Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka ei pidä etätöistä?

Vierailija
17.08.2022 |

Taidan olla vähemmistöä, mutta itse saisin paremmin tehtyä hommat toimistolla. Nyt olen tehnyt viimeiset 2,5 v pääasiallisesti etätöitä koronan takia ja syyskuussa menen takaisin toimistolle kokoaikaisesti. Tuntuu, että kotona ei pääse tuulettumaan työasioista ja työpisteeni ovat vielä keittiössä ja makkarissa.

Mulla ole mitään niitä vastaan, jotka haluavat tehdä 100% etätyötä. On vain hyvä, että työelämä joustaa ja saa itse valita työpisteen. Kun itse oon puhunut siitä, että tekisin mielelläni työt työpaikalla ja kodin ja kesämökin pyhitän omalle elämälle, niin on saanut osakseni ihmettelyä ja suoranaista raivoa.

Kommentit (236)

Vierailija
41/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ollut suuri yllätys se, että suurin osa oikeasti pitää tästä elämästä, ettei ole työkavereita läsnä samassa huoneessa. niin moni mainostaa olevansa sosiaalinen, tiimipelaaja jne. ja sitten todellisuudessa suurin osa nauttii yksintyöskentelystä. itse olen aina halunnut työskennellä yksin, mutta luulin että vain pieni vähemmistö haluaa samaa. 

Todella moni haluaa. Eikä se etätyö aina ole edes yksintyöskentelyä, kyllä meillä ainakin Teamsin ja Slackin kautta pidetään yhdessäideointitilaisuuksia, kokouksia yms. Mulla lähes 50% päivästä menee erilaiseen kokoustamiseen, joka ei oikeastaan ole yhtään erilaista vaikka istuukin omassa kodissaan ja näkee ne muut vain ruudulta. 

Vierailija
42/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö on just parasta, kun ei tarvitse kuunella niitä toimiston akkojen kälkätystä ja huutonauramista. M27

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkälle itsensä johtamisen taidon puutetta jos ei pärjää etätöissä. Tai sitten joku ongelma, ettei oikeasti kykene tekemään itsenäisiä päätöksiä ja ottamaan vastuuta, vaan aina täytyy "sparrata" muiden kanssa.

Vierailija
44/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että on elämässä jotain rakennetta, kun menee joka päivä töihin ja tulee takaisin. Lisäksi, kun menen pyörällä, saan siinä samalla hyötyliikuntaa. Opiskelin kaksi vuotta pääsääntöisesti etänä ja siinä meinasi pää räjähtää.

Rakennetta päivään voi järjestää myös etätöissä. Esim. itse käyn aina kävelyllä ennen kuin aloitan etätyöpäivän. Mulla oli ennen koira ja se tuli silloin tavaksi, ja sitä jatkan vaikka ei enää koiraa olekaan koska aivoni jotenkin heräävät sillä kävelyllä. Ja liikunnan harrastamiseen jää ihan eri lailla aikaa kun työmatkat 2 h jää pois. Saa vaikka pyöräillä vaihtelevampia reittejä kuin päivästä toiseen töihin ja kotiin.

Vierailija
45/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini mies on suunnitteleva insinööri. 25 vuoden kokemus. Osaa hommansa. Haluaisi suunnitella kotona edelleen, mutta kaikki pakotettiin toimistolle.

Nuoremmat suunnittelijat kuulemma haluavat jutella ja tavata kollegoitaan.

Vierailija
46/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla te tunnette sen, että ette voi irrottautua töistä? Ihmettelen, koska itse laitan koneen kiinni ja lopetan työt. En ajattele niitä sen kummemmin.

Joku jatkaa töitä, jos tehtävää vielä on. Toinen voi katsoa puhelimesta tuleita meileijä ja reagoi, jos tulee jotain hoidettavaa. Kolmas voi pitkin iltaa vastailla puhelimeen, jos joku soittaa työasioissa. Nyt kesällä näki osalla pomoista poissaoloilmoituksia "olen lomalla xx asti ja luen sähköpostiani satunnaisesti. Kiireellisisssä asioissa soita numerooni xxx.

