"Kuume ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Työntekijän tulee käydä lääkärin arvioitavana. Työnantaja voi järjestää työntekijälle kevyempää työtä sairauden takia."
Esimerkiksi kuume (flunssat, esim. korona) eivät automaattisesti tarkoita, että henkilö olisi työkyvytön. Työntekijän sairaus voi kylläkin laskea työntekijän työkykyä ja lääkärin tehtävänä on arvioida työkyky ja työnantajan kanssa sopia mahdollisesti kevyemmästä työstä sairauden ajaksi.
Jos työntekijän työkyky laskee merkittävästi pitkäksi ajaksi, työnantajalla on mahdollisuus irtisanoa työntekijä.
Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen.
No joku tietysti ajattelee, että töissä tauti tarttuu ja sitten ovat muutkin sairanaa ja näihän se onkin. Mutta nämä sairastumiset eivät aiheuta poissaoloa töistä eli sairastumiset eivät aiheuta työnantajalle merkittävää haittaa. Ja onhan siinä sekin hyvä puoli, että työntekijä ei koe ylikuormittumista muiden sairastumisen takia.
Tällä hetkellä perheellä korona ja mulla ja parillä työkaverilla kuume pois lääkkeellä ja täällä tehdään "kevyempää työtä".
Tämä on ihan laillista, kysyin ammattiliitosta.
Minkälainen käytäntö teillä on?
Kommentit (335)
Kuume ei ole mikään sairaus vaan merkki infektiosta. Siksi kuumeisena ei pidä mennä töihin.
Olen ennustuspuhelimessa töissä ja kyllä työskentelen sairaanakin. Muuten en saisi palkkaa. Lisäksi työ on niin kevyttä, että sitä pystyy tekemään sängyn pohjalta.
No saikuttajien mielestä pitää jäädä kotiin joka nuhasta ja yskäisystä, mutta onneksi totuus on toinen.
Kuka voi keksiä noin älyttömiä aloituksia. Voi sitä jonkun pointin tuoda esiin vähän paremmalla ja järkevämmällä esimerkillä. Tuo oli täyttä pas.. kaa.
Olisit mielummin laittanut vähän realistisemman väittelyn siitä onko ok mennä töihin uli uli jos ei ole kuumetta, mutta vähän vaikka kröhää tai nuhaa.
Monet menee, jotkut ei. Samoin jotkut vie lapsen päiväkotiin tuossa kunnossa jotkut ei.
Uskon että täyttä bullshittiä esim. satuilut vanhemmista, jotka veisivät lapsen päiväkotiin jonkun buranan kera jos on kuumetta.
Kuka tarvitsee jonkun määräyksen buranaan. Kyllä mä vaan ihan itse otan ilman määräystä buranaa tai muutakin.
Lähtisin saman tien kävelemään jos hengityselintaudin kanssa kuumeessa pitäisi tulla töihin. Todella p... työnantaja ap:lla. Se on eri asia jos vaikka kinttu poikki ja kipsissä koska minulla konttorityössä on älytöntä pitää tästä syytä monen viikon saikku.
Mistäköhän ap:n firma on löytänyt lääkärin, joka ei kirjoita sairauslomaa kuumeesta..? Veikkaisin, että Porvoosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saisi lääkäriltä saikkua pikkukuumeessa. Normilämpö on 36,6.
Kuumeen raja on 38 astetta. Ihan virallisesti.
Tuskin sitä saikkua tulisikaan jos ilmoitat että sulla on kuumetta 36.9.
Nyt on kaikki maailman "tietäjät" ketjussa :D
Kuumeen raja on 37,5 asteen ylittävä lämpö aamulla. Iso osa ihmisistä on 38 asteen kuumeessa kyvyttömiä puuhaamaan juurikaan mitään.
kuumeessa ei saa esim. kävellä tai ajaa pyörällä, eikä liikkua. Saa sydänlihastulehduksen joka johtaa pahimminllaan kuolemaan, se vaati hoitoa sairaalassa, johtaa sydämenvajatoimintaan kai tms
entisessä työpaikassani lääkärintodistus pitää hankkia omalla kustannuksella eli käytännössä yksityiseltä. kummasti nosti kynnystä jäädä sairaslomalle eli buranaa yms. ihan omasta tahdosta ja töithin. no oli kyseinen työpaikka muutenkin ei niin kauhean kiva.
Työlainsäädäntöön yhteys,
Nöin covidin opetuksena voisi ajatella että kun koko organisaatio on kipeä, tulos ja tehokkuus todellakin kyntää.
Viittaa tyhmään ja tehokkuuden teoriassa pyörivään organosaation ilmapiiriin.
Vähän sama, kun jos 50-vuotiaalle tulee terveysoireita ja hänellä on vakituinen työ julkisella siivoojana niin järjestetään esim. koulusihteerin paikka. Mutta auta armias jos olet työttömänä ja on terveysoireita niin et pääse eläkkeelle ja haet töitä niinkuin muut. Lääkäri sanoi, että hyvin voit käydä vessassa 10 kertaa tunnissa. No, juu, jos työkkäri laittaa tarhaan palkkatuella niin käyn rauhassa vessassa ja lapset on vaikka keskenään, jos ei ole 2 hoitajaa. Muiden työntekijöiden sairaslomat ja muiden lapset ei ole mun ongelma. Mulla on omat lapset jo aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
kuumeessa ei saa esim. kävellä tai ajaa pyörällä, eikä liikkua. Saa sydänlihastulehduksen joka johtaa pahimminllaan kuolemaan, se vaati hoitoa sairaalassa, johtaa sydämenvajatoimintaan kai tms
Mutta kodinhoidontuella saa hoitaa lapsia kotona influenssassa. Ei me ainakaan edes saatu mistään mitään hoitajaa.
Jos on työkokeilussa niin kulukorvausta ei saa jos lapsi sairastuu tai itse sairastuu. Itse olin tarhamaksujen takia vatsataudissa töissä. Puoliso tienasi 2400 brutto niin hoitomaksut lapsista meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saisi lääkäriltä saikkua pikkukuumeessa. Normilämpö on 36,6.
Se raja on 37,5. Korona-aikaan toimistolla mitattiin kuume respassa ja töihin ei päässyt, jos oli lämpöä tuon 37,5. Tosin en tiedä yrittikö kukaan edes töihin kuumeessa.
Työnantajan EI TARVITSE HYVÄKSYÄ sairauslomaa.
Niin se menee lain kirjaimen mukaan.
Työnantajalla on aivan laillinen oikeus ja mahdollisuus tarjota muuta työtä.
Järkeväähän se ei ole kenenkään kannalta, mutta laillista.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan EI TARVITSE HYVÄKSYÄ sairauslomaa.
Niin se menee lain kirjaimen mukaan.
Työnantajalla on aivan laillinen oikeus ja mahdollisuus tarjota muuta työtä.
Järkeväähän se ei ole kenenkään kannalta, mutta laillista.
juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Eli olisko tuollaisessa tapauksessa pakko ottaa sitä buranaa ja/tai panadolia? Entä jos ei halua?
Kaikki ei voi käyttää noita. Mulle ibuprofeeni aiheuttaa sellaiset oireet, että oireiden takia olisi saikulla. Panadol onneksi laskee kuumetta, mutta kipuun se ei auta.
Ketä ap lainasi tuossa aloituksessa? Kuume on kylläkin ihan selkeä syy levätä ja juoda nestettä.