Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö karismaattinen ihminen itse olevansa karismaattinen? Mistä sen huomaa?

Vierailija
14.08.2022 |

Kysymys tulikin otsikossa. Erityisesti kiinnostaa, jos täällä on joku karismaattinen ihminen itse kertomassa. Eli onko täällä joku, joka kokee olevansa karismaattinen ja/tai muut ihmiset ovat hänelle näin kertoneet?

Kommentit (249)

Vierailija
81/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain oma ajatus mutta ajattelen että karismaattinen ihminen on hyvin tietoinen olemassaolostaan ja muiden ihmisten olemassaolosta. Siksi karismaattisuutta esiintyy näyttelijöillä ja ihmismielen ammattilaisilla, tarkkanäköisillä ja tunneälyisillä usein, he kun voivat hallita ja tarkkailla itseään ja eleitään ja kaikkea eri tavalla. He eivät vain "ole".

Kyllä siinä alkaa havaita kun muut ihmiset huomaavat helposti, peilaavat tekemisiä, suhtautuvat jotenkin eri tavalla. Sanoisin että karismaattinen henkilö on tietoinen tästä lähes aina, jos on epäsosiaalisia taipumuksia, tätä voi käyttää väärinkin

Voi hyvinkin olla. Mietin vain, että jos karismaattinen on tottunut siihen. Hänelle on normaalia tulla helposti huomatuksi – tajuaako välttämättä että siinä on mitään erikoista?

Vierailija
82/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aira Samulin on hyvin karismaattinen, kysyi minulta joskus tietä. En heti tunnistanut mutta ajattelin että onpa karismaattinen ihminen.

Hän ilmeisesti päätti sitten olla sinulle ystävällinen. Itse olen tavannut useamman kerran ja esim. esiintymispaikkojen henkilökunnalle on varsin tyly ja karisma ei tulisi hänestä ensimmäisenä mieleen.

Ystävällisyys ja karsima ovat täysin eri asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin narsistit ovat yleensä karismaattisia ja tietävät tämän vallan hyvin

Tähänkin keskusteluun saatiin narsistit heti mukaan, hopsansaa!

On vain narsisteja ja lampaita.

Vierailija
84/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä esimerkki, saa jopa Lentsun pöksyt kostumaan pelkällä hymyllään.

Vierailija
85/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kirjoitettu. Olen itse myös hyvin karismaattinen henkilö.

Minun kohdallani sanottiin aikoinaan, karismaattisuutta voi kehittää mutta ei näytellä.

Karisma ei aina tarkoita korkeaa älykkyyttä.

Myyntityössä karismalla on todella suuri vaikutus. Pitää pystyä lyhyessä ajassa saada vakuutettua ostaja tekemään ostopäätös.

Ja mistä itse huomaa asian. Omalle kohdalle tämä kävi ilmi kun kohtuu nuorena piti pitää luento n 300 ihmiselle. Olin perehtynyt aiheeseen ja tiesin mistä puhuin, ei tarvinnut jännittää jos vaikka olisi tullut haastavaa kommenttia kesken puheen.

Tilaisuuden jälkeen pomoni tuli kehumaan että harvinaisen karismaattinen kaveri.

Jäin miettimään mitä hän sanoi ja tein johtopäätöksen, että olin vakuuttava enkä esittänyt tietäväni asiaa.

Eräässä työhaastattelussa oli psykologin haastattelu ja sanoi minusta seuraavaa.

Tietynlainen aitous ja rehellisyys suoraselkäiseen ulosantiin on ehkä se minun kohdallani oleva karisma.

Ennen kuin tajusin edes koko sanan merkitystä, niin pakko tunnustaa samalla. Että käytin nuorena ominaisuutta hyväksi tyttöjen vikittelyssä..

Vierailija
86/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni karisma on sellaista jonka voi ikään kun laittaa päälle ja sulkea. Ei karismaattiset ihmiset karismaansa ruokakaupassa esittele. Esiintymislavalla sitten napsauttaa päälle.

Tarkoitan, että yksittäisen ihmisen karismaattisuus vaihtelee, minäkin pystyn joissain tilanteessa tekemään itsestäni paljon karismaattisemman kuin olen yleensä.

Aito vahva karisma ja esiintymistaito ovat mielestäni eri asioita. Synnynnäinen karisma on kuin ominaistuoksu, sitä ei saa pois päältä edes ruokakaupassa. Esiintymistaito on siten aivan eri asia. Ja toki, toiset ovat esiintymistaidoiltaan karismaattisempia mitä toiset, mutta sitä juuri voi opetella (ja myös säädellä).

Katselin aikoinaan Putinin ja Trumpin tapaamisesta otettuja lyhyitä uutispätkiä. Niissä paistoi päivänselvästi läpi se, että toisella oli todella vahva karisma ja toinen oli "vain" hyvä esiintymään. 

