niin en kyllä koskis pitkällä tikullakaan..
Mitä vikaa on laittaa sauna? Meillä pannahan sauna! (Eli sytytetähän kiuas)
Eikä trenkää trömpiä triivuus eikä krökkyä krannista krävätä! Muistakaa se! :D