Kaksi ex koulukiusaajaani sanovat, että syy oli minussa
Toinen toimii nyt keski-iässä sairaanhoitajana ja toinen opettaa ammattikorkeakoulussa. Itse olen syrjäytynyt. Sanoivat, että olin liian ujo ja arka koulussa, siksi jouduin kiusatuksi.
Kommentit (170)
Itsellä ei koskaan ole ollut minkäänlaista halua olla missään yhteydessä eräisiin entisiin "koulukavereihin". Jos tulisivat voivottelemaan huonoa omaatuntoaan toteaisin, että sun täyty vaan yrittää elää ton kanssa. Jos tulisivat lässyttämään tehneensä mitä tekivät koska olin ujo ja arka tms. niin sitten olisin varmaankin pakotettu todistamaan asioiden olevan nyt kovin eri tavalla...
Vierailija kirjoitti:
Niin, kiusaajat etsii erilaisen helpon saaliin. He ovat säälittäviä!
Jollekin se syy voi olla lasisilmä, ontuminen, syövästä johtuva kaljuus tai pyörätuoli.
Kiusaajat ovat tunteettomia ja tuhoavat elämiä! He ovat saastaa!
Et tunnista itsestäsi käytöstä josta syytät muita?
Mua ei ikinä haluttu ottaa mukaan mihinkää kaveriporukkoihin koska olin liian ujo. Nyt yli 30-vuotiaana asiaa miettiessä en vieläkään oo keksiny mitä olisin voinu tehdä toisin siinä tilanteessa kun kaikki kaverit sano etteivät haluu olla mun kanssa.. jotku tyypit on vaan muiden hylkimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei anna oikeutta kiusata eikä
kiusaaminen ole ikinä kiusatun syytä!Kaikki ihmissuhteet on kahden kauppa, joissa tulisi aina pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan miettiä olisikohan kummassakin vikaa.
Ja olisihan se suloista jos maailma olisi noin mustavalkoinen.
Wau... että ihan "ihmissuhteet"...
Vierailija kirjoitti:
Jollekin se syy voi olla lasisilmä, ontuminen, syövästä johtuva kaljuus tai pyörätuoli.
Mä olin koko kouluikäni kiusattu (olen asperger, varmaan siksi) mutta en varsinkaan lapsikiusaajia kohtaan olisi näin ankara. He ovat hyvänen aika lapsia, aivoiltaan ja itsesäätelyltään kehittymättömiä. Jos jotain syytän kiusaamisestani niin aikuisia, jotka on rakentaneet sellaisen systeemin jossa kiusaaminen mahdollistuu vaikka pitäisi hyvin ymmärtää että sitä lapsiporukoissa sattuu jos valvontaa ei ole. Ja myös esim. vanhempiani jotka neuvoi "anna takaisin, älä ole nynny" - ja kun minä, luokan pienikokoisin tytönrääpäle yritin tätä, siitähän vasta nauru syntyi ja kiusaaminen lisääntyi. Ne lapset vaan oli mitä oli, ja ainakin osasta niistä on kehittynyt ihan järkeviä aikuisia, jotka ei ole enää kiusaajia.
Mä en myös välttämättä ottaisi tuota ap:lle sanottua niin että se tarkoittaisi että kiusaaminen oli oikein, vaan neutraalina toteamuksena että näin nyt kävi koska ap erottui erilaisena ujouden takia. Toki kohteliasta olisi samalla korostaa, että väärinhän se oli.
Pitää vaan toivoa, että kiusaajasi saavat maistaa omaa lääkettään ja nähdä miten heidän lapsiaan koulukiusataan.
