Muita, jotka ei pidä etätöistä?
Taidan olla vähemmistöä, mutta itse saisin paremmin tehtyä hommat toimistolla. Nyt olen tehnyt viimeiset 2,5 v pääasiallisesti etätöitä koronan takia ja syyskuussa menen takaisin toimistolle kokoaikaisesti. Tuntuu, että kotona ei pääse tuulettumaan työasioista ja työpisteeni ovat vielä keittiössä ja makkarissa.
Mulla ole mitään niitä vastaan, jotka haluavat tehdä 100% etätyötä. On vain hyvä, että työelämä joustaa ja saa itse valita työpisteen. Kun itse oon puhunut siitä, että tekisin mielelläni työt työpaikalla ja kodin ja kesämökin pyhitän omalle elämälle, niin on saanut osakseni ihmettelyä ja suoranaista raivoa.
Kommentit (236)
Kotona on huono ergonomia. Mulla ei todellakaan ole mitään työhuonetta, isoa näyttöä tai työtuolia viemässä kodista tilaa. Asun pienessä kaksiossa.
Joskus teen etänä, jotta säästän hiukan työmatka-aikaa. Esim. jos aion lähteä työpäivän jälkeen suoraan jonnekin. Useimmiten menen mieluusti tilavaan ilmastoituun toimistoon, jossa on sähköpöytä, aktiivituoli, kirkas iso näyttö ja muut vempaimet. Työmatkakin on vain 30 minuuttia.
Itselläni ensimmäine työpaikka, jossa pystyn olemaan etänä (pari krt kk käyn kyllä toimistolla).
Näin ihmisenä, jolla on IBS, eli suolistosairaus, on mahdottoman mukavaa se, että voin olla vessassa rauhassa ja osaltaan myös tuttu kotiympäristö on rauhoittanut oireita.
En enää kyllä koskaan voisi mennä myöskään takaisin lähitöihin ihan vain senkin takia, koska työmatkoihin menee aikaa TURHAAN/kuluu bensaa. Näillä hinnoilla ei tee mieli maksaa mitään ylimääräistä sekä kyllähän se luontokin kiittää.
En oikeastaan tiedä yhtäkään ihmistä lähipiiristäni (jotka on etätöissä), että he haluaisivat palata toimistolle. Kuitenkin minulla on laaja ystäväpiiri ja perhepiiri, jota kautta pystyn olemaan sosiaalinen tarvittaessa.
Etätyö olisi enemmän kuin toivottu joten hyvä jos väki poistuu vapauttaen niitä tehtväviä muille, etenkin jos eivät kuulu riskiryhmään ja työpaikan sijainti kohtuumatkan päässä.
Perheestäni 4 kuuluu vakavaan riskiryhmään johtuen perinnöllisistä harvinaissairauksista (edessä mm. elinsiirtoa ja sytostaattihoitoja). Perusinfluenssakin vetää sairaalaan. Etsin töitä etätyön kentältä kun turhauttaa ja huolettaa se että nykyisin sote-puolella työskennellessä asiakaskunta (ja henkilöstöstä osa) alituiseen tartuttamassa ja maskeista luovuttu
No itse olen sitä mieltä, että parasta mitä koronasta koitui oli mahdollisuus etätyöhön.
Ei minusta silti olisi kokoaikaisena kotoa töitä tekemään. Onneksi työnkuvakin semmoinen, että vaatii myös paikan päällä konttorilla käyntiä. Mutta hypridimallin etätyömahdollisuus on parasta, mitä koko urani aikana on tapahtunut. Työhistoriaa takana 16v.
Lasten kanssakin loistava; Pystyi olemaan etätöissä aamua, jos pienellä koululaisella myöhemmin kouluun. Aika omatoimisestihan ne kouluun lähti, mutta sellainen läsnäolo ja sivusilmällä katsominen auttoi paljon. Sama kun lapsi tulee lyhyen koulupäivän jälkeen kotiin. Ei tarvitse olla totaalisen yksin. Lisäksi työteho ei siitä kärsi, että välillä täyttää ja tyhjentää pyykkikoneen jne. mutta työpäivän jälkeen nämä kaikki on tehty ja vapaa-aikaa enemmän.
Koronan alkaessa v.2020 minulla oli kuitenkin tarha-ikäinen ja pikkukoululainen etäkoulussa. Se oli ihan kamalaa. Siinä koittaa töitä tehdä, lapset ruokkia, koittaa huolehtia toisen lapsen koulun käynti jne.
Mutta nyt; Kun lapset saa pukattua kouluun tämä on oikeinkin toimivaa. Auttaa yhdistämään työn ja perhe-elämän ja tukee jaksamista.
Kaupan tai Hesen kassalla työskentelevien, siivoojien, bussikuskien yms. ei tarvi onneksi kelata tämmöisiä.
Voi kun tulisi taas ainakin parin vuoden etätyöpakko. Olin paljon onnellisempi.
