Vieläkö Suomessa on tapana yritysten viestinnässä kirjoitella jotain tilauksia tai tarjouspyyntöjä jonkun standardin mukaisina asiakirjoina?
Joskus n. 25vuotta sitten valmistuin merkonomiksi ja siellä opeteltiin tilauksien, tarjouspyyntöjen ja kaikenlaisten quotationien kirjoittamisia. Olen asunut viimeiset 20 vuotta ulkomailla ja ja minulla on oma firma täällä. Kaikki yritysten välinen viestintä ja suuristakin hankinnoista kommunikointi tapahtuu lähinnä vaan muutaman rivin sähköpostiviesteillä. Äitini väittää että se on vain osoitus siitä, että olen ihan mäntti. Kaikki asiat ainakin on aina hoitunut, enkä ole kokenut asiassa olevan mitään ongelmaa. Te ketkä työksenne hoidatte jonkunlaisia liikesuhteita muihin yrityksiin, onko se viestintä jotenkin muodollista ja virallista miten sen hoidatte??
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Keskustelua voidaan käydä suhteellisen epävirallisessa hengessä (riippuu paljon siitä, kuka keskustelukumppani on) mutta kyllä tarjoukset ym. yleensä ovat sitten aika virallisia. Järkevää, jotta voidaan varmistaa että kaikki ovat yhtä mieltä sisällöstä, ennenkuin asia rustataan sopimukseksi. Ja sopimus luonnollisesti on määrämuotoinen.
Näinhän se on, jos ap olisi oikeasti töissä eikä pitkäaikaistyötön kelarotta niin olisi tiennyt asian, vaikka keksityn tarinan mukaan asuukin ulkomailla.
Keskustelua voidaan käydä suhteellisen epävirallisessa hengessä (riippuu paljon siitä, kuka keskustelukumppani on) mutta kyllä tarjoukset ym. yleensä ovat sitten aika virallisia. Järkevää, jotta voidaan varmistaa että kaikki ovat yhtä mieltä sisällöstä, ennenkuin asia rustataan sopimukseksi. Ja sopimus luonnollisesti on määrämuotoinen.