inhoatko jotain murretta?
Omat inhokkini:
Pahin: Keski-Suomen murteet ( kuopivo, otakko maetoo )ja Oulun murre.
Lähes inhoan henkilöä, joka sanoo "niinkÖ".
Kaikkein kuvottavinta on kuitenkin tapa "käyttää koira" tai "laittaa sauna" yms.
Onko se niin helvetin ylivoimaista puhua kunnolla vai onko näillä ihmisillä päässä jotain vikaa, esim. suhteellisesti ottaen alhainen äo?
Kommentit (122)
etenkin, kun helsinkiläiset kuvittelevat puhuvansa yleiskieltä ja kaikki muut tavat puhua suomea ovat murretta.
viännetään ja kiännetään kaekki... Ja otetaan OMMOO LOMMOO...
raatalapio, "huarapiäsky" (haarapääsky), aato, saana, pitäs piästä jo pihhoon... jne jne
AAAARRRGH... no joo...
"Jaa mää vai?", "Mei oltiin Hesesä syömäsä." "Kauheesa kännisä Vorsassa putkasa". Se on niin rumaa, että jo kutakuinkin hauskaa :D.
"Jaa mää vai?", "Mei oltiin Hesesä syömäsä." "Kauheesa kännisä Vorsassa putkasa". Se on niin rumaa, että jo kutakuinkin hauskaa :D.
tuli kirjoitusvirhe. Siel ei ole noita tuplaässiä...
F on v ja toisinpäin..Fillari on villari ja pesuvati on pesufati..
kielen rikkauksia ja sen monimuotoisuutta, mutta se (porilainenko??) täytesana: TUA NOI on niin kauhea, etten opi sitä koskaan sulattamaan. Tietysti kaikki muutkin täytesanat rasittaa (totanoi, niinku, silleesä ym) mutta edellämainittu tuanoi saa kyllä kylmät väreet ja on vaikea kuulla mitään muuta kun tuo jyrähtää ja kuurouttaa joka lausessa.
murre on jotain niin sietämätöntä!!!
Savon murre taas on jotain niin ihanaa, kunpa saisin muuttaa Savoon ja kuunnella sitä päivittäin.
et eihän meiän murre nyt niin kauheaa oo?
Joskus kun Sami Hyypiää haastatellaan telkkarissa, niin tulee ihan koti mieleen, kun hän puhuu samalla lailla kuin minä. Muutin 10 vuotta sitten "pakeettiautolla Jyvääskylään" ja harmikseni voin todeta, että mie ja min alkaa jäädä puheesta pois. Kun käyn vanhempieni luona, niin vanha murre palaa hetkeksi takaisin.
Mieheni on Vaajakoskelta kotoisin, eli on ihan keski-suomalainen ja kyllä täälläkin on toden totta oma murteensa.
Minusta murteet ovat rikkaus. Myös Turun murre ;)
Min auto, sin koira.... Ja joku "sanas" jotain (sanoi)... uuhhhh :(
Jos nyt joku pitää mainita, niin tapaamieni epämiellyttävien henkilöiden takia en pidä erityisesti Jyväskylän seudun murteesta.
Ehkä sekin vaikutelma menisi pois, jos tutustuisin johonkin vaihteeksi mukavaan jyväskyläläiseen.
Mukavimpia murteita on savon murre, turun murre ja itä-suomalaiset murteet. Oulun murrekin kuulostaa kivalle.
Erilaisuus on rikkautta ja jokainen älykäs ihminen tietää, etteivat puhetapa ja älykkyys korreloi keskenään.
Lisäksi on naurettavaa niputtaa tietyn murrealueen ihmiset samaan kastiin vain puhetavan perusteella, kuten tuossa yllä eräs savolaisista sanoi..huhhuh. Tuskinpa vain kaikki savolaiset ovat samanlaisia, tai kainuulaiset, tai oululaiset.. typerää yleistämistä.
murre on jotain niin sietämätöntä!!! Savon murre taas on jotain niin ihanaa, kunpa saisin muuttaa Savoon ja kuunnella sitä päivittäin.
Opiskelin aikoinani muutaman vuoden Seinäjoella, ja opin kyllä noiden vuosien aikana niin inhoamaan Etelä-Pohjanmaan murretta ja anteeksi nyt vain, mutta Etelä-Pohjalaisia myös. Ihan totta tuntui kuin heidän ÄO:nsa olisi jotenkin keskimääräistä matalampi. Kaikki, mikä ei ollut Etelä-Pohjalaista oli kamalaa eikä lainkaan tervetullutta sinnepäin. Mistään muista alueista ei tiedetty mitään, vain oman alueen asioista ja tavoista, muusta ei edes haluttu tietää. Ihmiset siellä antoivat jotenkin todella typerän ja alhaisen kuvan itsestään, tämä kaikella kunnioituksella. :)
Savossa olen matkustellut jonkun verran ja sitä aluetta taas rakastan niin mielinmäärin. Ihmisetkin siellä ovat niin ystävällisiä ja helposti lähestyttäviä. Minä myös voisin kuunnella tuota murretta mielinmäärin.
Savon murretta en voi sietää. Olen siis Savolainen, mutta tuo murre? En voi sietää.
Ei mikään murre oo rumaa, jos sitä puhuu sellainen taitaja, jonka ei tarvi pinnistellä sen eteen, joka on siis vauasta lähtie puhunu sitä
Vierailija kirjoitti:
Mikäs murre se on jossa sanotaan "jotahi", ukkohi", sitähi".. tarkoitus siis sanoa jotakin, ukkokin ja sitäkin. Oma inhokkini. Sitten on stadin slangi ja teinien villitys.. pthyi. Oma murteeni tosin kuulostaa sekavalta, on Torniosta, Kemistä ja Oulusta poimittuja murresanoja.. Minä siis luultavasti olen murrevammainen :D puheeni kuulostaa lähinnä tältä; "emmää nyt jaksa. Katotaa myöhemmi. Ookkonää sit kotona? Jos mie soitan sulle kuha hommat seleviää? Visto laite tää mun luuri, kuumenee ko pölijä". Selon kai tuosta ottaa, mutta itselläkin särähtää korvaan välillä 3 murteen sekoitus.
minähi, sinähi, viime vuonnahi...jotain Taivalkoski-Pudasjärvi-murretta. Hoota jos puskee esille mutta eri paikassa ku varsinaisilla laphalaisilla
Kyllä mua siinä vaiheessa alkaa ärsyttää murre, jos en kuule tai tajua mitä ihminen sanoo. Poliiseissa on se yksi, joka puhhuu jotain murretta ja nielaisee sanoista puolet. En oikeasti ymmärrä hänen puheestaan kokonaista lausetta.
Sekin ärsyttää jos ihan tavallinen sana moukaroidaan vallan tunnistamattomaan muotoon. Esim. Pitäs mennä katastukseen.
Mietin, mikä on kata, katas,katastus?
Tarkoitti auton katsastusta. Argh.
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin iloinen jos puhuisin jotain murretta, mutta olen pk-seudulta joten minulla ei ole mitään murretta mihin identifioitua. Slangi ei ole murretta.
Miten niin slangi ei ole murretta?
Kaikki murteet ovat mielenkiintoisia. Harmi vain, että nykyään lähinnä vanhempien ihmisten juttu, kun nuoriso puhuu yleiskieltä enenevissä määrin.
Jossain testissä Hämeen murre oli ainaki vaikein tunnistettava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin iloinen jos puhuisin jotain murretta, mutta olen pk-seudulta joten minulla ei ole mitään murretta mihin identifioitua. Slangi ei ole murretta.
Miten niin slangi ei ole murretta?
sisäpiirin juttu se on, tai sisäkehän oikeastaan, kehä ykkösen sisällä toimiva suomen, ruotsin ja englannin sekasotku
Murteet ovat rikkaus, joka maassa:)