Tuntuu, että kaikilla muilla tradenomeilla on kunnon ura
Tuntuu, että kaikilla muilla tradenomeilla on hyvä työpaikka, mielenkiintoiset työtehtävät ja järkevä palkka.
Itsehän olen valmistunut jo keväällä 2017, mutta työskentelen yhä edelleen tilitoimistossa kirjanpitäjänä. Olen tosin ollut myös määräaikaisena Verohallinnossa. Palkka tässä työssä on kokonaiset 2100 euroa.....Palkka on paska ja koko työ on paskaa, eikä koko taloushallinto oikeastaan edes kiinnosta minua. Nyt tosin olen onneksi hoitovapaalla, ja saatan olla tällä menolla vielä pidempäänkin, sillä en jaksa tuohon enää alata.
Nyt pitäisikin keksiä seuraava siirto. Ideoita? Jotain hinta-laatusuhteeltaan järkevää. :D
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön tradenomi, enkä ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä. Tutkinnon työharjoittelunkin suoritin koulun projektissa.
Mun käy jotenkin sääliksi työttömiä tradenomeja, kun itse teen taloushallinnon hommia vailla niihin liittyvää koulutusta. Tuntuu kuin mä olisin jotenkin huijannut. Jotain peruslaskutusta ja tiliöintiä voi tehdä kuka tahansa sitä vaan apinana seuraa oheita.
Noh, mitä turhia. Taloushallinto ei ole itseäni koskaan kiinnostanut. Päädyin opiskelemaan liiketaloutta huonoon kouluun naapurikaupunkiin kun oikein muutakaan ei ollut. Jotain piti kuitenkin opiskella. Olisin halunnut opiskelemaan valtiotieteitä Helsingin yliopistoon.
No ei muakaan kiinnosta taloushallinto, vaikka näitä hommia teen. Mä opiskelin valtsikassa, mutta huonojen valintojen seurauksena, mä näihin hommiin päädyin. Eli saattaa olla, että jos olisit opiskellut valtsikassa, tekisit nyt taloushallinnon hommia. :D
lähiesimieshommissa, palkka 4t e tietämillä brutto. En toki loikannut samantien esimiespestiin valmistuttuani vain aloitin tavallisena toimistopirkkona. Eli kannattaa hakeutua edes johonkin alaa läheltä liippaavaan entry level hommaan ja sieltä pikkuhiljaa eteenpäin.
Sä et vaan oo verkostoitunut pask*sakin kanssa.
Harva tekee kiinnostustaan vastaavaa työtä. Nykyisin hypetetään liikaa että pitää rakastaa sitä mitä tekee. Ei tarvitse. Haet rahat kotiin ja toteutat itseäsi vapaa-ajalla. Näin suurin osa tekee.
Vierailija kirjoitti:
Harva tekee kiinnostustaan vastaavaa työtä. Nykyisin hypetetään liikaa että pitää rakastaa sitä mitä tekee. Ei tarvitse. Haet rahat kotiin ja toteutat itseäsi vapaa-ajalla. Näin suurin osa tekee.
Huono diili, kun palkat on huonoja ja vapaa-aikaa jää töiden ja tylsien kotitöiden jälkeen niin vähän.
Keskitulot, niin ei rahalla tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono diili, kun palkat on huonoja ja vapaa-aikaa jää töiden ja tylsien kotitöiden jälkeen niin vähän.
Vaikka hakeutuisi työllä ja vaivalla kiinnostavaan ammattiin niin työksi sekin muuttuu. Joten pitkällä aikavälillä melkeen sama mitä päätyy tekemään, kunhan se on sellaista mitä jaksaa päivästä toiseen tehdä ilman burnoutia tai boreoutia.
Mitä jos hakeutuisit alan rekrytoijaksi? Tai etsit myyntipuolen töitä esim. kirjanpitojärjestelmien myyjäksi? Muista myös piilotyöpaikat eli soittele myös sellaisiin yrityksiin, joilla ei ole työpaikkailmoitusta auki. Kuten joku jo sanoikin, kysele töitä muista firmoista ja nostat palkkatasoa sillä.
Olen tradenomi, kk palkka 2900€ ja vuosittain bonukset päälle. Työsuhde edut ovat vuodessa satojen eurojen arvoisia. Työnkuvani on monipuolinen: rekrytointi, yhteydenpito yhteistyökumppaneihin, assistentin työt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo koulutusta vastaava homma.
Moni joutuu esim kaupan kassalle tms. Tradenomeja on liikaa.
Kyllähän se koulutusta vastaa, mutta palkka on naurettava kiireeseen, työn määrään ja vaativuuteen nähden.
Ap
Mikä siinä on vaativaa? Olen ollut kyseisten järjestelmien suunnittelu ja toteutushommissa ja ei siinä kyllä käyttäjälle enää haasteeksi jää kuin laittaa tunnit ja korvaus oikeisiin laatikoihin, ohjelmistot hoitaa loput.
No tuo kommentti selittääkin monta asiaa 🥴 En enää ihmettele kökköjä järjestelmiä.
Mä oon pankissa ja palkka 3200 e kk + tulospalkkiot muutama tonni vuodessa. Valmistumisesta jo 20 vuotta aikaa. Titteli on asiantuntija, päälliköksi en edes halua, nykyisetkin hommat tuntuu välillä liian vaikeilta enkä halua yhtään haastavampia työtehtäviä, vaikka palkka olis parempi.
Hyvin monenlaisissa hommissa vanhat koulukaverit työskentelee. Kaupan kassallakin on muutama, on opintosihteereitä ym. Eli tosiaan ei ole kaikilla mitään hienoa uraa eikä tarvitsekaan olla.
Itse hain tradenomiksi kun en muutakaan keksinyt. Samaa mieltä olen, että tradenomeja koulutetaan liikaa. Toisaalta ihan hyvä peruskoulutus se on ja melko varmasti kuitenkin johonkin edes työllistyy. Palkka ei välttämättä ole kaksinen, mutta riippuu toki ihmisestä millaista elintaso riittää.
Itse olen myös tradenomi, ja olen töissä palveluneuvojana pankissa, palkka 2200 euroa...
Niin? Ihmisiltä on kokonaan unohtunut se, mihin tradenomin koulutus on tarkoitettu. Eli se on tarkoitettu niihin ihan ns. tavallisiin töihin, ei mihinkään korkeimpaan johtoon tms.
En tiedä ketään tradenomia, jolla olisi jotenkin ihmeellinen "ura". Puhelinaspaa, myyjää, myymäläpäälikköä, toimistosihteeriä, palkanlaskijaa, kirjapitäjää ym. kyllä tiedän. Mutta en yhtää, joka olisi tradenomin papereilla varsinaisesti päässyt "herrahissiin".
Vierailija kirjoitti:
Ootko ap tehnyt jo KLT:n? Tee se ja päivitä linkkariin niin työtarjouksia alkaa satelemaan. Olet alipalkattu, joten vaihda edes tilitoimistoon (vaikka etätyö) joka maksaa asiallisesti.
Ohjelmistosuunnittelijan kannattaisi ehkä perehtyä vähän tarkemmin, millaista työtä varten sitä ohjelmaa suunnitellaan. Tai sitten pysyä hiljaa siitä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko ap tehnyt jo KLT:n? Tee se ja päivitä linkkariin niin työtarjouksia alkaa satelemaan. Olet alipalkattu, joten vaihda edes tilitoimistoon (vaikka etätyö) joka maksaa asiallisesti.
Ohjelmistosuunnittelijan kannattaisi ehkä perehtyä vähän tarkemmin, millaista työtä varten sitä ohjelmaa suunnitellaan. Tai sitten pysyä hiljaa siitä asiasta.
Tähän tuli siis väärä lainaus, piti lainata edellistä kirjoittajaa, joka kysyi, mitä osaamista noissa töissä on, koska ohjelma tekee kaiken. Anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä kiinnostavia uria niillä muilla on? Olen ajatellut, että tradenomit just tekee jotain tylsiä taloushallinnon hommia.
Tämä kiinnostaa minuakin.
Toki joillain pienillä paikkakunnilla voi olla näin, jos harjoittelut suoritetaan samaan aikaan, mutta harva amk taitaa nykyään enää olla noin jäykkä systeemi.