Itse aloitan aikaisin työt, pomoni aloittaa myöhemmin. Ajoittain käy, että oikeastaan olin jo lopettamassa töitä, kun pomo aloittaa jonkin homman yhdessä tehtäväksi.  Tunti tai pari voi äkkiä tulla extraa, mutta toisaalta kun on liukuva työaika, niin otan huomioon myöhemmin.

Eikö ihan samoin kävisi, vaikka olisit toimistolla? Olet juuri lähdössä, kun pomo ottaa yhteyttä ja lopputulema ihan sama.

Oli sitten etänä tai toimistolla, yhtä hyvin ne rajat työaikoihin voi vetää tai jättää vetämättä.

Vierailija
47/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt etätyötä jo kauan joten kokemusta on. Mulle etätyöt teki, kun mun it-alan projektit alkoi olla 10-15 vuotta sitten jo entistä kansainvälisempiä. Jos tiimissä on tekijöitä vaikka Puolasta, Intiasta, UK:sta ja Suomesta, ei mikään lähityö jossa kaikki. on paikalla ole mahdollista. Ja jos oma projektitiimi on pääosin ulkomailla ja vain Slackin päässä, mitä hyötyä siitä sinne konttorille menemisestä olisi. Siellä on vaan hälisemässä ihmisiä jotka tekee avokonttorissa ihan eri hommia kuin minä. Joten aika äkkiä sitä huomasi että konttori on pelkkä haitake ja alkoi tehdä etätyötä. Meillä on myös esimiehet sen aina sallineet. 

Itse kyllä tykkään tästä. Muutin pois Helsingistäkin vaikka siellä se työnantajani on jo kauan sitten, mökkimäisiin oloihin. Täällä peltojen keskellä ja järven rannalla yksikseni asustelen ja koodailen. Tykkään. Minä nyt olen muutenkin ääri-introvertti. Mutta sosiaalisemmatkin kollegat on pärjänneet hyvin etänä, he vaan mieluummin pysyttelee kaupungeissa joissa on sosiaalisia menoja työn ulkopuolella ja järkkäävät erilaisia Teams-kokouksia joissa vaan jutellaan muuten, esim. iltapäiväkahvipalaveri, friday forum keskustelut yms.

Vierailija
48/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini mies on suunnitteleva insinööri. 25 vuoden kokemus. Osaa hommansa. Haluaisi suunnitella kotona edelleen, mutta kaikki pakotettiin toimistolle.

Nuoremmat suunnittelijat kuulemma haluavat jutella ja tavata kollegoitaan.

onhan tuo tärkeä pointti, että hiljainen tieto siirtyy.

Vierailija
49/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa niitä oli tutkimuksen mukaan 5% jotka halusi tehdä työtä pääosin konttorilla. 20% ilmoitti haluavansa tehdä hybridinä eli pääosin kotona, välillä käydä konttorilla ja 75% pelkkää etätyötä. 

Toimistotilat mitoitettiin tämän mukaan, mutta käytännössä vain noin prosentti käy jatkuvasti konttorilla, 10% pari-kolme päivää ja loput täysin etänä. Moni on muuttanut jopa mökeilleen, pienemmille paikkakunnille tai ulkomaille tekemään sitä etätyötä kun se tuli myös mahdolliseksi (tämä on ollut meille tärkeä rekryvaltti että sallimme etätyön ulkomailta).

Uskon täysin! Minkä alan yritys on kyseessä? En tahdo itse löytää edes hybridimallia olevia töitä, puhumattakaan 100% etätöistä ihan Suomessa. Toivottavasti joskus löydän vastaavan, voisi asustaa edullisemmin lämpimässä.

Vierailija
50/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi asia mitä olen miettinyt, on että tuleeko vaikeammaksi tällainen "luokkanousu", jos opiskelijoiltakin vaaditaan paljon etäopiskelua ja sitten työtkin on etänä. itsestäni ei olisi ollut etäopiskelemaan, onneksi se hoitui pois ennen korona-aikaa.

Vierailija
51/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöissä ei tarvitse katsella ilkeiden työkavereiden silmien pyörittelyä, räkänaurua, rykimistä.

Vierailija
52/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla te tunnette sen, että ette voi irrottautua töistä? Ihmettelen, koska itse laitan koneen kiinni ja lopetan työt. En ajattele niitä sen kummemmin.

Mulla on paljon paperitavaraa, töitä on koneen lisäksi paljon paperilla. Ja sitä on paljon. Ei auta läppärin sulkeminen. Paperit pitää saada yöksi lukittuun kaappiin. Salassa pidettävää aineistoa. En asu yksin. Onneksi saa olla taas toimistolla.

Aika vanhanaikaista tuollainen paperinpyörittely. Ei tule montaa alaa mieleen missä vielä papereita vatvotaan.

Totta mutta monella alalla edelleen näin on. Osalta tilitoimiston asiakkaat tuo paperilla mapissa aineiston. Niitä kirjanpitäjä sitten käsittelee. Toki koneella kirjanpidon ohjelmat.

Jos on asiakkaina pikku firmoja tai yjsityishenkilöitä, ei heillä ole käytössä nykyajan "hienouksia".

Vierailija
53/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko ihmiset oikeasti olla kotona koko ajan? Nythän ihmiset tilaa ruoatkin kotiin.

Tylsää.

Mielenterveyden ongelmia luvassa kun möksöttää itsekseen vain.

Vierailija
54/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon mielummin kotona. Olen introvertti ja ihmisiet imee musta voimat kuin munasta.

Kotona latautuu kuin pussitkin

Vierailija
55/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon mielummin kotona. Olen introvertti ja ihmisiet imee musta voimat kuin munasta.

Kotona latautuu kuin pussitkin

Jos itse olisin pussit täynnä oleva sinkku, kävisin työpaikalla ihan mielelläni, ja työn jälkeen suoraan naisteniskentään tai ensin vonkaamaan kollegaa työkaljalle, jonka jälkeen krapulatyöpäivä kotona. Mutta kun en ole, niin en halua lähteä kotoa mihinkään. Enää.

Vierailija
56/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo näinhän se on. Ei se etätyö mitenkään erilailla töitä kotiin tuo.

Päässä ne asiat pyörii silti vaikka tekisi työtä missä vaan. Ei se siihen vaikuta mitenkään.

Itsellä työpiste makkarissa eikä häiritse nukkumista ollenkaan 🤣. Sehän on vain kannettava tietokone. Ei muuta.

Yhtälailla se työ on puhelimessa koko ajan, mulla yksi puhelin jossa työ ja oma liittymä samassa. Ennen mul oli vain se työliittymä ja sillä hoisin myös omat jutut. Ei vaikutusta mihinkään siinäkään.

En vaihtais etätyötä enää itse pois mistään hinnasta.

Vierailija
57/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko ihmiset oikeasti olla kotona koko ajan? Nythän ihmiset tilaa ruoatkin kotiin.

Tylsää.

Mielenterveyden ongelmia luvassa kun möksöttää itsekseen vain.

Yksinäisen tai kiusatun on helpompi olla yksin kuin unohdettuna tai kiusattuna toisten keskellä. Totean tämän kokemuksesta.

Vierailija
58/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on yritykselle kyllä riski jos työntekijät alkavat työskentelemään ulkomailla. Maasta riippuen sinne voi muodostua verotuksessa kiinteä toimipaikka ja firma voi joutua maksamaan veroja vieraaseen valtioon siitä osuudesta yrityksen tuloa, jonka katsotaan muodostuneen ko työntekijän työpanoksesta.

Vierailija
59/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että on elämässä jotain rakennetta, kun menee joka päivä töihin ja tulee takaisin. Lisäksi, kun menen pyörällä, saan siinä samalla hyötyliikuntaa. Opiskelin kaksi vuotta pääsääntöisesti etänä ja siinä meinasi pää räjähtää.

Käyn vähintään 45 minuutin lenkin ennen töiden alkamista ja iltapäivällä toinen lenkki päälle. Käytän ulkoiluun työmatkoihin menevän ajan. 

Vierailija
60/236 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on yritykselle kyllä riski jos työntekijät alkavat työskentelemään ulkomailla. Maasta riippuen sinne voi muodostua verotuksessa kiinteä toimipaikka ja firma voi joutua maksamaan veroja vieraaseen valtioon siitä osuudesta yrityksen tuloa, jonka katsotaan muodostuneen ko työntekijän työpanoksesta.

Meillä ainakin on rajoitukset eikä saa olla ulkomailla mielin määrin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi