Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka ei pidä etätöistä?

Vierailija
17.08.2022 |

Taidan olla vähemmistöä, mutta itse saisin paremmin tehtyä hommat toimistolla. Nyt olen tehnyt viimeiset 2,5 v pääasiallisesti etätöitä koronan takia ja syyskuussa menen takaisin toimistolle kokoaikaisesti. Tuntuu, että kotona ei pääse tuulettumaan työasioista ja työpisteeni ovat vielä keittiössä ja makkarissa.

Mulla ole mitään niitä vastaan, jotka haluavat tehdä 100% etätyötä. On vain hyvä, että työelämä joustaa ja saa itse valita työpisteen. Kun itse oon puhunut siitä, että tekisin mielelläni työt työpaikalla ja kodin ja kesämökin pyhitän omalle elämälle, niin on saanut osakseni ihmettelyä ja suoranaista raivoa.

Kommentit (236)

Vierailija
121/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi saan itse päättää. Pidän 1-2 etäpäivää viikossa. Voi nukkua pidempään, jättää meikkaamatta ja pyöräyttää kodinkoneiden ohjelmat päivällä.

Mutta eniten olen omassa toimistossa, jossa on panostettu ergonomiaan. Ja tietty ilmastointi näillä keleillä!

Mä tunnistan itsessäni, että kotona on vaikeampi keskittyä työntekoon. Tunnollisena työntekijänä stressaan sitä välillä.

Vierailija
122/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla te tunnette sen, että ette voi irrottautua töistä? Ihmettelen, koska itse laitan koneen kiinni ja lopetan työt. En ajattele niitä sen kummemmin.

Riippuu hirveän pitkälle siitä työstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimistolla ehkä voisi jatkaa työskentelyä jos saisin oman työhuoneen. Avokonttoreihin en enää lähde ellei ole pakko.

Tuntuu myös äärimmäisen epäekologiselta ajaa joka päivö aivan turhaan toimistolle ja takaisin. Pohdinkin jo luopuisinko autosta kokonaan.

Maailma on muuttunut ja paluuta vanhaan ei enää ole.

Samaa mieltä, vain oma huone saisi minut palaamaan toimistolle. Pienikin.

Vierailija
124/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla te tunnette sen, että ette voi irrottautua töistä? Ihmettelen, koska itse laitan koneen kiinni ja lopetan työt. En ajattele niitä sen kummemmin.

Samoin. Ei ongelmaa.

Vierailija
125/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyön ihanuus tai kurjuus riippuu varmaan paljon myös ammatista. Olen lukion opettaja ja tässä työssä se ainakin oli ihan karmeaa. Oppimistulokset oli myös heikkoja - erityisesti heikoimmat kärsi. Myös opiskelijoiden pahoinvointi lisääntyi. Kehnot tulokset jatkui vielä syksyllä -20. Ei ole ikinä tullut semmoisia määriä nelosia kuin silloin tuli. Kesti aikansa että nuoret pääsi taas kiinni normaaliin koulutyöhön. Mutta harvoin olen nähnyt niin iloisia opiskelijoita kuin etäkevään -20 ja kesäloman jälkeen kun kun koulu alkoi normaalisti. Kaikesta somettamisesta huolimatta nuoret haluaa viettää aikaa livenä keskenään. Se hyvä puoli siitä revohkasta oli että etäopetuksen ongelmat tuli kerralla kaikille näkyviksi ja koulupomojen & päättäjien into etäopetuksen lisäämiseen saatiin kerrasta loppumaan.

No et vaan osannut.

Vierailija
126/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yksi asia mitä olen miettinyt, on että tuleeko vaikeammaksi tällainen "luokkanousu", jos opiskelijoiltakin vaaditaan paljon etäopiskelua ja sitten työtkin on etänä. itsestäni ei olisi ollut etäopiskelemaan, onneksi se hoitui pois ennen korona-aikaa.

Olen ollut aikuisopiskelija ennen koronaa ja korona-ajalla. Etäopinnot oli huomattavasti helpommat yhdistää työntekoon. Hyvin paljon joustavampaa.

Vierailija
127/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paljon paperitavaraa, töitä on koneen lisäksi paljon paperilla. Ja sitä on paljon. Ei auta läppärin sulkeminen. Paperit pitää saada yöksi lukittuun kaappiin. Salassa pidettävää aineistoa. En asu yksin. Onneksi saa olla taas toimistolla.

Aika vanhanaikaista tuollainen paperinpyörittely. Ei tule montaa alaa mieleen missä vielä papereita vatvotaan.

Samaa ihmettelin. Olisiko niin, että tuon kommentin kirjoittaja ei ole vaan opetellut lukemaan asioita näytöltä, vaan tulostaa edelleen kaiken paperille. Omassa etätoimistossani ei ole ainuttakaan paperilappua eikä paperipinoa.

Kyse ei ole siitä. Asiakkaat toimittavat paperisia aineistoja, joita ei skannata. Asiat käsitellään etänä/toimistolla ja lopputulemana skannataan tietyt jutut järjestelmään.

Meillä on Suomessa niin monen erilaisia työtehtäviä. Näitä duuneja ei mielellään tee etänä koska tää papereiden määrä.

Onhan niitä monenlaisia tahvoja jotka tulostaa sähköpostit jne kuvaamallasi tavalla mutta mun duunissa ei auta vaikka olisi joku guru, näin nämä työt on tehtävä. Eli kiitos huolenpidosta, en ole seniili :)

En tarkoittanut kommentilla no mitään sähköpostien tulostuksia. Ei kai kukaan enää sellaista tee. Miksi asiakkaat toimittavat teille paperisia aineistoja? Miksi niitä ei pyydetä lähettämään valmiiksi sähköisessä muodossa, kun kerrot, että niitä kuitenkin ottaen skannataan sitten koneelle?

Esimerkiksi tilitoimisto jonka asiakas pikku kampaaja tai yhden miehen maansiirtofirma. Eivät skannaa.

Vierailija
128/236 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa niitä oli tutkimuksen mukaan 5% jotka halusi tehdä työtä pääosin konttorilla. 20% ilmoitti haluavansa tehdä hybridinä eli pääosin kotona, välillä käydä konttorilla ja 75% pelkkää etätyötä. 

Toimistotilat mitoitettiin tämän mukaan, mutta käytännössä vain noin prosentti käy jatkuvasti konttorilla, 10% pari-kolme päivää ja loput täysin etänä. Moni on muuttanut jopa mökeilleen, pienemmille paikkakunnille tai ulkomaille tekemään sitä etätyötä kun se tuli myös mahdolliseksi (tämä on ollut meille tärkeä rekryvaltti että sallimme etätyön ulkomailta).

Saanko udella mikä ala?

It-ala, keskisuuri/suurehko konsultti- ja tietoturvatalo.

Vierailija
129/236 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on monelta kannalta huono, toki etujakin on kuten ekologisuus. Joillakin aloilla varmaan ihan ok, mutta luovuuden se tappaa. Ihmiset on tarkoitettu kokoontumaan yhteen face to face eikä pönöttämään ruudun välityksellä omissa maailmoissa.

It-alalla on toiminut kuitenkin luovuus ja yhteistyö etänä jo kauan ennen koronaa, koska tiimit on kansainvälisiä. Asenne- ja tottumiskysymys.

Vierailija
130/236 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen, laitan työhuoneen oven kiinni ja lähden lenkille. Enkä ajattele töitä. 

Vierailija
131/236 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa niitä oli tutkimuksen mukaan 5% jotka halusi tehdä työtä pääosin konttorilla. 20% ilmoitti haluavansa tehdä hybridinä eli pääosin kotona, välillä käydä konttorilla ja 75% pelkkää etätyötä. 

Toimistotilat mitoitettiin tämän mukaan, mutta käytännössä vain noin prosentti käy jatkuvasti konttorilla, 10% pari-kolme päivää ja loput täysin etänä. Moni on muuttanut jopa mökeilleen, pienemmille paikkakunnille tai ulkomaille tekemään sitä etätyötä kun se tuli myös mahdolliseksi (tämä on ollut meille tärkeä rekryvaltti että sallimme etätyön ulkomailta).

Hei, miten teillä on konkreettisesti järjestetty toi ulkomailta etätyö? Vakuutukset esim.? Teen itsekin 100% etätyötä ja haluaisin muuttaa poikaystävän luo toiseen maahan niin siksi kyselen.

Vierailija
132/236 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on monelta kannalta huono, toki etujakin on kuten ekologisuus. Joillakin aloilla varmaan ihan ok, mutta luovuuden se tappaa. Ihmiset on tarkoitettu kokoontumaan yhteen face to face eikä pönöttämään ruudun välityksellä omissa maailmoissa.

Ei kannata yleistää omaa seurariippuvaisuutta.

Vierailija
133/236 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paljon paperitavaraa, töitä on koneen lisäksi paljon paperilla. Ja sitä on paljon. Ei auta läppärin sulkeminen. Paperit pitää saada yöksi lukittuun kaappiin. Salassa pidettävää aineistoa. En asu yksin. Onneksi saa olla taas toimistolla.

Aika vanhanaikaista tuollainen paperinpyörittely. Ei tule montaa alaa mieleen missä vielä papereita vatvotaan.

Samaa minäkin jäin ihmettelemään. Minunkin työpaikassani käsitellään "papereita", mutta ne käsitellään sähköisistä arkistoista, eli kaikki mitä taloon tulee skannataan sinne ja sitten henkilökunta käsittelee niitä koneella, ei paperia pöydällä.

Esimerkiksi remburssit ovat sellaisia, missä vielä tarvitaan ihan "papereita" ja lähetetään erilaisia originaaleja dokumentteja pankkeihin. Toki sähköinen esitys osittain on helpottanut mutta ei kokonaan ole poistanut paperin pyörittelyä.

Vierailija
134/236 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnistan itsessäni, että kotona on vaikeampi keskittyä työntekoon. Tunnollisena työntekijänä stressaan sitä välillä.

Näin sitä ollaan erilaisia, itse sitten taas en pysty yhtään keskittymään työpaikalla. Avokonttori ja väkeä lappaa edestakaisin, sermin takana on joku juttelu tai puhelu menossa. Itse ainakin olen sellainen, että pitää aina vilkaista että kuka tulee, kun ovi käy ja muiden mekastus käy voimille, samaten ärsyttää kun muut kuulevat omat asiakaspuhelut. Parhaiten saa rytmitettyä päivän kotosalla, ja keskittyminen aivan eri tasoa. Palaverit sujuvat paremmin kun kaikilla on se sama ruutu naaman edessä eikä kaulukseen mutiseminen takarivistä onnistu.

Jaksamiseen ja yleiseen hyvinvointiin pystyy etänä panostamaan enemmän. Löytyy oma työhuone ja rauhallinen maisema ikkunasta, joten näkee talviaikaankin päivänvaloa. Aikaa ja luontoa säästyy kun ei tarvitse pakkailla tavaroita ja eväitä ja kulkea 150km vain sen takia, että joku haluaa jatkuvalla syötöllä hölistä omiaan sermin yli.

Vierailija
135/236 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tykkää olla toimistolla enää nykyisin. Kotona saa olla pääosin rauhassa ja hiljaisuudessa omassa työhuoneessa, joten toimistolla muiden äänet häiritsee. Yleensä toimistolla kuuntelen musiikkia koko päivän, että pystyn keskittymään. Sen jälkeen soi korvat koko loppupäivän.

Olen myös introvertti. Etätyöt parantaa omaa jaksamista, kun saa oikeasti tehdä yksin töitä koko päivän. Varsinkin niinä päivinä, kun palavereja on minimaalisen vähän.

Vierailija
136/236 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on yritykselle kyllä riski jos työntekijät alkavat työskentelemään ulkomailla. Maasta riippuen sinne voi muodostua verotuksessa kiinteä toimipaikka ja firma voi joutua maksamaan veroja vieraaseen valtioon siitä osuudesta yrityksen tuloa, jonka katsotaan muodostuneen ko työntekijän työpanoksesta.

Tätä minäkin ihmettelen, myös vakuutuksia, pitääkö yrityksen vakuuttaa työntekijä tässä toisessa maassa yms. Kuulostaa vähän omituiselta, että ihan vakituisesti voisi muuttaa ihan minne vaan sen vuoksi kun voi tehdä etänä työt. 

Vierailija
137/236 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en haluaisi tehdä (enää) työkseni mitään sellaista mitä voisi tehdä ns. etänä.

Vierailija
138/236 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi saan itse päättää. Pidän 1-2 etäpäivää viikossa. Voi nukkua pidempään, jättää meikkaamatta ja pyöräyttää kodinkoneiden ohjelmat päivällä.

Mutta eniten olen omassa toimistossa, jossa on panostettu ergonomiaan. Ja tietty ilmastointi näillä keleillä!

Mulla on tämä sama. Meillä jokainen saa onneksi päättää paljonko on etänä tai toimistolla. Tykkään siitä vapaudesta, ja ettei tarvitse erikseen anella esimieheltä lupaa etätöihin vaan senkun merkitsee kalenteriin "etäpäivä". Olen kuitenkin enemmän toimistolla, koska siellä on parempi ergonomia, tilaa kahdelle suurelle näytölle ja tykkään myös jutella työkavereiden kanssa tauoilla. Omaa rauhaa kuitenkin saa omassa työpisteessä. Kotona keskittyminen herpaantuu helpommin, kun tulee esim. kiinnitettyä huomiota ulkoa kuuluviin ääniin, katsottua ikkunasta kuka nyt ajaa ohi yms.

Joidenkin työkavereideni puheista olen päätellyt, että monet hoitaa koiransa ja lapsensa työajalla. Minusta tämä on kyllä vähän väärin ja työnantajan pitäisi siihen tiukemmin puuttua. Meillä on ohje, että jos esim. antaa lapsille ruokaa tms. niin pitää leimata itsensä töistä ulos siksi aikaa, mutta en kyllä jaksa uskoa että tätä noudatettaisiin kovin tarkkaan...

Vierailija
139/236 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata yleistää omaa seurariippuvaisuutta.

Se ainakin on tullut selväksi (tästä ja muista etätyöketjuista), että moni etätyötä hehkuttava on äärimmäisen ylimielinen. Nimittelette ja haukutte. Alennatte niitä, jotka lähityöstä tykkäävät. Ette pysty näkemään oman alanne ja kuplanne ulkopuolelle, vaikka syytätte toisia samasta asiasta. 

IT-alan työntekijöiltä en tuota asennetta toisaalta ihmettele. Siellä on aina oltu täysin ulkona muiden tarpeista. Laitteet ja ohjelmat tehdään omia nörttikavereita varten eikä ulkopuolista loppukäyttäjää ajatella muuten kuin sen verran, että yrityksen nettisivuilla väitetään päinvastaista muutamalla teennäisellä lauseella. 

Ajat muuttuu, tottakai. Nykyisin voidaan tehdä paljon sellaista, mitä ennen ei voitu, mutta sinulla ei olisi murto-osaakaan siitä hyvästä, mitä nyt on, jos ihmiset eivät olisi koskaan kerääntyneet yhteen tekemään asioita. Sinä eläisit yhä luolan perällä ja pelkäisit puhua ääneen. 

Vierailija
140/236 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ollut suuri yllätys se, että suurin osa oikeasti pitää tästä elämästä, ettei ole työkavereita läsnä samassa huoneessa. niin moni mainostaa olevansa sosiaalinen, tiimipelaaja jne. ja sitten todellisuudessa suurin osa nauttii yksintyöskentelystä. itse olen aina halunnut työskennellä yksin, mutta luulin että vain pieni vähemmistö haluaa samaa. 

Todella moni haluaa. Eikä se etätyö aina ole edes yksintyöskentelyä, kyllä meillä ainakin Teamsin ja Slackin kautta pidetään yhdessäideointitilaisuuksia, kokouksia yms. Mulla lähes 50% päivästä menee erilaiseen kokoustamiseen, joka ei oikeastaan ole yhtään erilaista vaikka istuukin omassa kodissaan ja näkee ne muut vain ruudulta. 

Kyllä nuo teams palaverit kyllä syö vähän osallistujien osallistumista, kun käytännössä yksi on äänessä. Ei sillä, että palaverissa nyt yhtäaikaa pitäs huutaa, mutta sivulla pystyy naamatusten heittään jonkun kysymyksen toiselle keskeyttämättä ite palaveria. Vaikkapa nyt Mikkoa ja Pekka istuu vierekkäin, niin Mikko voi kysyä Pekalta, että kerkkesitkö selvittää sen asian(liittyy palaveriin) ja Mikko pystyy vastaamaan suoraan, että Pekka hoiti tuon pois alta. Teamsissa se menee siihen, että Mikko kysyy siinä kaikkien kuullen sen asian Pekalta ja taas saadaan aikaa kulutettua tähän. Sama myös ohjelmien kanssa, kun koitat neuvoa jotain, niin se on käytännössä että tee ite. "Siellä ylärivillä on se insert" ootellaan kun hiiri etsii sitä inserttiä, kun paikalla ollessa voit näyttää, että tuosta insert ja sieltä.... Meidän firman osalta oltiin ennen koronaa 70k-100k plussalla vuosittain, mutta koronavuosina 170k pakkasella ja 120k pakksella. Hommat ei loppuneet missään vaiheessa, mutta kyllä tämä lusmuilulta tai erittäin pahoilta tietokatkoilta vaikuttaa.

Yksittäiset kysymykset yhdelle henkilölle yleensä laitetaan chätissä, ei teams tapaamisessa kaikkien kuullen, ainakin omassa työssä nuo toimii ihan täysin siinä missä livetkin, jopa paremmin. Voi vaikka hakea kahvia jne palaverin aikana kenenkään siitä häiriintymättä jne.

En ymmärrä näitä tapauksia joissa se ei muka toimi.

Totta, livenä usein palavereihin liittyy muuta säätöä ja rupattelua johon menee aikaa, teamsissa menee tosiaan näihin "yhteys pätkii" , "mistä minä saan näyttöni jaettua" juttuihin jonkin verran, mutta luulisi että parissa vuodessa kaikki on jo oppinut laittamaan mikin ja kameran päälle ja pois ja käyttämään näytön jako-ominaisuutta? Ja palaverista riippuen usein on sellaisia että riittää jos kuuntelee ja voi samalla tosiaan hakea kahvia, syödä lounasta tai tehdä jotain työhommaa samalla, ja keskittyä tarkemmin kun tulee itseä koskettava aihe käsittelyyn. Livetapaamisissa on kyllä etunsa, mutta yleensä ne on enemmän sosiaalisia kuin tosiasiassa työhön liittyviä... Toki se hiljainen tieto siirtyy myös niissä sosiaalisissa kontakteissa, riippuu taas työstä ja työpaikasta miten paljon sillä on merkitystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi