Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua lakia tuntevat ihmiset, kiitos. Verkkokauppaostoksesta ei saa rahoja pois.

lainkiemurat
15.08.2022 |

Tilasin verkkokaupasta n. 1000 € tuotteen. En ollut siihen tyytyväinen ja ilmoitin heti (alle 2 viikkoa) sähköpostilla haluni purkaa kaupan tai vaihtaa uuteen, mielestäni viallisen tuotteen vuoksi. Kauppias ei suostunut purkamaan kauppaa, vaan tarjosi alennusta.

Olin ihmeissäni. Luulin, että koska en saanut pyynnöstäni huolimatta nähdä tuotetta etukäteen, etämyyntikaupan voisi purkaa. Vein asian Kuluttajariitalautakuntaan. Sieltä tuli parin vuoden päästä päätös, ettei hyvitystä suositella. Ensin tuli päätös, että virheen vuoksi ei suositella kaupan purkua. Huomautin, että kyseessähän oli verkkokauppaostos ja sitten aikaa olikin jo kulunut liikaa.

Olin Kuluttajariitalautakunnan selvitykseen rastittanut etämyynti- kohdan, mutta en osannut heti vedota verkkokauppaostokseen, vaan virheeseen. Eli siis käytin väärää termiä ja kuluttajalautakunta on niin hidas elin, että valitusaika, 2 vuotta, oli kulunut umpeen.

"Kuluttajariitalautakunta on myös ottanut tuotteen virheeseen
kantaa asiassa jo antamassaan päätöksessä. Lautakunta toteaa, että hakijan vaatimus
virheellisen tuotteen vaihtamisesta virheettömään on voinut perustua vain tavaran virheen
seuraamuksia koskevaan lainsäädäntöön, ei siis etämyyntisäännöksiin. Ostaja oli kyllä
merkinnyt lautakunnan hakemuslomakkeen kohtaan Ostotapa, että kysymys on
etämyynnistä. Hakija on kuitenkin ilmoittanut vaatimustensa perustuvan etämyyntiä
koskevaan lainsäädäntöön ensimmäisen kerran vasta xx.xx.202x. Tällöin tavaran
vastaanottamisesta oli kulunut yli kaksi vuotta, jolloin sopimuksen peruuttamiselle kuuluva
aika oli jo päättynyt.

Minulle kuluttajariitalautakunnasta oli vain haittaa. Asia jäi vaivaamaan, eikös verkkokauppaostokset pitäisi voida purkaa, ja eikös K U L U T T A J A riitalautakunnan pitäisi myös neuvoa kuluttajaa, jos sanavalinta on väärä.
Haluan ostamastani rakkineesta eroon, en ole sitä käyttänyt, mutta haluan myös oikeutta ja saada rahat takaisin. Onko minulla siihen oikeutta? Auttakaapa köyhää, kiitos. Jos en osannut avata asiaa kunnolla, annan lisätietoja.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo reilulta kuulosta, mutta en tunne lakia niin hyvin, että osaisin auttaa.

Vierailija
2/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa epäreilulta! Olet oikeassa että 14vrk peruutusoikeua sisältyy verkko-ostoksiin aina, ellei kyse ole sinua varten tehdystä tilaustuotteesta. Tällöin taas virheen sattuessa pätisi virheeseen perustuva palautus. On tosi tympeää miten kuluttajariitalautakunta onnoin byrokraattinen ettei osaa edes lukea että kyseessä on ollut etämyynti, ja nyt vielä syyttää sinua siitä. Ei voi olettaa että tavallinen tallaaja osaa automaattisesti käyttää oikeita termejä, kun asia kuitenkin tulee selväksi.

En osaa auttaa mutta tunnen myötätuntoa sinua kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa epäreilulta! Olet oikeassa että 14vrk peruutusoikeua sisältyy verkko-ostoksiin aina, ellei kyse ole sinua varten tehdystä tilaustuotteesta. Tällöin taas virheen sattuessa pätisi virheeseen perustuva palautus. On tosi tympeää miten kuluttajariitalautakunta onnoin byrokraattinen ettei osaa edes lukea että kyseessä on ollut etämyynti, ja nyt vielä syyttää sinua siitä. Ei voi olettaa että tavallinen tallaaja osaa automaattisesti käyttää oikeita termejä, kun asia kuitenkin tulee selväksi.

En osaa auttaa mutta tunnen myötätuntoa sinua kohtaan.

Kiitos :) ei tämä minunkaan oikeudentajuun uppoa.

Toivottavasti joku lakia tunteva antaisi ohjeet, miten saisin oikeutta. Kuluttajalautakunta ei tunnu kuluttajia palvelevan, jonotkin pari vuotta.

Vierailija
4/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa kummallinen tapaus. Miten kuluttajariitalautakunnan toimintaa voi kritisoida? Anna tapaus iltalehtiin.

Vierailija
5/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäsi viallinen? Oliko tuote rikki vai vain väärän tyyppinen?

Oliko yritys suomalainen? Luitko kaupanehdot läpi?

Vierailija
6/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni tuo 14vrk palautus koskee vain sellaista tilannetta, että paketin ollessa matkalla tulet katumapäälle ja palautat saman tien. Kun menet repimään tuotteen pakkauksesta, niin sehän on jo käytetty eikä ymmärrettävästi enää palautus ole niin yksinkertaista kun sen joutuu myydä tappiolla. Ei taida verkkokauppa kannattaa jos kaikki tekisi noin ja takaisin tulee kopeloitua tavaraa joka ei ollut sellainen kuin ostaja luuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäsi viallinen? Oliko tuote rikki vai vain väärän tyyppinen?

Oliko yritys suomalainen? Luitko kaupanehdot läpi?

"Minusta viallinen"  sanonta sen vuoksi, että kauppias (suomalainen) oli toista mieltä. Käsittääkseni Kuluttajariitalautakuntakin oli sitä mieltä, että etämyyntiostoksessa olisi ollut palautusoikeus, mutta kun en osannut siihen heti vedota, vaan virheeseen, 2 vuoden valitusaika meni KRL:n hitauden vuoksi umpeen.

Vierailija
8/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin LUKEKAA SITÄ LAKIA JA YMMÄRTÄKÄÄ. Elämä on kummasti helpompaa, kun tuntee omat oikeutensa ja velvollisuutensa tai edes suurimman osan niistä.

En nyt älynnyt hevonhe---lvet--tiäkään tästä. Siis onko kauppa suomalainen??? Oliko virheellinen tavara vai ei???

Jos on suomalainen kauppa, niin etämyynnissä pätee AINA vähintään 14 vrk palautusoikeus. Se voi olla myös pidempi, mutta ei ikinä lyhyempi tai puuttua ollenkaan.

Voit tehdä haastehakemuksen käräjäoikeuteen ja vaatia rahojasi takaisin, tosin jos summa on pieni niin itse en kehtaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttua KOKONAAN*

Vierailija
10/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni tuo 14vrk palautus koskee vain sellaista tilannetta, että paketin ollessa matkalla tulet katumapäälle ja palautat saman tien. Kun menet repimään tuotteen pakkauksesta, niin sehän on jo käytetty eikä ymmärrettävästi enää palautus ole niin yksinkertaista kun sen joutuu myydä tappiolla. Ei taida verkkokauppa kannattaa jos kaikki tekisi noin ja takaisin tulee kopeloitua tavaraa joka ei ollut sellainen kuin ostaja luuli.

Yleensä kokeilla saa, monessakin jopa 100 päivää. Ei tietenkään rikkoa eikä kenkiä ja pukua koekäyttöön juhliin että käykö flaksi. Tuossa esimerkki eräältä ruotsalaiselta verkkokaupalta, palautus toimi vielä kuukauden jälkeen.

"Pakkaa tuotteet

Pakkaa tuotteet huolellisesti siihen pakettiin jossa ne sinulle toimitettiin. Voit myös pakata tuotteet johonkin muuhun laatikkoon tai pussiin, mutta kuitenkin siten, etteivät palautettavat tuotteet vaurioidu kuljetuksen aikana. Ethän tee merkintöjä tuotteiden alkuperäispakkauksiin (esim. kenkälaatikko)."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteessasi JOS summa on suhtkoht iso, laittaisin sähköpostia kaupalle ja ilmoittaisin, että seuraavaksi asia menee käräjäoikeuteen. Saattaa myyjä säikähtää sitä ja palauttaa rahat heti. Tosin silloin voit vaatia myös viivästyskorkoa. Laske laskurilla paljonko 7 % viivästyskorko tekee vuodessa ja vaadi sen mukaan lisähyvitystä rahojesi panttaamisesta.

Vierailija
12/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni tuo 14vrk palautus koskee vain sellaista tilannetta, että paketin ollessa matkalla tulet katumapäälle ja palautat saman tien. Kun menet repimään tuotteen pakkauksesta, niin sehän on jo käytetty eikä ymmärrettävästi enää palautus ole niin yksinkertaista kun sen joutuu myydä tappiolla. Ei taida verkkokauppa kannattaa jos kaikki tekisi noin ja takaisin tulee kopeloitua tavaraa joka ei ollut sellainen kuin ostaja luuli.

Tuotteeseen saa tutustua tietyin poikkeuksin ilman, että palautusoikeus raukeaa. Olisi epäreilua esimerkiksi olettaa, että elokuvalevyn voisi ottaa pakkauksesta, kopioida levy puolessa tunnissa ja sitten palauttaa takaisin. Hygieniatuotteet ovat toinen yleinen poikkeus.

Tuotevirheeseen ei pidä vedota, jos haluaa käyttää etämyynnin palautusoikeutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho siellä lukikin tavaran hinta. Tonnin takia todellakin haastehakemus käräjäoikeuteen. Mutta kannattaa ensin ilmoittaa kaupalle viestillä. Todennäköisesti säikähtävät lisäkuluja ja ei tarvitse mennä oikeuteen asti.

Vierailija
14/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho siellä lukikin tavaran hinta. Tonnin takia todellakin haastehakemus käräjäoikeuteen. Mutta kannattaa ensin ilmoittaa kaupalle viestillä. Todennäköisesti säikähtävät lisäkuluja ja ei tarvitse mennä oikeuteen asti.

 

Suomalaiset on peloteltu kalliilla oikeudenkäyntikuluilla, niin, jos vien asian käräjäoikeuteen, voiko minulle tulla tästä tuhansien eurojen kulut? Varmaan tämäkin tyhmä kysymys, mutta eivät nämä asiat ole minulle niin tuttuja. 

Olin todella yllättynyt kuluttajalautakunnan päätöksestä. Se sotii oikeudentajuani vastaan. Nyt pelkään, että jos vien asian eteenpäin, joudun maksumieheksi. Minulle kerrottiin, että tällä palstalla on usein myös laki-ihmisiä, joten ajattelin vähän taustatueksi kysellä ensin täältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

dfgkdögöd kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho siellä lukikin tavaran hinta. Tonnin takia todellakin haastehakemus käräjäoikeuteen. Mutta kannattaa ensin ilmoittaa kaupalle viestillä. Todennäköisesti säikähtävät lisäkuluja ja ei tarvitse mennä oikeuteen asti.

 

Suomalaiset on peloteltu kalliilla oikeudenkäyntikuluilla, niin, jos vien asian käräjäoikeuteen, voiko minulle tulla tästä tuhansien eurojen kulut? Varmaan tämäkin tyhmä kysymys, mutta eivät nämä asiat ole minulle niin tuttuja. 

Olin todella yllättynyt kuluttajalautakunnan päätöksestä. Se sotii oikeudentajuani vastaan. Nyt pelkään, että jos vien asian eteenpäin, joudun maksumieheksi. Minulle kerrottiin, että tällä palstalla on usein myös laki-ihmisiä, joten ajattelin vähän taustatueksi kysellä ensin täältä.

Totta. Vastatkaa nyt joku asiantuntija, kiinnostaa minuakin. Googlasin tuotteet joilla ei ole palautusoikeutta: mittatilaustavaroita, nopeasti pilaantuvia tavaroita ja sinetöityjä tavaroita, joiden sinetti on avattu. Tyypillisiä peruutusoikeuden ulkopuolella olevia palveluita ovat esimerkiksi majoitus-, kuljetus- ja vapaa-ajan palvelut, jotka on sovittu tietyksi ajankohdaksi sekä palvelusopimuksia, joiden osalta palvelu on kokonaan suoritettu kuluttajan ennakkosuostumuksella.

Vierailija
16/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva olisi tietää mikä tuote on kyseessä ja mikä se vika sitten oli. Estääkö vika myymästä sitä?

En lähtis tonnin takia käräjille.

Vierailija
17/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuote ei kuulu noihin -ei palautusoikeutta -tuotteisiin, ihmettelen suuresti kuluttajalautakunnan toimintaa. Olisihan sieltä pitänyt heti tulla neuvo, että on palautusoikeus, koska verkkokauppaostos. Jos nyt vain pallottelivat onko virhe oikeutettu vai ei, on syytä tutkia tämän instanssin tekemisiä tarkemmin ja kaksi vuotta kesti, huah.

Vierailija
18/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mokasit jo aikoja sitten, enää on turha kitistä.

Vierailija
19/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pässi. Jos sä kysyt täällä apua tai neuvoja, niin vastaa edes kysymyksiin. ONKO SE TUOTE VIALLINEN/RIKKINÄINEN VAI EI?

Vierailija
20/47 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuote ei varsinaisesti kuulu noihin Ei palautettaviin, mutta ei sitä voi uutena myydä enää palautuksen jälkeen. Nyt 2022 firman sivuilla on näin, melkoisen ristiriitaiset ohjeet: 

Palautusoikeus:

Mikäli tuote on viallinen tai ei ole tilatun kaltainen sillä on 14 vrk:n palautusoikeus ja myyjä vastaa palautuskuluista. Lähetys on tarkistettava saapumisen yhteydessä tai 7 vrk:n aikana, että se on tilatun kaltainen. Palautustapauksissa hyvitämme tuotteen hinnan, emme mahdollisia tuotteeseen kohdistuvia rahti-tai postikuluja. Mikäli tuotteessa on reklamoitavaa, sitä ei saa käyttää ennen asian käsittelyä tai palautusta. Mikäli pakkaukset ovat avattu, emme hyvitä täyttä summaa tuotteesta.

Antaisin kohtalontovereille ohjeeksi. Laittakaa tuote vaan heti takaisin myyjälle, jos et ole tyytyväinen. Turha aloittaa mitään sähköpostikeskustelua. Harmittaa vietävästi, etten itse tehnyt näin. Luulin olevani fiksu kuluttaja, olinkin tyhmän kiltti.