Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoren kotiin on hommattava kaikki mummon mieleen, koska mummo haluaa maksaa

Vierailija
13.08.2022 |

Tilanne on siis se, että tytär pääsi opiskelemaan eri paikkakunnalle ja nyt on sitten jotain hankintoja opiskelijakämppään tehtävä.

Hyvän ja himoitun opiskelupaikan johdosta äitini ilmoitti, että hän haluaa ostaa lapsenlapselleen tavaroita ja huonekaluja. Tyttö otti tietysti iloisena tiedon vastaan, sillä nuorella ei itsellään liikaa rahaa ole ja mummo on kerryttänyt omaisuutta kohtuullisesti.

Kun sitten tuli sängyn, ruokapöydän, sohvan ja kodinkoneiden ostamisen aika ja lähdimme kiertelemään kauppoja, ei tytön mieltymyksillä tai toiveilla ollut mitään merkitystä. Mummo päättää, koska mummo maksaa. Nuoren toiveet ja mieltymykset olivat pääsääntöisesti edullisempia, jotta rahasta ei ole kyse. Kyse on siitä, että mummon täytyy saada päättää koska mummo maksaa. Esimerkiksi sänkyyn mummo oli valmis laittamaan rahaa pari tonnia ja hän olikin jo valmiiksi katsonut omasta mielestään sopivan. Tyttö kuitenkin kertoi että häntä miellyttää toisenlainen sänky, mutta mummo jankkaa ja jankkaa että miksi hänen valitsemansa sänky olisi parempi.
Mikrossa mummo haluaa vain tiettyä merkkiä, joka maksaa, ja nuoren toiveilla ei ole loppupeleissä mitään väliä.
Sama imurissa. Imuri pitää olla iso, monen sadan Miele. Tytär miettii pientä asuntoa ja on kallistumassa varsi-imuriin, säilytystilan puutteen ja käyttömahdollisuuksien vuoksi. Mummolle tämä on punainen vaste, sillä hän ei voi sietää varsi-imureita. Hän haluaa ostaa perinteisen.
Olemme muutaman kerran nyt käyneet yhdessä kiertämässä kauppoja ja käytännössä mitään ei olla saatu ostettua mummon laskuun, koska mummo ei hyväksy nuoren valintaa.
Nuori on itse käynyt ostamassa myöhemmin haluamansa tuotteen tai minä olen maksanut sen mikä on tyttären mielestä paras.
Mummo uhriutuu nyt että tytär on vaikea, eikä osaa päättää mitä haluaa ( kun ei halua juuri sitä mitä mummo haluaa ostaa).
Olemmekin jättäneet jo mummon kokonaan pois näiltä ostosreissuilta. Sohvan olen luvannut maksaa, mutta nuori saa sen vasta myöhemmin syksyllä, eikä se ehdi siis muuttokuormaan. Mummo olisi ostanut yksiöön ison kalliin sohvan ( minkä olisi itselleenkin kelpuuttanut) , mutta koska tytär koki sen liian suureksi ja epäkäytännölliseksi opiskelijakämppään, mummo ei sitten osta mitään.

Miksi lahjanostajan täytyy saada päättää saajan puolesta aivan kaikki?
Onko tämä joku 40 -luvulla syntyneiden ominaisuus vai mitä?

Kommentit (1423)

Vierailija
161/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tyttärellä asunto jo? Noissa varsi-imureissa varsinkin halvemmissa on todella huonot akut. Sängystä nyt en lähtisi riitelemään, jos mummeli haluaa laittaa pari tonnia siihen, niin laittaa sitten. Tuon Mielen imurinhan voi myydä ja ostaa sitten mieleisensä. 

Huonot akut? N 30 minuuttia luvataan kestävän. Kuinka kauan yksiötä imuroi?

Akut ei kauaa kestä hyvinä.

Tavallinen imuri toimii hyvin vuosikausia.

Mulla on jo yli 7 v ollut Dysonin varsi-imuri (kallis hankittaessa, mutta ehdottomasti paras), eikä akku vielä ole osoittanut mitään väsymisen merkkejä. Miele saa levätä siivouskomerossa, varsi-imuriin on niin näppärä tarttua ja hoitaa homma nopeasti. Ymmärrän täysin ap:n tytärtä, pienessä kämpässä varsi-imuri riittää loistavasti.

