Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahaongelmat - onko enää toivoa

Vierailija
15.08.2022 |

Lyhyesti. Kärsin vuosia sitten vaikeasta masennuksesta, jonka seurauksena pelasin myös holtittomasti. Onnistuin aika nopeasti tuhlaamaan omaisuuteni, ja saamaan valtavat velat. Asunto-osakkeeno myymisen jälkeen jäi velkaa vielä noin 50.000 euroa. Lisäksi eteen tuli luonnollisesti vielä avioerokin.

Olen pyristellyt eroon peliriippuvuudesta, ja saanut 15-vuotiaan poikani takaisin elämääni. Nyt kuitenkin kaikki tuntuu talouden kannalta epätoivoiselta, velat eivät lyhene oikein ollenkaan, ja en voi enää tinkiä esim.elämiskustannuksista. Vuosipalkkani on noin 45000-50000€, ymmärrettävistä syistä en saa yhdistelylainaakaan, en järkevällä korolla.

En halua tähän elämäntilanteeseen uutta kumppania, en ennen kuin olen kuivemmilla vesille. Joten kuIut jaan itseni kanssa. Ikääkin on jo 50 vuotta. Onko vinkkejä, miten selviäisin? Olen käynyt pitkän taistelun ja toipumisen ongelmistani. Joten tiedän, että syyllinen on peilissä. Mutta haluaisin jotenkin vielä selvitä taloudellisestikin, ihan lapsenikin takia. En ole kehdannut kertoa asiasta kenelläkään, tunnen itseni luuseriksi tämän takia, menetettyäni omaisuuteni, ja maksamani vielä lisävelkaa, vain masennuksen ja peliongelman takia.

Kommentit (146)

Vierailija
21/146 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelaaminen palautusprosentti pelejä ei ole mielenterveys ongelma vaan geeni ongelma. Abortti on liian myöhäistä 15v pojallesi, hänestä luonnollisesti kasvaa pahoinpitelijä kun on yh äidin kasvattama joka on valinnut lapsensa isäksi sinun kaltaisen ura ja peliaddiktin.

Suosittelen vaan sopimaan tapaamisen lapsesi kanssa, mutta sitten et ilmaannu paikalle. Opettamalla lapsesi välttemään tilanteita hänestä voi ehkä tulla jonkunlainen erakko joka ei käytä väkivaltaa toisia kohtaan vaan ainoastaan itseensä. 

Käytit sitten aikaasi hauskaan viestiin. Hae itsekin apua, kuten ap on ilmeisesti hakenut. Uskon sinullakin olevam mahdollisuuksia siihen. Sitten opettelet yhdyssanat myös.

Vierailija
22/146 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä aloittajalle. Täällä onkin tullut hyviä neuvoja, varmasti pääset niillä alkuun. Tärkeintä, että hoidat asiasi kuntoon henkisellä puolella ja olet vanhempi lapsellesi.

Köyhyyden stigmasta. Itse olen perheestä, nousukas sellaisesta. Meillä arvostettiin rahaa yli kaiken, ja arvotettiin ihmisiä sen mukaan. Ihmettelin asiaa jo lapsena, ja vasta aikuisena olen todellakin tajunnut asian olevam kaikkea muuta. Ei se isohko rahamäärä ainakaan meillä tuonut onnea, ja vastoin vanhempieni käskyjä kouluttauduin pienipalkkaiselle alalle, enkä ole kerennyt omaisuutta monien ikätoverieni tavoin. Jos minua ei hyväksytä jonkun ihmisen toimesta tällaisena köyhähkönä, mitä olen, niin ei se ihminen ole vaivan arvoinenkaan.

Uskon, että joskus löydät vielä parisuhteen, jossa raha ei merkitse niin paljoa. Rehellisyys ja avoimuus tilanteestasi on alusta asti kuitenkin tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/146 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat lainat pienimmästä suurimpaan. Jos kyseessä on myös isompia lainoja, selviät niistä varmaan viidessä vuodessa

Vierailija
24/146 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei velat määritä ihmistä. Toivottavasti asiasi järjestyvät. Mokat on tehty, älä tee niitä enää. Viisikymppisenä on helposti vielä 30 vuotta jäljellä, joten vaikket varallisuutta saakaan varmaan enää kerrytettyä, voit elää hyvää elämää silti

Vierailija
25/146 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just

Vierailija
26/146 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa pois töitä on

Vierailija
27/146 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ihan hyvät vuositulot. Mitä jos kuvittelisit tulojen olevan vain 35000 - 40000? Moni tulee silmää toimeen. Lasket joka kuukausi saavasi sen muutaman satasen vähemmän palkkaa ja siirrät summan lainan lyhennyksiin. Lyhennät kuten täällä on neuvottu, pienimmästä aloittaen.

Vierailija
28/146 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on toivoa, muutamalla satasella pärjää jopa nykyäänkin. Valoa kohti!

Vierailija
29/146 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia korkoja noissa lainoissa on? Joskushan se velkaneuvojankin neuvo on laittaa ne lainat menemään ulosottoon. Ulosotossa on omat kulunsa, mutta rahaa jää käytettäväksi itsellekin ja ennen kaikkea velkojen korot maltillistuvat viivästyskoron tasolle ja velat alkavat vanheta.

Jos noita velkoja ei päästä ulosottoon, niin eihän ne vanhene ikinä. Meinaatko ap vielä eläkeläisenäkin tapella niiden velkojen kanssa? Vai ajattelitko sitten eläkeläisenä päästää ne ulosottoon?

Kai olet jo asettanut itsellesi velkakiellon, ettet pääse ottamaan lisää velkaa?

Jos oikeasti haluat kartoitusta tilanteeseesi, niin sinun pitäisi kertoa eri velkojen lainasummat, korot ja käsittelymaksut. Käsittelymaksulla tarkoitan niitä kuukausittaisia pieniä veloituksia, mitä lainasta peritään korkojen lisäksi. Lisäksi pitäisi tietää se summa, mikä sinulla on käytettävissä lainanhoitoon. Sitä kautta saisi laskettua, onko realistista saada noita maksettua järkevässä tahdissa.

Jos poikasi on nyt 15, niin ennen pitkää elatusmaksujen osalta helpottaa. Moni nuori aikuinen tarvitsee vielä vanhempien tukea opintojen alkuvaiheessa. Mutta jos olet pojallesi rehellinen ja kerrot tilanteesi, niin hän ei ehkä odota sinulta suurta panostusta, jos se tarkoittaa että korkeakorkoisten lainojesi lyhentyminen hidastuu. Voit ehkä sopia poikasi kanssa, että autat häntä sitten opintolainojen maksussa myöhemmin, kun olet päässyt omista lainoistasi niskan päälle.

Mutta laita niiden lainojen tietoja, niin katsotaan mitä Excel niistä sanoo!

Vierailija
30/146 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ole kehdannut kertoa asiasta kenelläkään, tunnen itseni luuseriksi tämän takia, menetettyäni omaisuuteni, ja maksamani vielä lisävelkaa, vain masennuksen ja peliongelman takia."

Etsi hyvä mies itsellesi vertaistukea, et ole ensimmäinen etkä viimeinen ihminen tässä tilanteessa! Sinä olet jo voiton puolella, kun peliongelma on selätetty (kunhan pidät sen, etkä lähde millään tavoin kokeilemaan, pystyisitkö pelata vain pikkuisen) ja jäljellä on enää nuo velat, vaikka en toki niitäkään halua vähätellä. 

Vierailija
31/146 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten tässä hävettää oma tyhmyyteni, ehkä sekin että kavereillani, ja monilla tutuillani on tässä kohtaa elämääni vaikka mitä. Itselläni rahavaikeudet, pieleen mennyt avioliitto ja menetetty omaisuus. Toisaalla on poikano, joka tärkein asia tässä, tunnen että ihan kaikki ei ole mennyt pieleen.

Täytyy tehdä maksusuunnitelma, ehkä hankkia lisätuloja jostain ja elää vielä niukemmin. Toivottavasti tästä selviää.

Ihmisillä voi mennä elämä pieleen eri syistä. Minulla se oli ADHD, joka selvisi vasta kun olin täyttämässä jo 51v. Nuorena ei sujunut opiskelu ja päädyin hanttihommiin enkä oikein koskaan päässyt kunnolla työelämään. Nuoruuden opiskelukavereilla on omakotitalot ja purjeveneet ja ennen kaikkea mielenkiintoinen työ. Minä olen nyt 52-vuotiaana aloittamassa opinnot, sen verran diagnoosi ja lääkitys auttaa, että uskallan edes yrittää. 

Tietenkin hävettää ja nolottaa palata ekalle luokalle tässä kohtaa, kun ikätoverit ovat olleet professoreita jo pitkään. Ja lapsi on minullakin, häntä kasvatin parhaani mukaan, että edes hän saisi paremman elämän kuin minä. Opiskeluissa on hänelläkin ollut vaikeaa (se ADHD, joka selvisi kolmannen opiskeluvuoden aikana), mutta työelämä on sujunut paremmin eikä itselläni ole hänestä huolta, että jäisi työelämän ulkopuolelle niin kuin itse jäin. 

Mutta mitä muuta tässä voi, kuin todeta, että ekat 50v meni vähän huonosti ja yritetään nyt tehdä, mitä tehtävissä on, ja katsoa mihin se riittää? 

Vierailija
32/146 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 30 000€ velkaa, jotka velkaneuvojan tapaamisen jälkeen laskettiin kaikki ulosottoon alkuvuodesta 2020 ja velkajärjestelyyn hain vähän tuon jälkeen ja se hyväksyttiin. OIisko sulla mahdollisuutta tällaiseen?

Valitettavasti ei ole, kun luottotietojen menetyksen myötä menettäisin työni.

Tarkistetaanko sinulta luottotiedot vuosittain?

Vierailija
33/146 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvonantaja joka tietää kirjoitti:

Jos on useita eri lainoja, aloittaisin miettimällä mikä niistä on pienin tai minkä niistä voisin maksaa helpoimmin pois. Usein pienimmät ovat luokkaa 1000-2000 kieppeillä, kauheilla koroilla toki. Tinkisin todellakin elintasostani sen muutaman kuukauden, et saan yksi luotto kerrallaan tehtyä pienimmistä alkaen ylimääräisiä lyhennyksiä, vaikka kaikkia pitää toki lyhentää. Kyse on siitä minkä luoton valitset sellaiseksi, joka hoidetaan ensimmäisenä pois. Sulla on hyvät tulot, mieti mitä voit jättää ostamatta. Teetkö matkoja, jos teet jätä ne hetkeksi tekemättä. Ja ruoka. Jos oikeasti haluat veloistasi eroon, niin mieti miten voit syödä mahdollisimman halvalla silloin, kun poika ei ole luonasi, äläkä ajattele asiaa mielitekojen kautta. Vaan päätä, että tänään tätä, koska tämä on halpaa.

Kiitos, kuulostaa todeltaa hyvältä neuvolta. Välillä tuntuu, että olen liian sisällä asiassa, enkä näe siitä ulospääsyä. Tällaiset neuvot tuntuvat lohduttavalta.

Jatkuva rahaongelmien stressaaminen tekee kyllä sen, ettei aivot toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Jo senkin vuoksi kannattaa pyytää apua joltain ulkopuoliselta. Voi saada uusia ideoita ja näkökulmia.

Velkojen maksuun tarvitaan tuloja ja jos asia on niin, että menetät työsi luottotietojen menettämisen myötä, niin silloin ulosotto ja velkajärjestely ei vaan ole vaihtoehtoja. 

Jos työ on sen tyyppistä, että ylitöitä ei ole helppo saada, niin sitten jää harkittavaksi joku keikkatyö oman työn lisäksi oman jaksamisen mukaan. 

Jos asunto on jo niin edullinen, että muutolla säästäisi vain satasen kuussa, niin onko mitään keinoa saada asunnosta tuloja silloin, kun poika ei ole paikalla? Saisiko siitä vuokrattua yhden huoneen jollekin reissutyöntekijälle, joka käy tekemässä töitä paikkakunnalla viikolla ja menee viikonlopuksi kotiinsa? Tai jollekin toisella paikkakunnalla asuvalle opiskelijalle, joka tarvitsee yösijaa vain satunnaisesti? Kuuluuko asuntoon häkkikomero, jonka voisi vuokrata, jos sen saisi tyhjennettyä?

Löytyykö lähistöltä omakotitaloissa asuvia vanhuksia, joille voisi tarjota kaupankäyntiapua tai nurmikonleikkuuta/lumitöitä? 

Vierailija
34/146 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala systemaattisesti  pienentämään velkojasi.

1) listaa KAIKKI velkasi exceliin

2) laske jokaisen velkasi todellinen vuosikorko

3) merkitse ne velat joiden takaisinmaksua voit lykätä (esimerkiksi maksamalla vain korkoja)

4) ala maksamaan kalleinta lainaasi maksimi määrä pois. Siirrä noiden joustavien velkojen lyhennysosuus tähän kalleimpaan lainaan.

Kun kallein laina on maksettu vapautuu sinulta kassavirtaan rahaa sen kalleimman lainan lyhennyksen+korjojen verran.

Nyt voi t palata kohtaan 2. ja valita jäljellä olevista luotoista se sillä hetkellä kallein.

Siirrä tuosta edellisen lainan hoitoon käytetystä rahasta vaikka 80% tämän toisen lainan extralyhennyksiin ja jätä 20% helpottamaan arkeasi (saat tunteen että taloutesi todella kohentuu). Tietenkin tehokkaampaa olis laittaa koko 100% seuraavan lainan lyhennyksiin.

Tätä sykliä seuraamalla vapautuu seuraavien lainojen hoitoon koko ajan enemmän ja enemmän rahaa, kun saat niitä korkomenoja poistettua. Jokainen lisäeuro siihen kalleimpaan lainaan vapauttaa tulevilta kuukausilta rahaa muuhun käyttöön, kun korkomeno pienenee.

Vierailija
35/146 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun käsitykseni mukaan noilla tuloilla ei pitäisi olla ongelmia maksaa tuollaista velkaa - jos asumiskustannukset ovat järkevät. Jos et ole valmis tinkimään mistään, niin tottakai sitten on vaikeaa.

Lumipalloperiaate: aloitat pienimmästä velasta, maksat sen pois mahdollisimman nopeasti (muista veloista pakolliset lyhennykset), kun olet sen maksanut, niin siirrät sen lyhennykseen käyttämäsi rahasumman seuraavan velan lyhentämiseen, jolloin saat sen maksettua nopeammin pois. Jne.

Ei näin! Ei aloiteta pienimmästä velasta, vaan siitä missä on suurimmat kulut!

Vierailija
36/146 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja puolisollani on koko aikuisikäni ollut kulutusluottoja ja jotenkin ajattelin, että emme pysty maksamaan niitä ikinä pois. Kun maksoin kuukausierän, otin heti takaisin sen verran kuin luottolimitti salli.

Sitten kuukausiansioni kasvoivat muutamalla sadalla eurolla ja päätin, että alan lyhentää tällä summalla lainoja yksi kerrallaan. Velkaa oli pari vuotta sitten 18 000 euroa, nyt noin 3300 euroa. Ja tämän lisäksi meillä on säästöjä, mitä meillä ei ole oikeastaan koskaan ollut. Nykyisin laitamme noin 400 euroa sivuun joka kuukausi. 

Vierailija
37/146 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo kurja tilanne, itsen oli samassa tilanteessa, tosin menetin kaiken alkoholismin takia. Pahimmillaan oli 100.000 euron lainat niskassa, mutta kumppanin tuella, ja kovalla työnteolla niistä selvittiin, samoin vakavasta alkoholismista. Nyt ikää 55 vuotta, 7 vuotta ilman alkoholia ja velaton.

Vierailija
38/146 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on toivoa!! Raha on vain rahaa. 

Vierailija
39/146 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 30 000€ velkaa, jotka velkaneuvojan tapaamisen jälkeen laskettiin kaikki ulosottoon alkuvuodesta 2020 ja velkajärjestelyyn hain vähän tuon jälkeen ja se hyväksyttiin. OIisko sulla mahdollisuutta tällaiseen?

Valitettavasti ei ole, kun luottotietojen menetyksen myötä menettäisin työni.

Tarkistetaanko sinulta luottotiedot vuosittain?

Kyllä, ainakin. Tämän vuoksi velkojen ulosottoon päästäminen on mahdotonta.

Kiitos muistakin neuvoista, alan tekemään Excelia jeti huomenna. Pieniä lainoja on paljon, nämä syövät suuren osan kuukaisittaisedta budjetistani, sitten on kaksi isompaa lainaa päälle.

Vierailija
40/146 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet duunissa?Pääset velkasaneeraus. Se on 5v. ja ohi velat.Ota sosiaaliviraston kontakti saat tiedon kaupunkisi, kuntasi ilmainen velka nevonta,kaavakkeiden täyttö ja hakun velkasaneraus.