Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö karismaattinen ihminen itse olevansa karismaattinen? Mistä sen huomaa?

Vierailija
14.08.2022 |

Kysymys tulikin otsikossa. Erityisesti kiinnostaa, jos täällä on joku karismaattinen ihminen itse kertomassa. Eli onko täällä joku, joka kokee olevansa karismaattinen ja/tai muut ihmiset ovat hänelle näin kertoneet?

Kommentit (249)

Vierailija
101/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karismaattiset ihmiset on yleensä narsisteja.

Jollakin oli tästä aiheesta hyvä kommentti, jossa perusteli miten nimenomaan eivät ole.

Karisma on hyvin yleistä narsisteille. Vaikuttavat pinnallisesti mielenkiintoisilta ihmisiltä, mutta pinnan alla in paha persoonallisuushäiriö. Parasta ketjussa onkin kuinka moni on tullut mainostamaan on narsismiaan.

Tätä ihmiset eivät ilmeisestikään erota tai ymmärrä, että voimamaneerein yleisölle esitetty karisma on eri asia kuin synnynnäinen karisma, mitä ei siis tarvitse esitellen kaivaa kohdeyleisöltä itselleen vaan se annetaan aidosti karismaattiselle kuin luonnostaan.

Narsistit ovat näyttelijöitä maskiensa takana.

Narsisteille on kova paikka kun paljastuvat.

Vierailija
102/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän syndrooma/persoonallisuushäiriö nuilla on, jotka jauhavat aina narsisteista?

Palstan perusteella vaikuttaisi siltä, että narsistit on joillekin pakkomielle.

Olisi mielenkiintoista tietää, miksi?

Mitä tarvetta tai tunnetta se palvelee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän syndrooma/persoonallisuushäiriö nuilla on, jotka jauhavat aina narsisteista?

Uhriutumisen tarvetta ja sitä kautta huomion saaminen itseensä. Sitähän se nykyaikana on.

Vierailija
104/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karismaattiset ihmiset on yleensä narsisteja.

Jollakin oli tästä aiheesta hyvä kommentti, jossa perusteli miten nimenomaan eivät ole.

Karisma on hyvin yleistä narsisteille. Vaikuttavat pinnallisesti mielenkiintoisilta ihmisiltä, mutta pinnan alla in paha persoonallisuushäiriö. Parasta ketjussa onkin kuinka moni on tullut mainostamaan on narsismiaan.

Tätä ihmiset eivät ilmeisestikään erota tai ymmärrä, että voimamaneerein yleisölle esitetty karisma on eri asia kuin synnynnäinen karisma, mitä ei siis tarvitse esitellen kaivaa kohdeyleisöltä itselleen vaan se annetaan aidosti karismaattiselle kuin luonnostaan.

Narsistit ovat näyttelijöitä maskiensa takana.

Narsisteille on kova paikka kun paljastuvat.

Aidolle narsistille kyllä, koska koko show pohjautuu onnistuneelle näyttelemiselle.

Kyse oli kuitenkin aidosta karismasta, millä taas ei ole mitään tekemistä narsistien kanssa.

Vierailija
105/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhriutumisen tarvetta ja sitä kautta huomion saaminen itseensä. Sitähän se nykyaikana on.

Voi olla. Mietin, että jos noiden tarkoituksena on esim. levittää tietoisuutta narsisteista, niin kääntyy kyllä itseään vastaan, sillä nuo jauhajat antavat lähinnä itsestään katkeran ja pahansuovan kuvan.

Eivät vaikuta ollenkaan sympaattisilta tai miltään aidoilta uhreilta, vaan katkeruuteen ja kostonhimoon jumiin jääneiltä ihmisiltä, joiden läheisillä voi olla aivan eri käsitys tilanteesta..

Vierailija
106/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"intensiivinen läsnäolo"

Vierailija
107/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karisma on sitä että sinua kunnioitetaan ihan pelkän olemassaolosi perusteella, ei ulkonäön ei suoritusten tai materian, vaan siksi koska herätät aitoa kunnioitusta. Silloin kusipäisimmätkään yksilöt eivät hypi nenille.

Oikeaa karismaa löytyy hyvin harvoilta. Tuskinpa ainakaan niiltä jotka ovat omasta mielestään karismaattisia. Myöskään vallankäyttö ei ole karismaa.