Meillä ei teinit kotonakaan käytä mitään muuta kuin varsi-imuria. Me boomerivanhemmat tykätään enemmän imuroida tavallisella imurilla, meillä tietty enemmän imuroitavaa (lapsilla vain omat huoneet, meillä lopputalo) ja vaativampia kohteita (useita mattoja).[/quote

Olen tuo onnellinen Dysonin omistaja. Olen ihan oikea boomeri, 1945 syntynyt, niin että ei varsi-imuri pelkästään nuorten kotkotuksia ole. Kaiken lisäksi minulla on iso asunto (jossa tosin nykyisin asun yksin, niin että sotkua ei niin paljon tule), ja minulla käy siivoojakin 2 krt/kk. Mutta ylläpitosiivouksen teen itse sillä varsi-imurilla. Nuoren pieneen kämppään varsi-imuri on ihan hyvä valinta, kunhan valitsee kunnollisen sellaisen. (Minun ensimmäinen varsi-imurini oli merkiltään Electrolux, jonka ostin, koska se oli niin kaunis! Joo, mutta täysi susi toiminnaltaan. Ja tosiaan akku siitä hajosi. Dyson on ruma kuin mikä, mutta toimii loistavasti!)

Ei Buumereilla ole enää teinejä, sori.

Joo, ei ole. Mokasin tuon viestin lainauksessa, poistin vahingossa viimeisen hakasulkeen. Minun viestini alkaa kohdasta Olen tuo onnellinen Dysonin omistaja. Kaikki sitä edeltävä on viestistä, jota huonolla menestyksellä yritin lainata.

Pyydän nöyrimmästi anteeksi. Nimim. Teinitön boomeri

Vierailija
162/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tekisin näin:

1. antaisin mummon ostaa kaiken mahdollisen mitä haluaa ostaa.

2. myisin heti nettikirpparilla ne, joista en oikeasti pitäisi

3. ostaisin myyntivoitolla sellaisia huonekaluja, joita itse haluaisin.

Ja missähän säilyttäisit noita myytäviä? Siellä opiskelupaikkakunnan yksiössä vaiko vanhempiesi kodissa?

Ja sullahan olisi kamalasti aikaakin muuton, kesätyön ja opintojen aloittamisen lomassa.

Ja nukkuisit lattialla neljä kuukautta kun odottaisit että saisit sen mummon kahden tonnin sängyn myytyä viidelläkympillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin yksiössä asuvana sanon, että vaihtoehdot on joko varsi-imuri tai ei imuria ollenkaan. Yksilön ei mahdu paljon kaappeja ja ne vähät säilytystilat pitää käyttää järkevästi.

Jättimäisen sohvan ostaminen ei myöskään kuulosta järkevältä. Onko mummo varmasti tietoinen kuinka pieni asunto on?

Ihan kuin mummua kiinnostaisi, mahtuuko se sohva jonnekin. Kunhan se sohva miellyttää mummun silmää, se ostetaan.

Ja "ihan hyvä se on!" ja "kyllä se nyt sinne mahtuu!" ja "mä katoin (silmällä), että hyvänpituinen se on!"

Mummo osti lapsenlapselle vaatteita tällä logiikalla, ja kun ei sitten ihan koot osuneet oikeaan, ei vaatteita pystynyt käyttämään. Siitä seurasi itkupotkumarttyyrikohtaus ja syyllistämistä, kun ei mummon antamia lahjoja käytetä.

Olisit pukenut lapsen kaikkein epäsopivimpiin mummon ostamiin vaatteisiin mummoa nähdessä, niin olisi voinut jäädä itkupotkumarttyyrikohtaukset näkemättä. Tietenkin vielä esitellen, että tässä on nyt ne sinun ostamasi vaatteet. Ehkö sen jälkeen olisi tullut sopivia vaatteita.

Ei tule. Kun se 68 koon paita oli niin paljon söpömpi, kuin 98 mitä lapsi nykyään käyttää. Tämä tarina on tosi. Tekosyitä on muitakin. Ei ollut sopivaa kokoa. Miten se Erkki-Saara nyt on noin kasvanut?

Olisiko mummulla kuittia, että vaihdettaisiin sopivaan? Ei. Nyyhk, kun mikään ei taas kelpaa!

Meillä alle kouluikäinen poika sai lahjaksi housut, joista jo pelkällä vilkaisulla näki, että ne on teinitytön shortsit.

"Ne voi odottaa kaapissa!"

Vierailija
164/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla on joskus tapana haluta nimenomaan trendikkäitä asioita, eikä se kulje aina käsikädessä laadun tai järkevyyden kanssa. Laatu vaatii rahaa ja silloin on hyvä, kun on joku muu maksamassa. Maksaja voi kieltäytyä maksamasta mitään huonolaatuista roskaa, mutta makuasioihin ei saa puuttua. Jos alkaa määrätä, mistä toinen saa pitää, silloin kävellään toisen yli.

Ehkä tässäkin tilanteessa mummo on halunnut vaan hyvää ja haluaa, että toisella on ne laadukkaat tavarat, kun mummolla on kerran varaa ne maksaa. Mummo todennäköisesti ajattelee, että hänellä on elämänkokemusta siihen, millainen tavara on laadukasta ja mitä kannattaa hankkia. Vanhemmilla ihmisillä se vaan helposti menee yli tuo 'vanhemman oikeudella neuvominen' eikä oteta enää lainkaan huomioon että se nuori on ihan eri persoona omine mieltymyksineen ja mielipiteineen.

Jos tuo tilanne ei keskustelemalla muutu, niin sitten lienee parasta ostaa itse omat tavaransa. Jos se mummo pitää kiinni oikeudestaan määrätä kaikesta, siitä seuraa jatkossakin ongelmia.

Vierailija
165/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla on joskus tapana haluta nimenomaan trendikkäitä asioita, eikä se kulje aina käsikädessä laadun tai järkevyyden kanssa. Laatu vaatii rahaa ja silloin on hyvä, kun on joku muu maksamassa. Maksaja voi kieltäytyä maksamasta mitään huonolaatuista roskaa, mutta makuasioihin ei saa puuttua. Jos alkaa määrätä, mistä toinen saa pitää, silloin kävellään toisen yli.

Ehkä tässäkin tilanteessa mummo on halunnut vaan hyvää ja haluaa, että toisella on ne laadukkaat tavarat, kun mummolla on kerran varaa ne maksaa. Mummo todennäköisesti ajattelee, että hänellä on elämänkokemusta siihen, millainen tavara on laadukasta ja mitä kannattaa hankkia. Vanhemmilla ihmisillä se vaan helposti menee yli tuo 'vanhemman oikeudella neuvominen' eikä oteta enää lainkaan huomioon että se nuori on ihan eri persoona omine mieltymyksineen ja mielipiteineen.

Jos tuo tilanne ei keskustelemalla muutu, niin sitten lienee parasta ostaa itse omat tavaransa. Jos se mummo pitää kiinni oikeudestaan määrätä kaikesta, siitä seuraa jatkossakin ongelmia.

Suurin osa mummoista nimenomaan ei halua ostaa laatua harvoin vaan roskaa ja usein.

Vierailija
166/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähänkin provoon teidät sai mukaan.

Voi luoja, että olette helppoja.

Tyhmää sakkia.

T. Ap

Jokainen aloitus on vauva-palstalla lähtökohtaisesti provo tai yritys saada iltapäivälehtiin jutunjuurta. Siitä lähdetään. Nämä aloitukset toimii yleensä keskustelunavauksina aiheesta puhumiseen eikä niinkään jonkun yksittäisen ihmisen -todellisen tai keksityn- ongelman ratkaisuun.

Vierailija
167/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa mummoista nimenomaan ei halua ostaa laatua harvoin vaan roskaa ja usein.

Ok, no minulla on kokemusta vain päinvastaisesta. Mutta tuossa tapauksessa voi vaan kieltäytyä ja sanoa ostavansa kunnollista. Ei siihen roskaan kannata rahoja laittaa mummonkaan.

