Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahaongelmat - onko enää toivoa

Vierailija
15.08.2022 |

Lyhyesti. Kärsin vuosia sitten vaikeasta masennuksesta, jonka seurauksena pelasin myös holtittomasti. Onnistuin aika nopeasti tuhlaamaan omaisuuteni, ja saamaan valtavat velat. Asunto-osakkeeno myymisen jälkeen jäi velkaa vielä noin 50.000 euroa. Lisäksi eteen tuli luonnollisesti vielä avioerokin.

Olen pyristellyt eroon peliriippuvuudesta, ja saanut 15-vuotiaan poikani takaisin elämääni. Nyt kuitenkin kaikki tuntuu talouden kannalta epätoivoiselta, velat eivät lyhene oikein ollenkaan, ja en voi enää tinkiä esim.elämiskustannuksista. Vuosipalkkani on noin 45000-50000€, ymmärrettävistä syistä en saa yhdistelylainaakaan, en järkevällä korolla.

En halua tähän elämäntilanteeseen uutta kumppania, en ennen kuin olen kuivemmilla vesille. Joten kuIut jaan itseni kanssa. Ikääkin on jo 50 vuotta. Onko vinkkejä, miten selviäisin? Olen käynyt pitkän taistelun ja toipumisen ongelmistani. Joten tiedän, että syyllinen on peilissä. Mutta haluaisin jotenkin vielä selvitä taloudellisestikin, ihan lapsenikin takia. En ole kehdannut kertoa asiasta kenelläkään, tunnen itseni luuseriksi tämän takia, menetettyäni omaisuuteni, ja maksamani vielä lisävelkaa, vain masennuksen ja peliongelman takia.

Kommentit (146)

Vierailija
61/146 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun käsitykseni mukaan noilla tuloilla ei pitäisi olla ongelmia maksaa tuollaista velkaa - jos asumiskustannukset ovat järkevät. Jos et ole valmis tinkimään mistään, niin tottakai sitten on vaikeaa.

Lumipalloperiaate: aloitat pienimmästä velasta, maksat sen pois mahdollisimman nopeasti (muista veloista pakolliset lyhennykset), kun olet sen maksanut, niin siirrät sen lyhennykseen käyttämäsi rahasumman seuraavan velan lyhentämiseen, jolloin saat sen maksettua nopeammin pois. Jne.

Ei näin! Ei aloiteta pienimmästä velasta, vaan siitä missä on suurimmat kulut!

Kyllä kannattaa aloittaa niistä pienimmistä. Kun saa niitä lainoja maksettua kokonaan pois, siitä saa valtavasti voimaa viedä projektia eteenpäin ja uskoa siihen, että homma onnistuu. Myöhemmin voi sitten toki miettiä muitakin tapoja.

Vierailija
62/146 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei kannata tässä tilanteessa verrata itseään muihin, koska se vain masentaa. Mieluummin kannattaa muistaa, että oma tie olisi voinut olla toisenlainenkin - se, että olet päässyt peliongelmasta eroon, on jo iso asia, ja se juuri mahdollistaa tuosta tilanteesta selviämisen. Kannattaa myös muistaa se, että teet koko ajan asioita sen eteen, että tilanteesi muuttuu paremmaksi, ja olet pystynyt sellaiseen, mihin moni muu ei olisi pystynyt, eli peliongelmasta irti pääsemiseen. Olet itse päässyt ongelmista eteenpäin, ja sehän on vain hienoa.

Noista rahaongelmistakin on mahdollista selvitä. Tsemppiä ja valoisaa tulevaisuutta!

Tästä olen samaa mieltä! Enoni ei päässyt 90-luvulla pelikierteestä eroon, kävi pelaamassa ulkomailla varsin mittavan omaisuutensa. Lopuksi päätyi itsemurhaan. Samoin olen nähnyt varsin läheltä toisenkin peliriippuvuustarinan, sekään ei päättynyt hyvin. On vahvuutta päästä eroon mistä vaan riippuvuudesta, sekä masennuksesta.

Samoin raha on vain rahaa. Sama se on, mitä muilla viisikymppisillä on, elät omaa elämääsi, ja ystäväsi varmasti hyväksyvät sinut köyhänäkin. Itsekin maksaisin pienimmistä alkaen lainat pois, nyt ilmeisesti sinulle ei montaa sataa jää rahaa elämiseen. Löytyisiköhän kuitenkin halvempaa asuntoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/146 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä täältäkin!

Vierailija
64/146 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kanssa. Ei tuo nyt mahdottoman kuulosta!

Vierailija
65/146 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tilanne. Mut täysin selvitettävissä kyllä.

Vierailija
66/146 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinulla syitä elää, usko pois.

Vierailija
67/146 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elät muutaman vuoden niukasti, maksat ainakin pienet pois. Jos hoidat hyvin asiasi, voit jopa saada pankista sitten vähän halvempaa lainaa. Vaikket saisikaan, niin 50000€ on maksettavissa muutamassa vuodessa.

Olet menettänyt omaisuutesi, tiedän kokemuksesta että se ahdistaa, itse mietin aikanani jopa itsemurhaa menetettyäno konkurssissa taloni, kesämökkini ja samalla mieheni. Nyt en omista enää mitään, mutta olen onnellisempi kuin stressaavina yrittäjyysvuosina.

