Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt kehotetaan ottamaan maskit uudelleen käytttöön!

Vierailija
13.08.2022 |

Onneksi olenkin käyttänyt koko ajan.

" -Vaikka olet sairastanut lievän koronan, ei ole takeita siitä, että seuraava koronasi olisi yhtä vaaraton."

" - Koronavirus voi häiritä puolustusjärjestelmäämme niin, että altistumme entistä herkemmin muille terveysongelmille."

" - Husin asiantuntijalääkäri suosittelee, että erityisesti tietyt ihmisryhmät alkaisivat taas käyttää yleisissä tiloissa liikkuessaan FFP2-maskeja."

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/927fa44b-fcc7-4658-b57f-b8f53…

Kommentit (164)

Vierailija
121/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselen kuvia Nancy Pelosin Taiwanin-vierailulta: ihmisillä maskit kasvoilla.

Katselen kuvia Australiasta, missä uusi senaattori vannoo virkavalansa: ympärillä olijoilla maskit.

Katselen kuvia Kiinasta sisä- ja ulkotiloista: ihmisillä näkyy maskeja kasvoilla.

Katselen kuvia Etelä-Koreasta aukiolta, jossa surraan tulvissa kuolleita: kaikilla osallistujilla maskit, vaikka ollaan ulkoilmassa.

Katselen kuvia jenkeistä, tv-sarjan kuvauksista: näyttelijöitä lukuun ottamatta kaikilla, siis ohjaajalla ja muulla kameratiimillä, on maskit kasvoilla.

Mutta täällä Hölmölandiassa maskeja ei tarvita, koska ”korona on ohi”. Tilastot tosin kertovat päinvastaista, mutta ei piitata niistä, koska se latistaisi tunnelmaa.

Saman olen huomannut. Ulkomailla maskeista on tullut uusi normaali, elämä jatkuu koronan kanssa ja sitä varoen. Täällä ollaan niin juntteja että ei opita elämään koronan kanssa.

Vierailija
122/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nytkö ne muoviroskat ja valtamerten mikromuovit eivät haittaa? Ei tietenkään kun maskit ovat valtava bisnes. Katsokaa nyt niitten hintoja ja ajatelkaa.

Minun muovijätteeni eivät taatusti päädy meriin. En jaksa kantaa vastuuta maailman muiden ihmisten toiminnasta.

Minä-minä minun muovijätteeni on parempaa..

No sinäkö otat vastuun esim. Tyynenmeren roskaajien toiminnasta?

Tottakai kannan vastuuni omalta osaltani ja en osta mitään turhaa kertakäyttöistä muoviroskaa joka on kemikaaleilla kyllästetty, valmistettu kiinassa hyvin epämääräisissä oloissa ja lennätetty tänne lentokoneella. Pahimmillaan maskeja tuotettiin kiinassa 11 miljardia päivässä, mieti sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita enää rättiä naamalleni. Olen sairastanut vasta korona ja minulla ei yhtään rokotetta.

Vierailija
124/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" - Husin asiantuntijalääkäri suosittelee, että erityisesti tietyt ihmisryhmät alkaisivat taas käyttää yleisissä tiloissa liikkuessaan FFP2-maskeja."

Mä olen tuosta ihan samaa mieltä. Ja siis Ruotsalainenhan tarkoitti tuolla vanhuksia ja riskiryhmiin kuuluvia. Mä suosittelin omia yli 90-vuotiaita vanhempiani käyttämään ffp3-hengityssuojainta jo maaliskuussa 2020. Alussa hengityssuojaimia oli vaikea saada ja ne maksoivat paljon, mutta kevään edetessä niitä alkoi saada helpommin ja hinnatkin laskivat. Nyt jo pariin vuoteen niiden saatavuudessa ei ole ollut mitään ongelmaa. Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja aikoinaan työskentelin Auroran sairaalassa infektiosairauksien osastolla. Oli osasto, jossa hoidettiin kaikki oudoimmatkin trooppiset tartuntataudit silloin, kun joku onneton ulkomailla käynyt oli sellaisen onnistunut reissultaan saamaan. Mulle oli itsestäänselvää, että kun on hengitysteiden kautta tarttuva virus kyseessä, oikea suojavaruste on ffp3-hengityssuojain. 

Jos maskista tulee savu läpi, se ei suojaa virukselta, koska virus on yhtä savuhiukkasta pienempi. Sellainen "avaruuspuku", joita laboratorioissa käytetään suojaa varmasti, mutta niitä ei ole myynnissä. Eikä kukaan sellaiseen pukeutuisikaan, jos olisi.

Vierailija
125/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä nykytilanne ihan vitsi ja täysin tarkoituksella kärjistetty tilanne.

Oudosti kesäajaksi luovuttiin kaikista Korona toimista. Festarit ja kaiken maailman kissanristiäiset yms ovat saaneet toimia vapaasti ja kerätä tuhansia ja tuhansia suomalaisia yhteen ympäri Suomea.

Nyt muka yhtäkkiä ihmetellään (sopivasti muuten syysflunssa epidemian hiljalleen tehdessä tuloaan), että miten Korona tartunnat ovatkin jälleen kasvussa. Kohta tarjoillaan taas maskeja, etätöitä-ja opiskelua sekä etenkin epäilemättä 4 ja 5 rokotekierosta...

Eikö kukaan muu näe tämän naurettavan lavastuksen läpi?

Jos oikeasti syksyllä ryhdytään taas pistämään paikkoja kiinni koronan takia niin ihmettelen suuresti! Tässä on varsin vapaasti eletty melkein maaliskuusta asti ja varsinkin tässä kesällä on unohdettu melkein koko korona. Kukaan ei ole soitellut suutaan vaikka tartuntoja on ennätysmääriä ja sairaalat kuulemma ääriämyöten täynnä koronapotilaita mutta poliitikot eivätkä muutkaan tahot ole vaatineet rajoituksia. Jos nyt syksyllä niitä ryhdytään panemaan taas käytäntöön niin haistakaa p#€ka. Enää en ryhdy tähän pelleilyyn mikä ei selvästi pohjaudu mihinkään järkevään!

Vierailija
126/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ajan käyttänyt hyviä maskeja kaupoissa, busseissa, ja muissa yleisissä sisätiloissa, eikä se ole kaatanut minun taloutta, vaikka pienituloinen olen. Ei tarvitse käydä joka päivä kaupassa, kun tilaan ruoat ja pesuaineet kotiin kaupasta kerran kuussa. 

Korona ei ole huijaus, se on omituinen salaliittoteoria, johon ei pidä uskoa. Joillakin se on lievä, mutta joillekin hengenvaarallinen tauti. Ei kannata ottaa sitä riskiä, kumpi itselle sattuu.

Monet lopettivat maskin käytön jopa terveyskeskusten odotustiloissa.

Hallituksen pitäisi antaa vahva maskisuositus, en ymmärrä miksi se on hiljaa ? Hoitajat ovat nyt jo äärirajoilla, maskisuositus olisi senkin takia erittäin tärkeä.

Jos joudut sairaalaan, voi olla, ettet saa hoitoa.

Maskipakko sisätiloissa olisi vielä parempi.

Vierailija
127/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tuosta ihan samaa mieltä. Ja siis Ruotsalainenhan tarkoitti tuolla vanhuksia ja riskiryhmiin kuuluvia. Mä suosittelin omia yli 90-vuotiaita vanhempiani käyttämään ffp3-hengityssuojainta jo maaliskuussa 2020. Alussa hengityssuojaimia oli vaikea saada ja ne maksoivat paljon, mutta kevään edetessä niitä alkoi saada helpommin ja hinnatkin laskivat. Nyt jo pariin vuoteen niiden saatavuudessa ei ole ollut mitään ongelmaa. Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja aikoinaan työskentelin Auroran sairaalassa infektiosairauksien osastolla. Oli osasto, jossa hoidettiin kaikki oudoimmatkin trooppiset tartuntataudit silloin, kun joku onneton ulkomailla käynyt oli sellaisen onnistunut reissultaan saamaan. Mulle oli itsestäänselvää, että kun on hengitysteiden kautta tarttuva virus kyseessä, oikea suojavaruste on ffp3-hengityssuojain. 

Jos maskista tulee savu läpi, se ei suojaa virukselta, koska virus on yhtä savuhiukkasta pienempi. Sellainen "avaruuspuku", joita laboratorioissa käytetään suojaa varmasti, mutta niitä ei ole myynnissä. Eikä kukaan sellaiseen pukeutuisikaan, jos olisi.

Ffp3-hengityssuojaimia käytetään kuitenkin sairaaloissa teho-osastoilla, kun hoidetaan koronapotilaita. Jos ffp3 on hyödytön, miksi tuhlata veronmaksajien rahoja niihin? Eikö henkilökunnan kannattaisi silloin olla ilman mitään maskia?

Vierailija
128/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin väsynyt tähän jatkuvaan vouhotukseen. Käytin maskia, kun se oli pakollinen (en asu Suomessa). Nyt en käytä ennen kuin /jos se tulee uudelleen pakolliseksi.

Olen matkustanut koko pandemia-ajan maskin kanssa ja ilman. Minulla on kolme rokotusta ja yksi sairastettu korona ja olen riskiryhmää.

Viimeisen viikon aikana olen lentänyt kolme kertaa eri maihin. Lentokentät ovat tupaten täynnä, vähemmistö käyttää maskeja ja se heille suotakoon. Mm. Lufthansalla ne ovat edelleen pakollisia.

Olen jatkanut ihan normaalia elämää jo kauan ja jos se sitten kostautuu, käyköön sitten niin.

Minua surettaa lapset ja nuoret opiskelijat, jotka ovat menettäneet monta tärkeää ja ainutkertaista asiaa näiden 2,5 vuoden aikana. Enkä myöskään aio tuhlata omaa elämääni murehtimiseen ja pelkäämiseen. Huomenna lennän taas lomalle.

Vierailija
129/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen niin väsynyt tähän jatkuvaan vouhotukseen. Käytin maskia, kun se oli pakollinen (en asu Suomessa). Nyt en käytä ennen kuin /jos se tulee uudelleen pakolliseksi.

Olen matkustanut koko pandemia-ajan maskin kanssa ja ilman. Minulla on kolme rokotusta ja yksi sairastettu korona ja olen riskiryhmää.

Viimeisen viikon aikana olen lentänyt kolme kertaa eri maihin. Lentokentät ovat tupaten täynnä, vähemmistö käyttää maskeja ja se heille suotakoon. Mm. Lufthansalla ne ovat edelleen pakollisia.

Olen jatkanut ihan normaalia elämää jo kauan ja jos se sitten kostautuu, käyköön sitten niin.

Minua surettaa lapset ja nuoret opiskelijat, jotka ovat menettäneet monta tärkeää ja ainutkertaista asiaa näiden 2,5 vuoden aikana. Enkä myöskään aio tuhlata omaa elämääni murehtimiseen ja pelkäämiseen. Huomenna lennän taas lomalle.

Menettäminen jatkuu niin kauan kuin epidemiaa pidetään yllä. Maskeilla siitä pääsisi eroon mikäli niitä kaikki käyttäisivät.

Vierailija
130/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä nykytilanne ihan vitsi ja täysin tarkoituksella kärjistetty tilanne.

Oudosti kesäajaksi luovuttiin kaikista Korona toimista. Festarit ja kaiken maailman kissanristiäiset yms ovat saaneet toimia vapaasti ja kerätä tuhansia ja tuhansia suomalaisia yhteen ympäri Suomea.

Nyt muka yhtäkkiä ihmetellään (sopivasti muuten syysflunssa epidemian hiljalleen tehdessä tuloaan), että miten Korona tartunnat ovatkin jälleen kasvussa. Kohta tarjoillaan taas maskeja, etätöitä-ja opiskelua sekä etenkin epäilemättä 4 ja 5 rokotekierosta...

Eikö kukaan muu näe tämän naurettavan lavastuksen läpi?

Jos oikeasti syksyllä ryhdytään taas pistämään paikkoja kiinni koronan takia niin ihmettelen suuresti! Tässä on varsin vapaasti eletty melkein maaliskuusta asti ja varsinkin tässä kesällä on unohdettu melkein koko korona. Kukaan ei ole soitellut suutaan vaikka tartuntoja on ennätysmääriä ja sairaalat kuulemma ääriämyöten täynnä koronapotilaita mutta poliitikot eivätkä muutkaan tahot ole vaatineet rajoituksia. Jos nyt syksyllä niitä ryhdytään panemaan taas käytäntöön niin haistakaa p#€ka. Enää en ryhdy tähän pelleilyyn mikä ei selvästi pohjaudu mihinkään järkevään!

Vaalit tulossa, joten poliitikot eivät vaadi rajoituksia. Siinä selitys. Pandemia ei kuitenkaan ole päättynyt.

Vierailija
131/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koko ajan käyttänyt hyviä maskeja kaupoissa, busseissa, ja muissa yleisissä sisätiloissa, eikä se ole kaatanut minun taloutta, vaikka pienituloinen olen. Ei tarvitse käydä joka päivä kaupassa, kun tilaan ruoat ja pesuaineet kotiin kaupasta kerran kuussa. 

Korona ei ole huijaus, se on omituinen salaliittoteoria, johon ei pidä uskoa. Joillakin se on lievä, mutta joillekin hengenvaarallinen tauti. Ei kannata ottaa sitä riskiä, kumpi itselle sattuu.

Monet lopettivat maskin käytön jopa terveyskeskusten odotustiloissa.

Hallituksen pitäisi antaa vahva maskisuositus, en ymmärrä miksi se on hiljaa ? Hoitajat ovat nyt jo äärirajoilla, maskisuositus olisi senkin takia erittäin tärkeä.

Jos joudut sairaalaan, voi olla, ettet saa hoitoa.

Maskipakko sisätiloissa olisi vielä parempi.

Vaalit tulossa, siksi hiljaisuus ja toimettomuus. Mieluummin keskitytään asioihin, joilla saa ääniä. Näin turvallista on elämä demokratiassa.

Vierailija
132/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut vieläkään enkä ole maskeja käyttänyt enkä ottanut rokotteitakaan. Altistunut olen useaan otteeseen, mutta ei vaan tartu.

Mutta voit tartuttaa toisia.

Vierailija
133/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

R

Vierailija kirjoitti:

2 vuotta jo mennyt. Enää ei jaksa. Ehkä se oli huijausta koko juttu?

Olisihan rokotusten pitänyt se nitistää mutta niin ei tapahtunut.

Eikö rokotukset toimineetkaan?

Rokotteiden teho osoittautui tosiaan paljon toivottua heikommaksi. En tiedä, otanko enää neljättä. FFP2-suojain turvaa enemmän.

Vierailija
134/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla kehitysmaissa asuvilla lapsilla ei koskaan ole ollut eikä tule koskaan olemaan niin hyviä olosuhteita kuin suomalaisilla nuorilla ja lapsilla on ollut viimeisten 2,5 vuoden aikana.

Vierailija
135/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, tekaistu paniikki yritetään taas aloittaa median toimesta. Eikö kenenkään muun mielestä tämä homma rupea hieman haiskahtamaan?

Vierailija
136/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä maskista luopunutkaan. Korona ei ole ohi.

Vierailija
137/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ruvennu käymään henkeen toi maski (kirurginsuusuoja), mutta pakko kai taas ruveta käyttään, mutta vasta kun ilmat viilentyy, muuten mulla loppuu happi.

Vierailija
138/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ohjeistettiin SARS:ilta suojautumiseen terveydenhuollossa sekä SARS-potilaan kotihoidossa samassa taloudessa asuvia vuonna 2003.

https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104479/URN_ISBN_978-952-2…

"Ohje potilaalle:

Lähikontaktissa terveiden perheenjäsenten kanssa potilaan olisi hyvä pitää kirurgista suu-nenäsuojusta."

"Ohje samassa taloudessa asuvalle:

Käyttäkää kirurgista suu-nenäsuojusta lähikontaktissa potilaaseen mikäli tämä ei kykene sitä käyttämään."

"Sars-epäily torjuntaohjeet sairaalassa

Potilaalle asetetaan kirurginen suu-nenäsuojus..."

"Henkilökunnan suojavaatetus:

Ensisijaisesti suositellaan FFP3-suojausluokan tai FFP2-luokan (nk. tavallinen tubimaski) hengityssuojainta. Hengityssuojaimen käyttöä suositellaan varotoimenpiteenä, vaikka varmaa näyttöä sarsin tarttumisesta ilmateitse ei ole saatu. Kirurgisia suu-nenäsuojuksia voidaan käyttää väliaikaisesti, kunnes asianmukaisia hengityssuojaimia on hankittu käyttöön.

Potilaan lähihoidossa ja pidempään huoneessa viivyttäessä käytetään suojakäsineitä ja käyntikohtaista

suojatakkia sekä visiiriä tai suojalaseja."

"Potilaan kuljetus

Potilas saa poistua huoneesta vain välttämättömien hoito- ja tutkimustoimenpiteiden ajaksi. Potilas käyttää

toimenpideosastolla ja kuljetuksen aikana kirurgista suu-nenäsuojusta. Kuljettajan suojavaatetus valitaan

tarvittavan potilaskosketuksen mukaan"

"Kirurginen suu-nenäsuojus

Kirurgista suu-nenäsuojusta hoitohenkilökunta käyttää yleensä suojaamaan potilasta hoitajien uloshengitysilmassa mahdollisesti olevilta taudinaiheuttajilta. Tämä suun ja nenän edessä pidettävä suojus ei suojaa käyttäjäänsä ilmateitse tarttuvilta taudeilta. Mikäli suojautuminen ilmatartunnalta tarpeen eikä asianmukaisia hengityksensuojaimia ole käytettävissä, potilasta hoitavien tulee käyttää kirurgista suu-nenäsuojusta, kunnes hengityksensuojaimia on hankittu.

Kirurgista suu-nenäsuojusta käytetään kautta maailman suojaamaan veri- ja eriteroiskeilta esim. toi-

menpiteiden yhteydessä tai eristyspotilailla. Jos hoitotilanteissa on riski veri- tai eriteroiskeisiin käytetään

myös suojatakkia ja -käsineitä sekä silmäsuojusta."

On se kumma, kun jo 19 vuotta sitten SARSin aikaan oli selvää kuin pläkki, että kirurginen maski ei suojaa käyttäjäänsä, niin nyt 19 vuotta myöhemmin moni ei tuota asiaa edelleenkään ymmärrä.

139/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tähän päivään mennessä sairastanut koronaa. Olen käyttänyt kirurgista maskia vain silloin kun on ollut pakko eli töissä ja junissa/bussissa silloin kun on ollut voimassa oleva maskipakko. Kirurginen maskihan ei suojaa itseä vaan sillä olevinaan suojataan muita. Eli olen tähän mennessä käyttänyt sitä turhaan, koska en ole ollut sairas enkä siis ole voinut koronaa tartuttaa muihin.

Vierailija
140/164 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin käyttää maskia, mutta en enää käytä.

Syynä se, että niin kauan kuin on kouluikäisiä lapsia, he tuovat sen taudin minulle koulusta kuitenkin.

Kaksi kertaa niin on tapahtunut, vaikka tein etätöitä ja kävin hiljaiseen aikaan kaupassa fpp3 maski naamassa tai tilasin ruoat kotiin, ei kyläilty eikä meillä käynyt ketään. Ei harrastuksia tai muitakaan kontakteja. Molemmilla kerroilla koulussa oli useita sairastuneita ja lapsemme sairastuivat ennen minua. Ensimmäisen tautiaallon iskiessä oli reilu viikossa jo yli puolet oppilaista koronassa sekä lähes kaikki opettajat.

Kyllä se kävi selväksi silloin, että tauti on mahdoton välttää vaikka eristäytyisin kotiin. Se levisi jo silloin kun kenelläkään ei ollut näkyviä oireita.

Niin kauan kuin koulussa ei yritetä estää tartuntoja, en tee minäkään mitään.