Katselin kuvia Flow-festareiden kävijöistä, ja tunsin myötähäpeää.
Olen 36-vuotias nainen, ja tunsin todellisen boomer-hetkeni koittaneen. Katselin kuvia Flow-festareiden kävijöistä, ja ensimmäisenä mieleen nousi että onpas naurettavaa pelleporukkaa, typerissä asuissa ollaan niin tyrkyllä kuvissa ja ollaan olevinaan tärkeitä :D
Alkoi hävettämään se uniikkiuden tavoittelu ja asujen esittely. Nii kuin oltaisiin jossain muotinäytöksessä ja niin kuin sillä olisi kenellekään mitään merkitystä mitä kelläkin on päällään.
Tuli niin turha olo näiden ihmisten puolesta, että tämmöiseenkö tuhlataan ajatusta ja resursseja. Ajatus että tuollainen porukka on sellaista, minkä kanssa minulla ei ole mitään yhteistä enkä haluakkaan että on. :D
Tämä oli tietysti aika yksipuolinen ja erittäin kärjistetty kommentti, mutta tulipahan sanottua. Boomer minussa on herännyt, eikä se ole huono asia. Koen tavoiteltavana asiana pysyä erossa ja suorastaan vastustaa nykyistä itsekeskeistä, pinnallista ja turhaa yksilökulttuuria ja mukaerikoisuuden tavoittelua.
Ennen oli kaikki paremmin. :)
Kommentit (780)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi monet piti aurinkolaseja vaikkei aurinko paistanut, eikä valot olleet liian kirkkaita, oliko sitten pupillit vähän laajentuneet väellä jostain syystä?
90% UV-säteilystä menee pilvien lävitse, joten aurinkolasien pitäminen myös pilvisellä säällä on suositeltavaa.
Ennen vanhaan niin sanotusti😁 ostettiin lippu festareille, laitettiin päälle mitä löytyi ja lähdettiin kuuntelemaan musiikkia. Nykyään tärkeintä on se oma itse ja se asu. Kuka noista edes tietää mikä bändi soitti kun tärkeintä oli postata asu someen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Flowsta tulee mieleen jotenkin junttilan Coachellat. Olin vuosia sitten muutaman kerran Coachellassa, tyylikkäitä ja coolia jengiaä, tosin taso laskenut kun on massatapahtuma nykyään.
Onhan nämä Coachellassa kävijät huomattavasti raikkaampia ja trendikkään tyylikkäämpiä, eikä mitään Pridefestari-tyylisiä huomionhakijoita kimaltavine roiskeläppineen kuten Flowssa
https://i.pinimg.com/originals/f5/36/15/f5361512847da2e05a757c56b9237e9…
https://i.pinimg.com/474x/4f/9d/ba/4f9dbafa7565a43f960d19f80629f696.jpg
Kuinkahan kauan nuoret, kauniit ja vakavaraiset haluavat näyttäytyä ao. tapahtumassa, jonka järjestävä yritys tukee aborttioikeuden vastustajia?
I don’t care what you think about me. I don’t think about you at all.— Coco Chanel
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan niin sanotusti😁 ostettiin lippu festareille, laitettiin päälle mitä löytyi ja lähdettiin kuuntelemaan musiikkia. Nykyään tärkeintä on se oma itse ja se asu. Kuka noista edes tietää mikä bändi soitti kun tärkeintä oli postata asu someen?
Älä höpötä. Ennen vanhaan ei ollut edes tinderiä, joten festarit olivat paikka kohdata muita ihmisiä. Harvassa olivat ne jotka kiskoivat ylle vaan jonkun vanhan perunasäkin tai navettatakin. Siinähän oli mahdollisuuksia seikkailuun, joten kyllä sitä ulkoasua viilattiin ja varmasti tarkemmin kuin nykyisin. Silloin ei nimittäin tullut kuuloonkaan, että olisi ollut "omalaatuinen ja omituinen", vaan paine olla "tavallinen" oli huomattavasti kovempi.
Maalainen kirjoitti:
Mulla on kahdet sellaiset 80- luvun Jello kumisandaalit. Ne olis ollut tuolla paljon tyylikkäämmät kuin Crocsit.
Ne olisivat olleet muuten trendikkäät... ensi kerralla menet ja kaivat ylle jotain nuoruuden lemppareita!
Flow festarit vertautuu lantakasaan jonka ympärillä muutama kymmen tuhat kärpästä pyörii , koska paska on hyvää...
Vierailija kirjoitti:
Olen ap sun kanssasi ihan samaa mieltä. Ja vaikka en olisikaan, en alkaisi tehdä oletuksia persoonastasi, pukeutumisestasi, ikäryhmästäsi tai itsetunnostasi, kuten niin moni keskustelutaidoton tunteilija tekee.
En itsekään ole mikään tavallisin tallaaja ulkonäöltäni tai ajatuksiltani. Silti tunsin myötähäpeää katsellessani kuvia näistä asuista, mielenterveysmeikeistä ja p illukorviksista.
