Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin pihalta leviää meille kaikenmaailman rikkaruohot ja vieraslajit

Vierailija
15.08.2022 |

Heillä nimittäin viljellään mm. lupiinia, maitohorsmaa, kanadanpiiskua jne. Koko piha heillä myös täynnä muita rikkaruohoja ja voikukkaa.
Alkaa mennä hermo kun itse haluaisi pitää pihaa siistinä niin alvariinsa saa olla nyhtämässä jotain horsmaa jostain ettei ihan pääse villiintymään. Kanadanpiisku syrjäyttänyt jo useamman kasvin. Tänään taas revin ja kaivoin niitä ylös.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotkut voivat olla niin itsekkäitä ja välinpitämättömiä, että antavat omien puiden, pensaiden ja jopa vieraslajien levitä naapureiden haitaksi. Meilläkin naapurin puiden oksat osuvat pian talomme kattoon. Ei kai auta, kuin maksaa itse jollekin puunkaatajalle, että tulee leikkaamaan oksat poikki. Itse emme noin korkealle uskalla kiivetä.

Minua nolottaisi, jos pihamme kasveista olisi mitään haittaa naapureille. Pitää kai etsiä uusi koti, että pääsee noin itsekkäistä naapureista eroon.

Vierailija
22/82 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama! Vtuttaa kun naapurin rivitalopiha kasvaa polvenkorkuista heinää ja voikukkaa ja sitten itse yrität pitää nurmikkoa siistinä kun ne voikukat leviää joka paikkaan. Jonkinlaisesta elämänhallinnan puutteesta tämä minusta kertoo. No, joku kerta, kun ovat pois kotoa, käyn suihkuttelemassa roundupia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä puu? Jos on niin hirttäydy sinne.

Miten voi olla noin inhottavia ihmisiä.. miten joku voi edes ajatella sanovansa toiselle noin?

Kusipäille voi sanoa noin.

Vierailija
24/82 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman viestin laitan omille naapureillemme. Heillä on valkopajuangervo, kai samaa sukua kuin tuo pihlaja-angervokin. Olen totaalisen kyllästynyt pelastamaan pihaamme naapurin vieraslajilta.

Mihin voi nuo laittoman kasvin omistajat ilmiantaa? Tuleeko heille mitään sanktioita, jos eivät pensastaan poista tontilta?

Vierailija
25/82 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ensin ymmärtää vieraslajin ja haitallisen vieraslajin ero...Suomessa lähes kaikki on  vieraslajeja, ei täällä jääkauden jälkeen ole juuri mitään kasvanut. Peruna ja koivukin ovat vieraslajeja.

Vierailija
26/82 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman viestin laitan omille naapureillemme. Heillä on valkopajuangervo, kai samaa sukua kuin tuo pihlaja-angervokin. Olen totaalisen kyllästynyt pelastamaan pihaamme naapurin vieraslajilta.

Mihin voi nuo laittoman kasvin omistajat ilmiantaa? Tuleeko heille mitään sanktioita, jos eivät pensastaan poista tontilta?

Ilmoita poliisille. Tulevat välittömästi pidättämään rikollisen naapurisi.

Ja sanktioita paukkuu ja sinä saat huomattavat korvaukset kärsimyksistäsi plus elinikäisen psykoterapian.

Vierailija
27/82 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö ne villinä rehottavat pihat ole niin ihanan luonnonmukaisia. 

Vierailija
28/82 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, ollaanpa tarkempia:

Hei naapurit, poistattehan pihaltanne ne laittomat ja haitalliset vieraslajikasvit, jotka leviävät jokaiseen naapuriinne ja mitä on tosi hankala saada lopullisesti kitkettyä, kun se vaatii kaikkien pientenkin juurtenpalasten löytämistä maan alta ja samalla oman siistiksi saadun nurmikon rikkomista.

Joidenkin mielestä on kai huvittavaa ja/tai pikkumaista toivoa, ettei naapurin kasvit kasva omalle puolelle, mutta meillä on talo myynnissä ja halutaan pitää piha ja nurmikkokin siistinä, joten siksi tuo toive naapureille.

Olisi kiva päästä eroon noista itsekkäistä naapureista, joiden piha pursuaa sekä haitallisia vieraskasveja että muutakin roinaa aidan vierukset pullollaan. Onneksi ne eivät meille enää näy, kun ostimme pari isohkoa piharakennusta eteen ja istutimme lisäksi muutaman ei-haitallisen pensaan näkösuojaksi. Aiemmat naapurit olivat mukavia ja pitivät pihansakin siistinä.

Vierailija
29/82 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voikukat ovat ihania.

Minulla on todella iso piha, joka on täynnä voikukkia. Naapurit molemmin puolin ovat jo tänä keväänä leikanneet nurmikoitaan, mutta minä en leikkaa koskaan. Piha on paras, kun se saa olla villi.

Juuri olin tulossa sanomaan samaa ja ne höytyvät ovat suloisia, tykkään puhallella niitä.

Vierailija
30/82 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
31/82 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittaa sotkuiset naapurit.  Muut alueen asukkaat yrittävät pitää pihaansa kunnossa, niin sitten joku välinpitätön antaa omien haitallisten ja lainvastaisten lajiensa kasvaa naapurien näteille pihoille. Eivätkä ne ole nättejä ilman huolenpitoa.