En todellakaan ole kummankaan herran "fani", mutta oli hassua katsoa, kuinka isokokoinen Trump jotenkin vain kutistui Putinin rinnalla. Siinä huomasi aidon karisman ja esiintymistaidon välisen eron. Ja ystävällisyydestä ei voi todellakaan kumpaakaan henkilöä moittia, mutta eihän karisma olekaan ystävällisyyttä.

Vierailija
87/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko karismaattinen, mutta olen hyvä puhuja. Tiedän sen, koska yleisöltä on kerätty palautetta ja koska olen esiintymisellään onnistunut vakuuttamaan konkreettisesti (sain rahoitusta erääseen projektiin esiintymiseni takia). Lisäksi osa ihmisistä, joille olen esiintynyt ja joita olen ohjeistanut ovat etsineet minut sosiaalisesta mediasta jälkeenpäin kavereiksi.

En ole mitenkään erityisen hyvännäköinen (en rumakaan), mutta esimerkiksi nuorena lievästi ylipainoinen. Silti vastakkainen sukupuoli on ollut minusta poikkeuksellisen kiinnostunut, jopa kavereiden puolisot. En ole mielestäni antanut siihen mitään erityistä aihetta, mutta olen yleisesti kiinnostunut muista ihmisistä. Kuitenkin jopa hieman ujo. Eli kai ristiriitainen persoona.

Siihen, että voiko karismaa "laittaa pois päältä", niin joo. Voi luoda katseen maahan ja laittaa hartiat lysyyn ja olla kiinnittämättä muihin mitään huomiota. Silloin muutkin antavat sinun olla. Mutta se, miten se laitetaan ns. päälle, siihen en osaa vastata. Voi vain yrittää parhaansa: olla luonnollinen ja häpeämättä ja sanoa sen mitä on sanottavana rohkeasti. Se, miten sinut tulkitaan on sitten toisissa käsissä. Ei siihen voi vaikuttaa.

Mutta yksi vinkki: kun kävelet kadulla ja sulla on hyvä mieli, ajattele jotain sun lempibiisiä soimassa taustalla. Kävelet vähän eri tavalla, askeleessa on hieman enemmän pontta ja on kuin sulla kulkisi viisi kaveria vierellä. Silloin musta tuntuu hyvältä, jopa karismaattiselta. Enkä oikeastaan välitä siitä, miten muut sen kokee.

Ei karisma tarkoita kovuutta: sitä, että pitäisi kävellä pontevasti kuin marssiharjoituksessa tai olla muutenkaan mitenkään rehvakkaasti niin kuin moni vaikuttaisi asian ymmärtävän. Mielestäni synnynnäinen karisma, siis ei ne opetellut voimamaneerit, tulee nimenomaan omasta sisäisestä rauhasta, kun on sinut itsensä sekä ympäröivän maailman kanssa eikä yritä olla jotain enemmän tai paremmin. Aitous ei ole opeteltavissa ja karisma on tietyllä tavalla yhtä kuin aitous.

Vierailija
88/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se joku, joka omaa karismaattisia piirteitä ja ominaisuuksia tiedä sen viimeistään sitten, kun hänen perässään kulkee 50-100 ihmisen porukka. 

Useimmat saarnaajat, kummallista kyllä, ovat hyvin usein erittäin karismaattisia, vetävät yleisöä tilaisuuksiinsa ja saavat osakseen paljon ihailijoita ja suosiota.

Vierailija
89/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karismaattinen ihminen vain on. Hän ei pälyile ympärilleen, mitä muut hänestä ajattelevat tai katsooko joku, tai oio vaatteitaan hermostuneena. Jos oikoo, niin pään päällä on puhekupla -No johan on! eikä mitään häpeävää. Hän on luonnollisesti ja luontevasti, ei esiinny.

Vierailija
90/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni en ole yleensä karismaattinen. Päälleni puhutaan, kasvoni unohdetaan. Mutta on ollut muutamia tilanteita, joissa olen TODELLA innostunut joistain asiasta ja silloin olen huomannut että saan ympärilläni olevan uskomattoman helposti lähtemään mukaan, vaikka olisi hieman hullunkin kuuloinen idea. Silloin olen tuntenut että minullakin on joskus ripaus karismaa, kun todella uskon asiaani.

Vierailija
91/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zendaya vaikuttaa hyvin karismaattiselta henkilöltä. Katsokaa videoita hänen käytöksestään.

Vierailija
92/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen olevani karismaattinen. Tätä ei voi nyt kertoa kuulostamatta itserakkaalta, mutta koittakaa ottaa ihan vaan asiana. Minusta yleensä tykätään, mutta ei välttämättä heti, vaan vasta kun minuun tutustuu. Minusta ei siis tykätä ulkonäköni takia, olen sellainen perusnätti, vaan olemuksessa on jotain mikä tulee esiin vasta kun on hieman tutustunut. Väitän että suurin osa miehistä jotka tunnen hyvin, ovat ihastuneita minuun. Tulen myös naisten kanssa hyvin juttuun. Saan helposti ystäviä, vaikka olen vähän introvertti ja ujo.

Tämähän nimenomaan EI liity karismaan, sillä sinusta tykätään sanojesi mukaan vasta kun sinuun tutustuu.

Olet siis varmaankin ns. hyvä tyyppi ja mukava ihminen jolla on miellyttävä aura, mutta et karismaattinen, sillä karismaattiset on nimenomaan niitä joista tykätään heti eikä vasta tutustumisen myötä.

Vierailija
93/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn kautta tehtiin kerran joku testi persoonallisuudesta, jossa todettiin minun olevan karismaattinen. En ole sitä sen jälkeen ajatellut ennen tätä aloitusta, en siis tunnista itsessäni mitään karismaattisuutta, omasta mielestäni olen enemmänkin epävarma joka peittää sen tietynlaisen tekoreippauden ja -positiivisuuden taakse.

Vierailija
94/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karismaattinen ihminen henkii hiljaisena ja vetäytyvänäkin sitä, että hän on tarinan "päähenkilö". Muuten en osaa sitä kuvailla. Eikä hän välttämättä ole hyvä ja lämmin ihminen, mutta usein on. Päähenkilötkin voivat olla sankareita tai roistoja tai jotain näiden väliltä.

Muut ihmiset haluavat jotenkin päästä hänen tarinaansa mukaan, saada päähenkilön hyväksynnän.

👆 Tämähän se olisi. Karisma näkyy, vaikka olisi hipihiljaa paikallaan tilan pimeimmässä nurkassa. Silti muut voivat keskittyä nurkassa istujaan ja ikään kuin odottaa, että tämä ottaisi ohjat käsiinsä ja olisi se "johtaja", joksi hänet on jollain jumalien lahjoilla siunattu. Muiden katseissa näkyy ihailu ja/tai kateus, vaikka kyseinen karismaattisuus ei tekisi mitään. Kuin magneettinen vetovoima: aitous, lahjomattomuus, läsnäolo herättävät luottamusta - saada hitunen sitä itseensäkin.

Vierailija
95/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karismaattinen ihminen henkii hiljaisena ja vetäytyvänäkin sitä, että hän on tarinan "päähenkilö". Muuten en osaa sitä kuvailla. Eikä hän välttämättä ole hyvä ja lämmin ihminen, mutta usein on. Päähenkilötkin voivat olla sankareita tai roistoja tai jotain näiden väliltä.

Muut ihmiset haluavat jotenkin päästä hänen tarinaansa mukaan, saada päähenkilön hyväksynnän.

👆 Tämähän se olisi. Karisma näkyy, vaikka olisi hipihiljaa paikallaan tilan pimeimmässä nurkassa. Silti muut voivat keskittyä nurkassa istujaan ja ikään kuin odottaa, että tämä ottaisi ohjat käsiinsä ja olisi se "johtaja", joksi hänet on jollain jumalien lahjoilla siunattu. Muiden katseissa näkyy ihailu ja/tai kateus, vaikka kyseinen karismaattisuus ei tekisi mitään. Kuin magneettinen vetovoima: aitous, lahjomattomuus, läsnäolo herättävät luottamusta - saada hitunen sitä itseensäkin.

Suurimman karisman olen nähnyt iäkkäillä ihmisillä, jotka ovat kokeneet paljon.

Vierailija
96/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karismaattiset ihmiset on yleensä narsisteja.

Jollakin oli tästä aiheesta hyvä kommentti, jossa perusteli miten nimenomaan eivät ole.

Karisma on hyvin yleistä narsisteille. Vaikuttavat pinnallisesti mielenkiintoisilta ihmisiltä, mutta pinnan alla in paha persoonallisuushäiriö. Parasta ketjussa onkin kuinka moni on tullut mainostamaan on narsismiaan.

Vierailija
97/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollakin oli tästä aiheesta hyvä kommentti, jossa perusteli miten nimenomaan eivät ole.

Karisma on hyvin yleistä narsisteille. Vaikuttavat pinnallisesti mielenkiintoisilta ihmisiltä, mutta pinnan alla in paha persoonallisuushäiriö. Parasta ketjussa onkin kuinka moni on tullut mainostamaan on narsismiaan.

Narsisti osaa esittää karismaa. Aidosti karismaattisen ei tarvitse esittää.

Vierailija
98/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroviisuja juontanut italialainen nainen, tunnettu laulaja. Mikä oli hänen nimensä? Säteili valtavaa karismaa.

Vierailija
99/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euroviisuja juontanut italialainen nainen, tunnettu laulaja. Mikä oli hänen nimensä? Säteili valtavaa karismaa.

Laura Pausini. Upea nainen!

Vierailija
100/249 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ihmiset eivät ilmeisestikään erota tai ymmärrä, että voimamaneerein yleisölle esitetty karisma on eri asia kuin synnynnäinen karisma, mitä ei siis tarvitse esitellen kaivaa kohdeyleisöltä itselleen vaan se annetaan aidosti karismaattiselle kuin luonnostaan.

Narsistit ovat näyttelijöitä maskiensa takana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi