Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin Roomassa kaksi viikkoa ja laihduin melkein 9 kg!!

Vierailija
15.08.2022 |

Toki liikuimme paljon, mutta niin liikun muutenkin.

Kyllä se oli suomalaisten ruokailutottumusten unohtaminen, mikä sai tämän aikaan. Siis tukeva aamiainen, välipalat ja lautasmalli on vain lihottanut minua!

Lähdimme joka aamu liikkeelle aikaisin. Join aamulla ennen liikkeellelähtöä lasillisen kylmää vettä, johon oli puristettu 1/2 sitruunan mehu.

Joskus 10 aikaan pysähdyttiin aamukahvilla. Joskus söin pienen keksin kahvin kanssa tai puolikkaan voisarven.

Yhden ja kahden välissä alkoi olla nälkä, joten söimme kevyen lounaan: Salaatti, keitto, pieni annos pastaa tai pitsapala. Lasi valkoviiniä, olut tai cokis juomaksi.

Neljän-viiden aikoihin joimme espressot asunnon läheisessä kahvilassa ennenkuin menimme vähän lepäämään.

Illallisen söimme yleensä 20-22 aikoihin. Minä söin yleensä kalaa tai äyriäisiä ja kasviksia. Joskus pari palaa antipastoja alkuun. Juomaksi viiniä ja alkudrinkit. Iltakävelyn jälkeen nukkumaan.

Aamulla herätessä ei koskaan ollut nälkä. Vettä toki joimme päivän mittaan paljon, mutta aina mineraalisuolaista kivennäisvettä.

Tietty vaatteet alkoivat tuntua löysiltä jo Roomassa, mutta arvatkaa hämmästykseni, kun paino oli tippunut 84,5 kg:sta 76 kg:oon.

Äkkiä pian takaisin Italiaan!

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole tuo aamupalan skippaus. Vaan prosessoimaton ruoka. Moni muu on huomannut saman.

Mä pätkäpaastoan enkä syö aamiaista ja en laihdu tippakaan suomessa vaikka lasken kalorit. Sen sijaan muualla euroopassa samalla formaatilla LAIHDUN. Se on suomalainen ruoka ja sen prosessoitu luonne.

Suomessa toiset lihoo, toiset kehittää vatsavaivoja. Ulkomailla vaivat katoavat. On se kumma....

On tää Suomi niin paska maa.

Vierailija
82/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamiainen on tärkein energianlähde, jolla jaksaa pitkälle päivään.

Mistä olet tämän harhan saanut?

Varmaan muromainoksesta

Älypää ei näköjään tunne muuta aamupalaa kuin murot. Ottaisit selvää asioista, niin aivosikin voisi saada oikeaa ravintoa.

Et tainnut tajuta mistä tuo muromainos heitto tuli?

On niin ontuvan tyhmä heitto, ettei siinä ole kitään tajuttavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole tuo aamupalan skippaus. Vaan prosessoimaton ruoka. Moni muu on huomannut saman.

Mä pätkäpaastoan enkä syö aamiaista ja en laihdu tippakaan suomessa vaikka lasken kalorit. Sen sijaan muualla euroopassa samalla formaatilla LAIHDUN. Se on suomalainen ruoka ja sen prosessoitu luonne.

Mikä estää olemaan syömättä prosessoitua ruokaa Suomessa? En ymmärrä. Ja toisaalta käsite "prosessoitu ruoka" on myös itsessään aika epäselvä - onhan esim. ne pastatkin prosessoitua ruokaa.

Itse sanoisin omaan kokemukseeni perustuen, että se ruoan määrä on mikä eniten merkitsee. En syö käytännössä ollenkaan ns. prosessoitua ruokaa, jos sillä tarkoitetaan eineksiä ja puolivalmisteita, mutta koska olen todella lyhyt, lihon helposti, sillä energiankulutus on aika pientä. Jos harrastan paljon liikuntaa pystyn syömään vapaammin lihomatta, mutta tänä kesänä kun liikunta on jäänyt vähiin on painu selvästi taas noussut. Vaikka syön siis pääasiassa hyvin terveellistä, kasvispainotteista ruokaa.

Vierailija
84/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää olemaan syömättä prosessoitua ruokaa Suomessa? En ymmärrä. Ja toisaalta käsite "prosessoitu ruoka" on myös itsessään aika epäselvä - onhan esim. ne pastatkin prosessoitua ruokaa.

Itse sanoisin omaan kokemukseeni perustuen, että se ruoan määrä on mikä eniten merkitsee. En syö käytännössä ollenkaan ns. prosessoitua ruokaa, jos sillä tarkoitetaan eineksiä ja puolivalmisteita, mutta koska olen todella lyhyt, lihon helposti, sillä energiankulutus on aika pientä. Jos harrastan paljon liikuntaa pystyn syömään vapaammin lihomatta, mutta tänä kesänä kun liikunta on jäänyt vähiin on painu selvästi taas noussut. Vaikka syön siis pääasiassa hyvin terveellistä, kasvispainotteista ruokaa.

Olisko siis siirtyä enenpi eläinperäiseen ruokaan, jos kerran lihot sillä kasvisperäisellä.

Vierailija
85/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvispainotteinen lihottaa. Siirry eläinpainotteiseen ruokaan, ei lihota.

Vierailija
86/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, jotka nyt vannovat Välimeren ruokavalion perään, niin pieni muistutus: Espanjalaiset lapset ovat EU:n lihavimpia. Portugalissa väki on yhtä lihavaa kuin Suomessa. Kreikkalaisista miehistä ylipainoisia on 71% ja siellä on tuplasti enemmän liikalihavuutta. Italiassa on jopa enemmän huomattavaa ylipainoa kuin Suomessa, vaikka keskimäärin kuitenkin painot ovat alhaisempia. Kuitenkin juuri tuo +35 BMI on yleensä huolestuttavampi kuin +30, sillä korkeammissa painoissa terveysvaikutukset korostuvat.

Voimme siis täällä mutuilla ihan mitä huvittaa, mutta tilanne ei ole mitenkään ruusuinen missään päin Eurooppaa. Jos siis halutaan miettiä kulttuureita, joissa ihmiset syövät hyvin, mutta pysyvät laihoina, niin kannattaa ennemmin tarkastella vaikkapa Japanin tai Singaporen ruokailutottumuksia.

Vierailija
87/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamiainen on tärkein energianlähde, jolla jaksaa pitkälle päivään.

Mistä olet tämän harhan saanut?

Varmaan muromainoksesta

Älypää ei näköjään tunne muuta aamupalaa kuin murot. Ottaisit selvää asioista, niin aivosikin voisi saada oikeaa ravintoa.

Et tainnut tajuta mistä tuo muromainos heitto tuli?

On niin ontuvan tyhmä heitto, ettei siinä ole kitään tajuttavaa.

Sitten kannattaisi olla laukomatta typeriä kommentteja.

Vierailija
88/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin mennä Kuubaan ja lihtua 19 kilokrammaa.

Tango yo

Vierailija
89/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin LIHOIN Italian matkalla pizzoista ja pastosta + muusta hiilarihötöstä.

Söit luultavasti tanakan aamiaisen hotellissa, kokonaisen pizzan klo 15, viiniä ja kaljaa, vähän suklaata, sitten pastaa kukkurallinen turistirysässä klo 17-18, illalla patonkia ja karkkia hotellihuoneessa?

Höpöhöpö, Italiassa syödään aamiaisella usein vain croissant ja kahvi.

Vierailija
90/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että minulla vaikutti ihan vaan ruuan määrän vähentäminen. Täällä Suomessa söin (ennen) aamulla kaksi palaa reissaria, juustoa, tomaattia ja kurkkua, tuoremehua, kahvia, joskus puuroa tai mysliä. Välipalaksi aamupäivällä töissä viiliä tai maitorahkaa ja marjoja/hedelmää. Lounas töissä linjastolta, kanaa tai kalaa, kastiketta, perunaa, salaatteja kastikkeilla, ruisleipää ja levitettä. Välipalaksi iltapäivällä reissaria, juustoa ja tomaattia/kurkkua. Illalla kotona kevyt päivällinen esim sosekeittoa ja leipää, tai puuroa ja marjoja. Iltapalaksi teetä tai mehua ja hapankorppuja.

Olen ollut siinä uskossa, että näin pitää syödä ja jos ei tunnu hyvältä, niin vika on minussa. Minulle on sanottu, että 50-60 % energiasta pitää tulla hiilihydraateista. Syön siis perunaa ja tummaa leipää tosi paljon, samoin puuroja.

Nyt Rooman lomalla aloinkin syömän sitä mitä oli tarjolla ja se sopi minulle niin paljon paremmin. Jo ruisleivän ja perunan jääminen pois saik sikaan muutoksen aineenvaihdunnassa. Vatsaa toimii hyvin, ilman ummetuksen ja ripulin vuorottelua.

Ja syön paljon vähemmän, grammoissa ehkä kolmanneksen siitä, mitä ennen Suomessa. Italiassa ruuassa oli paljon rasvaa, voita, juustoa ja oliiviöljyä ja sekin tuntui paremmalta kuin rypsiöljy ja kevyt levitteet.

Parasta oli tuo aamupalan unohtaminen: mieli oli virkeä ja iloinen koko päivän, kun en ahtanut itseäni täyteen heti herättyäni!

Ap

No oletko nyt alkanut syömään samalla tavalla kuin siellä Italiassa kun kerran huomasit että se sopii sulle? Kun aloitusviestissä itkit että pitää päästä takaisin sinne laihtuakseen, vaikka mikään ei estä esim. aamupalan skippaamista tai kunnon rasvojen syömistä Suomessakaan.

Kyllä. Syön samalla tavalla nyt kuin Roomassakin.

Ap

Vierailija
91/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, jotka nyt vannovat Välimeren ruokavalion perään, niin pieni muistutus: Espanjalaiset lapset ovat EU:n lihavimpia. Portugalissa väki on yhtä lihavaa kuin Suomessa. Kreikkalaisista miehistä ylipainoisia on 71% ja siellä on tuplasti enemmän liikalihavuutta. Italiassa on jopa enemmän huomattavaa ylipainoa kuin Suomessa, vaikka keskimäärin kuitenkin painot ovat alhaisempia. Kuitenkin juuri tuo +35 BMI on yleensä huolestuttavampi kuin +30, sillä korkeammissa painoissa terveysvaikutukset korostuvat.

Voimme siis täällä mutuilla ihan mitä huvittaa, mutta tilanne ei ole mitenkään ruusuinen missään päin Eurooppaa. Jos siis halutaan miettiä kulttuureita, joissa ihmiset syövät hyvin, mutta pysyvät laihoina, niin kannattaa ennemmin tarkastella vaikkapa Japanin tai Singaporen ruokailutottumuksia.

Ja nimenomaan ruokailutottumuksia. Siellä hoikkana pysymiseen tulee aika paljon painetta yhteiskunnalta ja muilta ihmisiltä. Ei se aasialainen ruoka ole mikään oikotie onneen, kyllä silläkin saa itsensä lihavaksi kun syö tarpeeksi.

Vierailija
92/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole aterioista sinänsä, vaan kaloreista. Tietenkin laihdut, jos skippaat aterioita > kalorivaje. Mutta ei esim. aamiaisen tarvitse olla runsaskalorinen.

Toisaalta en usko, että kaikille sopii Suomessa tuputettava "viisi ateriaa päivässä". Tiedän ihmisiä, jotka eivät syö aamupalaa, ja he voivat ihan hyvin.

Ei ole mitään yleispätevää ruokailutottumusta, joka pätisi aina ja kaikkialla. Jokaisen pitää löytää itselleen sopiva malli. Oli se sitten pätkäpaasto, 5 ateriaa päivässä tai vhh. Mikä nyt sopiikaan ja mitä jaksaa noudattaa myös tulevaisuudessa. Ei ole mitään ihmelääkettä, että laihdutan nyt kaksi viikkoa ja sitten voin jatkaa kuten ennenkin.

Vierailija
93/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen ihmiset pupeltavat jatkuvasti. Teen fyysistä työtä ja pätkäpaastoilen enkä syö kuin lounaan töissä ja illalla lämpimän aterian. Ihan terveen painoinen olen enkä kovin laihakaan söin sitten burgerking-aterian tai kotiruokaa runsaalla salaatilla. Puolella kansasta on eroosiota hampaissa, sitä se teettää se jatkuva happohyökkäys.

Vierailija
94/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaattiahan eivät siellä syö kuin muodollisesti. Sitä saa pyytämällä pyytää ja lopulta se on pari salaatinlehteä/rucolaa ja puhvelijuustoa tai misto parilla porkkananhaituvalla. Viiden tähden hotellissa pitää pyytää etukäteen hovimestarilta, että salaatti on toiveena joka ruokailulla.

Miksi meinaat, että pyytää ja pyytää salaattia? Salaatti tilataan Italiassa aina erikseen, se ei kuulu mitenkään menyyssä olevaan annokseen. Kun tilaat salaatin erikseen ei tarvitse mitään pyydellä, vain tilata. Asun Italiassa ja saan aina ison salaatin "Insalata mista", siinä on kaikkea isossa kulhossa. 

Vierailija
95/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala on täysin turha. En ole koskaan ollut kiinnostunut syömään heti herättyäni, eihän silloin ole edes nälkä. Lapsena asiasta joutui tappelemaan, onneksi nykyään ei tarvitse 😄

-hoikka 40v nainen

Vierailija
96/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen italialaisen kanssa naimisissa. Olemme molemmat hoikkia ja syömme italialaiseen tyyliin:

Aamupalalla vain kahvia, ehkä joku hedelmä tai keksi

Lounas pastaa tms. hiilarikylläistä

Iltapäivällä kahvi

Illallinen joku kunnon lämmin ruoka

Ei välipaloja

Asun Italiassa toistakymmentä vuotta ja syön myös melkein noin, erotuksena että lounaalla ja illallisella on iso kulho salaattia. 

Vierailija
97/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nimenomaan ruokailutottumuksia. Siellä hoikkana pysymiseen tulee aika paljon painetta yhteiskunnalta ja muilta ihmisiltä. Ei se aasialainen ruoka ole mikään oikotie onneen, kyllä silläkin saa itsensä lihavaksi kun syö tarpeeksi.

Japanissahan aika vasta lanseerattiin sakko ylipainosta. Kansanterveydellisiin syihin perustuen. Ensin taisi tulla varoitus ja aikaraja, jonka puitteissa paino on saatava kuntoon. Jos ei onnistu, seuraa sakkoja, kunnes pääset vaadittuun kuosiin.

Vierailija
98/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en söisi yhtään kaloria ja elimistö edelleen kuluttaisi energiaa tavalliseen tapaan menemättä säästöliekille, voisin laihtua maksimissaan 2 kg viikossa rasvaa.

Tietysti jos elimistö on täynnä nestettä ja polkee kuntopyörää saunassa voi "laihtua" vaikka 10 kg päivän aikana.

Vierailija
99/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo voi onnistua, jos on ylipainoa merkittävästi. Nesteitä suurin osa.

Vierailija
100/109 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko siis siirtyä enenpi eläinperäiseen ruokaan, jos kerran lihot sillä kasvisperäisellä.

Hohhoijaa. Arvasin että joku makkaranpurija tarttuu tuohon. Kuten sanottu, kyse on vain siitä, että mikäli syön yli kulutukseni, paino nousee. Näin käy ihan jokaiselle ja varsinkin lyhyillä naisille, kuten tältäkin palstalta saa usein lukea. Kenelle tahansa selvejärkiselle lienee selvää, ettei kasvisruokavaliolla tässä yhteydessä ole merkitystä, vaan ihan samalla tavalla liharuoka lihottaa jos sitä syö yli kulutuksensa. Vai luuletko tosissasi, että se onkin kasvisruoan yleistyminen mikä on syynä länsimaisten lihavuusepidemialle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän