"Kuume ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Työntekijän tulee käydä lääkärin arvioitavana. Työnantaja voi järjestää työntekijälle kevyempää työtä sairauden takia."
Esimerkiksi kuume (flunssat, esim. korona) eivät automaattisesti tarkoita, että henkilö olisi työkyvytön. Työntekijän sairaus voi kylläkin laskea työntekijän työkykyä ja lääkärin tehtävänä on arvioida työkyky ja työnantajan kanssa sopia mahdollisesti kevyemmästä työstä sairauden ajaksi.
Jos työntekijän työkyky laskee merkittävästi pitkäksi ajaksi, työnantajalla on mahdollisuus irtisanoa työntekijä.
Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen.
No joku tietysti ajattelee, että töissä tauti tarttuu ja sitten ovat muutkin sairanaa ja näihän se onkin. Mutta nämä sairastumiset eivät aiheuta poissaoloa töistä eli sairastumiset eivät aiheuta työnantajalle merkittävää haittaa. Ja onhan siinä sekin hyvä puoli, että työntekijä ei koe ylikuormittumista muiden sairastumisen takia.
Tällä hetkellä perheellä korona ja mulla ja parillä työkaverilla kuume pois lääkkeellä ja täällä tehdään "kevyempää työtä".
Tämä on ihan laillista, kysyin ammattiliitosta.
Minkälainen käytäntö teillä on?
Kommentit (335)
On hyvä ymmärtää, että kuume nousee, kun elimistö yrittää saada voiton pöpöstä. Silloin on hyvä pysyä levossa.
Onneksi minulla ei ole enää työvelvoitetta sain asiani hoidettua maaliin 😁
Eikä tarvitse olla kuumetta jos on hengitystieinfektio ja työkyvytön. Kyllä se yleisvointi ja jaksaminen on se avainsana.
Itse haluaisin tietää, että kuka vastaa niistä virheistä, joita sitten sairaana työskennellessä saattaa tehdä. Itse olen talousihminen ja budjetissa pyörii satoja miljoonia. Jos töitä lähtee kuumepäissään tekemään, niin arviointivirheet voivat aiheuttaa ihan merkittävää haittaa. Kumpi sitten tuleekaan työnantajalle kalliimmaksi, se parin päivän saikku, vai ne mokat?
Hakemusta vaan seuraavaan työpaikkaan, tuollaisessa umpipazkassa duunissa ei kannata jumittaa, jos ei ole pakko.
Suoraan sanottuna kipeänä työpaikalle tuleva porukka veetuttaa niin p*rkeleesti, koska tartuttavat usein monta työkaveria ja lopulta päätyvät vielä itse pitkälle saikulle. Itsekästä ja reppanat kuvittelevat, että saavat tästä jotain lisäpisteitä. Ikäviä kokemuksia näistä. Jokaisessa työpaikassa, jossa oon työskennellyt, myös esihenkilöitä ärsyttää suunnattomasti tämmönen toiminta. Eri asia sitten se, jos joku työskentelee kipeänä kotitoimistolta käsin. Pääasia, ettei tartuta ketään muita. Mutta summa summarum, aivan turhaa oman kruunun kiillottamista tehdä töitä kunnolla kipeänä. Et saa siitä MITÄÄN lisäpisteitä keneltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuumeessa kai harva on työkykyinen, mutta on tuossa se pointti että pikkuflunssa ei estä normaalia kevyttä toimistotyötä millään lailla.
Paitsi, että se pikkuflunssa pahenee siellä toimistossa ja tarttuu muihinkin. Läppäriä voi käyttää sängyssäkin.
Ne muutkin voi plarata papereita siellä pikkuflunssassa !
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna kipeänä työpaikalle tuleva porukka veetuttaa niin p*rkeleesti, koska tartuttavat usein monta työkaveria ja lopulta päätyvät vielä itse pitkälle saikulle. Itsekästä ja reppanat kuvittelevat, että saavat tästä jotain lisäpisteitä. Ikäviä kokemuksia näistä. Jokaisessa työpaikassa, jossa oon työskennellyt, myös esihenkilöitä ärsyttää suunnattomasti tämmönen toiminta. Eri asia sitten se, jos joku työskentelee kipeänä kotitoimistolta käsin. Pääasia, ettei tartuta ketään muita. Mutta summa summarum, aivan turhaa oman kruunun kiillottamista tehdä töitä kunnolla kipeänä. Et saa siitä MITÄÄN lisäpisteitä keneltäkään.
Kyllä työnantaja pitää ottaa näiden saikuttajien kanssa puheeksi, että miten noin lievän taudin takia toiset jäävät saikulle? Siis tauti on niin lievä, että se ei tee työkyvyttömäksi, mutta osa kuitenkin saikuttaa tuossa taudissa. Onko se vaan niin, että työmotivaation (moraalin) puute saa oireet tuntumaan kovemmalle?
tuleehan se hieman kalliiksi pistää lafka kiinni tai karanteenin siksi että ahneella omistajalla on tuonton maksimointitarve. tuo asenne aloituksessa, eli tarkoittaa että jokin leviää koko organiaatioon omistajan erheestä.
Mä en ole lääkäri, mutta:
Eikö se että aikuisella nousee kuume, merkitse sitä että elimistö taistelee jo pahaksi edennyttä bakteeri/virus tartuntaa vastaan? Ei kai tuossa tilassa kannata ketään laittaa tekemään töitä?
Juu ei muuta kuin kuumeessa töihin tartuttamaan muita ja itse viikoksi teholle sydänlihastulehduksen vuoksi.
Minulle ei tulisi mieleenkään lorvia sairaslomalla. Viime viikko meni taas flunssassa, mutta totta kai minä palkkani vastineeksi töitä tein.
Vierailija kirjoitti:
Kuume on vain oire. 39 asteen kuumeen saa helposti alas tuhdilla buranasatsilla ja sen jälkeen pystyy hyvin vaikka fyysiseen työhön. Nämä turhan takia saikuttelijat nyt jäävät sängynpohjalle kun vähän aivastuttaa pölyn vuoksi.
Ja sairaana työskentelystä sydäntulehduksen saaneet pysynevät arkunpohjalla. nimim. kokemusta on. (sydäntulehduksesta, ei sentään arkunpohjasata-vielä)
Sairastavaa vähättelevä ja asiaa vääristävä termi "saikuttaminen" on varmasri kokoomuksen aivoista lähtöisin!
Aina sama ilmiö- oikeistolaisten empatiakertoimet samaa tasoa kuin sarjamurhaajilla!
Itse teen asiakaspalvelutyötä jossa on korkea riski saada vaikka mitä tartuntoja. työnantaja kiroaa poissaoloja sairauden vuoksi ja vaatii töihin paluuta kuumeessakin. Siinä on kiva valehdella olevansa niin terve että voi palata töihin. Viimeksi palasin töihin sairaana ja sain sellaisen 2 kk kestävän räkäyskän jonka takia ei tietenkään päässyt lääkäriin. Lopulta 2 kuukautta oli tarpeeksi työterveydelle ja sain antibiootit ja yskä loppui parissa päivässä. Mietin vain miten paljon tartutin muita työntekijöitä ja asiakkaita tuolla yskimisellä, vaikka yskinkin ohjeiden mukaisesti.
Ymmärrän, että kaikki eivät ole ahkeria. Varsinkin vasemmistolaisten arvojen pohjalta on luontevaa käyttää kaikki keinot, jotta palkka tulisi mahdollisimman vähällä työllä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa valita eli voi olla pois töistä palkatta tai tulee töihin ja katsotaan kevyempiä töitä. Valinta on työntekijän ja hän itse määrittää, miten haluaa toimittavan. Erikseen ovat sairaalahoitoa vaativat tilanteet, mutta enää ei voi olla pois töistä pikkuflunssan takia, kaikkihan on voineet ottaa rokotteet.
Pässinpää. Ei flunssaan ole rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Lähtisin saman tien kävelemään jos hengityselintaudin kanssa kuumeessa pitäisi tulla töihin. Todella p... työnantaja ap:lla. Se on eri asia jos vaikka kinttu poikki ja kipsissä koska minulla konttorityössä on älytöntä pitää tästä syytä monen viikon saikku.
Kun jalka oli kipsissä, sitä piti pitää kohoasennossa lähes koko ajan tai muuten se turposi niin, että kipsi kiristi. Minä en ainakaan olisi pystynyt istumatyötä tekemään.
Se turposi vielä kipsin poiston jälkeenkin niin, että pari kertaa päivässä piti käydä lepohuoneessa pitämässä sitä kohoasennossa. Onneksi oli ymmärtäväinen pomo.
ei taudin leviäminen haittaa ihan kauheasti, koska se ei aiheuta poissaoloja. näin entisessä työpaikassani mikä oli pieni yritys. ei siellä saanut saikkua pitää.