Muita, jotka ei pidä etätöistä?
Taidan olla vähemmistöä, mutta itse saisin paremmin tehtyä hommat toimistolla. Nyt olen tehnyt viimeiset 2,5 v pääasiallisesti etätöitä koronan takia ja syyskuussa menen takaisin toimistolle kokoaikaisesti. Tuntuu, että kotona ei pääse tuulettumaan työasioista ja työpisteeni ovat vielä keittiössä ja makkarissa.
Mulla ole mitään niitä vastaan, jotka haluavat tehdä 100% etätyötä. On vain hyvä, että työelämä joustaa ja saa itse valita työpisteen. Kun itse oon puhunut siitä, että tekisin mielelläni työt työpaikalla ja kodin ja kesämökin pyhitän omalle elämälle, niin on saanut osakseni ihmettelyä ja suoranaista raivoa.
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Niin Mulla ei lähityö tuo muuta "lisäarvoa" kuin 90km autolla ajelua päivässä. Matkaa siis 45km suuntaansa, ajan toimistolle, istun koppiin ja istun siellä 8h näkemättä ketään fyysisesti. Siksi tämä vähintään kolmen päivän lähityövelvollisuus hiukan ihmetyttää. Onko mulla "oikeus" kysyä jotain extraa näille päiville, kun ajan toimistolle?
Siis miksi? Onko sun esimies ihan pihalla?
Menisin mieluummin kyllä toimistolle muuten mutta matka-aika on nykyisin liian pitkä ja toimistolla on kuuma kun taas kotona mukavat 22 astetta.
Minä ainakin olen täysin introvertti, mutta olen käynyt lähes koko korona-ajankin toimistolla töissä, koska kotona en vaan kykene keskittymään työntekoon. Onneksi suurin osa porukasta meidän toimistolla jatkaa ainakin osittain etätöissä, niin toimistollakin saa nykyään edelleen olla aika rauhassa. Työskentelen isossa firmassa, jossa kuitenkin esimiehen kanssa voi käytännössä sopia, miten paljon on etänä. Toisaalta täytyy kyllä sanoa, että monet pikkuasiat saa hoidettua ja juteltua paljon nopeammin ja helpommin toimistolla kasvotusten vaikka kahvia hakiessa kun ihan kaikesta ei viitsisi aina ruveta soittelemaan tai laittamaan teams-viestejä tai vastaavia.
Jos jollain työpaikalla joidenkin henkilöiden halu tehdä työnsä toimistolla aiheuttaa etätyöstä tykkäävien osalta jonkinlaista raivoa, niin silloin on jossain jotain vikaa. Kyllä kaikkeen pitäisi olla löydettävissä sellainen tasapaino, jossa sekä työnantaja että työntekijät joustaa tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa niitä oli tutkimuksen mukaan 5% jotka halusi tehdä työtä pääosin konttorilla. 20% ilmoitti haluavansa tehdä hybridinä eli pääosin kotona, välillä käydä konttorilla ja 75% pelkkää etätyötä.
Toimistotilat mitoitettiin tämän mukaan, mutta käytännössä vain noin prosentti käy jatkuvasti konttorilla, 10% pari-kolme päivää ja loput täysin etänä. Moni on muuttanut jopa mökeilleen, pienemmille paikkakunnille tai ulkomaille tekemään sitä etätyötä kun se tuli myös mahdolliseksi (tämä on ollut meille tärkeä rekryvaltti että sallimme etätyön ulkomailta).
Meillä oli 40% toimistotyön kannalla mikä salli n. 1 päivän etätyön viikossa.
30m2 yksiössä etätyö on kyllä aivan karseeta. Muutenkin kun on junantuomia, niin jää sosiaalinen elämä omalta kohdaltani alepan kassalle, moi...en tartte kuittia kiitos. Sekä mulla on 4km työmatka minkä ajan vartiss, joten tulee liikuttua edes vähän.
Vierailija kirjoitti:
30m2 yksiössä etätyö on kyllä aivan karseeta. Muutenkin kun on junantuomia, niin jää sosiaalinen elämä omalta kohdaltani alepan kassalle, moi...en tartte kuittia kiitos. Sekä mulla on 4km työmatka minkä ajan vartiss, joten tulee liikuttua edes vähän.
ihmiset on kyllä tosiaan niin eri elämäntilanteissa, että joihinkin elämäntilanteisiin etätyö voi sopia hyvin, toisiin taas ei.
Parasta on kun ihmiset saa itse päättää, onko etänä vai ei. Minusta olisi myös kiva, että järjestettäisiin jotain sellaisia yhteisiä toimistopäiviä, että tietäisi silloin toimistolla olevan enemmän porukkaa. Ei silloinkaan olisi pakko tulla, mutta välillä se ärsyttää, kun menee toimistolle ja silti istuu niissä samoissa etäpalavereissam eikä näe ketään.
Minusta toimistopäivät ovat juuri hyviä sellaiseen ideointiin, ajatusten vaihtoon, palavereihin, tiedonjakoon ja käyttöönottoihin. Tuottavaan työhön pystyn itse kotona paremmin, siksi 1-2pv viikossa toimistossa on minulle hyvä.
Tunnistan kyllä tuon aloittajan ongelman irtautua töistä. Minua on auttanut seuraavat asiat:
1. Työpiste kaapissa. Ikeasta ostin kaapin, johon piilotin näytön ja saan kaikki välineet piiloon. Työ näkyy vain työaikana. Tästä tulee myös työn aloitus- ja lopetusrutiini.
2. Työmatka. Käyn ennen töitä viemässä roskat, hakemassa postin tai muuten pikakävelyllä pihalla. Samoin iltapäivällä usein istun pihalla hetken töiden jälkeen.
3. Kun aloitan työt kytken työpuhelin ominaisuudet päälle ja kun lopetan, kytken pois. Ei tule ilmoituksia tai viestejä. Puhelut tulee,mutta työajan ulkoa meillä soitellaan vaan oikeaa asiaa, viime vuonna taisi tulla yksi puhelu.
Työhuone varmaan auttaisi vielä paremmin, kun työtä ei tarvitse yhtään nähdä.
oletteko sitten kokeneet jonkunlaista ryhmäpainetta tässä, eli että oikeasti haluaisitte olla enemmän toimistolla mutta ette mene, kun "etätyöstä nyt kuuluu tykätä"? itse vähän tuttavapiirissä huomannut, että etenkin pienissä yksiöissä asuvat sinkut on kärsineet etätöistä, mutta silti eivät vieläkään käy toimistolla kun kerran viikossa, vaikka saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa niitä oli tutkimuksen mukaan 5% jotka halusi tehdä työtä pääosin konttorilla. 20% ilmoitti haluavansa tehdä hybridinä eli pääosin kotona, välillä käydä konttorilla ja 75% pelkkää etätyötä.
Toimistotilat mitoitettiin tämän mukaan, mutta käytännössä vain noin prosentti käy jatkuvasti konttorilla, 10% pari-kolme päivää ja loput täysin etänä. Moni on muuttanut jopa mökeilleen, pienemmille paikkakunnille tai ulkomaille tekemään sitä etätyötä kun se tuli myös mahdolliseksi (tämä on ollut meille tärkeä rekryvaltti että sallimme etätyön ulkomailta).
Säälittävää ja vanhanaikaista.
Vierailija kirjoitti:
Parasta on kun ihmiset saa itse päättää, onko etänä vai ei. Minusta olisi myös kiva, että järjestettäisiin jotain sellaisia yhteisiä toimistopäiviä, että tietäisi silloin toimistolla olevan enemmän porukkaa. Ei silloinkaan olisi pakko tulla, mutta välillä se ärsyttää, kun menee toimistolle ja silti istuu niissä samoissa etäpalavereissam eikä näe ketään.
Minusta toimistopäivät ovat juuri hyviä sellaiseen ideointiin, ajatusten vaihtoon, palavereihin, tiedonjakoon ja käyttöönottoihin. Tuottavaan työhön pystyn itse kotona paremmin, siksi 1-2pv viikossa toimistossa on minulle hyvä.
Tunnistan kyllä tuon aloittajan ongelman irtautua töistä. Minua on auttanut seuraavat asiat:
1. Työpiste kaapissa. Ikeasta ostin kaapin, johon piilotin näytön ja saan kaikki välineet piiloon. Työ näkyy vain työaikana. Tästä tulee myös työn aloitus- ja lopetusrutiini.2. Työmatka. Käyn ennen töitä viemässä roskat, hakemassa postin tai muuten pikakävelyllä pihalla. Samoin iltapäivällä usein istun pihalla hetken töiden jälkeen.
3. Kun aloitan työt kytken työpuhelin ominaisuudet päälle ja kun lopetan, kytken pois. Ei tule ilmoituksia tai viestejä. Puhelut tulee,mutta työajan ulkoa meillä soitellaan vaan oikeaa asiaa, viime vuonna taisi tulla yksi puhelu.
Työhuone varmaan auttaisi vielä paremmin, kun työtä ei tarvitse yhtään nähdä.
Jotkut voivat todella tarvita tällaista. Minä taas nautin, kun voin tehdä töitä vaikka pihakeinussani. Eikä läppärin näkeminen iltasella haittaa yhtään, koska kuuntelen sen kautta musiikkia tai teen verkko-ostoksia tai striimaan elokuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittävää ja vanhanaikaista.
ei vaan osoittaa sen, että tämä ei ole mikään mustavalkoinen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla te tunnette sen, että ette voi irrottautua töistä? Ihmettelen, koska itse laitan koneen kiinni ja lopetan työt. En ajattele niitä sen kummemmin.
Joku jatkaa töitä, jos tehtävää vielä on. Toinen voi katsoa puhelimesta tuleita meileijä ja reagoi, jos tulee jotain hoidettavaa. Kolmas voi pitkin iltaa vastailla puhelimeen, jos joku soittaa työasioissa. Nyt kesällä näki osalla pomoista poissaoloilmoituksia "olen lomalla xx asti ja luen sähköpostiani satunnaisesti. Kiireellisisssä asioissa soita numerooni xxx.
Itse aloitan aikaisin työt, pomoni aloittaa myöhemmin. Ajoittain käy, että oikeastaan olin jo lopettamassa töitä, kun pomo aloittaa jonkin homman yhdessä tehtäväksi. Tunti tai pari voi äkkiä tulla extraa, mutta toisaalta kun on liukuva työaika, niin otan huomioon myöhemmin.
Tuollaiseen ei tarvitse suostua. Työaika on työaika. Loppu on vapaata.
Mikä merkitys tuollaisilla kommenteilla on kuin oman egon pönkittäminen? Kaikki eivät voi tuosta vaan vaihtaa uuteen työhön eivätkä he ole sen huonompia ihmisinä kuin sinä. Yksittäinen ihminen ei voi useinkaan muuttaa työpaikkansa käytäntöjä. Sinäkin tai työpaikkasi saattaa käyttää sellaisia palveluja tai tuotteita, jotka on tehty paikoissa, joissa valinnanvapautta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ollut suuri yllätys se, että suurin osa oikeasti pitää tästä elämästä, ettei ole työkavereita läsnä samassa huoneessa. niin moni mainostaa olevansa sosiaalinen, tiimipelaaja jne. ja sitten todellisuudessa suurin osa nauttii yksintyöskentelystä. itse olen aina halunnut työskennellä yksin, mutta luulin että vain pieni vähemmistö haluaa samaa.
Todella moni haluaa. Eikä se etätyö aina ole edes yksintyöskentelyä, kyllä meillä ainakin Teamsin ja Slackin kautta pidetään yhdessäideointitilaisuuksia, kokouksia yms. Mulla lähes 50% päivästä menee erilaiseen kokoustamiseen, joka ei oikeastaan ole yhtään erilaista vaikka istuukin omassa kodissaan ja näkee ne muut vain ruudulta.
Kyllä nuo teams palaverit kyllä syö vähän osallistujien osallistumista, kun käytännössä yksi on äänessä. Ei sillä, että palaverissa nyt yhtäaikaa pitäs huutaa, mutta sivulla pystyy naamatusten heittään jonkun kysymyksen toiselle keskeyttämättä ite palaveria. Vaikkapa nyt Mikkoa ja Pekka istuu vierekkäin, niin Mikko voi kysyä Pekalta, että kerkkesitkö selvittää sen asian(liittyy palaveriin) ja Mikko pystyy vastaamaan suoraan, että Pekka hoiti tuon pois alta. Teamsissa se menee siihen, että Mikko kysyy siinä kaikkien kuullen sen asian Pekalta ja taas saadaan aikaa kulutettua tähän. Sama myös ohjelmien kanssa, kun koitat neuvoa jotain, niin se on käytännössä että tee ite. "Siellä ylärivillä on se insert" ootellaan kun hiiri etsii sitä inserttiä, kun paikalla ollessa voit näyttää, että tuosta insert ja sieltä.... Meidän firman osalta oltiin ennen koronaa 70k-100k plussalla vuosittain, mutta koronavuosina 170k pakkasella ja 120k pakksella. Hommat ei loppuneet missään vaiheessa, mutta kyllä tämä lusmuilulta tai erittäin pahoilta tietokatkoilta vaikuttaa.
Etätyöaikana tein pisimmän työpäivän 36h yhteen putkeen. Tervettä? Ei todellakaan, toimistotyössä oisin vaan todennut, että ei riitä tunnit nyt. Tervetuloa rakennesuunnittelijaksi. Paljon töitä, hirveästi kiirettä ja stressiä sekä valittava sairaanhoitaja tienaa enemmän kuin sinä.
Etätyö mahdollistaakin entistä pidemmät työpäivät, kun voit herätä ja mennä koneelle sekä sulkea koneen ja mennä nukkumaan ja sama uudestaan seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Saanko udella mikä ala?
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ollut suuri yllätys se, että suurin osa oikeasti pitää tästä elämästä, ettei ole työkavereita läsnä samassa huoneessa. niin moni mainostaa olevansa sosiaalinen, tiimipelaaja jne. ja sitten todellisuudessa suurin osa nauttii yksintyöskentelystä. itse olen aina halunnut työskennellä yksin, mutta luulin että vain pieni vähemmistö haluaa samaa.
En tee töitä yksin, teen töitä etänä. Minulle ei ole merkitystä sillä onko ne kollegat näytöllä vai samassa huoneessa, ihan samalla lailla heidän kanssaan kommunikoidaan. Puheluja on keskimäärin 5-6 tuntia päivässä, "yksin" työskentelyä enintään pari tuntia ja usein siitäkin iso osa menee chatissa jonkun kanssa.
Olen tehnyt nyt 2020 vuodesta saakka etätöitä ja alussa oli outoa enkä osannut irrottautua töistä kun työt loppui. Otin sitten tavaksi, että työpäivän jälkeen lähden kävelylenkille jolloin löysin tavan irrottautua työstä. Nyt en voisi edes enää kuvitella tekeväni sellaista työtä joka olisi toimistolla, vaan haluan tehdä etätyötä joka mahdollista niin moneen asiaan, kuten reissaamisen tai vaikka muuttamiseen keskellä Lapin metsää josta itse asiassa haaveilen. Kiitos korona kun toit elämääni etätyön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella moni haluaa. Eikä se etätyö aina ole edes yksintyöskentelyä, kyllä meillä ainakin Teamsin ja Slackin kautta pidetään yhdessäideointitilaisuuksia, kokouksia yms. Mulla lähes 50% päivästä menee erilaiseen kokoustamiseen, joka ei oikeastaan ole yhtään erilaista vaikka istuukin omassa kodissaan ja näkee ne muut vain ruudulta.
Kyllä nuo teams palaverit kyllä syö vähän osallistujien osallistumista, kun käytännössä yksi on äänessä. Ei sillä, että palaverissa nyt yhtäaikaa pitäs huutaa, mutta sivulla pystyy naamatusten heittään jonkun kysymyksen toiselle keskeyttämättä ite palaveria. Vaikkapa nyt Mikkoa ja Pekka istuu vierekkäin, niin Mikko voi kysyä Pekalta, että kerkkesitkö selvittää sen asian(liittyy palaveriin) ja Mikko pystyy vastaamaan suoraan, että Pekka hoiti tuon pois alta. Teamsissa se menee siihen, että Mikko kysyy siinä kaikkien kuullen sen asian Pekalta ja taas saadaan aikaa kulutettua tähän. Sama myös ohjelmien kanssa, kun koitat neuvoa jotain, niin se on käytännössä että tee ite. "Siellä ylärivillä on se insert" ootellaan kun hiiri etsii sitä inserttiä, kun paikalla ollessa voit näyttää, että tuosta insert ja sieltä.... Meidän firman osalta oltiin ennen koronaa 70k-100k plussalla vuosittain, mutta koronavuosina 170k pakkasella ja 120k pakksella. Hommat ei loppuneet missään vaiheessa, mutta kyllä tämä lusmuilulta tai erittäin pahoilta tietokatkoilta vaikuttaa.
Yksittäiset kysymykset yhdelle henkilölle yleensä laitetaan chätissä, ei teams tapaamisessa kaikkien kuullen, ainakin omassa työssä nuo toimii ihan täysin siinä missä livetkin, jopa paremmin. Voi vaikka hakea kahvia jne palaverin aikana kenenkään siitä häiriintymättä jne.
En ymmärrä näitä tapauksia joissa se ei muka toimi.
Vierailija kirjoitti:
Etätyöaikana tein pisimmän työpäivän 36h yhteen putkeen. Tervettä? Ei todellakaan, toimistotyössä oisin vaan todennut, että ei riitä tunnit nyt. Tervetuloa rakennesuunnittelijaksi. Paljon töitä, hirveästi kiirettä ja stressiä sekä valittava sairaanhoitaja tienaa enemmän kuin sinä.
Etätyö mahdollistaakin entistä pidemmät työpäivät, kun voit herätä ja mennä koneelle sekä sulkea koneen ja mennä nukkumaan ja sama uudestaan seuraavana päivänä.
Meillä työt kirjataan ja esimies puuttuu, jos on liikaa töissä, liian vähän töissä tai ei ole tarpeeksi laskutettuja tunteja. Ainoa miten voi lusmuta tai ylityöllistää itseään on valehdella tuntikirjanpidossa.
Samaa minäkin jäin ihmettelemään. Minunkin työpaikassani käsitellään "papereita", mutta ne käsitellään sähköisistä arkistoista, eli kaikki mitä taloon tulee skannataan sinne ja sitten henkilökunta käsittelee niitä koneella, ei paperia pöydällä.