Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoren kotiin on hommattava kaikki mummon mieleen, koska mummo haluaa maksaa

Vierailija
13.08.2022 |

Tilanne on siis se, että tytär pääsi opiskelemaan eri paikkakunnalle ja nyt on sitten jotain hankintoja opiskelijakämppään tehtävä.

Hyvän ja himoitun opiskelupaikan johdosta äitini ilmoitti, että hän haluaa ostaa lapsenlapselleen tavaroita ja huonekaluja. Tyttö otti tietysti iloisena tiedon vastaan, sillä nuorella ei itsellään liikaa rahaa ole ja mummo on kerryttänyt omaisuutta kohtuullisesti.

Kun sitten tuli sängyn, ruokapöydän, sohvan ja kodinkoneiden ostamisen aika ja lähdimme kiertelemään kauppoja, ei tytön mieltymyksillä tai toiveilla ollut mitään merkitystä. Mummo päättää, koska mummo maksaa. Nuoren toiveet ja mieltymykset olivat pääsääntöisesti edullisempia, jotta rahasta ei ole kyse. Kyse on siitä, että mummon täytyy saada päättää koska mummo maksaa. Esimerkiksi sänkyyn mummo oli valmis laittamaan rahaa pari tonnia ja hän olikin jo valmiiksi katsonut omasta mielestään sopivan. Tyttö kuitenkin kertoi että häntä miellyttää toisenlainen sänky, mutta mummo jankkaa ja jankkaa että miksi hänen valitsemansa sänky olisi parempi.
Mikrossa mummo haluaa vain tiettyä merkkiä, joka maksaa, ja nuoren toiveilla ei ole loppupeleissä mitään väliä.
Sama imurissa. Imuri pitää olla iso, monen sadan Miele. Tytär miettii pientä asuntoa ja on kallistumassa varsi-imuriin, säilytystilan puutteen ja käyttömahdollisuuksien vuoksi. Mummolle tämä on punainen vaste, sillä hän ei voi sietää varsi-imureita. Hän haluaa ostaa perinteisen.
Olemme muutaman kerran nyt käyneet yhdessä kiertämässä kauppoja ja käytännössä mitään ei olla saatu ostettua mummon laskuun, koska mummo ei hyväksy nuoren valintaa.
Nuori on itse käynyt ostamassa myöhemmin haluamansa tuotteen tai minä olen maksanut sen mikä on tyttären mielestä paras.
Mummo uhriutuu nyt että tytär on vaikea, eikä osaa päättää mitä haluaa ( kun ei halua juuri sitä mitä mummo haluaa ostaa).
Olemmekin jättäneet jo mummon kokonaan pois näiltä ostosreissuilta. Sohvan olen luvannut maksaa, mutta nuori saa sen vasta myöhemmin syksyllä, eikä se ehdi siis muuttokuormaan. Mummo olisi ostanut yksiöön ison kalliin sohvan ( minkä olisi itselleenkin kelpuuttanut) , mutta koska tytär koki sen liian suureksi ja epäkäytännölliseksi opiskelijakämppään, mummo ei sitten osta mitään.

Miksi lahjanostajan täytyy saada päättää saajan puolesta aivan kaikki?
Onko tämä joku 40 -luvulla syntyneiden ominaisuus vai mitä?

Kommentit (1423)

Vierailija
621/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kaiveltiin suvun varastot ja elämä aloitettiin näillä vanhoilla käytetyillä tavaroilla. Nykyään pitää olla uutta, mieleistä ja sellaista, joita voi somessa esitellä.

Ennen suku pääsi kätevästi siirtämään kerskakulutuksensa jäännökset nuorille, jotka joutuivat myös hävittämään ne sitten kun lopulta ostivat uutta ja mieleistä. Mikä on muuttunut? Nuoret ostavat heti uutta (tai käytettyä) ja mieleistä, suku joutuu itse miettimään mihin tunkevat käyttökelpoiset mutta ei enää niin mieleiset kamppeet uuden ja mieleisen tilalta. Miksi omilleen lähtevää nuorta syyllistetään tässä kuviossa?

Miksi syyllistetään niitäkin, jotka tyytyvät käytettyyn tavaraan? Olen törmännyt tällaiseen ajatteluun, kun annoimme vanhaa tavaraa tarvitsevalle. Tuttu ihmetteli, miksi he ottivat vastaan, kun heillä olisi ollut varaa ostaa uutta. Mitenkään emme tyrkyttäneet ja meille olisi ollut ok, jos he olisivat sanoneet että mieluummin ostavat uutta.

Tässäkin ketjussa tämä on tullut esille, kun on ihmetelty, miksi ei osteta uutta kun on varaa ja laitetaan nuori kärsimään.

Ei ole ihmetelty vaan sitä että miksi just nuorten kuuluisi asua ankeasti. Vanhakin voi olla mieluista mutta epämieluisa ei ole mieluisaa.

Kuka on sanonut, että nuoren kuuluu asua ankeasti? Osoitahan se kommentti.

Vierailija
622/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kaiveltiin suvun varastot ja elämä aloitettiin näillä vanhoilla käytetyillä tavaroilla. Nykyään pitää olla uutta, mieleistä ja sellaista, joita voi somessa esitellä.

Ennen suku pääsi kätevästi siirtämään kerskakulutuksensa jäännökset nuorille, jotka joutuivat myös hävittämään ne sitten kun lopulta ostivat uutta ja mieleistä. Mikä on muuttunut? Nuoret ostavat heti uutta (tai käytettyä) ja mieleistä, suku joutuu itse miettimään mihin tunkevat käyttökelpoiset mutta ei enää niin mieleiset kamppeet uuden ja mieleisen tilalta. Miksi omilleen lähtevää nuorta syyllistetään tässä kuviossa?

Miksi syyllistetään niitäkin, jotka tyytyvät käytettyyn tavaraan? Olen törmännyt tällaiseen ajatteluun, kun annoimme vanhaa tavaraa tarvitsevalle. Tuttu ihmetteli, miksi he ottivat vastaan, kun heillä olisi ollut varaa ostaa uutta. Mitenkään emme tyrkyttäneet ja meille olisi ollut ok, jos he olisivat sanoneet että mieluummin ostavat uutta.

Tässäkin ketjussa tämä on tullut esille, kun on ihmetelty, miksi ei osteta uutta kun on varaa ja laitetaan nuori kärsimään.

Ei ole ihmetelty vaan sitä että miksi just nuorten kuuluisi asua ankeasti. Vanhakin voi olla mieluista mutta epämieluisa ei ole mieluisaa.

Kuka on sanonut, että nuoren kuuluu asua ankeasti? Osoitahan se kommentti.

Ei täällä ole nimiä kirjoittajilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avuttomia ihmisiä. Minun asuntoon kukaan ei ole väkisin tuonut mitään tavaraa. Jos toisi, niin osaisin viedä pois.

Vierailija
624/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivosin just 7 tuntia lapsen huoneen ennen koulun alkua.

Hänellä on 42 pyyhekumia. Koulusta on saatu tasan yksi puolikas eikä me ole ostettu yhtäkään.

Arvatkaas kuka on tänne ne kantanut?

Onko teitä myös paheksuttu, kun teillä on niiiin paljon tavaraa? 😏

Olen eri, mutta just tämä. En koskaan ymmärtänyt miksi meille pitää kantaa sitä lelukrääsää, jolla kukaan ei tehnyt mitään. Sitten meillä oli aina kuulemma ihan liikaa kaikkea. Se liika oli toki vain niitä, joita minä itse olin hankkinut.

Tämä mummu piti mulle myös puheen kuinka jokaisen koti on omanlainen ja jos tavaraa on paljon niin se joka ei sitä kestä, niin ei tarvi tulla kylään. Tuo palopuhe esitettiin silloin kun mummulla oli ruuhkavuodet(=ei ollut vielä mummu) ja paljon tavaraa eikä kämppä tiptop. Seurustelimme mieheni kanssa tuolloin. Asia unohtui häneltä siihen mennessä kunnes meillä oli ruuhkavuodet ja meille olikin eri ääni kellossa. Olisi pitänyt sitä ja tätä.

Terkkuja tutuille😂

Vierailija
625/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avuttomia ihmisiä. Minun asuntoon kukaan ei ole väkisin tuonut mitään tavaraa. Jos toisi, niin osaisin viedä pois.

Niim helppohan se on yksinändä vieraalla paikkakunnalla sohvakin roudata pois.

Minulle on ilmestynyt myös mökin terassille tavaraa. Niitäkin kiva sieltä sitten seuloa ja lajitella pois kun autoakaan ei saa lähelle. Ja jäteasemalle on 25 kilsaa väärään suuntaan.

Millään tavoin ei liity minun avuttomuutwwn vaan tuojan rajattomuuteen.

Vierailija
626/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, vaikka nykyään ollaankin olevinaan niin vastuullisia kuluttajia ja jauhetaan jatkuvasti ilmaston lämpenemisestä ja co2-päästöistä. Paljon sanoja, vain teot puuttuu.

Mutta mummoa ei saa ohjata vastuulliseen kuluttamiseen vaan hänellä pitää olla oikeus ostaa pohautella mitä sattuu.

Kertakäyttökrääsäkö on mielestäsi vastuullista kulutusta. Mummohan oli halunnut ostaa laadukkaampaa näiden kertakäyttöimurien ja sänkyjen tilalle.

Kertakäyttöimureista ja -sängyistä en ole koskaan kuullutkaan, mutta sinulla on ilmeisesti laajempaakin kokemusta sellaisista. Mummosiko niitä hankki sinulle? Saitko suurenkin varaston? Miten kiitollinen olet mummollesi moisesta eleestä?

Ikävä kyllä itse olen erehtynyt ostamaan. Ikean sänky ja sohva olivat täyttä roskaa, samoin kuin Ergorapido varsi-imurikin. Ei ne oikeasti kestäneet montakaan kuukautta.

Ikean sängyistä minulla ei ole kokemusta, mutta Boschin varsi-imuri on kestänyt loistokunnossa viisi vuotta putkeen. Kävin Ikeassa kesän alussa ja sänkyosastolla kierrellessäni huomasin valikoimissa moniakin massiivipuisia sängynrunkoja. Niiden laadusta en tarkemmin tiedä, mutta jo se, että Ikeasta löytyi myös sellaisia, oli positiivisesti yllättävää. Olin ollut siinä ennakkokäsityksessä, että siellä myytäisiin vain pelkkiä lastulevykökköjä. Sainpahan opetuksen. 🙊

T. Sama

Vierailija
627/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on ilmestynyt myös mökin terassille tavaraa. Niitäkin kiva sieltä sitten seuloa ja lajitella pois kun autoakaan ei saa lähelle. Ja jäteasemalle on 25 kilsaa väärään suuntaan.

Pyysitkö tavaran tuonutta hakemaan tavaransa pois?

Vierailija
628/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyysitkö tavaran tuonutta hakemaan tavaransa pois?

Idiootti kysymys. Tietenkin.

Vierailija
629/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, vaikka nykyään ollaankin olevinaan niin vastuullisia kuluttajia ja jauhetaan jatkuvasti ilmaston lämpenemisestä ja co2-päästöistä. Paljon sanoja, vain teot puuttuu.

Mutta mummoa ei saa ohjata vastuulliseen kuluttamiseen vaan hänellä pitää olla oikeus ostaa pohautella mitä sattuu.

Kertakäyttökrääsäkö on mielestäsi vastuullista kulutusta. Mummohan oli halunnut ostaa laadukkaampaa näiden kertakäyttöimurien ja sänkyjen tilalle.

Kertakäyttöimureista ja -sängyistä en ole koskaan kuullutkaan, mutta sinulla on ilmeisesti laajempaakin kokemusta sellaisista. Mummosiko niitä hankki sinulle? Saitko suurenkin varaston? Miten kiitollinen olet mummollesi moisesta eleestä?

Ikävä kyllä itse olen erehtynyt ostamaan. Ikean sänky ja sohva olivat täyttä roskaa, samoin kuin Ergorapido varsi-imurikin. Ei ne oikeasti kestäneet montakaan kuukautta.

Ikean sängyistä minulla ei ole kokemusta, mutta Boschin varsi-imuri on kestänyt loistokunnossa viisi vuotta putkeen. Kävin Ikeassa kesän alussa ja sänkyosastolla kierrellessäni huomasin valikoimissa moniakin massiivipuisia sängynrunkoja. Niiden laadusta en tarkemmin tiedä, mutta jo se, että Ikeasta löytyi myös sellaisia, oli positiivisesti yllättävää. Olin ollut siinä ennakkokäsityksessä, että siellä myytäisiin vain pelkkiä lastulevykökköjä. Sainpahan opetuksen. 🙊

T. Sama

Meille ostettiin vanhalle mökille Ikean runkopatjasänky 2005 ja se on edelleen ihan priima.

Uudella mökillä on Ikean Malm-sängyt patjoineen 10. vuotta. Erinomaiset.

Kotona on myös yksi Ikean sänky jonka nimeä en tiedä ja siinä vuonna 2005 ostettu patja. Ei mitään vikaa.

Vierailija
630/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta osaisitko etukäteen tai viimeistään oman ulko-ovesi suulla sanoa, että "ei kiitos, en halua näitä tavaroita kotiini, olkaa hyvät ja viekää ne pois"?

Miksi ihmeessä olisit valmis vastaanottamaan tavaroita, joista pyrkisit välittömästi pääsemään eroon? En oikein ymmärrä logiikkaasi.

Vierailija
631/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Sama

Meille ostettiin vanhalle mökille Ikean runkopatjasänky 2005 ja se on edelleen ihan priima.

Uudella mökillä on Ikean Malm-sängyt patjoineen 10. vuotta. Erinomaiset.

Kotona on myös yksi Ikean sänky jonka nimeä en tiedä ja siinä vuonna 2005 ostettu patja. Ei mitään vikaa.

Hyvä tietää. 👍

T. Sama

Vierailija
632/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta osaisitko etukäteen tai viimeistään oman ulko-ovesi suulla sanoa, että "ei kiitos, en halua näitä tavaroita kotiini, olkaa hyvät ja viekää ne pois"?

Miksi ihmeessä olisit valmis vastaanottamaan tavaroita, joista pyrkisit välittömästi pääsemään eroon? En oikein ymmärrä logiikkaasi.

Tätä voi ihmetellä vain onnekas, joka ei ole joutunut rajattoman kanssa tekemisiin.

Vierailija
633/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaja päättää.

Nuori ei osaa vielä arvostaa kestävää laatua, vaan ostaisi halpaa hetken kivalta näyttävää.

Esim kyllä kannattaa olla normaali pölynimuri. Sillä on käyttöä vielä perheasunnossa.

Samoin vaikka sohva. Kaverini osti 22-vuotiaana naimisiin mennessään laadukkaan nahkasohvan. Se on heillä edelleen ja kaveri on jo 55-vuotias. Se on tosin nykyään takkahuoneessa, mutta hyvässä kunnossa. Heillä on tyylihuonekalut olohuoneessa. Samoin hän osti alkuun Muuramen laatikoston. Se palveli hyvin hänen poikansa huoneessa. Edelleen hyvässä kunnossa.

On tärkeää, että nuori saa itse valita mieleisensä. Jos se ei käy mummolle, pitää ostaa ilman mummon rahaa. Osaa hankinnoista voi viivästyttää, jos kaikkeen ei ole heti rahaa.

Vierailija
634/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Sama

Ikävä kyllä pelkkä materiaali ei ole laadun tae. Ikean laatu on kuraa, juuri tällaisesta mainitsemastasi sängystä oli kyse.

Ikean tuotteissa ei käytetä mitään laadukkaampia ja parempia liitoksia, ja puukin kaikkein halvinta ja oksaisinta.

Jotain pinnatuoleja oli jotka päälle päin näyttivät asiallisilta, mutta nekin oli pilattu Ikean kertakäyttöfilosofialla. Ne kun olivat halvalla ja huonosti valmistettuja, ja tutullakin ne hajosivat muutamassa vuodessa.

Vierailija
635/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko elämänsä rajattoman ihmisen miellyttämiseen ehdollistettu ei välttämättä opi koskaan sanomaan ei.

Vierailija
636/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tyttärellä asunto jo? Noissa varsi-imureissa varsinkin halvemmissa on todella huonot akut. Sängystä nyt en lähtisi riitelemään, jos mummeli haluaa laittaa pari tonnia siihen, niin laittaa sitten. Tuon Mielen imurinhan voi myydä ja ostaa sitten mieleisensä. 

Huonot akut? N 30 minuuttia luvataan kestävän. Kuinka kauan yksiötä imuroi?

Kun hetken tota käyttää, niin kestoaika ei ole enää 30 minuuttia. 

Me ostettiin Electroluxin varsi-imuri, jonka imurointi aika muuttui nopeasti 10 minuuttiin. Imurin akku toimi näin vuoden, puoltoista ja lakkasi toimimasta. Uusi akku maksaa 60-80e, mutta emme ole jaksaneet uutta akkua hankkia. Imurilla ei päässyt sängyn tai sohvan alle yms. joten toimi pikaimurina ja rikkaimurina.

Rinnalla on toiminut mieheni Miele imuri, joka on ollut käytössä yli 20 vuotta. Sekä minun halpa 30 euron pikkuimuri, joka myös toimii edelleen 17 vuoden jälkeen (nyt lähinnä auton imurina).

Eli nyt aloittajan tytär ottaa vain vastaan mummon tarjoaman imurin, sillä parhaimmillaan se kestää oikeasti vuosia.

Ja muutenkin osan mummon tarjoamista ostoksista kannattaa hyväksyä. Kyllä mummo tietää, että halpoja rimpuloita ei kannata ostaa. Ei ole mitään järkeä olla jatkuvasti vaihtamassa kodinkoneita.

Enkä usko, että mummo oikeasti odottaa aloittajan tyttärellä olevien tavaroiden olevan hänellä eläkeikään saakka. Joten ottakaa nyt vain tarjoukset vastaan järkevimpien tuotteiden osalta. Sohvat nyt on ihan sama, kun ei nykyään edes kalliit sohvat kestä samoin kuin menneinä vuosikymmeninä valmistetut.

Kyllä tytär kiittää vielä mummoaan kun vuosien päästä ymmärtää, mitkä kaikki ostokset ovat kestäviä ja järkeviä.

(Ja kiittää paremmasta sängystä kun testaa joskus jonkun toisen nukkumatiloja.)

Vierailija
637/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivosin just 7 tuntia lapsen huoneen ennen koulun alkua.

Hänellä on 42 pyyhekumia. Koulusta on saatu tasan yksi puolikas eikä me ole ostettu yhtäkään.

Arvatkaas kuka on tänne ne kantanut?

Onko teitä myös paheksuttu, kun teillä on niiiin paljon tavaraa? 😏

Olen eri, mutta just tämä. En koskaan ymmärtänyt miksi meille pitää kantaa sitä lelukrääsää, jolla kukaan ei tehnyt mitään. Sitten meillä oli aina kuulemma ihan liikaa kaikkea. Se liika oli toki vain niitä, joita minä itse olin hankkinut.

Tämä mummu piti mulle myös puheen kuinka jokaisen koti on omanlainen ja jos tavaraa on paljon niin se joka ei sitä kestä, niin ei tarvi tulla kylään. Tuo palopuhe esitettiin silloin kun mummulla oli ruuhkavuodet(=ei ollut vielä mummu) ja paljon tavaraa eikä kämppä tiptop. Seurustelimme mieheni kanssa tuolloin. Asia unohtui häneltä siihen mennessä kunnes meillä oli ruuhkavuodet ja meille olikin eri ääni kellossa. Olisi pitänyt sitä ja tätä.

Terkkuja tutuille😂

Minä sain äidiltäni järkyttävät marmatukset kun hänelle selvisi että saan työkaverini tyttären vanhat vaatteet kaksi kertaa vuodessa.

Kuulemma lapset kärsii käytetyissä vaatteissa. Itse kuljin koko lapsuuteni villin isoveljen ka vielä villimmän isosiskon jämissä jotka oli kulahtaneita ja paikattuja ja 10 vuotta muodista jäljessä.

Nää työkaverin tyttären vaatteet on tuskin käväisseet päällä ja niistä on iso apu kun potää olla päivähoitoon ja iltikseen varavaatteita, useammat kumpparit ja varahanskoja jne.

On myös kivaa kun on useampi juhlamekko ettei tarvitse aina mennä synttäreille samassa.

Vierailija
638/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Sama

Ikävä kyllä pelkkä materiaali ei ole laadun tae. Ikean laatu on kuraa, juuri tällaisesta mainitsemastasi sängystä oli kyse.

Ikean tuotteissa ei käytetä mitään laadukkaampia ja parempia liitoksia, ja puukin kaikkein halvinta ja oksaisinta.

Jotain pinnatuoleja oli jotka päälle päin näyttivät asiallisilta, mutta nekin oli pilattu Ikean kertakäyttöfilosofialla. Ne kun olivat halvalla ja huonosti valmistettuja, ja tutullakin ne hajosivat muutamassa vuodessa.

Täälläkin on kokemusta noista ikean täyspuisista kalusteista, ihan täyttä pashaa nekin ovat. Lack ynnä muu pahvi/paperi roska on sitten vielä oma lukunsa! Se on sitä ikea-kalustetta ihan omimmillaan.

Vierailija
639/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sä et voi ap äidilles sanoa asiasta, ku oot vasta n 50v niin et uskalla? Noloa.

Vierailija
640/1423 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tyttärellä asunto jo? Noissa varsi-imureissa varsinkin halvemmissa on todella huonot akut. Sängystä nyt en lähtisi riitelemään, jos mummeli haluaa laittaa pari tonnia siihen, niin laittaa sitten. Tuon Mielen imurinhan voi myydä ja ostaa sitten mieleisensä. 

Huonot akut? N 30 minuuttia luvataan kestävän. Kuinka kauan yksiötä imuroi?

Kun hetken tota käyttää, niin kestoaika ei ole enää 30 minuuttia. 

Me ostettiin Electroluxin varsi-imuri, jonka imurointi aika muuttui nopeasti 10 minuuttiin. Imurin akku toimi näin vuoden, puoltoista ja lakkasi toimimasta. Uusi akku maksaa 60-80e, mutta emme ole jaksaneet uutta akkua hankkia. Imurilla ei päässyt sängyn tai sohvan alle yms. joten toimi pikaimurina ja rikkaimurina.

Rinnalla on toiminut mieheni Miele imuri, joka on ollut käytössä yli 20 vuotta. Sekä minun halpa 30 euron pikkuimuri, joka myös toimii edelleen 17 vuoden jälkeen (nyt lähinnä auton imurina).

Eli nyt aloittajan tytär ottaa vain vastaan mummon tarjoaman imurin, sillä parhaimmillaan se kestää oikeasti vuosia.

Ja muutenkin osan mummon tarjoamista ostoksista kannattaa hyväksyä. Kyllä mummo tietää, että halpoja rimpuloita ei kannata ostaa. Ei ole mitään järkeä olla jatkuvasti vaihtamassa kodinkoneita.

Enkä usko, että mummo oikeasti odottaa aloittajan tyttärellä olevien tavaroiden olevan hänellä eläkeikään saakka. Joten ottakaa nyt vain tarjoukset vastaan järkevimpien tuotteiden osalta. Sohvat nyt on ihan sama, kun ei nykyään edes kalliit sohvat kestä samoin kuin menneinä vuosikymmeninä valmistetut.

Kyllä tytär kiittää vielä mummoaan kun vuosien päästä ymmärtää, mitkä kaikki ostokset ovat kestäviä ja järkeviä.

(Ja kiittää paremmasta sängystä kun testaa joskus jonkun toisen nukkumatiloja.)

Mummo ei ymmärrä, että asunnon koko vaikuttaa ihan oleellisesti siihen, millaisia tavaroita sinne voi hankkia. Liian iso huonekalu tai kodinkone on liian iso vaikka olisi kuinka laadukas. Jos mummo ajattelisi jotain muuta kuin itseään, hän kyllä ymmärtäisi mistä on kyse.