Vierailija
108/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karisma on sitä että sinua kunnioitetaan ihan pelkän olemassaolosi perusteella, ei ulkonäön ei suoritusten tai materian, vaan siksi koska herätät aitoa kunnioitusta. Silloin kusipäisimmätkään yksilöt eivät hypi nenille.

Oikeaa karismaa löytyy hyvin harvoilta. Tuskinpa ainakaan niiltä jotka ovat omasta mielestään karismaattisia. Myöskään vallankäyttö ei ole karismaa.

Tämä!

Vierailija
109/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että kaikki tietävät. Karisma, ja sen tuoman edut, ovat heille normaalia elämää.

Minä taas uskon, että useimmat tietävät. Karismaan kun liittyy yleensä sosiaalinen älykkyys.

Vierailija
110/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He ovat itse piilonarsisteja, covert narcissist.

Vierailija
111/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se karisma nyt muutakin kuin kunnioituksen herättämistä. Karismaattinen ihminen on huomion puoleensa vetävä, uskottava, kiinnostava, magneettinen...

Vierailija
112/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en huomaa muuta kuin että naisella pyörii sukat jalassa.

Vierailija
113/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni karisma on sellaista jonka voi ikään kun laittaa päälle ja sulkea. Ei karismaattiset ihmiset karismaansa ruokakaupassa esittele. Esiintymislavalla sitten napsauttaa päälle.

Tarkoitan, että yksittäisen ihmisen karismaattisuus vaihtelee, minäkin pystyn joissain tilanteessa tekemään itsestäni paljon karismaattisemman kuin olen yleensä.

Aito vahva karisma ja esiintymistaito ovat mielestäni eri asioita. Synnynnäinen karisma on kuin ominaistuoksu, sitä ei saa pois päältä edes ruokakaupassa. Esiintymistaito on siten aivan eri asia. Ja toki, toiset ovat esiintymistaidoiltaan karismaattisempia mitä toiset, mutta sitä juuri voi opetella (ja myös säädellä).

Katselin aikoinaan Putinin ja Trumpin tapaamisesta otettuja lyhyitä uutispätkiä. Niissä paistoi päivänselvästi läpi se, että toisella oli todella vahva karisma ja toinen oli "vain" hyvä esiintymään. 

En todellakaan ole kummankaan herran "fani", mutta oli hassua katsoa, kuinka isokokoinen Trump jotenkin vain kutistui Putinin rinnalla. Siinä huomasi aidon karisman ja esiintymistaidon välisen eron. Ja ystävällisyydestä ei voi todellakaan kumpaakaan henkilöä moittia, mutta eihän karisma olekaan ystävällisyyttä.

Olen eri mieltä. Putinilla ei ole karismaa. Hänestä huokuu kylmyys ja sieluttomuus. Ja olen ollut tätä mieltä jo yli kauan sitten, heti ensivaikutelmasta lähtien, kun hän vasta tuli tunnetuksi. Voiko karisma perustua äärimmäisille tunnereaktioille, negatiivisillekin? Myös Hitlerillä oli paljon ihailijoita, mitä en myöskään ole koskaan voinut ymmärtää. Hänestäkin huokui samanlainen vastenmielinen sisäinen hyhmäisyys, jollaisen kanssa en tahtoisi olla missään tekemisissä.

Vierailija
114/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.

Vierailija
115/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni karisma on sellaista jonka voi ikään kun laittaa päälle ja sulkea. Ei karismaattiset ihmiset karismaansa ruokakaupassa esittele. Esiintymislavalla sitten napsauttaa päälle.

Tarkoitan, että yksittäisen ihmisen karismaattisuus vaihtelee, minäkin pystyn joissain tilanteessa tekemään itsestäni paljon karismaattisemman kuin olen yleensä.

Aito vahva karisma ja esiintymistaito ovat mielestäni eri asioita. Synnynnäinen karisma on kuin ominaistuoksu, sitä ei saa pois päältä edes ruokakaupassa. Esiintymistaito on siten aivan eri asia. Ja toki, toiset ovat esiintymistaidoiltaan karismaattisempia mitä toiset, mutta sitä juuri voi opetella (ja myös säädellä).

Katselin aikoinaan Putinin ja Trumpin tapaamisesta otettuja lyhyitä uutispätkiä. Niissä paistoi päivänselvästi läpi se, että toisella oli todella vahva karisma ja toinen oli "vain" hyvä esiintymään. 

En todellakaan ole kummankaan herran "fani", mutta oli hassua katsoa, kuinka isokokoinen Trump jotenkin vain kutistui Putinin rinnalla. Siinä huomasi aidon karisman ja esiintymistaidon välisen eron. Ja ystävällisyydestä ei voi todellakaan kumpaakaan henkilöä moittia, mutta eihän karisma olekaan ystävällisyyttä.

Olen eri mieltä. Putinilla ei ole karismaa. Hänestä huokuu kylmyys ja sieluttomuus. Ja olen ollut tätä mieltä jo yli kauan sitten, heti ensivaikutelmasta lähtien, kun hän vasta tuli tunnetuksi. Voiko karisma perustua äärimmäisille tunnereaktioille, negatiivisillekin? Myös Hitlerillä oli paljon ihailijoita, mitä en myöskään ole koskaan voinut ymmärtää. Hänestäkin huokui samanlainen vastenmielinen sisäinen hyhmäisyys, jollaisen kanssa en tahtoisi olla missään tekemisissä.

Miten minä ymmärrän karisman, niin karismaattinen ihminen ei välttämättä ole lämmin tai sielukas. Putin on karismaattinen jos sanan merkitys on se, miten minä asian ymmärrän. Samoin Hitler.

Vierailija
116/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karismaattinen ihminen ei välttämättä ole mikään bileiden viihdyttäjä tai kaikkien kaveri. Karisma on erilaista kuin pelkkä "suosio", vaikka karsimaattiset ihmiset voivat olla suosittujakin. Karismaattinen ihminen ei ole välttämättä ollenkaan kaunis tai komea tai edes mitenkään perinteisillä mittareilla menestynyt.

Voin ihan hyvin kuvitella, että joku suorastaan erakkomainenkin ihminen olisi hyvin karismaattinen. Kai se on juuri läsnäoloa, vakuuttavuutta ja sellaista varmaa itseilmaisua, jota on vaikea ohittaa tai olla huomaamatta.

On myös tutkittu että ihmiset näkevät karismaa sellaisissa piirteissä ja asioissa, joita itse arvostavat. Joku pitää Cheekiä tai Jussi Halla-ahoa hyvin karismaattisena, osa taas ei näe sitä ollenkaan, eli se on jonkin verran myös katsojasta kiinni.

Vierailija
117/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun perusteella joka toisella mammalla on sitä aitoa karismaa, narsismia ei kenelläkään.

Sen sijaan ex:llä vain narsismia.

Vierailija
118/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun perusteella joka toisella mammalla on sitä aitoa karismaa, narsismia ei kenelläkään.

Sen sijaan ex:llä vain narsismia.

Jokaisella meistä on joissain tilanteissa ainakin hitunen karismaa. Poikkeuksellisen karismaattisia ihmisiä on vain vähän, eiväthän he muuten olisi poikkeus vaan normi.

Karismaattisella ihmisellä tarkoitetaan yleensä juuri sitä pientä poikkeusjoukkoa. Tällä palstalla on paljon keskustelijoita ja heistä tähän keskusteluun varmasti hakeutuu vastaamaan erityisesti ne, joilla on aiheesta jotain sanottavaa. Varsin todennäköisesti siis aika moni karismaattinen ihminen vastaa keskusteluun.

Vierailija
119/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin joskus Patrik Tiaisen livenä. Suustansa tuli puuta heinää, mutta kuulijoista suurin osa kuunteli aivan hurmioituneena. Oli karismaattinen esiintyjä ja luultavasti myös hyvää tarkoittava. Harmi että karisma kääntyi paitsi kuulijoille, myös hänelle haitaksi, nostettiin jalustalle ja sai liian suuren vastuun ja vaikutuksen muihin ilman kyseenalaistusta. Nuori kaveri vielä.

Muistan katsoneeni asetelmaa ja yritin puhua ihmisille, että tästä ei hyvä seuraa.

Vierailija
120/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat väittäneet, että minussa olisi säteily, tai karisma. Jos olisi, itse en tiedä siitä mitään.

Ystäviä ja vihamiehiä on riittänyt, vaikka en tekisi mitään asian edistämiseksi.

Luonteeltani olen introvertti erakko. Olen koko ikäni joutunut pakottamaan itseni sosiaalisemmaksi kuin mitä olen. Tuskin moni edes tajuaa, että olen pohjimmiltani hyvin ujo ja arka.

Vaikka yritän olla, etten ärsyttäisi ketään, aina joku ärsyyntyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi