Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntuu, että kaikilla muilla tradenomeilla on kunnon ura

Vierailija
13.08.2022 |

Tuntuu, että kaikilla muilla tradenomeilla on hyvä työpaikka, mielenkiintoiset työtehtävät ja järkevä palkka.

Itsehän olen valmistunut jo keväällä 2017, mutta työskentelen yhä edelleen tilitoimistossa kirjanpitäjänä. Olen tosin ollut myös määräaikaisena Verohallinnossa. Palkka tässä työssä on kokonaiset 2100 euroa.....Palkka on paska ja koko työ on paskaa, eikä koko taloushallinto oikeastaan edes kiinnosta minua. Nyt tosin olen onneksi hoitovapaalla, ja saatan olla tällä menolla vielä pidempäänkin, sillä en jaksa tuohon enää alata.

Nyt pitäisikin keksiä seuraava siirto. Ideoita? Jotain hinta-laatusuhteeltaan järkevää. :D

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko ap tehnyt jo KLT:n? Tee se ja päivitä linkkariin niin työtarjouksia alkaa satelemaan. Olet alipalkattu, joten vaihda edes tilitoimistoon (vaikka etätyö) joka maksaa asiallisesti. 

Noita hommia tekee ihmiset ihan jopa peruskoulupohjalta. Tietysti kokemuksen myötä tulee myös alan asiantuntemusta mutta realistinen maksimipalkka tuosta työstä on 2600€/kk kenelle tahansa, ei siellä makseta koulutuksesta vaan itse työstä.

KLT:sta kyllä maksetaan. Työnantaja tietää sen arvon. Olen myös ollut esimiestehtävissä tilitoimistossa, joten tiedän palkkatasosta enemmän. Osaajille kyllä maksetaan jos uskaltavat pyytää. Alalla on paha työvoimapula. Tilitoimistojen välillä on kyllä eroja. Esim. isommat toimistot maksaa ihan hyvinkin, noita yli 3000 palkkoja. 

Vierailija
22/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen HR:ään suuntautunut tradenomi ja teen mielenkiintoisa, monipuolisia Hr-hommia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo koulutusta vastaava homma.

Moni joutuu esim kaupan kassalle tms. Tradenomeja on liikaa.

Kyllähän se koulutusta vastaa, mutta palkka on naurettava kiireeseen, työn määrään ja vaativuuteen nähden.

Ap

Mikä siinä on vaativaa? Olen ollut kyseisten järjestelmien suunnittelu ja toteutushommissa ja ei siinä kyllä käyttäjälle enää haasteeksi jää kuin laittaa tunnit ja korvaus oikeisiin laatikoihin, ohjelmistot hoitaa loput.

Mietit nyt palkanlaskijaa, et kirjanpitäjää.

Eikä se palkanlaskijallakaan noin helppoa ole parhaillakaan ohjelmilla. Ellei nyt kaikki laskettavat satu olemaan kk-palkkalaisia ilman isompia muutoksia.

No asiakkaat on yleensä pieniä tai keskisuuria yrityksiä tai nyrkkipajoja. Ne eivät osta palvelua siihen hintaan että voit tarjota työntekijälle 5000€/kk. Kyseessä ei ole mikään rakettitiede. Kirjanpito on nimensä mukaan kirjanpitoa. Ja lopullinen vastuu on kuitenkin aina asiakasyrittäjillä itsellään, siis valtion (verottajan) näkökulmasta.

Vierailija
24/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko ap tehnyt jo KLT:n? Tee se ja päivitä linkkariin niin työtarjouksia alkaa satelemaan. Olet alipalkattu, joten vaihda edes tilitoimistoon (vaikka etätyö) joka maksaa asiallisesti. 

Noita hommia tekee ihmiset ihan jopa peruskoulupohjalta. Tietysti kokemuksen myötä tulee myös alan asiantuntemusta mutta realistinen maksimipalkka tuosta työstä on 2600€/kk kenelle tahansa, ei siellä makseta koulutuksesta vaan itse työstä.

KLT:sta kyllä maksetaan. Työnantaja tietää sen arvon. Olen myös ollut esimiestehtävissä tilitoimistossa, joten tiedän palkkatasosta enemmän. Osaajille kyllä maksetaan jos uskaltavat pyytää. Alalla on paha työvoimapula. Tilitoimistojen välillä on kyllä eroja. Esim. isommat toimistot maksaa ihan hyvinkin, noita yli 3000 palkkoja. 

Ehkä Helsingissä, muualla Suomessa ei toivoakaan. Sama koskee muitakin aloja.

Vierailija
25/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No 2013 valmistunu ja kirjanpitäjänä (KLT) tilitoimistossa täällä.

Tosin palkka on 3290. Kokemusvuosia on kyllä reilusti enemmän minulla, mutta alkupalkka oli 1700 aikanaan. Aika "jumissa" tässä tehtävässä, ei erityistä mielenkiintoa hommaan ollut vuosiin, mutta ei huonompi palkkaisenkaan kehtaisi vaihtaa.

Mielestäni kohtuullinen palkka tai jopa hyvä. Itse olisin ainakin tyytyväinen. Mutta siitä huolimatta harva varmaan tilitoimistossa vuosikymmeniä jaksaa. Oman työpaikkani myyminen eräälle nimeltä mainitsemattomalle isolle tilitoimistoketjulle oli kyllä viimeinen niitti, niin minulle, kuin valtaosalle työkavereistani...

Ap

Jos arvaan oikein ostajan niin malta vielä hetki ja katso sisäiset haut. Pystyt kyllä suuntautumaan siellä vaikka mihin! Itse olen ko. firmassa myös töissä ja saan ihan asiallista palkkaa KLT-kirjanpitäjänä. Iso talo ja vähän enemmän jäykkyyttä, mutta mahiksia on vaikka mihin. Kehityt muutaman vuoden siellä ja sit pääset vaikka mihin :)

Vierailija
26/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen HR:ään suuntautunut tradenomi ja teen mielenkiintoisa, monipuolisia Hr-hommia.

HR-hommat voisi myös kiinnostaa! Mutta olen tosiaan taloushallintoon suuntautunut. Uskoisin, että HR kiinnostaa monia muitakin, että taitaa päteviä HR-osaajia olla kyllä tarjolla riittävästi, eli hankala minun varmaan niihin hommiin olisi työllistyä.

Ap

Vierailija
27/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itsekään helsingissä. Tilitoimistoalalla paikkakuntasidonnaisuus vähenee koko ajan etätyön lisääntyessä, joten palkat kyllä nousevat väkisin muuallakin. 

Vierailija
28/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se koulutusta vastaa, mutta palkka on naurettava kiireeseen, työn määrään ja vaativuuteen nähden.

Ap

Osaavista kirjanpitäjistä on kai aikamoinen pula. Luulisi, että jostakin toisesta tilitoimistosta voisi löytyä vähän parempi palkka ja osaamisen kasvaessa myös tilipussi kasvaisi. Laita avoimia hakemuksia menemään, jos jaksat tehdä sitä työtä. Kannattaa katsella myös valtion paikkoja, niissä monesti jopa parempi palkka kuin vaikkapa tilitoimistoissa. Työkin todennäköisesti leppoisampaa.

Vierailija
29/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön tradenomi, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä. Tutkinnon työharjoittelunkin suoritin koulun projektissa.

Mun käy jotenkin sääliksi työttömiä tradenomeja, kun itse teen taloushallinnon hommia vailla niihin liittyvää koulutusta. Tuntuu kuin mä olisin jotenkin huijannut. Jotain peruslaskutusta ja tiliöintiä voi tehdä kuka tahansa sitä vaan apinana seuraa oheita.

Vierailija
30/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HR-hommat voisi myös kiinnostaa! Mutta olen tosiaan taloushallintoon suuntautunut. Uskoisin, että HR kiinnostaa monia muitakin, että taitaa päteviä HR-osaajia olla kyllä tarjolla riittävästi, eli hankala minun varmaan niihin hommiin olisi työllistyä.

Ap

HR osaajista ja motivoituneista sellaisista on pula. Jos tosissaan kiinnostaa ja uskot kestävästi sitä hommaa niin ehdottomasti kokeilemaan. Meillä isossa softatalossa juuri HR puolella käy ovet kuin vanhan ajan kauppojen kierto-ovet. Ihmiset palaa loppuun, joka tietysti osittain on muistakin kuin itse työn syistä.

Vierailija
31/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani tradenomit, paitsi ne, joilla on joku muukin koulutus, ovat pankissa asiakaspalvelijoina. Jonkun verran tittelit muuttuvat uran edetessä, mutta ei se palkka ole kuulemani mukaan kummoinen, ja työkin on sitä samaa asuntolainapapereiden tulostelua asiakkaille, vaikka tittelin loppuliite olisi -päällikkö.

Vierailija
32/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itsekään helsingissä. Tilitoimistoalalla paikkakuntasidonnaisuus vähenee koko ajan etätyön lisääntyessä, joten palkat kyllä nousevat väkisin muuallakin. 

Täytyy sanoa että olet onnistunut sitten hyvin tai erittäin hyvin. Osittain tuo pitää paikkansa että palkkaero tasaantuu mutta niinhän nuo tosin tekee asumis- ja elinkustannuksetkin. Se on kuitenkin vielä isoilla työnantajilla yksi peruste kun oalkkaneuvottelussa esitä vertailulukuja keskiansion jossa mukana pk-seutu.

Vierailija
33/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikä siinä on vaativaa? Olen ollut kyseisten järjestelmien suunnittelu ja toteutushommissa ja ei siinä kyllä käyttäjälle enää haasteeksi jää kuin laittaa tunnit ja korvaus oikeisiin laatikoihin, ohjelmistot hoitaa loput.

Eikä se palkanlaskijallakaan noin helppoa ole parhaillakaan ohjelmilla. Ellei nyt kaikki laskettavat satu olemaan kk-palkkalaisia ilman isompia muutoksia.

No asiakkaat on yleensä pieniä tai keskisuuria yrityksiä tai nyrkkipajoja. Ne eivät osta palvelua siihen hintaan että voit tarjota työntekijälle 5000€/kk. Kyseessä ei ole mikään rakettitiede. Kirjanpito on nimensä mukaan kirjanpitoa. Ja lopullinen vastuu on kuitenkin aina asiakasyrittäjillä itsellään, siis valtion (verottajan) näkökulmasta.

Oma kk-laskutus on yli 18keur keskimäärin. Palkka tosiaan tuo 3290. Kyllä siinä olisi varaa nostaa :D

Oikein pieniähän tekee vaikka sen sata kuussa, keskikokoisia alta 50. Se vaan kun ei se työnkuva nykyään ole pelkkää kirjanpitoa. Kyllä siinä käydään vuoden aikana verotusta, vastaillaan asiakkaiden kysymyksiin milloin alveista, ulkomaankaupan verotuksista (jossa siis pitäisi tietää myös kohdemaan verotusta) ym.

Vierailija
34/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman asian vierestä... Aikoinaan kun naiset astuivat osaksi yritysten työvoimaa, lobbaajina oli juuri yritykset itse. Saatiin lähes tupla määrä työvoimaa jolloin palkkaa voitiin polkea kaikkien osalta. Sitten meni muutamat sukupolvet niin että pelkästään miehen palkan sijasta perheen tulot koostuivat molempien vanhempien palkasta. Tästä tuli nopeaa oletusarvo jos halusi keskiluokkaisen elämäntason perheelleen.

Nykyään, kuten uutisista saamme lukea, sinkkutalouksien määrä on räjähtänyt käsiin. Samoin yksinhuoltajien. Tietystikään tämä ei näy trendinä nousevissa palkoissa vaan juurikin asuntojen hintojen nousuna ja neliömäärien pienentymisenä.

Onko nykyinen tilanne sitten parempi, jokaisella on mielipiteensä epäilemättä mutta yksi liike tämän lopulta potkaisi kunnolla käyntiin yritysjohtajien rahoittamana.

Vierailija
35/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oma kk-laskutus on yli 18keur keskimäärin. Palkka tosiaan tuo 3290. Kyllä siinä olisi varaa nostaa :D

Oikein pieniähän tekee vaikka sen sata kuussa, keskikokoisia alta 50. Se vaan kun ei se työnkuva nykyään ole pelkkää kirjanpitoa. Kyllä siinä käydään vuoden aikana verotusta, vastaillaan asiakkaiden kysymyksiin milloin alveista, ulkomaankaupan verotuksista (jossa siis pitäisi tietää myös kohdemaan verotusta) ym.

Kyllä minä sen sovelluskehittäjänä sivusta seuranneena tiedän sillä lisäksi olette myös ohjelmistojen käytännönasiantuntijoina testaajina ja konsulttina uusia ohjelmistoja toteutettaessa. En mitenkään siis tarkoita väheksyä alaa. Silppua siinä normaalin suoritettavan työn ohella on paljon. Tämä nyt vain nykyään on tätä, ja sama se on useilla muillakin aloilla.

Vierailija
36/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön tradenomi, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä. Tutkinnon työharjoittelunkin suoritin koulun projektissa.

Mun käy jotenkin sääliksi työttömiä tradenomeja, kun itse teen taloushallinnon hommia vailla niihin liittyvää koulutusta. Tuntuu kuin mä olisin jotenkin huijannut. Jotain peruslaskutusta ja tiliöintiä voi tehdä kuka tahansa sitä vaan apinana seuraa oheita.

Taloushallinnon alan "työvoimapula" on kyllä jotenkin kummallinen. Kirjanpitäjistä on olevinaan huutava pula, mutta käytännössä se vaikuttaa koskevan lähinnä jotain superkokeneita esim. tuon KLT-tutkinnon tehneitä, joilta sujuu konsernikirjanpito sun muut täysin itsenäisesti. Samaan aikaan on kuitenkin myös näitä, jotka päätyvät alalle ilman koulutusta. Ja palkkataso alalla on tyypillisesti suhteellisen heikko. Ilmaiset harjoittelijat kyllä kelpaavat, mutta jos ei satu työllistymään harkkapaikkaansa, niin hankalaa on.

Vierailija
37/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän virheen moni tekee. Työharjoittelupaikan valinnalla on tosi iso merkitys. Valmistun joulukuussa. Aloitin harjoittelun valtiolla ja nyt töissä siellä. Palkka 2600.

Vierailija
38/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, mitä turhia. Taloushallinto ei ole itseäni koskaan kiinnostanut. Päädyin opiskelemaan liiketaloutta huonoon kouluun naapurikaupunkiin kun oikein muutakaan ei ollut. Jotain piti kuitenkin opiskella. Olisin halunnut opiskelemaan valtiotieteitä Helsingin yliopistoon.

Vierailija
39/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän virheen moni tekee. Työharjoittelupaikan valinnalla on tosi iso merkitys. Valmistun joulukuussa. Aloitin harjoittelun valtiolla ja nyt töissä siellä. Palkka 2600.

Harjoittelupaikan käytännössä joutuu ottamaan sieltä mistä saa. Kaikille ei riitä paikkaa sellaisesta hyvästä firmasta, jolla on tahto ja tarve rekrytoida pysyvämpi työntekijä.

Vierailija
40/58 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouduin aikoinaan jopa jättämään opinnot kesken kun en saanut työharjoittelupaikkaa. Tuossa vaiheessa olin kuitenkin kaikki muut tutkinnon opinnot suorittanut ja myös opinnäytetyön tehnyt. Monta vuotta myöhemmin TE-toimiston painostuksesta sitten otin yhteyttä kouluun ja pääsin koulun projektiin tuon puuttuvan työharjoittelun suorittamaan. Suoritin tuon omaehtoisina opintoina työmarkkinatuella. Tuolloin oli vielä voimassa se typerä Sipilän aktivointimallikin, joten tuon myötä tukea ei leikattu, vaan sain korotustakin noista opinnoista.