Kannatatko eutanasiaa? Miksi, miksi et?
Vai onkohan tämä liian rankka aihe keskusteltavaksi tällä palstalla...
Itse kannatan vahvasti. Olen jo tehnyt hoitotestamentin, ja siinä kielletään elvytys jos on pienikin uhka että jäisin "vihannekseksi". Olen seurannut äitini kitumista viimeiset 12 vuotta, enkä ikinä, siis IKINÄ halua joutua samaan tilaan.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
En koska voidaan esim nukuttaa jolloin ei tunne kipua.
Mutta miksi pitää ketään loppuelämänsä, kymmeniä vuosia nukutettuna.
Ketä se palvelee, potilasta ei ainakaan... omaisia jotka ei halua päästää irti?
Vierailija kirjoitti:
Kannatan. Oon töissä palvelutalossa enkä tosiaan koskaan halua itse päätyä siihen tilanteeseen, jossa moni viettää "elämänsä" viimeiset vuodet. Unohdettuna, harhoissa, sänkynsä vankina ja kipujaan jatkuvasti valittaen.
Totta. Miksi he eivät saa kipuihinsa apua tai kukaan ei tule avuksi, jos kipua valittaa. Myös ravinnolla ja vitamiineilla merkitystä. Rauta ja magnesium. Jonkun pitäisi katsoa tarkemmin näitä laitoksia ja palvelutaloja.
Vierailija kirjoitti:
on tietysti myös mahdollista, että ilmaisukyvyttömällä ihmisellä on hurja halu elää - mutta ei saa tietenkään sanotuksi joten...
JOO se aivokuollut /koomassa oleva kovinkin haluaa jatkaa oloaan kymmeniä vuosia.... minä en
Vierailija kirjoitti:
Tulee vaikeuksia rajanvetoon ja paineita kuolla pois olemasta taakka, vaikka haluaisi elää. Valtiolle tulee kiusaus pienentää kustannuksia lopettamalla toivottomat potilaat. Potilas saa tätä nykyä kertoa hoitotahtonsa ja se on minusta riittävää.
Eikö voisi käydä sitten ongelmakohtia ja listoja läpi jo nyt, niin kauan että tulee selvyys. Tuskin tuo ihan noinkaan menee, että "rajanveto olisi epäselvää".
Todellakin kannatan.
Ihmistä pidetään väkisin hengissä vaipoissa, tiedottomassa tilassa ja mahdollisesti vielä on kipuja.
Eläinystävän kohdalla paras ratkaisu on päästää kärsivä eläin menemään.
En käsitä miksi kärsivälle ihmiselle ei voi suoda samaa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään, että siitä alkaa kalteva pinta
Niinpä. Euroopassa on annettu eutanasia mm. masentuneelle parikymppiselle ihmiselle. Missä vaiheessa tuosta ruvetaan hakemaan ratkaisua esim kohonneisiin hoitokustannuksiin.
Euroopassa on myös annettu eutanasia täysin terveelle juuri eläkkeelle jääneelle sairaanhoitajalle, joka ei halunnut kokea vanhuutta.
Ihmistä voi myös pitää nukutuksessa viimeisen pahan vaiheen ajan.
Miksei tätä käytetä aina halutessa..
En kannata.
Yhteiskunnan tehtävä on pitää huolta sairaista, ei tarjota heille itsemurha-apua.
Eutanasia ei myöskään olisi vapaaehtoista niin kauan, kun sairaanhoito sosiaalipalveluineen ei ole täydellistä. Suomessa oli tästä taannoin elävä esimerkki: neliraajahalvaantuneen suomalaisen hoito oli huonontunut, ja hän päätti hakea eutanasia-apua Sveitsistä, mutta kun hänen hoitoaan parannettiin, hän luopui eutanasiasuunnitelmastaan.
Itsemurha on jo nyt sallittua Suomen laissa eli ei ole rikos. Itsemurhaa ei tule institutionalisoida.
Tässä muutamia perusteita. Enemmänkin on.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Tulee vaikeuksia rajanvetoon ja paineita kuolla pois olemasta taakka, vaikka haluaisi elää. Valtiolle tulee kiusaus pienentää kustannuksia lopettamalla toivottomat potilaat. Potilas saa tätä nykyä kertoa hoitotahtonsa ja se on minusta riittävää.
Hoitotahdon saa kertoa, mutta se tarkoittaa vain aktiivisesta hoidosta kieltäytymistä. Jos on tosi surkeassa kunnossa, puhekyvyttömänä ja halvaantuneena makaa vaipoissa ilman kykyä mihinkään ihmisarvoiseen elämään, niin ei auta vaikka hoitotahtoon olisi kirjattu toive eutanasiasta. Suomessa ei kenenkään elämää aktiivisesti lopeteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään, että siitä alkaa kalteva pinta
Niinpä. Euroopassa on annettu eutanasia mm. masentuneelle parikymppiselle ihmiselle. Missä vaiheessa tuosta ruvetaan hakemaan ratkaisua esim kohonneisiin hoitokustannuksiin.
Euroopassa on myös annettu eutanasia täysin terveelle juuri eläkkeelle jääneelle sairaanhoitajalle, joka ei halunnut kokea vanhuutta.
Mutta eikös se ole silloin ihan oikein, jos kyseinen sairaanhoitaja on sitä itse toivonut.
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä voi myös pitää nukutuksessa viimeisen pahan vaiheen ajan.
Miksei tätä käytetä aina halutessa..
Öö, siksi kun se viimeinen vaihe voi kestää vuosia. Palliatiivista sedaatiota käytetään esimerkiksi syöpäsairaiden kohdalla, kun kivut ovat helvetilliset ja elinaikaa on jäljellä tunteja tai korkeintaan muutamia päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan. Oon töissä palvelutalossa enkä tosiaan koskaan halua itse päätyä siihen tilanteeseen, jossa moni viettää "elämänsä" viimeiset vuodet. Unohdettuna, harhoissa, sänkynsä vankina ja kipujaan jatkuvasti valittaen.
Totta. Miksi he eivät saa kipuihinsa apua tai kukaan ei tule avuksi, jos kipua valittaa. Myös ravinnolla ja vitamiineilla merkitystä. Rauta ja magnesium. Jonkun pitäisi katsoa tarkemmin näitä laitoksia ja palvelutaloja.
Samaa mietiskelin. Miksi kipuihin ei saa apua?
Eläimille annetaan arvokas loppu, miksi ei ihmisille?
Syyn tiedämme kaikki: valtiovalta haluaa pumpata kaiken rahan mitä vanhuksesta on pumpattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat pöllii lääkkeet omaan käyttöönsä ja myyntiin.
En kannata eutanasiaa. Jokaisella on oma aika lähteä täältä.
Kivunlievitystä kannatan tarvittaessa loppuvaiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat pöllii lääkkeet omaan käyttöönsä ja myyntiin.
pöllii, pöllii
Kannatan. Tässä ollaan itsemääräämisoikeuden ytimessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia kipuja ei saada lääkityksellä poistettua. Esimerkiksi syövän loppuvaiheessa tulee aina kausia, jolloin kipu tulee päälle, ja voi kestää päiviä ennen kuin saadaan lääkityksellä kuriin. Ja välillä potilas on *"pöllyssä" kun lääkettä on annettu liikaa, eikä ne hallusinaatiot ole kenellekään miellyttäviä (vrt. narkkarien käytös). Ja jos on tiedossa ettei koskaan enää tule paranemaan vaan tilanne menee koko ajan huonommaksi, niin miksei samantien voisi antaa eutanasiaa potilaan niin halutessa.
Kannatan jos on fyysistä kipua aiheuttava sairaus ja ei mahdollisuutta parantua.
Ei ole arvokasta se, että makaa sairaalassa viimeiset 2 vuotta kovissa kivuissa ja toivoo joka päivä vaan kuolevansa.
Mutta muistan lukeneeni uutisen, jossa henkilölle suoritettiin eutanaasia vakavan masennuksen vuoksi. Tällaista en haluaisi hyväksyä, että ihminen syvimmässä kuopassa haluaa "luovuttaa".