Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka ei pidä etätöistä?

Vierailija
17.08.2022 |

Taidan olla vähemmistöä, mutta itse saisin paremmin tehtyä hommat toimistolla. Nyt olen tehnyt viimeiset 2,5 v pääasiallisesti etätöitä koronan takia ja syyskuussa menen takaisin toimistolle kokoaikaisesti. Tuntuu, että kotona ei pääse tuulettumaan työasioista ja työpisteeni ovat vielä keittiössä ja makkarissa.

Mulla ole mitään niitä vastaan, jotka haluavat tehdä 100% etätyötä. On vain hyvä, että työelämä joustaa ja saa itse valita työpisteen. Kun itse oon puhunut siitä, että tekisin mielelläni työt työpaikalla ja kodin ja kesämökin pyhitän omalle elämälle, niin on saanut osakseni ihmettelyä ja suoranaista raivoa.

Kommentit (236)

Vierailija
101/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöt parasta. Säästyy aikaa ja ei tarvi laittaa itteensä aamulla. Hommat hoituu yhtä hyvin, jos ei paremminkin ku avokonttorissa. 

Vierailija
102/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla te tunnette sen, että ette voi irrottautua töistä? Ihmettelen, koska itse laitan koneen kiinni ja lopetan työt. En ajattele niitä sen kummemmin.

Mulla on paljon paperitavaraa, töitä on koneen lisäksi paljon paperilla. Ja sitä on paljon. Ei auta läppärin sulkeminen. Paperit pitää saada yöksi lukittuun kaappiin. Salassa pidettävää aineistoa. En asu yksin. Onneksi saa olla taas toimistolla.

Aika vanhanaikaista tuollainen paperinpyörittely. Ei tule montaa alaa mieleen missä vielä papereita vatvotaan.

Samaa ihmettelin. Olisiko niin, että tuon kommentin kirjoittaja ei ole vaan opetellut lukemaan asioita näytöltä, vaan tulostaa edelleen kaiken paperille. Omassa etätoimistossani ei ole ainuttakaan paperilappua eikä paperipinoa.

Kyse ei ole siitä. Asiakkaat toimittavat paperisia aineistoja, joita ei skannata. Asiat käsitellään etänä/toimistolla ja lopputulemana skannataan tietyt jutut järjestelmään.

Meillä on Suomessa niin monen erilaisia työtehtäviä. Näitä duuneja ei mielellään tee etänä koska tää papereiden määrä.

Onhan niitä monenlaisia tahvoja jotka tulostaa sähköpostit jne kuvaamallasi tavalla mutta mun duunissa ei auta vaikka olisi joku guru, näin nämä työt on tehtävä. Eli kiitos huolenpidosta, en ole seniili :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nautin etätyöstä. Saa tehdä töitään rauhassa. Toimistolla on koko ajan joku kälättämässä jotain turhanpäiväistä asiaa, tarvii apua jossain, tai jotain. Toimistolla mä olen isomman osan työpäivästä muualla kuin tekemässä niitä töitä (eli auttamassa jotakuta kun se ei osaa vaihtaa tulostimeen värikasettia, tai kuuntelen kuinka jonkun työkaverin kissanristiäiset sujui tms.) Työmatka mulla 45 min suuntaansa. Saa nukkua 2 tuntia pitempään ja silti olla kotona vapaalla samaan aikaan kuin toimistopäivinä.

Mua ärsyttää lähityön hehkutus lähinnä sen takia, että mun henkilökohtainen hyvinvointi, työssä jaksaminen, ja työteho on paljon paremmat etänä. Sitten kun esimies kuuntelee näitä lähityön hehkuttajia koska se sopii hänen agendaansa (agenda: kaikki työntekijät vaan lusmuilee jos ne ei ole nenän alla vahdittavana koko ajan), niin mun henkilökohtainen elämä, jaksaminen, ja työteho vaan heikkenee ja työn mielekkyys katoaa sitä mukaa. Olenkin tästä syystä vaihtamassa työpaikkaa, ja koska olen jostain syystä jota en ymmärrä ilmeisen korvaamaton nykyisessä paikassani, niin tämä kolahtaa siellä sitten omaan nilkkaan.