Paikan päälle en enää mene, koska noin sadat festarit kolunneena Flow on ollut ainoa paikka, jossa en saanut mitään kontaktia uusiin ihmisiin. Katsottiin kuin hullua, kun yritin jutella. Kukaan ei tullut juttelemaan. Jopa Porisperessä sai uusia ystäviä 😀
Tämä! Flowssa sun kanssa jutellaan, jos olet riittävän cool. Jos olet tavallinen, kukaan ei halua näyttäytyä sun seurassa tai sun kanssa. Ihmiset ovat tulleet paikalle näyttääkseen hyvältä - ja ainiin oli siellä niitä bändejä jotka on nyt just kuulemma tosi pop.
Jokaisella on makunsa, mutta tuli tosiaan vähän fiilis, että mistä ilmaistorin rytkykasasta kaikki on kaivelleet jotain kammottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei tarvitse hävetä muiden pukeutumista. Olin siellä, muiden pukeutuminen ei häirinnyt. Flown laskenut taso sen sijaan kyllä.
Vaatteet oli tietysti se räikein ja ensimmäinen silmiinpistävä asia. Mutta oikeasti se koko kulttuuri mitä kyseinen festari ruokkii ja ilmentää on jotain niin turhaa.
Ap
Minusta tämä "minä en välitä enkä pidä asiasta x, joten asia x on turha paitsi minulle myös kaikille muille" asenne on jotain niin outoa. Tiedäthän että ihmiset on erilaisia? Olen ap:n kanssa vähän samaakin mieltä, enkä itse ole ikinä ollut enkä ole menossakaan Flowhun, mutta ymmärrän että monelle tuo on todella virkistävä ja inspiroiva tapahtuma ja vuoden kohokohtia. Käyn itse eräillä toisilla festareilla joka vuosi, ja rakastan sitä kun saa muutamaksi päiväksi irrottautua arjesta kokonaan, irrotella myös pukeutumisen suhteen, ja vaan nauttia musiikista ja rentoutua. Kuten täällä on jo sanottukin niin elämä ei voi olla pelkästään vakavia asioita vaan tarvitaan myös iloa, ja festarit on myös artisteille tärkeitä. Jos tuo ei ole sinun juttusi, ei se tarkoita että se juttu on turhaa.
Vai mitäs ap harrastaa? Ihan varmasti jotain jonkun muun mielestä "turhaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella outoa hävetä tuntemattomien ihmisten pukeutumista! Kiinnostaa tietää tästä enemmän. Onko aloittajalla jotain traumataustaa tmv.?
Et siis tunnista käsitettä myötähäpeä?
Ap
Tunnistan käsitteen, mutta en ymmärrä, miten voi olla, että se aktivoituu, kun katselet jonkin pukeutumista. Ymmärrän, jos myötähäpeäisit, jos joltakulta näkyy vahingossa jotain intiimiä, esim hame on noussut ja paljastaa kannikat tai kuukautisside tai kakkatahra pilkottaa, mutta miten joku flow-pukeutuminen voi nolottaa/hävettää?
Olen useamman kerran kysellyt palstalla tästä myötähäpeän kokemisesta, mutta yleensä myötähäpeäjät eivät ole halukkaita analysoimaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki sinäkin elämä! Sitten sinulla on paljon paljon hauskempaa!
Kummallinen ajatus että minulla ei olisi elämää, kun tuon esiin negatiivisen ja ilmeisesti valtavirtaa vastustavan mielipiteen. :D
Kyllä se vaan yleensä on niin, että ihminen, jolla itsella kaikki on suht ok, ei ole tarvetta katsella toisia ihmisiä ja arvostella. Ja vielä jonkun asun (??) perusteella. Joku sanoisi sitä kateudeksi. Oon sinua vielä paljon vanhempi. Jos joskus tulee tuollainen tunne toisten elämästä tai vaan olemassa olosta, menen itseeni ja mietin, mikä minua nyt vaivaa. Happamia dano kettu...
Kuka nyt Suomessa festareille viitsii mennä muutenkaan? Helvetin kalliit lippujen hinnat ja tarjonta on luokkaa sunnuntaimuusikot, kun verrataan kansainvälisiin areenoihin. Vielä kun Suomen kesäsääkin voi yllättää märemmällä puolellaan, niin siinäpä sitä sitten onkin nauttimista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin tehdä pienen harjoituksen, jossa koetin päästä sellaisen ihmisen pään sisään, joka kokee myötähäpeää kesäisestä viikonlopusta, ystävistä, musiikista, tyylistä, ruoasta jne nauttivista ihmisistä, asettaa itsensä niiden yläpuolelle ja kokee vielä tarpeelliseksi tuoda paheksuntansa esille julkiselle keskustelupalstalle, enkä keksinyt juurisyiksi ja motiiveiksi mitään positiivista.
Onko sulla ap hyvä olla? Ootko onnellinen sun elämässä ja sun tekemien valintojen kanssa? Istutko sä 247 neljän seinän sisällä murehtimassa maailman tilannetta? Etkö sä ole kertaakaan tänä kesänä tavannut ystäviäsi, nauttinut musiikista, ruoasta ja juomasta? Pukeutunut sua itseäsi miellyttäviin vaatteisiin? Ehkä kannattaisi! Huomaisit että elämä on paljon kivempaa siten. Kannattaisi myös keskittyä enemmän siihen omaan tekemiseen sen sijaan, että tuomitsee muita, tai yrittää päästä 30k ihmisen pään sisään ja luulla tietävänsä, mitä he ajattelee, esim. tuon "olla tärkeänä" suhteen.
Kova fiksaatio sulla näyttäisi olevan myös noihin somekuviin, kun niin monta kertaa sen nostit esille (negatiivisessa, jopa halveksuvassa narratiivissa). Mistäpä itse olet Flow-meininkiä ja siellä kävijöitä seurannut näinkin tarkasti, että kykenet kirjoittamaan tuollaisen "syväanalyysin", ellet sitten.... somesta?
Melko harvoin tekee mieli kenestäkään sanoa, et käytöksensä takana olisi katkeruus ja kateus, mutta vähän sellasia viboja tulee ap:n tekstistä. Vähän iloisempaa loppukesää sulle
Ihmiset voi jakaa karkeasti kahteen leiriin.
A) Toinen on se jossa kokeillaan, yritetään, erehdytään, innostutaan, laitetaan itsensä likoon, käytetään luovuutta, alistetaan itsensä kritiikille Tehdään omaa juttua ja annetaan muille sama rauha.
B) Katsotaan sivusta mitä muut tekee ja arvostellaan.
Tämä. Joku henkinen opettajakin sanoi, että elämän vuorelle voi kiivetä monella tyylillä ja montaa tietä, mutta pahimpia on ne jotka jää vuoren juurelle ja arvostelee muiden kiipeämistyylejä ja polkuja joita he ovat valinneet. Itse tekemättä mitään rakentavaa, vain pahaa mieltä tuottaen.
Mitä mielä sä olet Janne "nacci" Tranbergin , niko ranta-ahon ja Janne ranisen kiipeämis tyyleistä ja poluista???. tän mä haluun tietäää...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä keskustelu tapahtumasta, jossa kävin katsomassa Nick Caven ja muutaman muun keikan. Enpä arvannut olleeni mukana nolossa narsistisessa performanssissa tms. Keikka oli oikein hyvä ja mulla oli päällä farkut ja t-paita. M 55
Olet käynyt siellä vanhanaikaisesti musiikin takia. Nuorempi henkilö voisi tehdä niin ironisesti, mutta sinä ikäsi takia et.
Iltapulujen Flow-uutisoinnissa ei ole taidettu mainita Nick Cavea ollenkaan. Julkkiksista ja Crocseista puhutaan.
Moni kävijä tuolla ei varmaan edes tiennyt yhtään esiintyjää, saati että olisi osannut jonkun biisin heiltä mainita. Korkeintaan yks gorillazin biisi kuultu vuonna 2005, ja sit mennään keikalle leikkimään suurtakin fania eli todellisuudessa kuvaamaan itseään someen.
Nykynuoret ei tiedä, mikä on gorillaz.
Onneksi olkoon, noin nuori vielä ja jo melkoinen kukkahattutäti! Itse olen 50 ja en onneksi ole tuollainen - minusta kaikki kukat saa vapaasti kukkia ja on hauska nähdä erikoista pukeutumista, itsehän olen tylsän tavallinen siinä mielessä.
Mä olen työyhteisössä jossa on noin 56 ihmistä, iältään 19-72 vuotiaita. Suuri osa käy festareilla, lähes kaikki ovat TikTokisssa, Twitterissä, Snapissä, Twitchissä, Instassa jne. Myös yli viisikymppiset.
Ammatiltaan olemme sosiaalityöntekijöitä, lääkäreitä, sairaanhoitajia jne. Naisia noin 70 pros ja noin 30 pros miehiä.
36-vuotiaan saattavat aloittaa uutta uraa, käyvät festareilla, juhlivat jne. 36-v on aika nuori.
Jos on nuorena kuunnellut esim metallia niin ei sellainen ihminen ala yhtäkkiä 35 v täyttäessään kuunnella klassista, Katri-Helenaa ja Totoa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei tarvitse hävetä muiden pukeutumista. Olin siellä, muiden pukeutuminen ei häirinnyt. Flown laskenut taso sen sijaan kyllä.
Kaikkea aikansa. Mielestäni flow:n aika meni jo vuosia sitten. Toki hyvä keikka on aina hyvä keikka, mutta verrattuna 10 vuoden takaisiin...
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon, noin nuori vielä ja jo melkoinen kukkahattutäti! Itse olen 50 ja en onneksi ole tuollainen - minusta kaikki kukat saa vapaasti kukkia ja on hauska nähdä erikoista pukeutumista, itsehän olen tylsän tavallinen siinä mielessä.
Aika mummoutuneelta ap kuulostaa.
Moni kävijä tuolla ei varmaan edes tiennyt yhtään esiintyjää, saati että olisi osannut jonkun biisin heiltä mainita. Korkeintaan yks gorillazin biisi kuultu vuonna 2005, ja sit mennään keikalle leikkimään suurtakin fania eli todellisuudessa kuvaamaan itseään someen.