Meilläkin on yhden naapurin kasvit leviämässä viiden naapurin tontille. Jokainen heistä niitä kaivelee joko tontin rajan tai nurkan tuntuman ympäriltä jopa monen metrin alalta säännöllisin väliajoin. Kukaan ei ole vielä ilmoitusta tuosta "sotkupekasta" tehnyt, mutta varmasti joku jossain vaiheessa tekee. 

Vierailija
32/82 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää syyt, miksi jotkut eivät poista haitallisia vieraslajeja pihoiltaan, vaikka selvästi jaksaisivat, kun kuitenkin kaikenlaista muuta pihalla touhuilevat ja välillä istuvat terassilla pitkiä aikoja, joten ei ole kyse siitä, etteikö olisi aikaa tai voimia. Jos he eivät tiedä, että heidän pihallaan on haitallisia vieraslajela? Pitäisikö käydä kertomassa?

Meidän naapurit ovat sellainen pariskunta, että he eivät poista haitallisia vieraslajejaan, ellei heille maksa siitä.

Vierailija
33/82 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voikukka on hyvää ja kotimaista ravintoa, kuten horsma. Sulla ittelläs on jotain vieraslajeja piha täynnä

Voikukan lehdet on parasta salaattia leivän päällä.

Horsman nuoret versot kannattaa poimia keväällä ja hauduttaa uunissa muiden kasvisten kanssa.

Vierailija
34/82 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää syyt, miksi jotkut eivät poista haitallisia vieraslajeja pihoiltaan, vaikka selvästi jaksaisivat, kun kuitenkin kaikenlaista muuta pihalla touhuilevat ja välillä istuvat terassilla pitkiä aikoja, joten ei ole kyse siitä, etteikö olisi aikaa tai voimia. Jos he eivät tiedä, että heidän pihallaan on haitallisia vieraslajela? Pitäisikö käydä kertomassa?

Meidän naapurit ovat sellainen pariskunta, että he eivät poista haitallisia vieraslajejaan, ellei heille maksa siitä.

Sama kiinnostaa.

Vierailija
35/82 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin vastata ylläolevaan. Me muutettiin omakotitaloon vain siksi, että haluttiin omaa rauhaa. Rivitalossa sitä ei ollut. Pihanhoito ei kiinnosta meitä, ulkona ollaan muualla kuin omalla pihalla.

Minä en saa edes huonekasveja pysymään hengissä, niin jos pihalla jotain kasvaa, niin kiva juttu. Meistä kumpikaan ei tunnista mitään kasveja (no, voikukat kyllä), joten silkkaa tietämättömyyttäkin saattaisimme antaa olla jonkun haitallisen vieraslajin. Toisaalta, jos se on kaunis niin jaksaisinko välittää. Näin rehellisesti sanottuna. Kenenkään naapurin haitaksi emme mitään haluaisi, joten asiallisen ilmoituksen asiasta saatuamme vieraslaji varmaan saisi lähteä.

Mitään roskaa tai roinaa ei pihallamme ole ja kivetykset ym. pestään säännöllisesti. Jos rahaa haluaisimme pistää menemään, niin pihasta tehtäisiin ei niin viherpiha. Rahat kuitenkin menee ennemmin matkusteluun.

Vierailija
36/82 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
37/82 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun muutimme, naapurimme tuli oitis sanomaan , että pihallamme ei sitten saa olla voikukkia , ettei leviä naapurustoihin. Pidin arvossa opastusta ja noudatimme ohjetta.

Ja varmaan ihmetteli myös kovaan ääneen miksi ruoanhinta nousee kun pölyttäjät katoavat.

https://yle.fi/a/20-10008733

Vierailija
38/82 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on naapurin puolella lähellä tontin rajaa todella iso murkkupesä. Murkut vaeltavat sieltä nyt meidänkin pihalle isoina määrinä. En raskisi niitä myrkyttää, mutta ovat jo lähellä taloa. Miten kannattaisi toimia? Eivät ihan ole haitallisia vieraslajeja, mutta haitallinen laji, jos asuntoon tai asunnon alle pääsee.

Vierailija
39/82 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä taitaa olla joku sääntökin olemassa, ettei naapurin tarvi nauttia samoista istutuksista, mistä itse nauttii, vaan kasvit tarvii istuttaa niin, etteivät ne leviä hallitsemattomasti.

Mutta entäs sitten, kun hyönteisetkin levittävät niitä? Siitä en tiedä. Saako pimpiliäiset sakon...?

Vierailija
40/82 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun muutimme, naapurimme tuli oitis sanomaan , että pihallamme ei sitten saa olla voikukkia , ettei leviä naapurustoihin. Pidin arvossa opastusta ja noudatimme ohjetta.

Oikein, hyvät naapurisuhteet vaativat myös yhteistyötä.

Neutraalin asialliset ovat riittävän hyvät. Tähän ei sisälly naapurin pihan kommentointi tai pihan hoito-ohjeistukset. Paitsi silloin, jos naapuri ihan vapaaehtoisesti kysyy niitä 😌