Kaksi ex koulukiusaajaani sanovat, että syy oli minussa
Toinen toimii nyt keski-iässä sairaanhoitajana ja toinen opettaa ammattikorkeakoulussa. Itse olen syrjäytynyt. Sanoivat, että olin liian ujo ja arka koulussa, siksi jouduin kiusatuksi.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Eli he eivät ole vieläkään kypsyneet aikuisiksi ja ovat soveltumattomat amnatteihinsa. Ei oke ainuttakaan syytä, mikä oikeuttaa kiusaamisen. Vain kiusaajan kusipäisyys, se on ainoa syy.
Minun entinen pahin kiusaajani ja pahoinpitelijäni on nykyiseltä ammatiltaan sairaanhoitaja! Nainen!
Vierailija kirjoitti:
Syy on tietysti aina kiusaajassa, mutta kyllähän se kiusattu on henkilö, joka jotenkin poikkeaa muista. Usein esim on ihon väri, arkuus tai helposti räjähteleväisyys syynä kiusaamiseen. Kiusattu voi olla asperger.
Ikävää, että se kiusaaja usein saa tuosta vaan voimaa ja saattaa oppia taitoja, joilla manipuloi ja pärjää esim työelämässä. Röyhkeät toisten polkijat pärjäävät usein esim katastrofitilanteissa, kun muille käy huonosti.
Kouluissa kiusaamisen saisi loppumaan, jos opettaja viettäisi kaiken ajan oppilaiden kanssa. Siis myös välitunnit. Välitunneille open ohjaamaa ohjelmaa kaikille. Open pitäisi myös määrätä istumajärjestykset ja ryhmäjaot. Samoin määrätä istumaan tiettyihin paikkoihin ruokalassa. Ettei ketään sielläkään jätetä yksin.
Useimmat opet ei viitsi. Haluavat pitää omat taukonsa ja vielä mieluummin ylipitkinä.
Niin, länsimaisissa yhteiskunnissa on ajateltu, että työaikana ei tarvitse olla 100% läsnä koko aikaa, vaan voi pitää taukoja ja ruokatunnin.
Kiusaajilla ei ole välttämättä mitään huonosti vaan mukavaa kotona ja koulussa. Kyse on saalistavista hirviöistä, joista voi aikuisena tulla Rais kaajia, ki ristäjiä, hyväks ikäyttäjiä ja Narsisteja ja psykopaateja. Nämä eivät reagoi muiden kokemaan kipuun tai suruun normaalisti, vaan nauttivat siitä.
Jos et kuulu heidän hoviin ja kehujiin oot vaarassa joutua heidän leluksi. He tunnistavat reilut ja yksin saapuneet joihin iskevät. Nämä kokeilee ihmisiä ensin ja jos saavat haluamansa vasteen ihmisestä... oot joutumassa hirviön uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma lienee ettei näistä asioista voi koskaan keskustella riittävän avoimesti. Kaikilla on joku henkilökohtainen kokemus ja keskustelut menee muiden haukkumiseksi. Tuleeko nyt jotenkin kiva olo kun saa lytätä kaikki kiusaajat?
Jos koet olevasi uhri, millään muulla ei ole väliä kuin omilla subjektiivisella tunteella. Se on se oman pään pyhä totuus, jota pitää levittää kuin jotain evankeliumia. Ja jos joku sitä kyseenalaistaa se on henkilökohtainen loukkaus ja sitten voikin mennä ohi aiheen ja henkilökohtaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen on aina tuomittavaa ja vika kiusaajassa, sekä ennen kaikkea hänen vanhemmissaan. Jos lapsi/nuori ei hallitse tunnetaitoja, hyvää ja reilua käyttäytymistä sekä toisen kohtaamista, on vanhemmat velvollisia sen hänelle opettamaan.
Heh, ihmisen ydin syntyy jo lapsuudessa. Jos itsetunto tai tunnetaidot eivät pääse kehittymään, asiaa on vaikeaa korjata myöhemmin. Kun lasta kohdellaan kaltoin, persoonallisuus alkaa häiriintyä. Teko on aina väärin ja sympatiat uhrin puolella, mutta jos näitä halutaan estää, täytyy katsoa, mitä tekijöille on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Niin se sanoi minun biologianopettajanikin aikoinaan. Kiusatut on tosikkoja, jotka ei osaa vastata huumorilla.
Ja sitten vielä se vanhempieni reaktio. Mitä sinä meille kerrot? Käy itse sotasi.
Jokin idea noissa karuissa sanoissa on. Se on turha parkua ettei herramiehiä ole, jos ei osaa vaatia arvoistaan kohtelua. Olen oppinut myös laittamaan rumat sanat sanoja puutteellisuuden piikkiin, enkä ota niitä henkilökohtaisesti. Kukin kykyjensä mukaan ja ei voi kauhalla ottaa, jos on lusikka annettu.
Ymmärsinkö oikein? Sanoko sun vanhemmat sulle kun sua oli kiusattu että "Mitä sinä meille kerrot? Käy itse sotasi" Jos näin samanhan voi sanoa vanhemmille kun he vanhenevat ja pyytävät apua "Mitä sinä minulle kerrot. Käy itse sotasi"
Minä ainakin pyysin reippaasti anteeksi kiusatun nähdessäni pitkästä aikaa. Ja minulta on pyydetty anteeksi, kun olin myös kiusattu. Ja sinäkin ansaitset anteeksipyynnön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli he eivät ole vieläkään kypsyneet aikuisiksi ja ovat soveltumattomat amnatteihinsa. Ei oke ainuttakaan syytä, mikä oikeuttaa kiusaamisen. Vain kiusaajan kusipäisyys, se on ainoa syy.
Minun entinen pahin kiusaajani ja pahoinpitelijäni on nykyiseltä ammatiltaan sairaanhoitaja! Nainen!
Todellako? Alemman tason naisesta tuli hoitaja?!
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt, että kaverini oli kiusattu koulussa julmasti. Osuin sen kiusaajan kanssa samalle työpaikalle. Kuulin, että hän on käynyt tiettyä koulua ja kysyin, tunteeko kaverini. Sanoi olleensa samalla luokalla, mutta ei mitään muuta.
Tyyppi alkoi kerätä joukkoja taakseen kiusatakseen minua. Aloitti pienellä nälbimisellä. Olin suosittu työpaikalla ja sehän ei saanut riveihinsä kuin yhden pöhkön. Muut lopettivat kiusaaminen siihen sitten. ( tuli tilanteita, joissa yritti haukkua mua muiden kuulleen. Muut sanoivat selvästi, ettei me olla samaa mieltä, paitsi se yksi pöhkö) Kiusaaminen loppui.
Kumpi on tyhmempi käyttäytyvä vai sen mahdollistava? Toki käyttäytyvä, MUTTA.
Siis hei hei hei... kyse on kiusaajista, ja pidät heidän mielipiteellään jotain arvoa?
Enkä tajua miksi mainitsit ammatit, kuin se vaikuttaisi asiaan mitenkään. Joka ikisessä ammatissa on luonnevikaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satuko täällä alapeukuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaattikiusaajat hakeutuvat aloille jossa uhri on heikko, esim. sairas. He nauttivat vallantunteesta, jonka hoitosuhde antaa. Kiusaajat ovat tunteettomia ja heillä on aivoissa poikkeavuuksia. Muistakaa esim. suomalainen myrkyttäjähoitaja. Näille aloille he hakeutuvat. Olisin huolissani potilaista!
En väitä että hoitajat olisivat pahoja vaan arvostan heidän työtään!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kiusaaminen voi olla joskus myös kiusatun itsensä syytä. Ainakin poikaporukoissa jos rupeat vasikoimaan kavereiden juttuja niin ansaitseekin joutua ulos porukasta.
Roskaa. Jos lastasi kiusataan koulussa, ja hän kertoo (vasikoi) siitä opettajalle, niin se on kiusaajista syy syrjiä ja kiusata tätä lasta lisää?
"Vasikoiminen" on vetoamista yhteisön normeihin, jotta kiusaajat saadaan kuriin. Jossain huumeporukoissakin ihan sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se sanoi minun biologianopettajanikin aikoinaan. Kiusatut on tosikkoja, jotka ei osaa vastata huumorilla.
Ja sitten vielä se vanhempieni reaktio. Mitä sinä meille kerrot? Käy itse sotasi.
Jokin idea noissa karuissa sanoissa on. Se on turha parkua ettei herramiehiä ole, jos ei osaa vaatia arvoistaan kohtelua. Olen oppinut myös laittamaan rumat sanat sanoja puutteellisuuden piikkiin, enkä ota niitä henkilökohtaisesti. Kukin kykyjensä mukaan ja ei voi kauhalla ottaa, jos on lusikka annettu.Ymmärsinkö oikein? Sanoko sun vanhemmat sulle kun sua oli kiusattu että "Mitä sinä meille kerrot? Käy itse sotasi" Jos näin samanhan voi sanoa vanhemmille kun he vanhenevat ja pyytävät apua "Mitä sinä minulle kerrot. Käy itse sotasi"
Kuten sanoin karua, mutta se opetti paljon. Emme elä missään ihanne maailmassa, jossa kaikki menisi tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan. Sain lapsuudessa paljon elävää oppimateriaalia aikuisuuteen miten niitä puoliaan pidetään tässä kovien arvojen maailmassa, jossa valitsee viidakonlait.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kiusaaminen voi olla joskus myös kiusatun itsensä syytä. Ainakin poikaporukoissa jos rupeat vasikoimaan kavereiden juttuja niin ansaitseekin joutua ulos porukasta.
Roskaa. Jos lastasi kiusataan koulussa, ja hän kertoo (vasikoi) siitä opettajalle, niin se on kiusaajista syy syrjiä ja kiusata tätä lasta lisää?
"Vasikoiminen" on vetoamista yhteisön normeihin, jotta kiusaajat saadaan kuriin. Jossain huumeporukoissakin ihan sama juttu.
Joo en tarkoittanut että jos kiusataan ja siitä kertoo. Tarkoitin että jos jatkuvasti itse kiusaa kavereita kertomalla välitunnin tupakkahetkistä tai vastaavista.
Faktaa on että Suomi on paratiisi narsisteille/sosiopaateille/kiusaajille/rikollisille/väkivaltaisille/perheväkivaltaisille...
ja synkkä maa kaikille näiden uhreille... ja etenkin jos uhri vahingossakaan menee puolustamaan itseään saa siitä valtavat syytteet itse...
Todella epäonnistunut järjestelmä/oikeusrakenne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellako? Alemman tason naisesta tuli hoitaja?!
Todellakin alemman tason naisesta! Kuljeskeli kouluikäisenä pitkin kyliä tupakka hampaissa huudellen törkeyksiä ihmisille hovineitojensa kanssa. Kiusaajahan tarvitsee aina sen hovin tuekseen, ei vieläkään osaa hävetä käytöstään, ei ole pyytänyt anteeksi ym.
1. Kouluissa kiusataan koska jokainen lapsi/nuori hakee rajoja sille mikä on hyväksyttävää käytöstä. Kun kiusaamiseen ei puututa siitä tulee hyväksyttävää.
2. Kouluissa kiusataan koska aikuiset välttelevät aktiivisesti kaikkea mahdollista vastuuta hankalista asioista.
3. Kouluissa kiusataan koska siellä vallitsee laittomuuden tila. Sama käytös muilla työpaikoilla (koulu on lapsen työ) on juridisten sanktioiden piirissä. Kouluissa on käytössä paikalliset ja mielivaltaiset käytännöt ellei tapahdu jotain niin törkeää, että poliisi puuttuu asiaan. Kuvitelkaapa jos homma olisi samalla tasolla kaikilla työpaikoilla...
4. Kouluissa kiusataan koska kaikkein hauskin lelu on toinen ihminen. Kiusaaminen on kivaa ja se on helppo oppia.
Pitäisköhän kouluille perustaa oma oikeuslaitos, joka kiertäisi maata tarpeen mukaan, tutkisi syytökset, ja rangaistukset tulisivat joko erottamisina, koulun vaihtamisina tai jälki-istuntoina syytteen mukaan.
Se on nähty, ettei opettajilla ole oikeuksia, eikä haluakaan alkaa tutkia edes pahimpia juttuja, koska juttu alkaa helposti vaikuttaa jopa opettajan siviilielämään. Kiusaajien vanhemmat kun usein on vielä pahempia.
Kiusaaminen on aina tuomittavaa ja vika kiusaajassa, sekä ennen kaikkea hänen vanhemmissaan. Jos lapsi/nuori ei hallitse tunnetaitoja, hyvää ja reilua käyttäytymistä sekä toisen kohtaamista, on vanhemmat velvollisia sen hänelle opettamaan.