Muita, jotka ei pidä etätöistä?
Taidan olla vähemmistöä, mutta itse saisin paremmin tehtyä hommat toimistolla. Nyt olen tehnyt viimeiset 2,5 v pääasiallisesti etätöitä koronan takia ja syyskuussa menen takaisin toimistolle kokoaikaisesti. Tuntuu, että kotona ei pääse tuulettumaan työasioista ja työpisteeni ovat vielä keittiössä ja makkarissa.
Mulla ole mitään niitä vastaan, jotka haluavat tehdä 100% etätyötä. On vain hyvä, että työelämä joustaa ja saa itse valita työpisteen. Kun itse oon puhunut siitä, että tekisin mielelläni työt työpaikalla ja kodin ja kesämökin pyhitän omalle elämälle, niin on saanut osakseni ihmettelyä ja suoranaista raivoa.
Kommentit (236)
Muistan etätöiden alkaessa kun jotkut kertoivat aamulla tekevänsä lenkin ulkona, jotta saavat työmatkan tuntua ja siirtymän töihin. Itse taas pitkää työmatkaa ajaneena tuo työmatkan pois jäänti oli helpotus. Usein työasiat jäivät mieleen pyörimään koko ajomatkaksi ja olin ihan rättiväsynyt kun pääsin kotiin. Ei auttanut äänikirjat tms. Kotona läppärin sulkemisen jälkeen pääse heti tekemään jotain muuta, joten työasiat katkeavat heti mielestä.
Mutta on mun ikävä toimistoonkin. On kiva vaihtaa kuulumisia kahvipöydässä, pohtia jotain ongelmaa yhdessä (onnistuvat kyllä teamsinkin kautta) ja toimiston hyvää varustelua. Olenkin todennut, että rakastaisin työtäni 100%, jos toimisto olisi tuossa 5 min kävelymatkan päässä ja töihin kehtaisi mennä tukka pystyssä pieruverkkareissa.
Minä inhoan etätöitä ja siirryinkin takaisin toimistolle heti, kun se oli mahdollista. Meillä on käytössä nyt hybridi niille, jotka haluavat. Suurin osa haluaa. Mulla oli syynä juuri tuo, että haluan kokonaan irtautua töistä kun laitan oven takanani kiinni. Kotona tuli helposti tehtyä pidempää päivääkin, missä ei ole mitään järkeä.
Mun työpiste kotona on makuuhuoneen nurkassa, mikä sinällään on ihan kodikas. Puoliso työskentelee 100% etänä ja työhuone on hänen käytössään. Silti hänkin jo parin vuoden jälkeen on alkanut vihata etätöitä - varsinkin kun se ei ole valinta.
Hyvä niille kenelle se sopii. Mutta on meitäkin, jotka haluaa pitää kodin ja työn erillään.
Työmatkat kestävät autolla 1,5 h päivässä. Oikein mielelläni teen töitä kotona. Siinä säästää rahaakin pitkän pennin.
Meillä iso osa porukasta on palannut takaisin toimistolle. Kaksi tekee pääasiassa etänä, mutta he sitten käytännössä ovat jääneet työporukan ulkopuolelle. Verkostoitumisesta ja henkilöbräbdistä riippuvalla alalla ei tietty paras juttu. Itse ainakin tykkään aamuisin laittautua ja mennä freesinä toimistolle. Jos olisin etätöissä, niin viettäisin päivät jossain jossain kämäsessä oloasussa ja kaikesta tulisi yhtä puuroa. Nyt työpäivän jälkeen voi suoraan jäädä näkemään kavereita tai käydä museossa tai kahvilla, näihin ei varmaan enää työpäivän jälkeen tulisi lähdettyä, jos sen viettäisi vain kotona. Mutta olen aina ollut tällainen, opiskelustakaan ei tullut mitään kotona vaan aina piti mennä kirjastoon.
Etätyö on muuten mukava mutta ei voi pitää kahvitaukoja samalla tavalla kuin toimistolla. Koko ajan joku huutelee teamsissa ja oltava koneella vastaamassa tai syytetään lusmuilusta. Toimistolla voi istua puoli tuntia kahvihuoneessa työkavereiden kanssa eikä kukaan siitä meteliä nosta.
Mä laittaudun joka aamu, vaikka teenkin etätöitä. Ihan yhtä freesinä siis kotitoimistollakin olen, joka on kaupungin keskustassa. Työpäivän jälkeen voi tehdä sitten mitä haluaa - kotona tai kaupungilla.
Työmatkoihin ei mene aikaa (eikä tule kuluja niistä), mikä on hyvä. Ja kotityöt tulee tehtyä taukojen aikana, esim. tiskit, pyykit ja siivouskin pienissä erissä. Aikaa säästyy.
Näen etätyössä siis pelkästään positiivista.
Ei ole mitään tylsempää kuin palaverit. Ja etänä ne on vieläkin ankeampia ja väkisinkin alkaa tekemään muita asioita.
Puolensa ja puolensa.
Lapsiperhearki helpottui huomattavasti etätöiden ansiosta. Jos lapsi on esim. vähän flunssainen, ei tarvitse heti olla koko päivää töistä pois, eikä myöskään viedä lasta nenä valuvana päiväkotiin ja toivoa parasta.
Teen työtä, jossa on aika ajoin todella epämukavia asiakaskohtaamisia puhelimitse. Etätöissä mua inhottaa se, kun ihmiset huutavat mun korvaan mun _kotona_. Tuntuu henkilökohtaisemmalta ja ehkä tietyllä tapaa turvattomammalta. Työpaikalla pystyisi heti sanoa vaikka työkaverille että "olipa taas puhelu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa niitä oli tutkimuksen mukaan 5% jotka halusi tehdä työtä pääosin konttorilla. 20% ilmoitti haluavansa tehdä hybridinä eli pääosin kotona, välillä käydä konttorilla ja 75% pelkkää etätyötä.
Toimistotilat mitoitettiin tämän mukaan, mutta käytännössä vain noin prosentti käy jatkuvasti konttorilla, 10% pari-kolme päivää ja loput täysin etänä. Moni on muuttanut jopa mökeilleen, pienemmille paikkakunnille tai ulkomaille tekemään sitä etätyötä kun se tuli myös mahdolliseksi (tämä on ollut meille tärkeä rekryvaltti että sallimme etätyön ulkomailta).
Hei, miten teillä on konkreettisesti järjestetty toi ulkomailta etätyö? Vakuutukset esim.? Teen itsekin 100% etätyötä ja haluaisin muuttaa poikaystävän luo toiseen maahan niin siksi kyselen.
Koko maailmassa voimassa oleva työtapaturmavakuutus + vapaa-ajan ryhmätapaturmavakuutus talon puolesta. Verotus-, sosiaaliturvamaksu- yms. asiat riippuvat kohdemaasta samoin tarvitaanko työlupia, viisumeita tms. Meillä on käytettävissä näihin asioihin erikoistunut juristi näiden selvittämiseen. Helpoimpia on EU- tai muihin sosiaaliturvasopimusmaihin etätyöhön muutto, jolloin työntekijälle voidaan hakea Eläketurvakeskukselta ns. A1-sopimus, jolla sosiaaliturvamaksujen maksu jatkuu Suomeen, eikä tarvita työlupia tms.
Tällä hetkellä tämä ulkomailta etätyötä Suomeen teko tosiaan vaatii jonkin verran vaivaa ja tuottaa kustannuksia myös työnantajapäässä, minkä takia kaikki ei näitä mahdollisuuksia tarjoa. Meillä kuitenkin kilpaillaan huippuosaajista, joista on kova kysyntä, ja on siksi katsottu hyödylliseksi tarjota tällainen etu.
Mistä työpaikasta on kyse ja kuinka teille pääsee töihin?
Konttorilla työskentelyä kannattavat mikromanagerit ja narsistit johtajat jotka haluavat valvoa selän takana alaisiaan jatkuvasti... siksi keksittiin hybridimallikin...
Teen kokoaikaista etätyötä ja toimistolla käynti edes 2krt kolmen kuukauden aikana on tuskaa. En kaipaa ketään töistä niin että pitäisi vartavasten livenä nähdä, etätyöt on mun juttu. Onneksi meillä voi myös halutessaan olla konttorilla, jos joku sitä kaipaa. Jos pitäis alkaa istumaan taas konttorilla niin firma menisi vaihtoon
Etätyö on ollut lahja. Ehtii harrastaa sen työmatkaliikunnan sitten omalla ajalla ja tulee kyllä harrastettuakin. Ajansäästön lisäksi työrauha. Minulls on kotona oma työhuone. Osa porukasta tykkää käydä lähitöissä eri syistä (ahdas koti, ergonomia, kahvihuonelässytys) mutta minulle etä sopii hyvin. Kaveripiirini on töistä erillään.
Itselleni työmatkat ovat itsessään tärkeitä siirtymiseen liittyviä rituaaleja, jolloin saan heräillä ja päinvastoin laittaa itseni vapaalle pois työmoodista. Ne on aika olleet mun omaa aikaa ml. työmatkaliikunta, mitä jäin lock downin aikaan kaipaamaan.
Mulla ei tule erikseen kotoa lähdettyä esimerkiksi liikkumaan ja sosiaalisten työilmapiiriin liittyvien suhteiden ylläpito jää, koska teen hyvin keskittymistä vaativaa työtä. Toimistot ovat nykyisin pääosin hypriditapaamispäiviä lukuun ottamatta rauhallisempia kuin kotona miehen kanssa tehdä yhdessä töitä niin koen saavani enemmän toimisto- kuin etäpäivistä. Jos toimistolla on toisen porukan kokoontumispäivät, jään kotiin melun vuoksi 😂 Toivottavasti emme koskaan siirry normaaliin läsnäolopakkoon, koska en viihtyisi toimistolla yhtään niin paljon ja olisi väsyneempi keskeytyksistä kuin nykyisin. Olen töissä kuullut nykyisin, että olen yllättävän kiva, koska ei jatkuvista keskeytyksistä ole samalla tavalla väsynyt.
Mulle toimii näin ja ymmärrän vallan hyvin, että joku hyötyy ja kokee etäilyn myöskin pitkin ja vaativien työmatkojen tai helpon työmoodin vaihtamisen vuoksi itselleen tarpeelliseksi. Itsehän hyödyn siitä, ettei muut ole töissä 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla te tunnette sen, että ette voi irrottautua töistä? Ihmettelen, koska itse laitan koneen kiinni ja lopetan työt. En ajattele niitä sen kummemmin.
Mulla on paljon paperitavaraa, töitä on koneen lisäksi paljon paperilla. Ja sitä on paljon. Ei auta läppärin sulkeminen. Paperit pitää saada yöksi lukittuun kaappiin. Salassa pidettävää aineistoa. En asu yksin. Onneksi saa olla taas toimistolla.
Aika vanhanaikaista tuollainen paperinpyörittely. Ei tule montaa alaa mieleen missä vielä papereita vatvotaan.
Samaa ihmettelin. Olisiko niin, että tuon kommentin kirjoittaja ei ole vaan opetellut lukemaan asioita näytöltä, vaan tulostaa edelleen kaiken paperille. Omassa etätoimistossani ei ole ainuttakaan paperilappua eikä paperipinoa.
Kyse ei ole siitä. Asiakkaat toimittavat paperisia aineistoja, joita ei skannata. Asiat käsitellään etänä/toimistolla ja lopputulemana skannataan tietyt jutut järjestelmään.
Meillä on Suomessa niin monen erilaisia työtehtäviä. Näitä duuneja ei mielellään tee etänä koska tää papereiden määrä.
Onhan niitä monenlaisia tahvoja jotka tulostaa sähköpostit jne kuvaamallasi tavalla mutta mun duunissa ei auta vaikka olisi joku guru, näin nämä työt on tehtävä. Eli kiitos huolenpidosta, en ole seniili :)
En tarkoittanut kommentilla no mitään sähköpostien tulostuksia. Ei kai kukaan enää sellaista tee. Miksi asiakkaat toimittavat teille paperisia aineistoja? Miksi niitä ei pyydetä lähettämään valmiiksi sähköisessä muodossa, kun kerrot, että niitä kuitenkin ottaen skannataan sitten koneelle?
Esimerkiksi tilitoimisto jonka asiakas pikku kampaaja tai yhden miehen maansiirtofirma. Eivät skannaa.
Ohis,
Eivätkö voisi ottaa puhelimella kuvat ja toimittaa sähköpostilla, tai pilvipalveluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla te tunnette sen, että ette voi irrottautua töistä? Ihmettelen, koska itse laitan koneen kiinni ja lopetan työt. En ajattele niitä sen kummemmin.
Mulla on paljon paperitavaraa, töitä on koneen lisäksi paljon paperilla. Ja sitä on paljon. Ei auta läppärin sulkeminen. Paperit pitää saada yöksi lukittuun kaappiin. Salassa pidettävää aineistoa. En asu yksin. Onneksi saa olla taas toimistolla.
Aika vanhanaikaista tuollainen paperinpyörittely. Ei tule montaa alaa mieleen missä vielä papereita vatvotaan.
Samaa ihmettelin. Olisiko niin, että tuon kommentin kirjoittaja ei ole vaan opetellut lukemaan asioita näytöltä, vaan tulostaa edelleen kaiken paperille. Omassa etätoimistossani ei ole ainuttakaan paperilappua eikä paperipinoa.
Kyse ei ole siitä. Asiakkaat toimittavat paperisia aineistoja, joita ei skannata. Asiat käsitellään etänä/toimistolla ja lopputulemana skannataan tietyt jutut järjestelmään.
Meillä on Suomessa niin monen erilaisia työtehtäviä. Näitä duuneja ei mielellään tee etänä koska tää papereiden määrä.
Onhan niitä monenlaisia tahvoja jotka tulostaa sähköpostit jne kuvaamallasi tavalla mutta mun duunissa ei auta vaikka olisi joku guru, näin nämä työt on tehtävä. Eli kiitos huolenpidosta, en ole seniili :)
En tarkoittanut kommentilla no mitään sähköpostien tulostuksia. Ei kai kukaan enää sellaista tee. Miksi asiakkaat toimittavat teille paperisia aineistoja? Miksi niitä ei pyydetä lähettämään valmiiksi sähköisessä muodossa, kun kerrot, että niitä kuitenkin ottaen skannataan sitten koneelle?
Esimerkiksi tilitoimisto jonka asiakas pikku kampaaja tai yhden miehen maansiirtofirma. Eivät skannaa.
Ohis,
Eivätkö voisi ottaa puhelimella kuvat ja toimittaa sähköpostilla, tai pilvipalveluun?
Voisivat.
Oletteko muut havainneet erilaissa keskusteluissa somessa ja muualla, asiantuntijatyötä tekevät erityisesti hakevat nyt firmoja jotka sallivat päättää etätyön määrän. Ihan selvää tyytymättömyyttä on ilmassa sellaisia työnantajia kohtaan jotka eivät salli etätyötä tai sallivat vain esim. kaksi tai kolme päivää viikossa. Monet myös kommentoivat, että jos pakotetaan lähitöihin niin vaihtavat firmaa. Osa fiksummista yrityksistä onkin tähän tarttuneet ja sallivat etätyön, saavat palkattua itselleen ne kovimmat tekijät.
Olemme molemmat etähommissa ja kummallakin oma huone kun penskat lähteneet. Hyvin menee ja seksi päivällä mukavaa kun siitä saa palkan
Mistä se kone tietää tai miten se tietoturva eroaa siitä, että ostan tietokoneen itselleni tai töihin tai näytän elokuvaa töihin liittyen vs. huvikseni?