Minä kannatan tässäkin asiassa valinnan vapautta. Ne ketkä haluavat toimistolla olla voisivat siellä olla, ja ne ketkä haluavat olla etänä saisivat näin tehdä. Kaikista järkevintä olisi suoda työntekijälle ne puitteet missä työntekijä voi parhaiten, ja työ tuntuu mielekkäimmältä.

Niin samaa mieltä. Miksi ihmeessä ne jotka nauttivat konttorilla olosta eivät voisi kokoontua sinne? Tuntuu, että useissa yrityksissä on etätyön tuomiin etuihin herätty, mutta valitettavasti löytyy myös näitä vanhanaikaisia "tehdastyöläisten johtajia" joiden pitää päästä selän taakse kurkkimaan mitä siellä koneella tehdään. Heidän olisi aika siirtyä sivuun jos eivät kykene johtamistaitojaan päivittämään tähän päivään. Etätyö on nykyaikaa.

Vierailija
104/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla te tunnette sen, että ette voi irrottautua töistä? Ihmettelen, koska itse laitan koneen kiinni ja lopetan työt. En ajattele niitä sen kummemmin.

Joku jatkaa töitä, jos tehtävää vielä on. Toinen voi katsoa puhelimesta tuleita meileijä ja reagoi, jos tulee jotain hoidettavaa. Kolmas voi pitkin iltaa vastailla puhelimeen, jos joku soittaa työasioissa. Nyt kesällä näki osalla pomoista poissaoloilmoituksia "olen lomalla xx asti ja luen sähköpostiani satunnaisesti. Kiireellisisssä asioissa soita numerooni xxx.

Itse aloitan aikaisin työt, pomoni aloittaa myöhemmin. Ajoittain käy, että oikeastaan olin jo lopettamassa töitä, kun pomo aloittaa jonkin homman yhdessä tehtäväksi.  Tunti tai pari voi äkkiä tulla extraa, mutta toisaalta kun on liukuva työaika, niin otan huomioon myöhemmin.

Omaa tyhmyyttähän näin toimii. Teet oman osuutesi ja se siitä. Menisitkö toimistollekin tunteja ennen virallista työaikaa? Tee työt silloin kuin muutkin niin ei tarvitse olla tavoitettavissa enää vapaa-ajalla.

Vierailija
105/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ollut suuri yllätys se, että suurin osa oikeasti pitää tästä elämästä, ettei ole työkavereita läsnä samassa huoneessa. niin moni mainostaa olevansa sosiaalinen, tiimipelaaja jne. ja sitten todellisuudessa suurin osa nauttii yksintyöskentelystä. itse olen aina halunnut työskennellä yksin, mutta luulin että vain pieni vähemmistö haluaa samaa. 

Todella moni haluaa. Eikä se etätyö aina ole edes yksintyöskentelyä, kyllä meillä ainakin Teamsin ja Slackin kautta pidetään yhdessäideointitilaisuuksia, kokouksia yms. Mulla lähes 50% päivästä menee erilaiseen kokoustamiseen, joka ei oikeastaan ole yhtään erilaista vaikka istuukin omassa kodissaan ja näkee ne muut vain ruudulta. 

Kyllä nuo teams palaverit kyllä syö vähän osallistujien osallistumista, kun käytännössä yksi on äänessä. Ei sillä, että palaverissa nyt yhtäaikaa pitäs huutaa, mutta sivulla pystyy naamatusten heittään jonkun kysymyksen toiselle keskeyttämättä ite palaveria. Vaikkapa nyt Mikkoa ja Pekka istuu vierekkäin, niin Mikko voi kysyä Pekalta, että kerkkesitkö selvittää sen asian(liittyy palaveriin) ja Mikko pystyy vastaamaan suoraan, että Pekka hoiti tuon pois alta. Teamsissa se menee siihen, että Mikko kysyy siinä kaikkien kuullen sen asian Pekalta ja taas saadaan aikaa kulutettua tähän. Sama myös ohjelmien kanssa, kun koitat neuvoa jotain, niin se on käytännössä että tee ite. "Siellä ylärivillä on se insert" ootellaan kun hiiri etsii sitä inserttiä, kun paikalla ollessa voit näyttää, että tuosta insert ja sieltä.... Meidän firman osalta oltiin ennen koronaa 70k-100k plussalla vuosittain, mutta koronavuosina 170k pakkasella ja 120k pakksella. Hommat ei loppuneet missään vaiheessa, mutta kyllä tämä lusmuilulta tai erittäin pahoilta tietokatkoilta vaikuttaa.

Ainakin Zoomissa voi lähettää myös yksityisviestejä. Ja aina voi tekstailla tai sähköpostailla, myös kesken etäkokouksen.

Vierailija
106/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykännyt aiemmin, mutta nykyään nautin kun on tullut työnkuvaan sen verran muutosta että reissaan pitkin suomea melkein joka toinen viikko asiakastapaamisissa niin ei ala omat nurkat ahdistamaan. Juuri sopiva balanssi tällä hetkellä, toimistolle ei ole yhtään ikävä. Työt hoituu etänä 5x tehokkaammin kuin avokonttorilla.

Vierailija
107/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa niitä oli tutkimuksen mukaan 5% jotka halusi tehdä työtä pääosin konttorilla. 20% ilmoitti haluavansa tehdä hybridinä eli pääosin kotona, välillä käydä konttorilla ja 75% pelkkää etätyötä. 

Toimistotilat mitoitettiin tämän mukaan, mutta käytännössä vain noin prosentti käy jatkuvasti konttorilla, 10% pari-kolme päivää ja loput täysin etänä. Moni on muuttanut jopa mökeilleen, pienemmille paikkakunnille tai ulkomaille tekemään sitä etätyötä kun se tuli myös mahdolliseksi (tämä on ollut meille tärkeä rekryvaltti että sallimme etätyön ulkomailta).

Mikä firma? Kiinnostaa todella 😊

Vierailija
108/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö on monelta kannalta huono, toki etujakin on kuten ekologisuus. Joillakin aloilla varmaan ihan ok, mutta luovuuden se tappaa. Ihmiset on tarkoitettu kokoontumaan yhteen face to face eikä pönöttämään ruudun välityksellä omissa maailmoissa.

Vierailija
109/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa prostituutio olla nykyään melkoinen instituutio?

Vai mitä mieltä siitä, kun seisova jäykkä muna näpeissä ja Hesemättö pöydällä.

Illemmalla maukkaan panon jälkeen vielä perhekokoinen valkosipulipizza ja kinuskijäde.

Vierailija
110/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähitöissä aikoinaan oli omat työhuoneet tai korkeintaan toisen työkaverin kanssa jaettu huone, yleensä se toinen oli työpari eli tehtiin samaa työtä. Silloin viihdyin lähitöissä, oma rauha tehdä töitä ja kahvi- ja lounastauolla sai tavata työkavereita työpalavereiden lisäksi. Sitten tuli avokonttori, epämukavaa liian lähekkäin olemista fyysisesti koko ajan, vaikka ei tehty edes samoja töitä. Mieluummin etätöitä kotona kuin noissa ahtaissa avokonttoreissa. Lähityö, nääh, ei kiitos enää työmatkaa tai muuta ulkonäköön liittyvää stressiä tai jos on väsynyt tai kipeä, niin pakko raahautua töihin. En ole ollut usein kipeä etätöissä, aikaisemmin oli jatkuvasti flunssa. Nyt saa levätäkin, jos on kipeä, senkun oikaisee sohvalle. Yleensä en lepäile, teen töitä, kun siitä minulle maksetaan.

Vierailija
111/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, se miksi saat välillä raivoa mielipiteestäsi on se, että tämä etätyö ei ole monessa firmassa vielä täysin vakiintunut ja jokainen mielipide joka korostaa miten konttorilla on paremmin koska joku saa siellä enemmän aikaan tai irtautuu paremmin töistä tai mitä vaan, on omiaan ruokkimaan niiden vanhoillisten esimiesten näkemyksiä jotka mielellään näkisivät paluun vanhaan aikaan jossa on pakko istua hälyisessä avokonttorissa kärsimässsä joka työpäivä.

Tämä toimii toiseenkin suuntaan, ja siksi itseäni ärsyttää etätyön hehkuttajat. Se nimittäin menee nopeasti siihen, että johto keksii vähentää toimitiloja ja työpisteitä, kun niin suuri osa tykkää olla etänä. Kohta toimistolla onkin sitten vain "fleksipisteitä" joista arvot paikkasi joka aamu. Myös kahvikoneet ja taukoliikuntatilat ja muut turhakkeet voidaan poistaa. Lopputuloksena toimisto on niin ankea ettei nekään enää käy siellä, jotka muutoin haluaisivat. Tähän suuntaan on menty meillä.

Vierailija
112/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertille sopii, ei kaikkien täydy olla yliarvostettuja ekstroverttejä.

Vierailija
113/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin juuri ennen Koronaa yksin toiselle paikkakunnalle. 

Olin niin tottunut fyysiseen  8 -16 ajatteluun, että en edes osannut ajatella toisin. 

Lähijunalla, bussilla, pyörällä, autolla ajo tuntuu nyt ihan järjettömältä.

Hain aluksi tilaa, mikä tuntuisi parhaimmalta.  Nukuin pitkään, pesin pyykkiä päivällä, hoidin koiran ulkoilun ja oman. Tein töitä iltaisin ja viikonloppuisin.

Mutta kauhistuksekseni  huomasin, että  saan työt tehtyä n. 20 h/ vk.

En tietenkään hiiskunut pomolle mitään, kunnes viime keväänä rohkaistuin ja kysyin, että voinko muuttaa esim. Tallinnaan ( josta on nopea yhteys Hkiin tarvittaessa )  etätöihin.

Ymmärrän, että vastasin väärään ketjuun ( toiv. suotte anteeksi ), mutta minulle etätyö on tuonut lähinnä struktuutin puutetta, epäsopivia kommentteja kollegoilta ja ystäviltä, tulkinnan vaikeutta verottajalta, mutta muuten jättegod!

Vierailija
114/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistolla ehkä voisi jatkaa työskentelyä jos saisin oman työhuoneen. Avokonttoreihin en enää lähde ellei ole pakko.

Tuntuu myös äärimmäisen epäekologiselta ajaa joka päivö aivan turhaan toimistolle ja takaisin. Pohdinkin jo luopuisinko autosta kokonaan.

Maailma on muuttunut ja paluuta vanhaan ei enää ole.

Vierailija
115/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä muori 62 v., vielä pari vuotta viralliseen eläkeikään. Haluan tuoda esiin ergonomian.

Oman konservatiivinen työnantajani taisteli etätyötä vastaan kynsin ja hampain, mutta koronan myötä oli siihen pakko myöntyä.

Nyt ei enää tarvitse matkustaa tuohon sisäilmaongelmaiseen konttoriin istumaan epämukaville kulahtaneille tuoleille.

Nyt voin tehdä useamman kerran työpäivän aikana triathlonin: makuuasennossa, pystyasennossa tai istuen.

Käydä pienellä kävelyretkellä tai kaupassa.

Siunattu etätyö!

Vierailija
116/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähityössä päiväni olivat sillisalaattia ja juoksemista kokoushuoneesta toiseen ilman taukoja.

Etätöissä on paljon helpompi laittaa chattiin, että kiitos, minun täytyy siirtyä seuraavaan palaveriin, kun kello on vähää vaille. Ehtii nousta ja käydä vessassa, ottaa kupin kahvia, ja taas voi kaikessa rauhassa aloittaa seuraavan palaverin. Niin paljon strukturoidumpaa, säännöllisempi ja säntillisempi työkulttuuri.

Jos haluaa vain huomauttaa jotain, laittaa sen chattiin, se ei keskeytä mitään, mutta asia tulee mainittua. Muistiinpanot on helppo tehdä samalla ja ottaa kuvakaappauksia.

Saa pitää omaa työpistettä miten tykkää, koska töissä sellaista ei enää ole.

Vierailija
117/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä muori 62 v., vielä pari vuotta viralliseen eläkeikään. Haluan tuoda esiin ergonomian.

Oman konservatiivinen työnantajani taisteli etätyötä vastaan kynsin ja hampain, mutta koronan myötä oli siihen pakko myöntyä.

Nyt ei enää tarvitse matkustaa tuohon sisäilmaongelmaiseen konttoriin istumaan epämukaville kulahtaneille tuoleille.

Nyt voin tehdä useamman kerran työpäivän aikana triathlonin: makuuasennossa, pystyasennossa tai istuen.

Käydä pienellä kävelyretkellä tai kaupassa.

Siunattu etätyö!

Etätyö pelasti mun terveyden ja työkyvyn, kun pääsin sieltä sisäilmarakennuksesta etään. Kaikki oireet loppui siihen.

Vierailija
118/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on yritykselle kyllä riski jos työntekijät alkavat työskentelemään ulkomailla. Maasta riippuen sinne voi muodostua verotuksessa kiinteä toimipaikka ja firma voi joutua maksamaan veroja vieraaseen valtioon siitä osuudesta yrityksen tuloa, jonka katsotaan muodostuneen ko työntekijän työpanoksesta.

Yritys voi palkata yksinyrittäjiä tai omalla toiminimellä laskuttavia näissä tapauksissa. Alihankkijasopimukset kehiin. Sitten työntekijä hoitaa itse veronsa siihen maahan, jossa asuu. Problem solved.

Vierailija
119/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paljon paperitavaraa, töitä on koneen lisäksi paljon paperilla. Ja sitä on paljon. Ei auta läppärin sulkeminen. Paperit pitää saada yöksi lukittuun kaappiin. Salassa pidettävää aineistoa. En asu yksin. Onneksi saa olla taas toimistolla.

Aika vanhanaikaista tuollainen paperinpyörittely. Ei tule montaa alaa mieleen missä vielä papereita vatvotaan.

Samaa ihmettelin. Olisiko niin, että tuon kommentin kirjoittaja ei ole vaan opetellut lukemaan asioita näytöltä, vaan tulostaa edelleen kaiken paperille. Omassa etätoimistossani ei ole ainuttakaan paperilappua eikä paperipinoa.

Kyse ei ole siitä. Asiakkaat toimittavat paperisia aineistoja, joita ei skannata. Asiat käsitellään etänä/toimistolla ja lopputulemana skannataan tietyt jutut järjestelmään.

Meillä on Suomessa niin monen erilaisia työtehtäviä. Näitä duuneja ei mielellään tee etänä koska tää papereiden määrä.

Onhan niitä monenlaisia tahvoja jotka tulostaa sähköpostit jne kuvaamallasi tavalla mutta mun duunissa ei auta vaikka olisi joku guru, näin nämä työt on tehtävä. Eli kiitos huolenpidosta, en ole seniili :)

En tarkoittanut kommentilla no mitään sähköpostien tulostuksia. Ei kai kukaan enää sellaista tee. Miksi asiakkaat toimittavat teille paperisia aineistoja? Miksi niitä ei pyydetä lähettämään valmiiksi sähköisessä muodossa, kun kerrot, että niitä kuitenkin ottaen skannataan sitten koneelle?

Vierailija
120/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska muuten huomata, että tässäkin ketjussa suurin osa on etätyön kannalla. Niin ne ajat muuttuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä