Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kuume ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Työntekijän tulee käydä lääkärin arvioitavana. Työnantaja voi järjestää työntekijälle kevyempää työtä sairauden takia."

Vierailija
16.08.2022 |

Esimerkiksi kuume (flunssat, esim. korona) eivät automaattisesti tarkoita, että henkilö olisi työkyvytön. Työntekijän sairaus voi kylläkin laskea työntekijän työkykyä ja lääkärin tehtävänä on arvioida työkyky ja työnantajan kanssa sopia mahdollisesti kevyemmästä työstä sairauden ajaksi.

Jos työntekijän työkyky laskee merkittävästi pitkäksi ajaksi, työnantajalla on mahdollisuus irtisanoa työntekijä.

Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen.

No joku tietysti ajattelee, että töissä tauti tarttuu ja sitten ovat muutkin sairanaa ja näihän se onkin. Mutta nämä sairastumiset eivät aiheuta poissaoloa töistä eli sairastumiset eivät aiheuta työnantajalle merkittävää haittaa. Ja onhan siinä sekin hyvä puoli, että työntekijä ei koe ylikuormittumista muiden sairastumisen takia.

Tällä hetkellä perheellä korona ja mulla ja parillä työkaverilla kuume pois lääkkeellä ja täällä tehdään "kevyempää työtä".

Tämä on ihan laillista, kysyin ammattiliitosta.

Minkälainen käytäntö teillä on?

Kommentit (366)

Vierailija
341/366 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukuumeessa on tehnyt töitä kyllä, jos alle 38 ja olen mennyt töihinkin toimistole jos on kiire, vaikka se on riski työkavereiden takia, en kyllä kerro heille olevani kuumeessa (en pysty tekemään etätyötä, koska työvälineeni vaativat aika paljon tilaa, kaksi isoa näyttöä yms.). Mutta harvoin sairastan pikkukuumetta, yleensä kun kerran viidessä vuodessa sairastan jotain, kuume nousee 40 asteeseen ja saan aina kovan yskän. KAksi vuotta sitten oli viimeksi. En yksinkertaisesti pysynyt edes hereillä. Jo kevyt lukeminenkin ja ristikoiden täyttely alkoi väsyttää. 

Vierailija
342/366 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa kannattaa mennä köhimään ja viemään vaikkapa sitä vatsatautia esimiehelle olemalla mahdollisimman paljon sen lähellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/366 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs se työnantaja korvaa mahdollliset aiheuttamansa sydänlihastulehdukset ja keuhkokuumeet kun se napeilla alas vedetty kuume ei todellakaan tarkoita sitä, että oltaisiin terveitä?

Vierailija
344/366 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa valita eli voi olla pois töistä palkatta tai tulee töihin ja katsotaan kevyempiä töitä. Valinta on työntekijän ja hän itse määrittää, miten haluaa toimittavan. Erikseen ovat sairaalahoitoa vaativat tilanteet, mutta enää ei voi olla pois töistä pikkuflunssan takia, kaikkihan on voineet ottaa rokotteet.

Vieläkö näitä hölmöjä on, jotka luulevat, että influenssarokote on flunssarokote. Flunssaan ei ole rokotetta, pösilö!

Vierailija
345/366 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu kuumeesta onko työkykyinen. Jos pystyy menemään lääkäriin, pystyy menemään työpaikallekin. Jos pystyy selaamaan nettiä tai katselemaan telkkaria pystyy käyttämään töissä tietokonetta.

Eri asia sitten fyysiset työt, mutta niiden sijaan kuumeinen työntekijä saa kevyempää työtä.

Ja nää taudithan on aika pitkälti vaan niiden ongelmia jotka jostain kumman syystä eivät tee etätöitä.

Meinaat että on OK pää jäässä naputella koneella miljoonan urakka kuseksi tms. Duunarin on vaikeata tajuta (eikä sen kyllä edes tarvi tajuta), että sen koneen naputtelijan virheet voi maksaa kaikki firman työpaikat kerralla.

Muutenhan tämä sairaana töihin laittaminen on näitä pikkuryssälän hyvävelivastuuseen liittyviä ongelmia.

Eli kännykameraa lääkärin naamaan kiinni hyväveljelle käsky, että kertoo kameralle ymmärtävänsä ja hyväksyvänsä sairaana työssäkäymisen riskit ja kantaa ne henkilökohtaisesti.

Suomi on vastuukysymyksissä täysin uniikki pikkuryssälä, jopa isossa ryssälässä vastuu kannetaan paremmin. Et ikinä löydä yhtään julkiseen sektoriin liittyvässä "vastuullisessa tehtävässä" työskentelevää, joka olisi vastuussa yhtään mistään.

Vierailija
346/366 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin urheiluseuran kanttiinissa ja jotenkin oli epävarma olo kokoajan, mutta ajattelin, että jännitän kun myyntityö ei ole alaani ja harvoin sitä teen.

Illan päätteeksi kassanlasku oli lähes mahdotonta, en osannut laskea kunnolla edes kymmeneen, saati yhteen 10 kymppiä ja 5 viitosen seteliä, tässä vaiheessa aloin epäillä mikä ihme minulla on. Kotiin päästyä olin aivan poikki ja kuumetta 39, Buranan, yöunien ja päivän levon jälkeen pieni flunssan poikanen oli ohi, mutta jäi kyllä olo että hyvä etten ollut oikeissa töissä niin aivoton olin. 

Vierailija
347/366 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuume on vain oire. 39 asteen kuumeen saa helposti alas tuhdilla buranasatsilla ja sen jälkeen pystyy hyvin vaikka fyysiseen työhön. Nämä turhan takia saikuttelijat nyt jäävät sängynpohjalle kun vähän aivastuttaa pölyn vuoksi.

Burana on epäterveellistä. Aiheuttaa pidemmällä ajalla vakavia terveysongelmia jos sitä koko ajan käyttää. Ei ole mitään järkeä pumpata itseään täyteen Buranaa.

Burana ei sovi läheskään kaikille, sillä se saattaa aiheuttaa sisäistä verenvuotoa ja kun noita nappeja rouhit säännöllisesti niin jossain vaiheessa saat pysyvän refluksin ja nautit närästyksestä tai helvetillisestä närästyksestä loppuikäsi.

Vierailija
348/366 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikä 100-vuotiaaksi ja terminaalihoidosta töihin. Sillä se Suomi pelastuu.

Vierailija
349/366 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä saa valita eli voi olla pois töistä palkatta tai tulee töihin ja katsotaan kevyempiä töitä. Valinta on työntekijän ja hän itse määrittää, miten haluaa toimittavan."

Palkattoman päivän valitseminen ei ole mikään vastuunsiirto työntekijälle. Työnantaja kiistää palkan eväämällä henkilön sairauden ja on tällöin täysimääräisesti vastuussa siitä mitä seuraa sillä työnantajalla on työturvallisuuslaista tuleva huolehtimisvelvoite. Kun tulee ekan kerran jälkitaudit niin reippaasti yhteyttä ammattiliiton lakimieheen ja kyselyä onko tässä eväät nostaa työtuomioistuimessa kanne korvausvaatimuksineen?

Vierailija
350/366 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu kuumeesta onko työkykyinen. Jos pystyy menemään lääkäriin, pystyy menemään työpaikallekin. Jos pystyy selaamaan nettiä tai katselemaan telkkaria pystyy käyttämään töissä tietokonetta.

Eri asia sitten fyysiset työt, mutta niiden sijaan kuumeinen työntekijä saa kevyempää työtä.

Ja nää taudithan on aika pitkälti vaan niiden ongelmia jotka jostain kumman syystä eivät tee etätöitä.

Jep, toisinaan on jonkin verran kuumetta, mutta olo kaiken kaikkiaan aika hyvä. Toisinaan taas voi olla täysin märkä rätti, vaikkei kuumetta ole ollenkaan. Ainakin itsellä on ollut tosi ikäviä flunssia myös ilman kuumetta.

Vierailija
351/366 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sehän riippuu kuumeesta onko työkykyinen. Jos pystyy menemään lääkäriin, pystyy menemään työpaikallekin. Jos pystyy selaamaan nettiä tai katselemaan telkkaria pystyy käyttämään töissä tietokonetta."

Okei. No mulla oli kerran kuumeeton keuhkokuume ja lääkäriin pystyin taksilla menemään kuten varmaan pystyy pakon edessä menemään vähän vakavammastakin kärsivä. Muista pyytää arkkuun mukaan läppäri, lisänäyttö ja kuulokkeet niin ehdit messiin seuraavan päivän projektipalsuun, kyllä sen kuoleman on yleensä katsottu kuittaavan päivän poissaolo, mutta älä hae palkallisena.

Vierailija
352/366 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä suorituskulttuuri on mennyt jo ihan hulluksi. 

Vierailija
353/366 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pienessä yrityksessä periaatteessa voisi olla sairaana pois, mutta siihen on useita syitä miksi tullaan kuumeisenakin töihin. Ensinnäkin lääkärintodistus pitää maksaa itse ja siitä huolimatta saikku on palkaton ja päälle vielä pomon raivostuminen.

Olette nynnyjä!

Ei haluta tulla irtisanotuksikaan. Pomo on ahkera irtisanomaan sairaslomiin sortuneet. Palkkaa kyllä myöhemmin takaisin, mutta näpäyttää näin. Viesti ainakin on selvä. Mieluummin Buranan ja Panadolin voimalla pari viikkoa kuumeessa töitä kuin potkut.

Vierailija
354/366 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole useisiin vuosiin ollut kuumeessa, koronaakaan en ole sairastanut. Mutta viimeisin virusflunssa vajaa vuosi sitten kesti noin 3 viikkoa. Olen aina aivan tukossa ja ääni painuneena. Nykyään ei tarvitse onneksi ilmoittaa kuin asiakkaille, että olen sairaana, kun olen yrittäjä.

Vierailija
355/366 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän en saanut jäädä sairastamaan pikkuflunssassa, pomo melkein repi verkkarinsa kun köhisin olevani kipeä. Eikun töihin vaan. Siellä sitten köhin ja niistin aikani, tarttuihan se sitten muihinkin, myös pomoon. Hänellä menikin tauti keuhkoon ja sai keuhkokuumeen, joutui olemaan töistä pois reilu kaksi viikkoa. Hahah 😁

Siitäs sai!

Muuttuiko käytännöt tämän jälkeen vai eikö oppinut mitään? Jos ei oppinut niin onhan tyhmä tyyppi ja exit on ainoa vaihtoehto.

Vaihdoin työpaikkaa aika pian tuon jälkeen, joten mene ja tiedä 🤔 Ainakin sen ajan kun jatkoin tuolla, aika lailla sama meininki jatkui. Toiset ei vaan opi. 

Vierailija
356/366 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pienessä yrityksessä periaatteessa voisi olla sairaana pois, mutta siihen on useita syitä miksi tullaan kuumeisenakin töihin. Ensinnäkin lääkärintodistus pitää maksaa itse ja siitä huolimatta saikku on palkaton ja päälle vielä pomon raivostuminen.

Olette nynnyjä!

Ei haluta tulla irtisanotuksikaan. Pomo on ahkera irtisanomaan sairaslomiin sortuneet. Palkkaa kyllä myöhemmin takaisin, mutta näpäyttää näin. Viesti ainakin on selvä. Mieluummin Buranan ja Panadolin voimalla pari viikkoa kuumeessa töitä kuin potkut.

Laittomasta irtisanomisesta maksetaan parhaimmillaan 24 kk palkkaa vastaava korvaus joten kannattaa haastaa se pomo ja katsoa kortit loppuun asti. Jos palkka on esim. 2500 €:kk niin se on kuitenkin sivukulujen kanssa liki 40K vuosi eli noin 80.000,00 € korvaus.

Vierailija
357/366 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittaan kuumeen sormella pyllystä. Jos sormi haisee ja tuntuu kuumalta niin silloin on kuumetta. Jään myös kotiin enkä mene töihin.

Vierailija
358/366 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette nynnyjä!

Laittomasta irtisanomisesta maksetaan parhaimmillaan 24 kk palkkaa vastaava korvaus joten kannattaa haastaa se pomo ja katsoa kortit loppuun asti. Jos palkka on esim. 2500 €:kk niin se on kuitenkin sivukulujen kanssa

Vaan entä kun irtisanomisen virallisena perusteena on tietenkin yrityksen taloudellinen tilanne? Ei kukaan työnantaja ole niin tyhmä että virallinen syy olisi sairasloman pitäminen. Pikkufirmassahan ei duunari voi tietää mikä on firman taloustilanne eikä firman tarvitse sitä kertoakaan ja siksi on aika paha väittää vastaankaan.

Näin minulle tehtiin pikkufirmassa ja taustalla yksi ainoa 2 viikon ja 3 päivän sairasloma.

Vierailija
359/366 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokausten huokaus... Mua masensi maanantaina aamulla kun luin kehofobisen uutisjutun jota mun ei siis tarvitse nähdä ja sietää ja siks laitoin esimiehelle viestiä että oon saikulla tämän viikon.

Vierailija
360/366 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö paskaa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi