Siis onko ääniviestit nykyään joku juttu?
Tutustuin johonkin tyyppiin ja ihan vähän oltiin juteltu niin sitten tulikin jokin ääninäyte. Pelästyin ja kysyin mikä se oli (en siis kuunnellut) ja hän sanoi, että ääniviesti, kun ei jaksanut näpytellä. Kuulemma ihan nykypäivää....
Olen 33 v ja ääniviestejä tuli jätettyä vain silloin, kun ei saanut toista puhelimella kiinni. Kun sain ensimmäisen kännykkäni niin en osannut kuunnella ääniviestejä, joten jäi niiden kuuntelut. Nyt minulla ei ole älypuhelinta.
Eikö tuo ole tosi epäkäytännöllistä? Miksi ei soiteta jos on tärkeää asiaa ja laiteta vain viestiä, jos viestitellään?
Menikö aika musta ohi?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä tullut jo kymmenkunta vuotta, kun "en jaksa kirjoittaa".
Minunko sitten pitäisi jaksaa kuunnella?
Mitä jaksamista kuuntelussa on? Siinä voi tehdä samalla jotain. Ihmiset kuuntelee äänikirjoja tunti tolkulla ja sitten ei jotain lyhyttä ääniviestiä jaksa kuunnella. Itse en lähetä ääniviestejä, mutta mielellään kyllä kuuntelen niitä. Parempi noin kuin pitkä viesti tai puhelu.
Samaa mieltä. Minä ja tuttavani eivät lähetä mitään maratonääniviestejä.
Nopea muutaman sanan tai lauseen ilmoitusluonteinen ääniviesti on helppo kuunnella.
Minusta ääniviesteissä on rasittavinta taustaäänet ja kaikkinaiset huohotukset ja hönkäilyt.
Kun puhutaan kävellessä, kuuluu hengityksen huohotus ja askeleiden ääni, autojen pörinästä ja muiden ihmisten äänistä puhumattakaan. Kun puhutaan ajaessa, kuuluu auton sisä-äänet, vilkun raksutukset ja hyvässä lykyssä radiokin taustalla. Kun ihan äkkiä vaan tässä palaverin alussa laitetaan nopea ääniviesti, kähistään niin hiljaa ettei selvää saa.
Jos pitäisi tarkistaa vielä, mitä se nyt sanoikaan, niin eipä kiinnosta. Tekstimuodosta se olisi helppo tarkistaa pelkällä vilkaisulla, ei tarvitsisi kuunnella kaikkia nielaisuja ja huohotuksia enää uudelleen.
Ällöttävää suorastaan.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää ääniviestit. Perustelu on että ei itse jaksa näpytellä.
Noh, minä en yhtään jaksaisi kuunnella viestiä, koska luen nopeammin kuin kukaan puhuu. Ja jos haluan palata johonkin kohtaan viestiä, se on työläämpää lähteä kelaamaan ja miettiä oliko se 10 vai 25 sekunnin kohdalla se tärkeä juttu.
Plus jos olen julkisella paikalla, jonkun seurassa (vaikka katsomassa leffaa) yms yms yms.
Itsekästä touhua, ajatellaan vaan omaa osuutta. Kätevää lähettäjälle, äärimmäisen epäkäytännöllistä vastaanottajalle.
Tämä!
Kaveri aina sanoo perusteluksi että ei jaksa näpytellä.
No ite taas en haluis kuunnella ääniviestejä.
Lukeminen on kätevämpää ja nopeampaa. Ääniviestejä pitää kelata johonkin kohtaan eikä muista minkä sek. kohdalla se todellinen asia oli
Ja en julkisella paikalla yleeensä kuuntele ääniviestejä. Tai sitten laitan puhelimen korvalle ja menen hyvään paikkaan.
Ja niissä ääniviesteissä on myös tosi paljoon turhaa kohinaa, kolinaa, liikenteen ääntä, kiroilua, taukoja, kaverin miettimishetkiä ”mitä olinkaan sanomassa”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan ääniviestejä, jos pitää saada jollekulle tieto, mutta olen ratissa. Samoin töissä on nopeampi lähettää kävellessä ääniviesti kuin pysähtyä näpyttämään.
Etkö osaa soittaa puhelimella?
Osaan, miten niin?
Miksi et sitten soita? Soittamallahan saisit sen asiasi ihan yhtä hyvin puhuttua kuin ääniviestilläkin.
Nämä ovat sellaisia tilanteita, että tiedän, että joku on esim. nukkumassa tai töissä, tai esim. haluan kertoa esimiehelle jonkin asian, johon hänen ei tarvitse reagoida heti, vaan hän saa kuunnella viestin sitten, kun hänellä on aikaa.
Jos ei oma mielikuvitus riitä kuvittelemaan erilaisia tilanteita, miksi on aloitettava tuollaisista aggressiivisen sävyisistä kysymyksistä?
Jos se pomo on töissä niin hän todennäköisemmin pystyisi lukemaan sen viestin kuin kuuntelemaan ääniviestin. Pelkästä saapuneesta ääniviestistä hän ei myöskään voi tietää onko se asia niin kiireinen että vaatii häneltä heti reagointia, kirjoitetusta viestistä sen taas näkee.
Jos se pomo on töissä, sanon asian hänelle.
Kuten jo tuossa ylempänä kirjoitin, lähetän ääniviestejä niissä tilanteessa, kun en voi kirjoittaa (olen autossa) tai en ehdi kirjoittaa (olen töissä). Jos asia olisi kiireellinen, soittaisin pomolle. Onko vielä kysyttävää?
Eli lähetät ääniviestin kun asia ei ole kiireellinen, mutta kuitenkin se viesti on lähetettävä sillä sekunnilla kun ajat autoa? On paljonkin kysyttävää.
Jospa lukisit huolellisemmin, mitä olen vastannut.
Kirjoitin, että lähetän autosta ääniviestin tilanteessa, jossa tiedän, että vastaanottaja nukkuu/on töissä.
Pomolle lähetän ei-kiireellisen ääniviestin töistä, kun ei ehdi pysähtyä kirjoittamaan niitä viestejä, mutta kävelemisen aikana voi sen viestin lähettää. Jos on asia, johon tarvitsen apua sillä hetkellä, soitan.
Onko tämä nyt selvä, vai vieläkö mietityttää?
Miksi ei-kiireellinen viesti ei voi odottaa sellaiseen ajankohtaan, kun ehdit pysähtyä minuutiksi kirjoittamaan? Viestiin aniharvoin menee kauempaa kuin minuutti. Yleensä ei niinkään kauaa.
Koska ne asiat pitää sille esimiehelle kommunikoida, mutta jotkut päivät ovat niin kiireisiä, ettei ole aikaa jäädä näpyttelemään viestejä. Nämä ovat olleet pitempiä kuin yhden lauseen asioita. Miksi asiaa ei mielestäsi voi hoitaa ääniviestillä, kun työssä on paljon kävelemistä, jonka aikana ehtii helposti lähettää sen ääniviestin.
Useamman lauseen ei-kiireellisiin työasioihin on sellainen mullistava keksintö kuin sähköposti! Kirjoittaminenkin on paljon nopeampaa tietokoneen näppäimistöllä kuin puhelimella.
Mahtava innovaatio! Täytyykin kaivaa läppäri etupenkille seuraavan kerran kun ajan autoa työpäivän aikana. Siitä voin sitten nopeasti lähettää sähköpostilla useamman lauseen viestejä.
Kuka enää läppäriä sähköpostien lähettämiseen kaivaa esiin? Kyllä mä ainakin lähetän ne puhelimella ihan niin kuin WA viestitkin, kirjoitettuna.
Näissä vanhanaikaisissa peruspuhelimissa on se toiminto, että jos soittaa jollekin ja tämä ei vastaa niin siirtyy vastaajaan ja sinne sitten on helpompi puhua se asia kuin alkaa näpyttelemään.
Itsellä ainakin menee aikaa kun päästäkseen johonkin kirjaimeen täytyyy painaa kolmekin kertaa ja jos painaa ohi niin täytyy peruuttaa jne.
Esimerkiksi i, l, o, s jne. Muistutukseksi siis vaan. Numerot vasta ovat ärsyttäviä painella. Joku päivämäärä näpytellen kestää kun voi sanoa nopeasti. Samalla kun on jo ollut soittamassa sen sitten sanoo vastaajaan.
Näppäily kestää ja on vaikeampaa ihan eri tavalla kuin älykännyköissä.
Kun vaan edelleen kaikilla ei ole älykännykkää.
En ärsyynny ääniviesteistä, koska monella tuttavallakin on vain peruspuhelin eikä mitään WA-juttuja sun muita.