Ratkaisu vanhuskaaokseen: omaiset ottamaan vastuu vanhuksistaan, jos ei kelpaa niin perintö valtiolle
Ihan yksinkertaista. Ei hoitajia riitä mitenkään hoitamaan ihan valtavaa suurten ikäluokkien määrää. Joten on aika lasten ottaa vastuu pyllyn pyyhinnästä, pissavaippojen vaihtamisesta, vuodepesuista ja syöttämisestä. Jos ei kelpaa ja yhteiskunta joutuu ottamaan vastuun, on yhteiskunnalla oikeus myös ulosmitata hoidettavan varallisuus ja omaisuus vastineena hoidosta.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ikä - ihminen käyttäköön ansaitsemansa varat/ rahat ihan omaan tarpeeseensa.
Perintöä ei pidä odottaa; se on varallisuutta, jonka eteen jälkipolvi/ suku etc. ei ole tehnyt yhtään mitään!Hyvin maistui sotia edeltävien sukupolvien perintö suurille ikäluokille (boomerit). Ja mitään ei jätetään nuoremmille! Ei maapalloa eikä perintöä. Hautaan viedään kaikki irstas hymynkare huulilla.
Ei äitini/isäni saaneet vanhemmiltaan juuri mitään perintöä kaikki meni syytinkisopimuksen myötä maatilaa jatkaneelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Meillä on lapsetkin hoidettavana ja työmme. Ratkaisu on laajamittainen ulkomaalainen työvoimatuonti. Ja lopetetaan ne pelleilyt siitä, että filippiiniläinen sairaanhoitaja alennetaan täällä hoiva-apulaiseksi. Kelpaa kyllä dementikkoja kaitsemaan.
Ei, vaan sinä hoidat vanhempasi etkä ulkoista sitä millekään tuontitavaralle.
Ja kuka hoitaa lapseni ja työni?
Sinä hoidat nekin etkä uhriudu. On ennen vanhaankin hoidettu. Isäsi sperma antoi sinulle elämän ja äitisi rinta antoi sinulle maitoa, nyt sinun on aika maksaa se velkasi takaisin ja otettava vastuu vanhemmistasi. Tai sitten perintö lähtee pois.
Sitten lopetetaan verojen maksu ja sosiaaliturva kokonaan. Joka suku omillaan vaan.
Verot tarvitaan nimenomaaan erikoissairaanhoidon ja vastaavan pyörittämiseen. Sen sijaan joku vanhustenhoito pyllyn pesuineen kuuluu omaisille. Sairaanhoitaja voi käydä jakamassa dosetin, josta omaiset sitten syöttävät lääkkeet vellin seassa.
Minä kyllä selviän itse sen dosetin täyttämisestä, jos lääkäri on reseptin kirjoittanut annostuksineen. Se dosetin täyttö ei ole mitään rakettitiedettä. Pyllynpesu on hankalampaa hommaa, etenkin jos hoidettava on vastentahtoinen.
Mutta en minä, puoliso, eikä perheen koululaiset jaksa sitä, että öisinkin joutuu paimentamaan dementikkoa, joka on lähdössä lapsuudenkotiinsa tai jonnekin muualle.
Ap:n ehdotuksen toteutuessa voi olla entistä enemmän muistisairaita hukassa, nytkin niitä on jo useita viikottain. Eikä välttämättä pidetä kiirettä sen katoamisen ilmoituksen kanssa. Ehtiihän sen tehdä aamullakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku höpisee muutoksesta ja siitä että mikään ei jatku ennallaan. Niin muutos on jo tapahtunut. 1900-luvun alussa syntyneet isovanhempani hoidettiin syytingillä maatilla ja lopulta osin vanhainkodissa ja terveyskeskuksessa.
Heidän lapsensa taas ovat omissa kodeissaan, joissa kotihoito käy pikapiipahduksilla. Osa taas ei tarvitse kotihoitoa 80 v. iässä. Kovin vaikeaa on päästä hoivakotiin. Kenenkään rahat eivät riitä 4000-5000 € kuukausimaksuihin, jotka päätyvät ulkomaisten dijoitusyhtiöiden taskuun. Kunta on ulkoistanut omat vanhainkotinsa kalliisti.
Itse en vanhana sinne halua. Ensinnäkin siellä on niin huonokuntoisia ihmisiä, että he eivät juttele ja on muistisairaita. Ja huoneen ovi auki lukosta, joku toinen eläkeläinen voi tulla yöllä huoneeseen.
Mielummin olen yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku höpisee muutoksesta ja siitä että mikään ei jatku ennallaan. Niin muutos on jo tapahtunut. 1900-luvun alussa syntyneet isovanhempani hoidettiin syytingillä maatilla ja lopulta osin vanhainkodissa ja terveyskeskuksessa.
Heidän lapsensa taas ovat omissa kodeissaan, joissa kotihoito käy pikapiipahduksilla. Osa taas ei tarvitse kotihoitoa 80 v. iässä. Kovin vaikeaa on päästä hoivakotiin. Kenenkään rahat eivät riitä 4000-5000 € kuukausimaksuihin, jotka päätyvät ulkomaisten dijoitusyhtiöiden taskuun. Kunta on ulkoistanut omat vanhainkotinsa kalliisti.Itse en vanhana sinne halua. Ensinnäkin siellä on niin huonokuntoisia ihmisiä, että he eivät juttele ja on muistisairaita. Ja huoneen ovi auki lukosta, joku toinen eläkeläinen voi tulla yöllä huoneeseen.
Mielummin olen yksin kotona.
Olen aina pitänyt tuota pelottavana ajatuksena. Mielummin olen petipotilaana vaikka kotona.
Onkohan AP:llä ja hänen hengenheimolaisillaan käynyt mielessä, että tilanne on tarkoituksellinen? Ei se ole kerta eikä ensimmäinen, kun kunta on saanut perinnön lahjoituksena.
Eivät ne rahat mene vanhustenhoivaan. Sitä kutsutaan priorisoinniksi ja budjetoinniksi. Vanhustenhoiva on Suomessa retuperällä, koska se on päästetty retuperälle. Rahalle löytyy parempaa käyttöä, kuulemma.
Pitää tehostaa, enemmän hoidettavia yhdelle hoitajalle. Osa kokee burn outin ja jättää alan, toiset eivät näe palkkaa kilpailukykyisenä ja loput hoitavat työnsä miten sattuu.
Aivan sama jos vanhempieni kivijalkaa myöten kiinnitetty vanha talonrötiskö Kuusamossa menee valtiolle. Ja ne pestyt jogurttipurkit.
Mitä jos yksilapsisen perhettä kohtaa sellainen tragedia, että se lapsi kuolee ennen vanhempiaan? Onko se automaattisesti niille vanhemmille sitten naula arkkuun eli eivät tule saamaan mitään hoitoa itse tulevaisuudessa?
Ei muutaku jälkikasvulle vanhuksen tiliin täysi käyttöoikeus ja samoiten täysi oikeus irtaimiston ja kiinteistöjen realisointiin, niin varmasti sopii monellekin tuollainen järjestely.
Ihan yksinkertaista!
Vanhuksille pitää sitten laittaa velvollisuus muuttaa sinne missä lapsetkin asuvat. Nykyään heillä on ihan turha oikeus päättää asuinpaikastaan itse. Jos ei omassa kodissa enää pärjää omin voimin, asunto myyntiin ja vuokralle jonkun lapsen lähistölle.
En ole vanhempieni kanssa missään tekemisissä, ja siihen on pätevät syyt. He ovat yrittäneet kaikkensa saadakseen minut taas otteeseensa, mutta olen vetänyt rajani. Vuosiin ei kuulunutkaan mitään. Puolisen vuotta sitten eräälle ikivanhalle tililleni oli ilmestynyt 4800€ rahaa. Maksajana äitini, ja tekstissä "lahja äidiltä ja isältä". Maksoin summan takaisin ja suljin tilin. En ole ostettavissa rahalla.
Minun puolestani he voivat testamentata rahansa vaikka löytöeläintalolle tai Helluntai-herätykselle. Tai vaikka kummilapselleen.
En missään tapauksessa aio hoitaa heitä, saati käydä katsomassa. Minulla on jo yli vuosikymmenen verran ollut oma elämäni, jonka laatu parani oleellisesti, kun en ole vanhempieni kanssa tekemisissä. Hajotkoot he omaan pahuuteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ikä - ihminen käyttäköön ansaitsemansa varat/ rahat ihan omaan tarpeeseensa.
Perintöä ei pidä odottaa; se on varallisuutta, jonka eteen jälkipolvi/ suku etc. ei ole tehnyt yhtään mitään!Hyvin maistui sotia edeltävien sukupolvien perintö suurille ikäluokille (boomerit). Ja mitään ei jätetään nuoremmille! Ei maapalloa eikä perintöä. Hautaan viedään kaikki irstas hymynkare huulilla.
Ei äitini/isäni saaneet vanhemmiltaan juuri mitään perintöä kaikki meni syytinkisopimuksen myötä maatilaa jatkaneelle.
Se oli kyllä s**tanallinen sopimus. Mummo siirsi syytingillä erittäin ison maatilansa vanhimmalle pojalleen, joka rakensi lähettyville oman talonsa. Kukaan muusta kuudesta lapsesta ei saanut MITÄÄN. Veljeä ei olisi voinut vanha äitinsä vähempää kiinnostaa ja hänen puolisoaan vielä vähemmän. Lumitöitä eivät saaneet tehtyä mummon pihassa, koskaan eivät käyneet katsomassa ja jos mummon piti päästä kirkolle, niin taksilla sai kulkea tai MAKSAA tälle pojalleen bensat. Miniä pesi mummon vaatteet, heitteli ne koneeseen samalla kertaa villavaatteet ja muut, juhlamekon pesi 90 asteessa niin että sen napit sulivat ja muuta pientä kiusaa vuodesta toiseen. Jouluisin kukaan siitä talosta ei hakenut mummoa valmiiseen pöytään.
Muut huomattavasti kauempana asuvat lapset sitten kävivät hoitamassa asioita ja ostivat ruokatarpeita maidosta ruveten.
Suuret ikäluokat alkavat nyt olla yli 80-vuotiaita ja heidän hoitamisensa ja määränsä on nyt päällekaatuvan tilanteen yksi syy. Nyt on kyllä hyvä huomata, että suurten ikäluokkien edustajat eivät kyllä itse ole hoitaneet omia vanhempiansa kodeissaan tai muutenkaan välttämättä joutuneet vastaamaan heidän tilanteestaan. Silloin kun heidän vanhempansa olivat vastaavassa tilanteessa taisi hoitopaikkojen määrä olla parempi suhteessa vanhusväestön määrään.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat alkavat nyt olla yli 80-vuotiaita ja heidän hoitamisensa ja määränsä on nyt päällekaatuvan tilanteen yksi syy. Nyt on kyllä hyvä huomata, että suurten ikäluokkien edustajat eivät kyllä itse ole hoitaneet omia vanhempiansa kodeissaan tai muutenkaan välttämättä joutuneet vastaamaan heidän tilanteestaan. Silloin kun heidän vanhempansa olivat vastaavassa tilanteessa taisi hoitopaikkojen määrä olla parempi suhteessa vanhusväestön määrään.
No ei ole kaikki suurten ikäluokkien edustajat vielä yli 80v.
Mutta se on totta, että he eivät todellakaan hoitaneet omia vanhempiaan. Eivätkä edes lapsiaan. Kävivät töissä, lapset kulkivat itse jopa päivähoitoon tai olivat pienenäkin kotona isompien vahdittavana. Vapaa-aika meni ryypätessä, siis suurten ikäluokkien edustajat ryyppäsivät TODELLA paljon, me x-sukupolven edustajat ei todellakaan rellestetä perheellisinä siten kuin meidän omat vanhempamme juopottelivat. Sukujuhlat oli täyttä sikailua, lapset todistivat välillä ihan hurjia juttuja.
Suurille ikäluokille oli tärkeää hankkia velaton omakotitalo, ja niinpä elämänlaatu oli paskaa, kun isä oli viikosta toiseen reissuhommissa jotta saisi päivärahaa ja äiti teki päivätyön lisäksi iltakeikkaa. Kaikki raha kaadettiin lainan lyhennyksiin, lapset kulki serkkujen vaatteissa, videolaitetta ei voitu ostaa tai harrastaa jotain maksullista. Kunnia-asia, että velaton talo.
Toinen kunnia-asia oli iso auto. Mersu se oli oltava. Siihen boomerimiehet säästivät ja säästivät.
Ja kesämökki. Työleiri ja juoppojen kesäsiirtola.
Saariselälle mentiin ryyppäämään ja naimaan ristiin, lapset ihmettelivät tunturissa, että onko ne aikuiset ylhäällä vai jo alhaalla vai after skissä vai missä ja jäätyivät.
Särkänniemeen jos boomerit veivät lapsiaan, niin mitään muuta ei tehty kuin valiteltu kaiken kalleutta. Tai jos lähdettiin kesälomareissulle Suomea kierämään niin autolla ajettiin yöt ja päivät, lapset nukkui autossa mutta ei voinut mennä majapaikkaan kun se maksaa. Kärttyinen isä rähisi perhelleen ja sit kun johonkin leirintäaluuelle mentiin niin veti perseet.
Suuret ikäluokat rohmusivat ja porsastelivat, hyötyivät valtaisasta nousukaudesta ja pitivät sitä jotenkin omana ansionaan. No ne samaiset urpot aiheuttivat sitten 90-laman, jonka laskua maksetaan yhä.
No, nyt hekin joutuvat maksajiksi, kun ei ole kunnollisia hoivakoteja. Vanhustenhoidon säästöt johtuvat 90-luvun lamasta, jonka aiheuttivat boomerit ahneuksissaan. Miettikööt sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko joku tullut hulluksi vai onko tämmöstä oikeasti kirjoitettu jossain lehdessä??
Ei ole, mutta se oli lehdessä, että hoitajia ei tule riittämään kaikille eläkeläisille ja omaiset hoitavat.
Itse asiassa nyt jo on se tilanne, että etuoikeutettujen vanhusten lapset hoitavat. Koska haluavat omien vanhempiensa hyvää.
Eihän vanhustenhoito ole enää pitkään aikaan, jos koskaan, toiminut hyvin.
Tulevaisuuden uhkakuvassa siis "kädestä-suuhun" elävät jäävät heitteille, koska heillä ei ole vaurautta, lapsia vähät kiinnostaa käydä hoitamassa, koska ei siitä mitään (rahallista) hyötyä ole (+ aika moni wt täällä ainakin mölyää siitä, miten "pärjätköön pska itsekseen, koska ei ole minua auttanut/huomioinut/ollut hyvä äiti/isoäiti - milloin mistäkin syystä).
Rahalla nuo etuoikeutetummat vanhukset saavat joka tapauksessa hoitoa, lapset itse tai ainakin ostavat säällisen hoidon.
Vierailija kirjoitti:
Kaikennäköisiä ratkaisuja on löytynyt silloinkin.
Oma äiti hoiti sekä äitinsä 1/3 että anoppinsa 1/4 viikonlopuista ja anopille palkattiin muuten lasten toimesta arkipäiviksi hoitaja kotiin.
Nyt on äiti ja nämä muut asianosaiset kaikki itse n 80v ja kyllä heistäkin huolta pidetään.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan ehdottomasti! Mulle tulossa perintönä vanhoja kuolevalla paikkakunnalla olevia omakotitaloja, arvottomia hoitamattomia metsälämpäreitä yms. En voi kieltäytyä perinnöstä, koska sitten ne siirtyisivät lasteni riesaksi. Kuluja ei varmasti kateta noita myymällä, jos joku edes suostuu ostamaan niitä koskaan. Stressaan jo valmiiksi, millaisia taloudellisia vaikeuksia minulle on tulossa. Tässä olisi oiva ratkaisu!
Ohjaa vanhempasi tekemään testamentti vaikkapa Amnestylle äläkä vaadi lakiosuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan ehdottomasti! Mulle tulossa perintönä vanhoja kuolevalla paikkakunnalla olevia omakotitaloja, arvottomia hoitamattomia metsälämpäreitä yms. En voi kieltäytyä perinnöstä, koska sitten ne siirtyisivät lasteni riesaksi. Kuluja ei varmasti kateta noita myymällä, jos joku edes suostuu ostamaan niitä koskaan. Stressaan jo valmiiksi, millaisia taloudellisia vaikeuksia minulle on tulossa. Tässä olisi oiva ratkaisu!
Ohjaa vanhempasi tekemään testamentti vaikkapa Amnestylle äläkä vaadi lakiosuutta.
se on lakiosa, ei lakiosuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen haluaisin nähdä,kun aloittaja hoitaa aggresiivista dementoitunutta vanhusta, joka tarvitsee valvontaa 24h.
Tai sitä täysin sänkyyn hoidettavaa joka tarvitsee 24/7 avun . Tekee kaiken vaippoihin ja oksentaa päälleen lääkkeetkin kun elimistö ei enää vedä. Höpertää ja tuskailee kipuja. Toki ilman nostoapua ap hoitaisi kotona ja samalla hoitaisi toimeentulonsa ja lapsensa.
Aloittaja tuskin tarkoitti ääriesimerkkiä, vaan sitä suurinta osaa vanhuksista, jotka selviäisi lähimmäisen avulla ihan hyvin vuosikausia. Siis apua kaupassa käyntiin, asioiden hoitoon, lääkärissä käyntiin, lääkkeiden jakoon ja ennen kaikkea muita ihmisiä ympärille. Siis kotipalvelun hoitaisi omaiset, ei yhteiskunta.
Ammattilaiset hoitaisivat sitten nämä huonokuntoiset laitoshoitoa tarvitsevat ihmiset ja näin ollen hoitajien määrä olisi riittävä myös siellä.
Siis näinhän se pitkälti menee jo nykypäivänä. Omaiset käyttävät/käyvät kaupassa, pesevät pyykit, hoitavat siivouksen, käyttävät siellä lääkärissä, jos ei kotihoidon lääkäri sitä hoida jne. Kotihoito saattaa varata sen lääkäriajan, heillä on omat kanavansa saada aika, ei tarvitse soitella ja odotella satunnaiseen aikaan tulevaa ajanvarauksen soittoa. Kotihoito käy syöttämässä lääkkeet, kun omaiset eivät ole sitä vahtimassa työssä ollessaan jne. Kotona asuvien hoito on pitkälti omaisten varassa. Vanhainkodit ajettiin täysin alas vuosikausia sitten. Laitoshoitoon pääsee todella huonokuntoiset vanhukset, muistisairaat voivat olla fyysisesti suhteellisen hyvässä kunnossa, mutta he ovat siinä kunnossa, etteivät todellakaan pärjää ilman jatkuvaa vahtimista. Toivottavasti mahdollisimman moni tänä kesänäkin etsitty muistisairas vanhus saa laitoshoitopaikan. Niitähän ei ole tarjolla ennenkuin joku hoidossa oleva kuolee ja näin vapautuu uusi paikka. Laitoshoidossa olevan vanhuksen vuokrasopimuksessakin sanotaan, että hänen kuollessaan huone pitää tyhjentää vuorokauden kuluessa. Monelle voi olla yllätys, että siitä huoneesta maksetaan vuokraa (+vesi +sähkö +jotain muita kuluja) ja sen lisäksi hoitomaksu.
Ja ne, joilla ei ole varallisuutta laitetaan piikille.
Heidän lapsensa taas ovat omissa kodeissaan, joissa kotihoito käy pikapiipahduksilla. Osa taas ei tarvitse kotihoitoa 80 v. iässä. Kovin vaikeaa on päästä hoivakotiin. Kenenkään rahat eivät riitä 4000-5000 € kuukausimaksuihin, jotka päätyvät ulkomaisten dijoitusyhtiöiden taskuun. Kunta on ulkoistanut omat vanhainkotinsa kalliisti.