Kyllä kiusaaminen voi olla joskus myös kiusatun itsensä syytä. Ainakin poikaporukoissa jos rupeat vasikoimaan kavereiden juttuja niin ansaitseekin joutua ulos porukasta.
we are going to discuss the complete set of steps that can be performed to successfully get rid of the <a href="https://www.axpertaccounting.com/quickbooks-error-1334/">QuickBooks error code 1334</a>. This particular error is usually seen when there is any sort of damage in QuickBooks install files.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
What? Mieti uudestaan. Kiusaaminen on tuomittavaa ja he ovat säälittäviä! Narsistinen persoonallisuus häiriö ja psykopatia on vahvana näissä tunteettomissa ihmisen kuorissa! Hyvä jos vähän kadut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy on tietysti aina kiusaajassa, mutta kyllähän se kiusattu on henkilö, joka jotenkin poikkeaa muista. Usein esim on ihon väri, arkuus tai helposti räjähteleväisyys syynä kiusaamiseen. Kiusattu voi olla asperger.
Ikävää, että se kiusaaja usein saa tuosta vaan voimaa ja saattaa oppia taitoja, joilla manipuloi ja pärjää esim työelämässä. Röyhkeät toisten polkijat pärjäävät usein esim katastrofitilanteissa, kun muille käy huonosti.
Kouluissa kiusaamisen saisi loppumaan, jos opettaja viettäisi kaiken ajan oppilaiden kanssa. Siis myös välitunnit. Välitunneille open ohjaamaa ohjelmaa kaikille. Open pitäisi myös määrätä istumajärjestykset ja ryhmäjaot. Samoin määrätä istumaan tiettyihin paikkoihin ruokalassa. Ettei ketään sielläkään jätetä yksin.
Useimmat opet ei viitsi. Haluavat pitää omat taukonsa ja vielä mieluummin ylipitkinä.
Naiivia ajatella, että kiusaaminen saataisiin jotenkin loppumaan. Ihminen on maailman alhaisin olento.
Ihmisen sukulaislajit on ihan samanlaisia paskiaisia joten näkee että ihan perimästä se tulee jostain kaukaa, vaisto kiusata. Toki ihmisellä pitäisi ainakin aikuisena olla korkeammat aivotoiminnat, joilla saa hallittua primitiivisiä vaistoja sen mukaan mitä pitää oikeana ja vääränä. Mutta niin, jos katsot dokumentteja vaikka jostain simpansseista, niin ihan samaa paskaa kuin koulun pihalla. Jotain pienempää tai "erakompaa" joka viihtyy yksikseen jossain syömässä ja katselemassa kiusataaan julmasti, jopa karkotetaan laumasta kuolemaan yksin viidakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kiusaaminen voi olla joskus myös kiusatun itsensä syytä. Ainakin poikaporukoissa jos rupeat vasikoimaan kavereiden juttuja niin ansaitseekin joutua ulos porukasta.
Voi olla, nyt ei ollut siitä kysen
Sä oot näitä - raisk aus voi olla naisen syy ja taitavat vähän pitääkin siitä! Ok
Suurin ongelma lienee ettei näistä asioista voi koskaan keskustella riittävän avoimesti. Kaikilla on joku henkilökohtainen kokemus ja keskustelut menee muiden haukkumiseksi. Tuleeko nyt jotenkin kiva olo kun saa lytätä kaikki kiusaajat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin koko kouluikäni kiusattu (olen asperger, varmaan siksi) mutta en varsinkaan lapsikiusaajia kohtaan olisi näin ankara. He ovat hyvänen aika lapsia, aivoiltaan ja itsesäätelyltään kehittymättömiä. Jos jotain syytän kiusaamisestani niin aikuisia, jotka on rakentaneet sellaisen systeemin jossa kiusaaminen mahdollistuu vaikka pitäisi hyvin ymmärtää että sitä lapsiporukoissa sattuu jos valvontaa ei ole. Ja myös esim. vanhempiani jotka neuvoi "anna takaisin, älä ole nynny" - ja kun minä, luokan pienikokoisin tytönrääpäle yritin tätä, siitähän vasta nauru syntyi ja kiusaaminen lisääntyi. Ne lapset vaan oli mitä oli, ja ainakin osasta niistä on kehittynyt ihan järkeviä aikuisia, jotka ei ole enää kiusaajia.
Mä en myös välttämättä ottaisi tuota ap:lle sanottua niin että se tarkoittaisi että kiusaaminen oli oikein, vaan neutraalina toteamuksena että näin nyt kävi koska ap erottui erilaisena ujouden takia. Toki kohteliasta olisi samalla korostaa, että väärinhän se oli.
Totta. Tuo ei auta, jos vanhemmat sanovat, että anna takaisin.
Kaveripiirissä oli yksi syrjitty. Ei minunkaan asemani mikään hyvä ollut. Tuolle syrjitylle varmaan isänsä oli neuvonut, että anna takaisin. No, tuo yritti sitten antaa sanallisesti takaisin. Ei onnistunut, vaan siitä muodostui hänelle pilkkanimi. Kiusaajan luonne oli ilkeä ja hän oli hyvin älykäs. Tuolle kiusatulle kävi myöhemmin huonosti. Jätti syömättä ja kuoli nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, nyt ei ollut siitä kysen
Sä oot näitä - raisk aus voi olla naisen syy ja taitavat vähän pitääkin siitä! Ok
En todellakaan ole näitä mainitsemiasi ihmisiä.
Miten teit tällaisen päätelmän viestistäni?
Taidat olla niitä ihmisiä joiden vanhempien ois pitäny huolehtia ehkäisystä.
Sanoin vaan että helposti joutuu kiusatuksi jos ei osaa toimia ryhmässä tietyn normin mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Omalla luokalla oli ainakin yksi joku aina provosoi kunnes jollain napsahti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
What? Mieti uudestaan. Kiusaaminen on tuomittavaa ja he ovat säälittäviä! Narsistinen persoonallisuus häiriö ja psykopatia on vahvana näissä tunteettomissa ihmisen kuorissa! Hyvä jos vähän kadut!
Tuollainen meuhkaaminen onkin oikein oivallinen tapa nostattaa sitä omaa egoaan. Varo ettei nouse hattuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla luokalla oli ainakin yksi joku aina provosoi kunnes jollain napsahti.
Meillä oli luokalla tämmönen vasikkaihminen. Aina kun oli jotain mistä kertoa opettajalle niin oli käsi pystyssä että "mikko poltti tupakkaa välitunnilla" tai "pekka ei ole tehnyt läksyjä". No turpaansahan se sai koko yläasteen ja ihan omaa syytä.
Vierailija kirjoitti:
Innolla odotan kun nää liian herkät ja nepsyt siirtyy samasta syystä koulusta suoraan sairaseläkkeelle.
Nyt sitä resilienssin kasvatusta kehiin vanhemmat. Ei tule ihmisen elämästä mitään jos ei osaa pitää puoliaan ja pumpulissa kasvaa.
Väkivaltaa ei kenenkään tarvitse sietää!
En tiennyt, että kaverini oli kiusattu koulussa julmasti. Osuin sen kiusaajan kanssa samalle työpaikalle. Kuulin, että hän on käynyt tiettyä koulua ja kysyin, tunteeko kaverini. Sanoi olleensa samalla luokalla, mutta ei mitään muuta.
Tyyppi alkoi kerätä joukkoja taakseen kiusatakseen minua. Aloitti pienellä nälbimisellä. Olin suosittu työpaikalla ja sehän ei saanut riveihinsä kuin yhden pöhkön. Muut lopettivat kiusaaminen siihen sitten. ( tuli tilanteita, joissa yritti haukkua mua muiden kuulleen. Muut sanoivat selvästi, ettei me olla samaa mieltä, paitsi se yksi pöhkö) Kiusaaminen loppui.
Tämä on suurin valhe, mitä väitetään.
Riitaan ei tarvita kahta. Toinen saa ihan yksinäänkin riidan aikaiseksi.
Sama pätee kiusaamiseen. Toki kiusatussa on jotain erilaista, mutta hän voi täysin vetäytyä itse tilanteesta eikä provosoi.