Vierailija
168/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lapsen isä on? Eikö hän osallistu lainkaan huonekalukuluihin?

Vierailija
169/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai jotain hyvin kookasta ja näyttävää.

Lapsi pyytää joululahjaksi Risto Räppääjä -kirjan. Saa leikkikeittiön tai metrin korkuisen pehmoponin.

Vierailija
170/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mummolla on hyvä maku. on se ihme, kun ap:lle ei kelpaa, vaikka tytär saisi tavaraa ilmaiseksi.

tuntuu siltä, että tässä ap loukkaantui eniten, kun ei saanut päättää, mitä tyttärelle hankitaan ja ap:lla vielä alemmuudentunto siitä, ettei itse ostanut tyttärelle tavaroita, vaan piti mummolta pyytää

Tuollaiselle mummolle pitää ostaa lahjaksi iso ja painava patsas kotiin koristeeksi. Sehän on valittu hyvällä maulla ja on ilmainen, joten mummolla ei ole mitään valittamista.

Mun lasten päsmärimummu täyttääkin loppuvuodesta pyöreitä. Tässä mitä parhain lahjaidea! Kiitos! Sitten viedä se mahdollisimman paikkaan, kun niin ajateltiin valmiiksi, että tuossa sen paikka on. Vielä kehua, kuinka _halvalla_ saatiin noin näyttävä kapistus.

Jos olet koskaan katsonut Frendejä, niin Joeylla on sellainen iso vinttikoirapatsas. Siinä olisi hyvä vaihtoehto.

Tässä on ideaa. Mutta mieluusti voisi olla hieman kookkaampi. Vinttikoirat sijasta esim torakka voisi olla aika kiva. Tai oikein värikäs papukaija, joka toimisi samalla kaappikellona. Vartin välein raakkuisi Kraa Kraa, ei mahdollisuutta vaientaa. Ja joka päivä tarkistus, että kello käy ja kukkuu, kun kaikki muu on merkki siitä, että mua ei arvosteta!

Vierailija
171/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai jotain hyvin kookasta ja näyttävää.

Lapsi pyytää joululahjaksi Risto Räppääjä -kirjan. Saa leikkikeittiön tai metrin korkuisen pehmoponin.

Kyllä! Tuttua on. Tai sitten jotain mistä lähtee ääntä koko kaupunginosan tarpeisiin. Kun se on niiiiiin vitsikästä!

Vierailija
172/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, no minulla on kokemusta vain päinvastaisesta. Mutta tuossa tapauksessa voi vaan kieltäytyä ja sanoa ostavansa kunnollista. Ei siihen roskaan kannata rahoja laittaa mummonkaan.

Ai jaa. Siellä se moska killuu ovenkahvassa kuitenkin. Ja jos toivot jotain kunnollista, alkaa se märinä kiittämättömyydestäz

Vierailija
173/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin just 7 tuntia lapsen huoneen ennen koulun alkua.

Hänellä on 42 pyyhekumia. Koulusta on saatu tasan yksi puolikas eikä me ole ostettu yhtäkään.

Arvatkaas kuka on tänne ne kantanut?

Vierailija
174/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten EVVK, mutta sen sanon, että varsi-imurilla ei tee mitään. Se menettää tehonsa, ei se oikeaa imuria korvaa.

Ja muutenkin laadukkaampi tulee pitkällä tähtäimellä edullisemmaksi.

Mutta kyllä kalusteet pitää olla omaa makua.

Vierailija
175/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaja päättää.

Nuori ei osaa vielä arvostaa kestävää laatua, vaan ostaisi halpaa hetken kivalta näyttävää.

Esim kyllä kannattaa olla normaali pölynimuri. Sillä on käyttöä vielä perheasunnossa.

Samoin vaikka sohva. Kaverini osti 22-vuotiaana naimisiin mennessään laadukkaan nahkasohvan. Se on heillä edelleen ja kaveri on jo 55-vuotias. Se on tosin nykyään takkahuoneessa, mutta hyvässä kunnossa. Heillä on tyylihuonekalut olohuoneessa. Samoin hän osti alkuun Muuramen laatikoston. Se palveli hyvin hänen poikansa huoneessa. Edelleen hyvässä kunnossa.

Juu. Koska kaverisi toimi näin, niin muidenkin pitää tehdä niin tai kuten sinä sanot.

Vierailija
176/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä on 42 pyyhekumia. Koulusta on saatu tasan yksi puolikas eikä me ole ostettu yhtäkään.

Onko teitä myös paheksuttu, kun teillä on niiiin paljon tavaraa? 😏

Vierailija
177/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas nähdään nykykakaroiden kiittämättömyys ja kunnioituksen puute. Ei edes ilmaiseksi kelpaa ellei ole juuri sitä oikeaa. Ennnen kun muutettin omilleen, ei ollut vetoisassa vintikamarissa kuin tuoli, pöytä, pesuvati ja laveri olkipatjalla. Sinne joutaisivat kokeilemaan miten ennen pärjättiin!

Unohdit tästä sen litanian miten aina hiihdettiin kouluun vastatuuleen sudet kantapäitä syöden ja niin kauhean kiitollisia oltiin aina kun joku antoi leivänkyrsän ja töitä tehtiin 24/7 jne

Juhannusaattonakin kouluun lähtiessä piti kaivaa paljain käsin polkupyörä metrin korkuisesta lumihangesta, ja jos vahingossa kaivoi veljen pyörän, piti se jälleen peittää ja alkaa uudelleen kaivamaan omaa pyörää, ja sen takia myöhästyi joulujuhlasta.

Kesät talvet hiihdettiin umpihangessa ylämäkeen pilkkopimeässä.

Vierailija
178/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi sänky on varsinkin sellanen asia missä kannattaa panostaa, kuitenkin siinnä ihminen viettää kolmanneksen elämästään.

Mikrosta "nirsoilua" en myöskään ymmärrä, jos toinen haluaa ostaa laadukkaamman ja kalliimman, niin antaa mennä.

Ainoa mistä olen samaa mieltä on tuo imuri, itselläni on perinteinen imuri kanssa täällä yksiössä ja sen piilottaminen kaappiin vaatii sen, että sen purkaa "osiin"

Mikrossa tärkeintä mulle on se ettei se ole digitaalinen vaan perinteinen missä yhdestä namiskasta käännetään teho ja toisesta aika. Eikä piipitä vaan kilahtaa vaan lopuksi. Yritin ostaa kalliimpaa laadukasta mutta en löytänyt perinteistä, kalliimmat oli kaikki jotain piipittäviä digikauhistuksia.

Vierailija
179/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teitä myös paheksuttu, kun teillä on niiiin paljon tavaraa? 😏

ON! Ja jokaikistä ostosta jonka olen itse tehnyt lapselle!

Vierailija
180/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tyttärellä asunto jo? Noissa varsi-imureissa varsinkin halvemmissa on todella huonot akut. Sängystä nyt en lähtisi riitelemään, jos mummeli haluaa laittaa pari tonnia siihen, niin laittaa sitten. Tuon Mielen imurinhan voi myydä ja ostaa sitten mieleisensä. 

Huonot akut? N 30 minuuttia luvataan kestävän. Kuinka kauan yksiötä imuroi?

Akut ei kauaa kestä hyvinä.

Tavallinen imuri toimii hyvin vuosikausia.

Meillä on ollut dysonin varsi-imuri viitisen vuotta, koiratalous joten imuroidaan paljon. Edelleen täysin toimiva kapistus, akku kestää edelleen niin että kahdella latauksella saa omakotitalon imuroitua huolellisesti, huonekalujen alustat ym. Yhdellä latauksella imuroi helposti koko talon sillain näkyviltä alueilta. Ja akun saa vaihdettua. Ihan hemmetin näppärä, ikinä en enää tavalliseen imuriin vaihda, se perässä vetäminen, kaikkiin nurkkiin ja ovenpieliin kolhiminen, töpselin vaihtaminen pistorasiasta toiseen.. ei ikinä enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä