Rahaongelmat - onko enää toivoa
Lyhyesti. Kärsin vuosia sitten vaikeasta masennuksesta, jonka seurauksena pelasin myös holtittomasti. Onnistuin aika nopeasti tuhlaamaan omaisuuteni, ja saamaan valtavat velat. Asunto-osakkeeno myymisen jälkeen jäi velkaa vielä noin 50.000 euroa. Lisäksi eteen tuli luonnollisesti vielä avioerokin.
Olen pyristellyt eroon peliriippuvuudesta, ja saanut 15-vuotiaan poikani takaisin elämääni. Nyt kuitenkin kaikki tuntuu talouden kannalta epätoivoiselta, velat eivät lyhene oikein ollenkaan, ja en voi enää tinkiä esim.elämiskustannuksista. Vuosipalkkani on noin 45000-50000€, ymmärrettävistä syistä en saa yhdistelylainaakaan, en järkevällä korolla.
En halua tähän elämäntilanteeseen uutta kumppania, en ennen kuin olen kuivemmilla vesille. Joten kuIut jaan itseni kanssa. Ikääkin on jo 50 vuotta. Onko vinkkejä, miten selviäisin? Olen käynyt pitkän taistelun ja toipumisen ongelmistani. Joten tiedän, että syyllinen on peilissä. Mutta haluaisin jotenkin vielä selvitä taloudellisestikin, ihan lapsenikin takia. En ole kehdannut kertoa asiasta kenelläkään, tunnen itseni luuseriksi tämän takia, menetettyäni omaisuuteni, ja maksamani vielä lisävelkaa, vain masennuksen ja peliongelman takia.
Kommentit (146)
ResQ ruoka. Säästä ruokakuluissa
Kaffebulla kirjoitti:
Paljonko sitä velkaa on siis nyt jäljellä? Paljonko lyhennät kuussa?
Aika tarkalleen 52.000€. Nyt menee ehkä 1000€ kuukaudessa kaikkiin lainoihin, helpostikin. Käyttörahaa ei paljon jää elinkustannusten jälkeen. Tämä on se pahin ongelma juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Aika tarkalleen 52.000€. Nyt menee ehkä 1000€ kuukaudessa kaikkiin lainoihin, helpostikin. Käyttörahaa ei paljon jää elinkustannusten jälkeen. Tämä on se pahin ongelma juuri nyt.
Ilmeisesti pienet lainat ovat iso osa tuosta tuhannesta eurosta? Ne maksamalla saisit varmasti muutaman satasen enemmän käyttörahaa? Lisätöitä!
Kannattavinta on lähteä lyhentämään kalleinta velkaa, mutta toisaalta henkisesti voisi helpottaa, jos saisi lainojen lukumäärää pienemmäksi. Hyvin mahdollista tosin, että juuri joku pienemmistä lainoista on myös kallein.
Onko sinun mahdollista hankkia toista työtä? Edes lyhyeksi aikaa, niin että pääsisit parista kalleimmasta luotosta eroon.
Minusta sinun kannattaa olla rehellinen lapsellesi. Tuon ikäinen osaa jo ihmetellä, mihin faijan liksa kuluu. Samalla voit antaa arvokkaita oppeja lapsellesi talouden hoidosta ja oman mielenterveyden tärkeydestä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattavinta on lähteä lyhentämään kalleinta velkaa, mutta toisaalta henkisesti voisi helpottaa, jos saisi lainojen lukumäärää pienemmäksi. Hyvin mahdollista tosin, että juuri joku pienemmistä lainoista on myös kallein.
Onko sinun mahdollista hankkia toista työtä? Edes lyhyeksi aikaa, niin että pääsisit parista kalleimmasta luotosta eroon.
Minusta sinun kannattaa olla rehellinen lapsellesi. Tuon ikäinen osaa jo ihmetellä, mihin faijan liksa kuluu. Samalla voit antaa arvokkaita oppeja lapsellesi talouden hoidosta ja oman mielenterveyden tärkeydestä.
Hyviä neuvoja, kiitos. Tätä olen työstänyt jo mielessäni, miten kertoisin asiasta läheisilleni. Ainoastaan ex-vaimoni tietää näistä asioista. Toisaalta mieltäni kalvaa ajatus, etten halua kaataa tällaista taakkaa kenenkään päälle, tämä on ollut syynä siihenkin, että olen esimerkiksi lopettanut lupaavan tapailusuhteen. Omalla lapsellinen rehellisenä oleminen(kuten kaikille muillekin) on kyllä tärkeä asia, ja haluaisin että kaikki menisi mahdollisimman hyvin senkin suhteen, että pystyisin tukemaan lastani myös opintojen/nuoren aikuisuuden aikana.
Olen käynyt velat läpi, ja kaksi alle tuhannen euron lainaa on ylivoimaisesti kalleinta, aloitan niistä. Aloitan myös etsimään lisätöitä.
Kiitos tosiaan, jo tällainen vertaistuki ja neuvojen saaminen on auttanut suunnattomasti. Ehkä on vielä mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä neuvoja, kiitos. Tätä olen työstänyt jo mielessäni, miten kertoisin asiasta läheisilleni. Ainoastaan ex-vaimoni tietää näistä asioista. Toisaalta mieltäni kalvaa ajatus, etten halua kaataa tällaista taakkaa kenenkään päälle, tämä on ollut syynä siihenkin, että olen esimerkiksi lopettanut lupaavan tapailusuhteen. Omalla lapsellinen rehellisenä oleminen(kuten kaikille muillekin) on kyllä tärkeä asia, ja haluaisin että kaikki menisi mahdollisimman hyvin senkin suhteen, että pystyisin tukemaan lastani myös opintojen/nuoren aikuisuuden aikana.
