Saatteko valituksia koulusta lapsianne koskien??
Eli käyttäytyvätkö lapsenne huonosti joskus koulussa vai mallikelpoisesti?
Kommentit (46)
lähinnä se ilmenee niin kuin muutkin vastaavat riippuvuudet: lääkkeen sieto kasvaa, vaaditaan suurempia annoksia, olo on entistä surkeampi (sekavampi, keskittymiskyvyttömämpi, hermostuneempi jne.) silloin kun lääkettä ei ole.
Kyllä näistä on tutkimustuloksiakin, vaikka ADD lääkkeitähän on käytetty laajalti vasta kymmenkunta vuotta. Esim GIlbergin asperger-kirjoissa jo 1990-luvulta näistä mainittiin.
Kaipa näiden lääkkeitten kanssa on kuten esim kroonisen kivunhoidon kanssakin: on valittava se pienempi paha, jos lääkkeestä on enemmän hyötyä kuin haittaa, sitä kannattaa käyttää. Pitää vain arvioida, kenen kohdalla kumminkin päin on. Voi olla, että asperger-kuvioissa, joissa keskittymiskyvyn oireet ovat vain osa kokonaisuutta, stimulanttien hyöty yleensäkin katsotaan pienemmäksi suhteessa kokonaisuuteen kuin tarkkaavaisuushäiriöissä joissa tuo keskittymiskyky on enemmän tai vähemmän koko juttu.
Vierailija:
Yllätävää, että on tietoa siitä, että lääke aiheuttaa riippuvuutta, koska ollut suomessa käytössä vasta muutamia vuosia.
juu, mutta USAssahan neurostimulantteja on ollut käytössä jo kauemmin.
lapsikin vai annatko esim. 10v lapsellesi edelleen pandol 60mg suppoja?
Jos lääkitys ei auta silloin ei kyse ole ad/hd. sta vaan jostain muusta, esim. mielenterveysongelmista.
Suomessa myynnissä olevien ei ole todettu aiheuttavan riippuvuutta.
Vanhin on abi, nuorin koululainen neljännellä.
entäs muille ihmisille.
Tietävätko naapurit, sukulaiset, lapsen luokkakaverit?
ja LUOTETTAVILLE ihmisille. Koulussa tietävät. Lääkityksestä ei olla kerrottu, ettei esim. ettei lapsen kaverit ala puhua keskenään tai suutuspäissään ala kiusata tai syrjiä.
adhd ei ole kenenkään syy ja sellaisen lapsen vanhemmat eivät ole huonoja vanhempia
t:5
olemaan kasvuympäristössä. Kaikki sukulaiset ja naapurit eivät välttämättä ole suvaitsevaisia ja hienotunteisia. Ihmiset ovat joskus kovia arvostelemaan esim. selän takana ja antavat omia tulkintoja ja diagnooseja. Usein ad/hd lasten äitejä syytetään esim. alkoholinkäytöstä raskausaikana se on loukkaavaa. Toki niitäkin äitejä heillä on jossain määrin.
Jotkut opettajatkaan eivät ole myötämielisiä erityislapsille.
Pakko sanoa anteeksi vaan, mut typerän ihmisen puhetta. Kuulostaa sille et itsetunto aika alhalla. Koita tehdä lapsesi elämä hyväksi ja hyväksy hänen erikoislaatunsa. Lapsen itsensä on opittava elämään sen kanssa, salailu ei sitä paranna
mielipidettä ja valintaa typerän ihmisen puheena???? Oletko sinä elänyt päivääkään meidän kasvuympäristössä, tunnetko sinä meidän kanssa ihmiset ja läheiset?
Oletko itse kaikkitietävä ja jaksava, aina oikeita päätöksiä tekevä? Mistä sinä tiedät mikä on kenellekin paras ratkaisu? Elämässä eletään tilannekohtaisesti. Lapsemme on meille rakas ja tuemme häntä kaikin tavoin pärjäämään täällä tunnekylmässä maailmassa mihin mahtuu monenlaisia mielipiteitä.
Voisitko itse opetella enemmän suvaitsevaisuutta?
T.28
minkälainen julkistamistilaisuus meidän tulisi mielestäsi järjestää? Tiesitkö, että jokaisella on oma yksityisyys. Tiedotatko sinä jokaisesta näppylästäsi lähikaupan kassalla?
Ja mitä lasten ongelmiin tulee, itselläni asuu erityislapsi, joka tosin jo murrosiässä. Että kokemusta on asiasta.
Turvaa lapsesi elämä vaikka vaihtamalla asuinpaikka suvaitsevampaan. Kuulostaa aika kauhealle et naapurit ja sukulaiset sanelee miten teillä eletään. Te kärsitte ja lapsi!
Asiaa kannattaa kuitenkin miettiä lisää..
T. näppylän näyttelijä
lääkityksen kautta pärjätään. Kasvuympäristöä ei tarvitse sen takia vaihtaa, koska emme halua julkisesti kertoa kaikille lapsemme diagnoosista. Ei ole pakko!
Lapsella on kavereita ja kaikki on hyvin. Sappi vaan alkaa kiehumaan, jos joku muu on tietävinään paremmin mikä ratkaisu meille sopii. Hyvä jos teille on ollut hyötyä siitä, että olette vapaaehtoisesti ja -tahtoisesti kertoneet lapsenne erityisyydestä. Itse ajattelen tulevaisuutta, eli en päätä nyt kun hän on lapsi, kertoa kaikille hänen ad/hd. sta. Mitä jos hän myöhemmin vihastuu asian julkistamisesta, niinkun eräälle vertaistukiryhmässä olleelle äidille kävi. Hänen murkkuikäinen suuttui ja masentui kun hänen äitinsä oli vuolaasti kertonut hänen ad/hd. sta.
Nyt tyttöä syrjitään kaveripiirissä ko. asian takia. Jotkut vanhemmat olivat jopa kieltäneet olemasta sen hullun kanssa. Mitä itse tekisit tässä tilanteessa? Koko maailmaa et voi kuitenkaan saada ymmärtämään!
tavataan kassajonossa ja lasket vielä housut alas, en halua nähdä näppylääsi. ;)
läksyt tekemättä, on hidas haahuilija, myöhästelee tunneilta jne. Lapsella epäillään ADD:tä eli ADHD ilman ylivilkkautta (myös as-piirteitä on paljon, mutta tuskin niin paljon että sitä diagnoosia tulee). Ollaan tutkimuksiin - taas - menossa, saa nähdä mitä uutta tietoa tulee ja ennen kaikkea: toivottavasti sairaalajakso tuo keinoja ongelmien kanssa selviytymisessä.
Kirje Kotiin
Kirje Kolmasluokkalaisen Vanhemmille
(Suomennettu tuntemattoman kirjoittajan englanninkielisestä alkuperäistekstistä. Jos tunnistatte kenen, kertokaa ihmeessä.)
Hyvät Herra ja Rouva Virta,
Kirjoitan tämän kirjeen ilmaistakseni huoleni tyttärestänne, Aradia Kuusta.
Toivon ettette ymmärrä tätä väärin, hän on erittäin älykäs oppilas ja saa pelkkiä kiitettäviä kokeista, mutta hänellä on muutamia outoja tapoja joista meidän pitäisi keskustella.
Joka aamu ennen tunnin alkua, hän ehdoin tahdoin haluaa kävellä luokan ympäri lyijykynä ilmassa.
Hän itse sanoo " vetävänsä kuun alas taivaalta."
Sanoin hänelle että Liikuntaa on vasta seuraavalla tunnilla ja jos hän voisi mitenkään siirtää vetämisen sinne.
Ja Liikuntatunneista puheenollen, milloin hyvänsä hän kerääntyy muiden tyttöjen kanssa liikuntasaliin, hän haluaa välttämättä tanssia piirissä heidän kanssaan.
Ja nyt kun otamme tanssimisen puheeksi, minun on täytynyt jo kaksi kertaa estää häntä ottamasta vaatteitaan pois kesken Piiri Pieni Pyörii- leikin!
Aradialla ei ole kuitenkaan ongelmia ystävystymisen kanssa.
Löydän hänet aina välituntien aikaan ulkoa, istumasta ringistä ystäviensä kanssa.
Hän jakaa aina mehunsa ja keksinsä heidän kanssaan.
On mukava tietää ettei hän halua kenenkään ikinä näkevän nälkää tai kärsivän janoa.
Kuitenkin kun kävelin heidän luokseen nähdäkseni mitä he tekevät, hän hyppäsi ylös, käski minun pysähtyä, ja alkoi heilutella muovista veistä edessäni.
Mielestäni tämä oli hieman vaarallista, joten vein hänet Rehtorin Kansliaan.
Hän selitti Rehtorille että hän oli vain " avannut kehän" päästääkseen minut sisään.
Hän sanoi myös, että isä ja äiti ovat kieltäneet häntä juoksemasta " athame" kädessä tai hän saattaisi vielä tökätä jotakuta silmään.
En tiedä mikä " athame" on, mutta olen iloinen että hän pitää sitä kotona.
Ja mitä tarinoihin tulee, tyttärenne keksii todellisia helmiä.
Juuri eilen, puhuessani tiukasti Tommi Johanssonille ja heiluttaessani sormeani hänen suuntaansa, poika alkoi huutaa ja juoksi ulos luokasta. Kun viimein sain hänet kiinni, hän kertoi minulle että Aradia oli sanonut hänelle sekä muulle luokalle, että edellisen kerran kun olin ravistanut sormeani jonkun suuntaan, tämä oli sairastunut vesirokkoon.
Selitin Tommille että Sallin tapaus oli vain yhteensattuma, ja että sellaisia asioita ei oikeasti tapahdu.
Yksi oudoimmista asioista tapahtui kun pyysin lapsia tuomaan Halloween koristeita luokan koristelua varten.
Aradia toi suolaa, suitsukkeita ja perhealbuminsa.
Nähtävästi hänellä on suurenmoinen huumorintaju.
Yksi Aradian pahimmista tavoista on se, että hän on taipuvainen kiistelyyn.
Keskustelimme kerran luokassa siitä mikä Kultainen Sääntö on (Tee toisille kuten haluaisit itsellesi tehtävän), mutta Aradia väitti kivenkovaan että se oli " Tee Kuten Haluat, Mutta Älä Vahingoita Ketään" , eikä hän suostunut lopettamaan sanomasta " Niin Olkoon" aina sen jälkeen kun oli lukenut ääneen.
Yritin korjata hänen käsityksiään näistä asioista ja hän tuli hyvin vihaiseksi. Hän osoitti minua sormellaan ja mutisi jotain epäselvää.
Lopuksi, Herra ja Rouva Virta, haluaisin järjestää tapaamisen kanssanne joskus ensi viikolla, keskustellaksemme näistä asioista.
Haluaisin tavata teidät jo aiemmin, mutta valitettavasti minulle on ilmestynyt ärtynyt ihottuma josta olen aika tavalla huolissani.
Syvästi Huolestunut, Rouva Liekkula
P. S. Blessed Be. Ymmärrän että tämä on tervehdys tai hyvästely maassa josta olette kotoisin, tai ainakin tyttärenne kertoi niin.
tuli ns. häirikön maine, koulu meni huonosti ja jäi kesken. Pärjännyt käytännön hommissa hyvin.
Itseltäni löytyy samat piirteet lapsena ja yhä edelleen.
Emme halua samaa kohtaloa lapsellemme. Hän saa tukea opintoihin ja lääkityksestä on iso apu.
Tuttavamme jo lähes aikuinen lapsi lopetti itse lääkityksen omatoimisesti. Hän oppi lääkkeen avulla ns. normaalia elämää ja hallitsee käytöstään hyvin esim. julkisilla paikoilla. Ei ainakaan hän kuulu tähän ryhmään, joka olisi tullut riippuvaiseksi.
Yllätävää, että on tietoa siitä, että lääke aiheuttaa riippuvuutta, koska ollut suomessa käytössä vasta muutamia vuosia.