Naapurin pihalta leviää meille kaikenmaailman rikkaruohot ja vieraslajit
Heillä nimittäin viljellään mm. lupiinia, maitohorsmaa, kanadanpiiskua jne. Koko piha heillä myös täynnä muita rikkaruohoja ja voikukkaa.
Alkaa mennä hermo kun itse haluaisi pitää pihaa siistinä niin alvariinsa saa olla nyhtämässä jotain horsmaa jostain ettei ihan pääse villiintymään. Kanadanpiisku syrjäyttänyt jo useamman kasvin. Tänään taas revin ja kaivoin niitä ylös.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
En jaksa tämmöisiä pikkumaisia naapureita, oma piha ei ole mulle mikään pakkomielle. Rennompi piha on paljon kauniimpi ja ekologisempi. Pörriäisetkin ovat vähentyneet kun nyhdetään kaikki mikä irti lähtee.
Moni vieraslaji nimenomaan haittaa niitä pörriäisiä. Esim. kimalainen ei saa lupiineista ravintoa
Äsken kommentoin neutraalisti, mutta nyt on pakko sanoa, että vattuako minä pölyttäjistä välitän. Korkeintaan ovat häiriöksi. Thermacellin kanssa nautin terassilla olosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on naapurin puolella lähellä tontin rajaa todella iso murkkupesä. Murkut vaeltavat sieltä nyt meidänkin pihalle isoina määrinä. En raskisi niitä myrkyttää, mutta ovat jo lähellä taloa. Miten kannattaisi toimia? Eivät ihan ole haitallisia vieraslajeja, mutta haitallinen laji, jos asuntoon tai asunnon alle pääsee.
Kekomuurahaiset eivät tule asuntoon tai talon alle. Mitä ne siellä tekisivät?
AI-yhteenveto
Kekomuurahaiset, kuten sokerimuurahaiset, saattavat tunkeutua asuntoihin etsiessään ravintoa ja vettä. Niiden pääsymahdollisuuksia ovat rakenteiden halkeamat, saumat ja läpivientit. Torjunnassa on tärkeää siivota huolella, sulkea muurahaisia houkutteleva ravinto ja tukkia mahdolliset sisääntuloreiti
Minun naapuriini muutti Aasilainen perhe. He kasvattavat pihallaan kaikenlaisia yrttejä tms. Yht'äkkiä oma pihani on täynnä jotain rikkaruohoa, jota ei ole ennen ollut. Kasvaa sora- alueella, vaikka nypin sitä jatkuvasti, se vaan lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Naapurillamme on valkopajuangervo ihan tonttiemme rajalla. Se tunkeutuu tontillemme tehokkaasti. On joka vuotinen homma kitkeä sitä juurineen pois. Naapuri antaa sen kasvaa ja rehottaa, sieltä se tunkee aidan läpi myös, vaikka omalta tontiltamme sen poistammekin monta kertaa kesässä.
Pitäisikö tuosta tehdä ilmoitus vieraslajit.fi? Naapurit varmaankin suuttuvat meille. Olemme yrittäneet ystävällisesti pyytää että he huolehtisivat, ettei kasvi leviäisi meidän puolelle mutta ei heitä kiinnosta.
Ei ehkä kannata suututtaa naapuria. Jättää pian nurmikon kokonaan ajamatta ja sieltä tulee rikat
Vierailija kirjoitti:
Äsken kommentoin neutraalisti, mutta nyt on pakko sanoa, että vattuako minä pölyttäjistä välitän. Korkeintaan ovat häiriöksi. Thermacellin kanssa nautin terassilla olosta.
Tällaisia kommentteja lukiessa tulee väistämättä mieleen, että Friedrich Schiller oli oikeassa
Vierailija kirjoitti:
Minun naapuriini muutti Aasilainen perhe. He kasvattavat pihallaan kaikenlaisia yrttejä tms. Yht'äkkiä oma pihani on täynnä jotain rikkaruohoa, jota ei ole ennen ollut. Kasvaa sora- alueella, vaikka nypin sitä jatkuvasti, se vaan lisääntyy.
Sora-tuija-aavikkoasukas.
Miten saan naapurilta tulvivan vuohenputken pysymään tontiltamme pois?
Kunhan isotuomipihlaja muutaman vuoden kuluttua julistetaan vieraslajiksi, nyhtämistä riittää melkein jokaisella pihalla, isotuomipihlaja-aitoja kun näkyy nykyään etenkin uusien omakotitalojen ympärillä.
Voikukka nyt on vaan harmiton voikukka, mutta kanadanpiisku onkin jo selvästi vaikeampi tapaus! Juhannusruususta puhumattakaan!
Onpa ihania kukkasia nuo kanadanpiiskut. Meidän pihaan saisi ihan rauhassa tulla levittämään niitä. Ihania.
Pihaamme on kasvillisuudesta ja puustoltaan runsaan monimuotoinen, mutta vailla vieraslajikkeita tai rikkaruohopöheikköjä. Hämmästelen puitamme ja kukkivia ja marjovia pensaitamme vihaavia naapureita, jotka kaivavat heti pensasleikkurinsa esiin, kun vähänkin puu/pensas uskaltautuu heidän puolelleen.
Vierailija kirjoitti:
Voikukat ovat ihania.
Minulla on todella iso piha, joka on täynnä voikukkia. Naapurit molemmin puolin ovat jo tänä keväänä leikanneet nurmikoitaan, mutta minä en leikkaa koskaan. Piha on paras, kun se saa olla villi.
Melkein sama, mulla on pieni piha jossa ihania voikukkia. En leikkaa nurmikkoa, kyllä se sitten talvella kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ihania kukkasia nuo kanadanpiiskut. Meidän pihaan saisi ihan rauhassa tulla levittämään niitä. Ihania.
Niin minäkin aiemmin luulin, kun ihan puutarhamyymälästä erehdyin kanadanpiiskuja ostamaan. Muutama vuosi meni onnellisesti kanadanpiiskujen kasvua ihaillessa, mutta sitten todellisuus iski vasten kasvoja, kun piiskuntaimia alkoi olla pihan joka nurkalla. Kun sitten lopulta rakkauteni kanadanpiiskuihin oli kuollut ja ryhdyin niitä raivaamaan kaatopaikalle, meinasivat voimat loppua jättijuurakoita maasta kaivaessa. Edelleenkään en ole päässyt piiskuista kokonaan eroon.
Naapureilla on steriilit nurmikot. Meillä pensaita ja puita koko tontti täynnä, ei kylläkään vieraslajeja tai rumia risuuntuneita puskia. Saamme kuulla jatkuvaa naapureiden narinaa putoavista lehdistä, leviävistä juurista ja etenkin varjostavista puista. Kesähelteillä puiden varjon olettaisi olevan tervetullutta!
Pensaat ja puut eivät minua häiritse, vaikka ne tursuilevatkin naapurien puolelta meille, nättejä kun ovat. Mutta se vuohenputki, arghhh!
Lubiinei suhteen peli on jo menetetty,pitkin maanteitä ja penkereitä levinnyt..moottoriteiden varret täynnä..kauniita kuitenkin..
En jaksa tämmöisiä pikkumaisia naapureita, oma piha ei ole mulle mikään pakkomielle. Rennompi piha on paljon kauniimpi ja ekologisempi. Pörriäisetkin ovat vähentyneet kun nyhdetään kaikki mikä irti lähtee.