Olen käynyt velat läpi, ja kaksi alle tuhannen euron lainaa on ylivoimaisesti kalleinta, aloitan niistä. Aloitan myös etsimään lisätöitä.
Kiitos tosiaan, jo tällainen vertaistuki ja neuvojen saaminen on auttanut suunnattomasti. Ehkä on vielä mahdollisuus.
Facebookissa on myös Velallisten tukiryhmä. Sinne kannattaa liittyä niin saat enemmän vertaistukea.
Vierailija kirjoitti:
Velkajärjestely?
Oikeusaputoimiston velkaneuvonnasta saa ilmaiseksi apua velkajärjestelyn hakemiseen.
Varaa aika velkaneuvojalle ja yhdessä teette suunnitelman velkojen poismaksamiseksi. Helpottaa henkisesti, kun saa ammattilaisen näkemyksen ja ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika velkaneuvojalle ja yhdessä teette suunnitelman velkojen poismaksamiseksi. Helpottaa henkisesti, kun saa ammattilaisen näkemyksen ja ohjeita.
Kiitos, täytyykin varata aika tällaiselle, ja oikeasti tehdä jonkinlainen suunnitelma. Työpaikkaa en halua menettää missään olosuhteissa, siksi tosiaan pitää saada pidettyä pää pinnan yläpuolella.
Ei kai tuollaisen pidä antaa elämää pilata
Koita laittaa kaikki menot minimiin pariksi vuodeksi, maksa mahdollisimman paljon lainoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun käsitykseni mukaan noilla tuloilla ei pitäisi olla ongelmia maksaa tuollaista velkaa - jos asumiskustannukset ovat järkevät. Jos et ole valmis tinkimään mistään, niin tottakai sitten on vaikeaa.
Lumipalloperiaate: aloitat pienimmästä velasta, maksat sen pois mahdollisimman nopeasti (muista veloista pakolliset lyhennykset), kun olet sen maksanut, niin siirrät sen lyhennykseen käyttämäsi rahasumman seuraavan velan lyhentämiseen, jolloin saat sen maksettua nopeammin pois. Jne.
Kiitos. Olen jo luopunut suuresta osasta kuluja, myynyt autoni ja kaiken ei tarvittavan. Asumiskuluista voisi ehkä 100€ vielä vähentää, mutta silloin se tarkoittaisi muuttamista aika kauas lapsestani(koulu) ja myös työpaikasta.
Eniten tässä hävettää oma tyhmyyteni, ehkä sekin että kavereillani, ja monilla tutuillani on tässä kohtaa elämääni vaikka mitä. Itselläni rahavaikeudet, pieleen mennyt avioliitto ja menetetty omaisuus. Toisaalla on poikano, joka tärkein asia tässä, tunnen että ihan kaikki ei ole mennyt pieleen.
Täytyy tehdä maksusuunnitelma, ehkä hankkia lisätuloja jostain ja elää vielä niukemmin. Toivottavasti tästä selviää.
Velkajärjestelyn maksuohjelma on se maksusuunnitelma, johon sinun kannattaa nyt satsata. Sen laatii sinulle aivan ilmaiseksi oikeusaputoimiston velkaneuvoja, kunhan saat otetuksi sinne yhteyttä.
En ole aloittaja, mutta eikös velkajärjestelyssä menetä luottotiedot?
Vierailija kirjoitti:
No joo kylläpä kyllä menee! Että tässä vaan kolmatta sivua ehdotetaan asiaa aapeelle, joka on kymmenisen kertaa sanonut ettei voi menettää niitä, ja että työpaikka pitää ehdottomasti pitää ja se mikä edes nytkään pitää päätä pinnalla!?
Että mitä tässä pitäisi ajatella lukutaidosta, tai ylipäätään luetun ymmärtämisestä, lähimuistista oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Luottotiedot menee siksi, että ei pysty maksamaan velkojaan. Velkajärjestelymerkintä on H-alkuinen eli on eri asia kuin maksukyvyttömyys tai ulosoton merkinnät. Koodit löytyvät täältä : https://tietopalvelut.almatalent.fi/assets/pdf/henkilot/maksuhairiot_se… .
Ongelma "luetun ymmärtämisessä" on se, että jotenkin aiheeseen liittyvällä alalla työssä olevana vaikea keksiä, mikä olisi sellainen ala, jolla tulisi automaattisesti lopputili velkajärjestelyasiasta.
Ap, ei kannata tässä tilanteessa verrata itseään muihin, koska se vain masentaa. Mieluummin kannattaa muistaa, että oma tie olisi voinut olla toisenlainenkin - se, että olet päässyt peliongelmasta eroon, on jo iso asia, ja se juuri mahdollistaa tuosta tilanteesta selviämisen. Kannattaa myös muistaa se, että teet koko ajan asioita sen eteen, että tilanteesi muuttuu paremmaksi, ja olet pystynyt sellaiseen, mihin moni muu ei olisi pystynyt, eli peliongelmasta irti pääsemiseen. Olet itse päässyt ongelmista eteenpäin, ja sehän on vain hienoa.
Noista rahaongelmistakin on mahdollista selvitä. Tsemppiä ja valoisaa tulevaisuutta!
Yksi vinkki laskea asumiskulut todella alas on asua kimppakämpässä. Sellaisia löytyy työssäkäyville aikuisillekin vallan mukavia ja rauhallisia, eikä niin tarvitse muuttaa yksin pienempään ja kauemmas.
Tsemppiä!
🇺🇦🇮🇱