Vierailija
68/146 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vähän samanlainen tarinaa, ikää 47v ja olen nainen. Ennen pelihulluutts olin maltillinen rahankäyttäjä, ja olin saanut haalittua omaisuuttakin. Kaikki meni kolmessa vuodessa.

Vierailija
69/146 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oivoi. Älä vaan tee itsellesi mitään. Elämä on elämisen arvoista

Vierailija
70/146 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on auttanut jo saamiesi neuvojen lisäksi itse määritelty tiukka päiväbudjetti. Minulla itselläni se oli 10€ päivässä eli 70€ viikossa sisältäen mm. ruoat, vaatteet, pesuaineet ja matkustamisen. Puhelinlaskun budjetoin tähän joskus myös. 10€ päivä ei voi elää kovin pitkään, mutta joskus vaikka budjetoin sitten tämän ohi vaikka uuden polkupyörän tori.fi 50€ tms.

Itselleni valuvia rahamääriä oli vaikea hahmottaa Ellen tehnyt tällaista päiväbudjettia päässäni. Jos esim. Söin kolmepäivää kaurapuuroa ja itse poimittuja marjoja ja ruoaksi kahtena päivänä nakkikeittoa (peruna+keitto vihannekset 1.59€ ja nakkipaketti 1.80€), niin pystyin säästämään budjetista seuraavalle päivälle vaikka 5€, jolloin seuraavan päivän budjetti oli 15€. Jos vaikka pojalle haluaa ostaa sipsipussin kun tulee kylään.

Suosittelen tiukkaa päiväbudjettia, määrittele itsellesi se millä pystyt elämään.

Minulla on tällä hetkellä päiväbudjetti 100€ plussalla eli se kestää nyt vaikka kertaluontoisesti jonkun ihanan tuoremehun ostamisen viikonlopulle tai jätskin ostamisen.

Mua päiväbudjetti on auttanut ja rahaa on aidosti säästynyt. En myöskään huomaa että elämänlaatu olisi huonontunut koska tiedän että tarvittaessa voisin jotain ostaa kun olen elänyt säästeliäästi.

Vierailija
71/146 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa sulla on aikas hyvä kuukausipalkka vuosipalkan perusteella. Täysin omaa kyvyttömyyttä, jos et saa tuota maksettua. Nyt vähän tsemppaat ja kiristät kukkaron nyörejä. En ymmärrä mihin sun kaikki rahat voi mennä. 🙉

Vierailija
72/146 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vaan kirjoitti:

Lopeta pelaaminen. 3 vuodessa pääse eroon veloistasi 50 000 euron tuloilla.

Ei kyllä kuulosta ihan realistiselta 3 vuodessa lainoista eroon päästä. Aika isoja lyhennyksiä saa kyllä AP tehdä, jos 3 vuodessa meinaa saada 50000 € velat maksettua 45000-50000€ vuosituloilla! Bruttotuloista kumminkin varmaan puhutaan. Ei taida elämiseen rahaa kyllä paljon jäädä.

Vierailija
73/146 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tuloilla onnistuu kyllä. Sinun on vain opeteltava järkeväksi rahankäyttäjäksi. Jos säästeliäs eläminen ei itsestään onnistu, tee bodjetti. Jyvitä etukäteen rahat ruokaan ja muihin pakollisiin laskuihin. Jyvitä vain pieni summa heräteostoksiin ja huvituksiin. Sen on riitettävä. Aina kun mahdollista, tee ylimääräinen lainanlyhennys. Osta pakolliset ostokset alesta ennakoiden. Kaupassa valitse aina halvin vastaava tuote.

Vierailija
74/146 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia korkoja veloissa on? Onko siellä laittomia koronkiskontakorkoja muutamien vuosien takaa, yli 50% vuosikorkoja korkoja tarkoitan. Ne voi vaatia mitättömiksi ja saada takautuvasti jopa kaikki kulut ja korot takaisin.

Vierailija
75/146 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia korkoja veloissa on? Onko siellä laittomia koronkiskontakorkoja muutamien vuosien takaa, yli 50% vuosikorkoja korkoja tarkoitan. Ne voi vaatia mitättömiksi ja saada takautuvasti jopa kaikki kulut ja korot takaisin.

En ole AP, mutta itselläni tällainen laina Ferratumilta. Miten tuo onnistuisi?

Vierailija
76/146 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tottunut leveämpään elämään, tingi muutama vuosi matkoista, vaateosostoksista ym. Ei elämä siihen kaadu! Itse maksoin 6.5 vuodessa noin 67.000€ takaisin. Hyvin pienellä päiväbudjetilla, kasvatin vielä isokokoista(paljon syövää) poikaa. Hyvin selvittiin, toki tiukkaa teki. Sain siis typeryyttäni velat päälleni miehen lähtiessä. Poikakin selvisi traumoitta, ja on pärjännyt hyvin elämässä. Eli valoa on tunnelin päässä kyllä!

Vierailija
77/146 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on lainasi korko?

Vierailija
78/146 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on lainasi korko?

103% jäljellä vielä 400€

Vierailija
79/146 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sinulla olla sellaisia lainoja, joissa on laittomat korot? Tuttavani ilmoittautui tähän joukkokanteeseen ja sai anteeksi molemmat lainat. Hänkin peliriippuvainen. Häpeämisen lopettaminen olisi tärkeää, muuten et pääse asiassa eteenpäin. 

https://www.kkv.fi/ajankohtaista/tiedotteet/pikaluottoja-koskevat-ryhma…

Vierailija
80/146 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on toivoa. Loppuun asti.