Etätöitä olisi kiva tehdä, mutta ärsyttää, kun kaikki työvälineet pitää itse hankkia. Työ sisältää paljon pitkien dokumenttien kirjoittamista ja se on todella ärsyttävää pelkällä läppärillä. Läppärin ruudulla silmätkin väsyy eri tavalla kuin toimiston erillisessä ruudulla. Ostaisin välineet kotiin, jos ne saisi edes verovähennykseen. Toimistolla on välineet kunnossa (toimistotuoli, sähköpöytä, erilliset näppikset ja ruudut), mutta kamala sisäilmaongelma. Valitse siinä sitten pienempi paha.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa mitään, sen kun käyt konttorilla. Me muutamme tässä syyskuussa sen sijaan unelmiemme maahan, koska voimme nyt sen tehdä ilman että täytyy saada työ ulkomailta - voimme jatkaa it-alan työnantajallamme Suomessa ja työskennellä etänä ulkomailta.
Mihin päin maailmaa suuntaatte?
En ole kokonaan muuttanut, mutta olen alkanut tehdä etätöitä osittain ulkomailta. Karkeasti jaoteltuna vietän helmi-maalis-huhti-toukokuun Aasian suunnassa, viime vuonna olin Thaimaassa ja tänä vuonna Filippiineillä, ensi vuodeksi olen ajatellut Vietnamia. Kesä-heinä-elokuun vietän Suomessa, syys-loka-marraskuun olin viime vuonna Etelä-Ranskassa ja tänä vuonna suuntaan Espanjaan. Joulukuun ja tammikuun olen Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Etätöitä olisi kiva tehdä, mutta ärsyttää, kun kaikki työvälineet pitää itse hankkia. Työ sisältää paljon pitkien dokumenttien kirjoittamista ja se on todella ärsyttävää pelkällä läppärillä. Läppärin ruudulla silmätkin väsyy eri tavalla kuin toimiston erillisessä ruudulla. Ostaisin välineet kotiin, jos ne saisi edes verovähennykseen. Toimistolla on välineet kunnossa (toimistotuoli, sähköpöytä, erilliset näppikset ja ruudut), mutta kamala sisäilmaongelma. Valitse siinä sitten pienempi paha.
Olen ostanut ison, hyvän kaarevan näytön ja sähköpöydän. Kyllä ne saa verovähennykseen.
Minullekin on tärkeää, että etätöiden tekemiseen on oma rauhallinen tila ja riittävän ergonominen työpiste. En voisi kuvitella, että tekisin jatkuvasti töitä makuuhuoneessa tai keittiössä. Nautin etätöistä kotona omassa työhuoneessa. Välillä pidän taukoja, käyn pihalla ja teen ruokaa, syön kaikessa rauhassa. Tauot rytmittävät työpäivää, mutta töitä tulee silti tehtyä intensiivisemmin ja myös yhteensä pitempi aikakin kuin aikoinaan toimistolla. Työaikaa ei ole määritelty kellon mukaan, joten tauot on minun työssä ihan ok, ja puhelin on kyllä pihallakin mukana, joten tarvittaessa tavoittaa hyvin.
I came across https://www.allmachines.com - AllMachines while looking for brand-specific equipment info. The page is https://www.allmachines.com/excavators/view-all?brand=cat - Cat Excavators has a clear breakdown of models, and I found the https://www.allmachines.com/excavators/view-all?brand=john+deere - John Deere Excavators section really helpful too. There's also a section on https://www.allmachines.com/loaders/view-all?brand=bobcat - Bobcat Loaders with specs you can compare easily, plus a useful page for https://www.allmachines.com/loaders/view-all?brand=john+deere - John Deere Loaders as well.
Ei nuo maarakennushommat oikein etänä vielä onnistu. Koneohjaus on kyllä olemassa ja CAD-suunnitelmista saa tiedoston ajettua kaivinkoneeseen mutta pakko siellä on olla hytissä kuitenkin vahtimassa. Odotan kyllä innolla sitä että tämä alkaa onnistumaan etänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo maarakennushommat oikein etänä vielä onnistu. Koneohjaus on kyllä olemassa ja CAD-suunnitelmista saa tiedoston ajettua kaivinkoneeseen mutta pakko siellä on olla hytissä kuitenkin vahtimassa. Odotan kyllä innolla sitä että tämä alkaa onnistumaan etänä.
Teknisesti saisihan ton varmaan toimimaan jo nyt. Mutta kun toteutus ei vastaa kuitenkaan paikalla olon tuomaa laatua, ja vaatisi kalliita ja monimutkaisia panostuksia, niin ihminenhän se sinne koppiin istuu. Ihminen on siitä jännä epeli, että se mukautuu nopeasti vaikka millaiseen tilanteeseen. Toisin kuin kone tai tekoäly, jotka saattavat joissain asioissa loistaa, mutta kompastuvat peukalon pään kokoiseen kiveen joka nyt on sattunut menemään väärää paikkaan.
Eli tsemppiä koitokseen ja etäjoystikiä + ruutua odotellessa sinne montun äärelle.
Olisi kyllä hienoa jos voisi tehdä työt kotona.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä hienoa jos voisi tehdä työt kotona.
Joka talvi stressaa pääseekö töihin hirmupakkasella jos sitä tulee muuten kuin taksilla.
Päinvastoin. Pidän siitä, että työt pysyvät mahdollisimman etäällä. Nytkin pitäisi metsänraivuulle ja sataa. Vaikka samoin olisi siellä etäänpänä. Pysyn pirtissä. Samalla voin näpytellä tätä läppäriä ja kuvitella olevani "töissä".