Kannatatko eutanasiaa? Miksi, miksi et?
Vai onkohan tämä liian rankka aihe keskusteltavaksi tällä palstalla...
Itse kannatan vahvasti. Olen jo tehnyt hoitotestamentin, ja siinä kielletään elvytys jos on pienikin uhka että jäisin "vihannekseksi". Olen seurannut äitini kitumista viimeiset 12 vuotta, enkä ikinä, siis IKINÄ halua joutua samaan tilaan.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan. Oon töissä palvelutalossa enkä tosiaan koskaan halua itse päätyä siihen tilanteeseen, jossa moni viettää "elämänsä" viimeiset vuodet. Unohdettuna, harhoissa, sänkynsä vankina ja kipujaan jatkuvasti valittaen.
Totta. Miksi he eivät saa kipuihinsa apua tai kukaan ei tule avuksi, jos kipua valittaa. Myös ravinnolla ja vitamiineilla merkitystä. Rauta ja magnesium. Jonkun pitäisi katsoa tarkemmin näitä laitoksia ja palvelutaloja.
Samaa mietiskelin. Miksi kipuihin ei saa apua?
Kaikkia kipuja ei saada lääkityksellä poistettua. Esimerkiksi syövän loppuvaiheessa tulee aina kausia, jolloin kipu tulee päälle, ja voi kestää päiviä ennen kuin saadaan lääkityksellä kuriin. Ja välillä potilas on *"pöllyssä" kun lääkettä on annettu liikaa, eikä ne hallusinaatiot ole kenellekään miellyttäviä (vrt. narkkarien käytös). Ja jos on tiedossa ettei koskaan enää tule paranemaan vaan tilanne menee koko ajan huonommaksi, niin miksei samantien voisi antaa eutanasiaa potilaan niin halutessa.
Suomessa on helvetisti narkkareita paapottavana.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan, ehdottomasti, tietyin kriteerein. Oma äitini kuoli ALS:iin eikä se ollut kaunis ja helppo kuolema. hirveää kärsimystä viimeiset viikot kohti väjäämätöntä. Kuolinavulla pahimmalta kärsimykseltä olisi vältytty.
Monet uskovaiset perustelevat eutanasian vastaisuuttaan sillä että kärsimällä ihminen saa todennäköisemmin sen taivaspaikan itselleen.
Eivät ole selittäneet miksi esimerkiksi ateistin pitää kärsiä heidän uskomuksien perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä voi myös pitää nukutuksessa viimeisen pahan vaiheen ajan.
Miksei tätä käytetä aina halutessa..
Öö, siksi kun se viimeinen vaihe voi kestää vuosia. Palliatiivista sedaatiota käytetään esimerkiksi syöpäsairaiden kohdalla, kun kivut ovat helvetilliset ja elinaikaa on jäljellä tunteja tai korkeintaan muutamia päiviä.
Eikö aina kovien tuskin vaiheessa voisi nukuttaa. Vaikka vaihe kestäisikin kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan. Oon töissä palvelutalossa enkä tosiaan koskaan halua itse päätyä siihen tilanteeseen, jossa moni viettää "elämänsä" viimeiset vuodet. Unohdettuna, harhoissa, sänkynsä vankina ja kipujaan jatkuvasti valittaen.
Totta. Miksi he eivät saa kipuihinsa apua tai kukaan ei tule avuksi, jos kipua valittaa. Myös ravinnolla ja vitamiineilla merkitystä. Rauta ja magnesium. Jonkun pitäisi katsoa tarkemmin näitä laitoksia ja palvelutaloja.
Kaikkia kipuja ei saada lääkityksellä poistettua. Esimerkiksi syövän loppuvaiheessa tulee aina kausia, jolloin kipu tulee päälle, ja voi kestää päiviä ennen kuin saadaan lääkityksellä kuriin. Ja välillä potilas on *"pöllyssä" kun lääkettä on annettu liikaa, eikä ne hallusinaatiot ole kenellekään miellyttäviä (vrt. narkkarien käytös). Ja jos on tiedossa ettei koskaan enää tule paranemaan vaan tilanne menee koko ajan huonommaksi, niin miksei samantien voisi antaa eutanasiaa potilaan niin halutessa.
Mihin tämä väite perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä väite perustuu?
Öh, vilkaisepa ympärillesi.
Faith kirjoitti:
En kannata.
Yhteiskunnan tehtävä on pitää huolta sairaista, ei tarjota heille itsemurha-apua.
Eutanasia ei myöskään olisi vapaaehtoista niin kauan, kun sairaanhoito sosiaalipalveluineen ei ole täydellistä. Suomessa oli tästä taannoin elävä esimerkki: neliraajahalvaantuneen suomalaisen hoito oli huonontunut, ja hän päätti hakea eutanasia-apua Sveitsistä, mutta kun hänen hoitoaan parannettiin, hän luopui eutanasiasuunnitelmastaan.
Itsemurha on jo nyt sallittua Suomen laissa eli ei ole rikos. Itsemurhaa ei tule institutionalisoida.
Tässä muutamia perusteita. Enemmänkin on.
Mikset vain myönnä että sinusta kivut ovat jumalan tahto eikä ihminen saa niistä päästä eroon koska se olisin jumalan tahdon vastaista toimintaa? Tuolleen minulle ovat monet uskovaiset kantaansa perustelleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä voi myös pitää nukutuksessa viimeisen pahan vaiheen ajan.
Miksei tätä käytetä aina halutessa..
Öö, siksi kun se viimeinen vaihe voi kestää vuosia. Palliatiivista sedaatiota käytetään esimerkiksi syöpäsairaiden kohdalla, kun kivut ovat helvetilliset ja elinaikaa on jäljellä tunteja tai korkeintaan muutamia päiviä.
Eikö aina kovien tuskin vaiheessa voisi nukuttaa. Vaikka vaihe kestäisikin kauan.
Voisi, muttei ole resursseja.
Kannatan ilman muuta.
Toki sen pitää olla jotenkin kontrolloitua ja tehty niin ettei kuaan voi päättää toisen puolesta hyötyäkseen siitä itse.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi täällä pidetään kaikkia ihan väkisin hengissä vaikka luonto on jo päättänyt että tämä henkilö ei elä enää niin meillä roikotetaan letkuissa ja mittaristoissa kuukausikaupalla keinotekoisesti ihmisiä.
Minusta ihmisillä pitäisi olla tässä asiassa itsemääräämisoikeus. Jos en halua elää, on minun oikeus kuolla. Eihän sitä voi muut ihmiset sanella tai päättää.
(Ja huom. Ei toki niin että joku sydänsuruisa rypevä teini haluaa kuolla niin hänelle se suodaan eutanasialla)
En kannata. Jokainen osaa tappaa itsensä ihan itse.
Kannatan eutanasiaa. Itselleni olisi painajainen esim. maata sairaalassa letkuissa toimintakyvyttömänä oman pään vankina tai kitua hirvittävissä kuolemantuskissa ilman, että kuitenkaan kuolen, vaan joutuisin virumaan elämän ja kuoleman rajamailla päiviä, viikkoja tai kuukausia. Näissä tilanteissa ei ole mitään toivoa paranemisesta ja normaalista elämästä. Silloin en haluaisi enää olla elossa.
Ne vanhukset kyllä maksaa yhteiskunnalle paljon enemmän kuin tuottaa.