Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannatatko eutanasiaa? Miksi, miksi et?

Vierailija
15.08.2022 |

Vai onkohan tämä liian rankka aihe keskusteltavaksi tällä palstalla...

Itse kannatan vahvasti. Olen jo tehnyt hoitotestamentin, ja siinä kielletään elvytys jos on pienikin uhka että jäisin "vihannekseksi". Olen seurannut äitini kitumista viimeiset 12 vuotta, enkä ikinä, siis IKINÄ halua joutua samaan tilaan.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Osa ei valitse sitä, osa ei tarvitse, osa ei ehdi saamaan sitä ja jotkut varmaan haluaisivat sen vanhana - joten miksi ei heille suotaisi. Mutta se pitää olla ammattimainen, mokia ei saa tapahtua. Lääketabletti sen ihmisen kotona (usassa on näitä) tai nukutus koomaan, sitten lopetus. Siirtyy toiselle puolelle. Inhimillisyys olisi tärkeää, jos jotkut sen voivat tavoittaa.

Vierailija
2/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan, tiukasti säädeltynä, eli siis niin, että vain henkilö itse voi päättää asiasta. Toimenpiteessä avustamisen pitää myös olla ehdottoman vapaaehtoista, koska se jakaa voimakkaasti mielipiteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan, ehdottomasti, tietyin kriteerein. Oma äitini kuoli ALS:iin eikä se ollut kaunis ja helppo kuolema. hirveää kärsimystä viimeiset viikot kohti väjäämätöntä. Kuolinavulla pahimmalta kärsimykseltä olisi vältytty.

Vierailija
4/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin enemmän apua tuskin poistamiseen.

Miksei palliatiivista sedaatiota.

Vierailija
5/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään, että siitä alkaa kalteva pinta

Vierailija
6/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannatan.

Nykyinen palliatiivinen hoito on silkkaa kidutusta. Kaksi tapausta olen seitsemän vuoden sisällä läheltä nähnyt.

80 -luvulla homma "osattiin". Täysin dementoitunut mummoni oli sairaalassa viikon ja kuoli sitten keuhkokuumeeseen. Keuhkokuumetta ei siis ollut sairaalaan joutuessa, mutta talvella hoitajat pitivät ikkunat auki ilmeisesti ympäri vuorokauden ja vanhuksella ei ollut peittoa. Kävimme siellä perheen kesken vuorotellen sulkemassa ikkunaa ja laittamassa mummolle peittoa päälle. Rehellisyyden nimissä, silloin tuntu kyllä omaisena pahalta, mutta tarkemmin ajateltuna, tuo "autettu eutanasia" oli kyllä mummolle itselle varmasti paras mahdollinen asia. Viikon kärsimys ja ja homma ohi vs. vuosien tuskainen / pelokas kituminen.

Vierailija
7/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, rapatessa roiskuu, mutta niin se autoilukin on vaarallista.

Vierailija
8/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustan. Siksi, että eutanasian kannattajat haluavat mur ha ta sellaisia ihmisiä, jotka haluavat elää.

Vierailija
9/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasiasta katsoin dokumentin tänä vuonna ja siinä kuvattiin tapaus Suomesta. Henkilöllä oli ALS ja hän olisi päässyt saattohoitoon eli tarkoittaen sitä, että seuraavalla viikolla olisi lopetettu ravinnon antaminen. Hän valitsi myrkkycocktailin, jonka itse otti ja puoliso kuvasi koko tapahtuman. Asia eteni niin, että puolisoa olisi syytetty kuolemantuottamisesta, jos olisi mitenkään avustanut. Toisaalta syyttämättäjättämispäätös perustui siihen, että tämä eutanasian kokenut henkilö olisi joka tapauksessa saattohoidossa kuollut nälkään. Kumpi tapa takaisi inhimillisemmän kuoleman - rauhallinen omavalintainen myrkytyskuolema vai päiväkausien kituminen ennen näkään kuolemista. Kannatan ehdottomasti eutanasiaa. 

Vierailija
10/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahden vaiheilla. Toisaalta kannatan, koska lääketiede on kehittynyt ja sen avulla voidaan pitää jopa aivokuolleita hengissä, vaikka kuollutta ei kyetä herättämään eloon. Monet ihmiset kärsivät myös dementiasta jne.

Toisaalta pelkään eutanasian vaikutusta ihmisarvoomme. Kuka saa elää? Esimerkiksi sairaaloiden vuodepaikkoja voidaan alkaa karsimaan säästösyistä, jos taloudellinen imperatiivi saa vallan eutanasiapäätöksistä. Eutanasiaa saatetaan myös soveltaa mielenterveysongelmiin ja kehitysvammaisiin, joten silloin ei oltaisi kaukana 1930-luvun Saksasta.

Vierailija
11/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannatan. Jokainen saa päättää omasta elämästään ja kuolemastaan ja jos haluaa lopettaa elämänsä, joka ei ole enää elämisen arvoista niin avustettu kuolema on sallittava.

Vierailija
12/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan, mutta ehdottomasti vain henkilö itse saa joko ennalta tehdyllä hoitotestamentilla tai jos on täysissä järjissään vielä, omalla nykyhetken päätöksellään tehdä päätöksen eutanasiasta, ei missään nimessä niin että esim. omaiset saati yhteiskunta saa määrätä kuka saa elää ja kuka ei. 

Mulle tämä ajatus on tullut kun kiinnostuin stoalaisesta filosofiasta aikoinaan. Siinä itsestäänselvänä pidettiin sitä, että ihmisellä on oikeus lopettaa elämänsä silloin kun hänestä tuntuu että on aika lähteä. Useimmiten tunnetut stoalaiset filosofit olivat sitä mieltä, että ainakin ennen persoonan ja järjen menettämistä oli hyvä suorittaa poistuminen myrkyllä, ja moni ei myös halunnut olla taakka sukulaisille ja yhteiskunnalle ja poistivat itsensä muonavahvuudesta ennen vuoteeseen hoidettavaa kuntoa. Mutta se oli silloinkin oma valinta, kukaan ei saanut pakottaa toisen kuolemaa ennen kuin se luonnostaan tuli.

Vierailija
13/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Euroopassa on annettu eutanasia mm. masentuneelle parikymppiselle ihmiselle. Missä vaiheessa tuosta ruvetaan hakemaan ratkaisua esim kohonneisiin hoitokustannuksiin.

Vierailija
14/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain ja ainoastaan itse päätettynä, ei kenenkään muun, paitsi jos on lopullisesti tiedoton ja ei enää pysty itse ilmaisemaan asiaansa, silloin se pitää antaa jos on etukäteen suostumus siihen.

Vierailija
15/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että sairaalassa lääkäri päättää kenelle tapahtuu ns. eutanasia. Jos on iäkäs tiedoton potilas, helposti tehdään päätös nestekiellosta. Lääkäri on kysynyt onko nielemisvaikeuksia ja todellakin potilaalle ei enää annettu nesteitä. Eikö se ole tosiasiassa eutanasiaa? Yhdessä tapauksessa omainen vastusti nestekieltoa ja kuinka ollakaan - omainen heräsi ja jatkoi vielä pitkään elämäänsä...

Vierailija
16/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan. Jos elämä on pelkkää kärsimystä, eikä henkilöllä ole enää edellytyksiä mielekkääseen elämään. Elämä on vain hengittämistä ja elossa oloa muiden varassa. Kun mieli on niin rikki, ettei sitä korjaa mikään. Kun ihminen itse on sinut oman kuolemanpäätöksensä kanssa. Tässä vain muutama peruste. Eutanasia ei ole aina huono ratkaisu.

Vierailija
17/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan. Oon töissä palvelutalossa enkä tosiaan koskaan halua itse päätyä siihen tilanteeseen, jossa moni viettää "elämänsä" viimeiset vuodet. Unohdettuna, harhoissa, sänkynsä vankina ja kipujaan jatkuvasti valittaen.

Vierailija
18/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tietysti myös mahdollista, että ilmaisukyvyttömällä ihmisellä on hurja halu elää - mutta ei saa tietenkään sanotuksi joten...

Vierailija
19/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vain ja ainoastaan itse päätettynä, ei kenenkään muun, paitsi jos on lopullisesti tiedoton ja ei enää pysty itse ilmaisemaan asiaansa, silloin se pitää antaa jos on etukäteen suostumus siihen.

Joskus omaiset ja lääkäri nykyäänkin joutuvat tekemään päätöksiä sairaalassa joidenkin puolesta, jos on joku paha tilanne. Mutta tottakai hyvä varmistaa ettei puoliso, laitos, lääkäri/hoitaja tai suku manipuloi päätöstä iäkkäälle, alisteisessa asemassa olevalle tai heikkokuntoiselle, joku iäkäs voi olla vielä hyvävointinen, voi toipua oikealla ravinnolla tms ja haluaa elää. Hyväkuntoinen toki voi itse helpommin miettiä päätöksen tai peruakin sen. Ehkä pykäliä saadaan aina tarkistettua ja vatvottua.

Vierailija
20/52 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koska voidaan esim nukuttaa jolloin ei tunne kipua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi