Miksi ihmiset ovat maalla niin vihaisia?
Vihataan kaikkea erilaista tai "erilaista", naapurikylästä muuttanutta ei hyväksytä piireihin, puoliso pitää olla naapuritalosta, lapsia kasvatetaan hirveällä kurilla, ei saa olla korkeakoulutettu eikä edes ylioppilas kun "ne on niin olevinaan"... Itse maalla kasvaneena ja nykyään kaupunkilaistuneena ihmettelen tätä. Ihmettelin jo lapsena sitä vihaa, mikä oli patoutunut yhteisöön. Monesti perjantaisin kuulin ja näin, kun naapurin isä ajoi perheen lumihankeen kuten Eppujen laulussa. Poliisitkin kävivät usein, ei tehonnut.
Minua itseä ei ikinä opetettu vihaamaan ketään, ja suorastaan kannustettiin muuttamaan lukion jälkeen kauas ja opiskelemaan pitkälle, hyvään ammattiin. Kehotettiin lukemaan historiaa, katsomaan uutisia, opiskelemaan kieliä sekä matkustamaan ja tutustumaan eri kulttuureihin. Nämä neuvot tulivat vain oppikoulun käyneiltä vanhemmiltani, jotka tekivät raakaa tehdastyötä "äijäalalla". Suurin osa omasta ikäluokasta jämähti kotikylään ja avioituivat keskenään...
Kommentit (45)
Varmaan siksi olen juuri nyt vihainen, että joku ystävällinen kaupunkilainen on jättänyt autonsa kutakuinkin keskelle peltotietä eikä meillä päästä puimurilla töihin. Jos ei auton omistajaan saada tunnin sisään yhteyttä, hinataan auto pois. Kaupunkilaiset ei onneksi hermotu, vaikka työpaikan ovea ei saisi auki eikä nettiyhteyttä olisi.
Ja minä ihmettelen miten korkeasti sivistyneet kaupunkilaiset jaksavat yhä elätellä näitä keskiaikaisia ennakkoluuloja. Puhukaa nyt hiukan piioista ja rengeistä vielä jatkoksi.
Sitten otatte rauhoittavanne jotta jaksatte siellä yksiössä tuijottaa vastapäistä talon seinää ja kuluttaa yksinäistä ja pelokasta elämäänne. Parempi pysyä siellä, täällä voi joutua kontaktiin tuntemattoman kanssa.
Nyt lähden tästä pikkukylän lauantaitorille juttelemaan ihmisten kanssa ja lupaan kertoa jos yksikin on vihainen ;)
Kyllä tämä on ihan arkipäivää yhdelläkin Turun lähellä olevassa 8000 asukkaan maalaiskunnassa.
Se vihan määrä on ihan uskomatonta, täysin tuntemattomia ihmisiä kohtaan, jotka ovat vaan saaneet opiskella pidemmälle ilman velvotteita maatilan töistä.
Aloitus iski koko lailla naulan kantaan. Maalla asuvana näen maalaisidyllin tuon tyyppisenä. Syy miksi maalla ollaan paljon ilkeämpiä kuin merellä tai ilmassa on se että ihmiset tuntevat toisensa ja toistensa porukat monta sukupolvea taaksepäin (kylän vanhimmat ainakin muistavat ja tietävät). Tapahtumia kertoillaan kuin ne olisivat eilisen muistelua, vaikka episodin päähenkilöt ovat maanneet jo monet vuosikymmenet six feet under. Muistetaan repliikit, ikään kuin olisi näytelmän käsikirjoituksesta kopio päässä. Tällaisilla ensikäden tai toisen käden tiedoilla luodaan jotakin valta-asetelmaa esim paluumuuttajaan nähden ja halutaan näyttää kuka on boss.
Eräs asia mikä minulle aiheutti etomista alkuaikoina oli se kun kuuntelin naapurin ja äitini juttuja, joissa he käsittelivät erilaisia sukuhaaroja ja polveutumisia. Alkoi tulla tunne että kaikki ovat toisilleen sukua, kun tarpeeksi kauan sukupuita kolutaan.
Sanon taas, että miksi joku ei voisi tehdä vaikka väitöstä nykyajan korpikylien ilmapiiristä, kulttuurista, puhetavasta, normeista, käytöstavoista jne. Itse en ole pätevä sellaista tekemään, vaikka omakohtainen pitkä kokemus maalaisilmapiiristä onkin. Voisin kertoa monen monta juttua erityislaatuisista asioitten järjestelyistä. Erityislaatuisista siis minun katsannossani, mutta täysin normaalia ja ok kylänväen mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne maalaiset ainakin ovat, jotka käyvät täällä AV:llä.
Aihe vapaallä? Khyl, kaupunkilaisten kirjoitustaidot ja osaaminen.
Lausutaan aavellä, rakas kiukkupussi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne maalaiset ainakin ovat, jotka käyvät täällä AV:llä.
Aihe vapaallä? Khyl, kaupunkilaisten kirjoitustaidot ja osaaminen.
Lausutaan aavellä, rakas kiukkupussi :)
ee
Vierailija kirjoitti:
Vihaisimmat ihmiset mihin minä olen törmännyt, ovat olleet kotoisin Helsingistä.
Käyhän Forssassa :p
Vierailija kirjoitti:
Palstalaisten kuvitelmamaaseutu on aika outo paikka kun katsoo OPH:n tilastokarttoja, joiden mukaan maalla asuvat alle 50v ikäiset ovat koulutetumpia kuin kaupunkilaiset. Esimerkiksi Helsingissä on suhteessa paljon vähemmän ylioppilaita kuin vaikka Sastamalassa.
Sastamala on kaupunki.
Maaseudulla ihmiset ovat matalammin koulutettuja kuin kaupungissa.
Joku itä suomen baari kesäyönä niin katselkaa kuinka huudetaan ja nyrkit viuhuu. Missään muualla maailmassa en ole moista nähnyt.
Olipa outo aloitus, jossa ei tunnu olevan mitään tuttua. Kotikyläni Pohjanmaalla on ainakin kouluttautuneisuuden suhteen aika korkealla. Taitaa lähes joka talosta löytyä joko yliopisto- tai amk-tutkinnolla varustettu henkilö. Itsekin olen maisteri, mutta asun nyt pks:lla.
Se asia, mistä maaseudulla ei ollenkaan pidetä, on häikäilemätön tuulivoimarakentaminen. Jättimäisiä tuulivoimaloita tulee aivan liian lähelle asumuksia, tuulivoima-alueiden alle jäävät lähiretkeilyalueet, maisemista tulee luotaantyöntäviä jne. Tuulivoimarakentaminen on tuhoamassa maaseudun.
Ei luulosta tutulta. Maalla nyt 13 vuotta.
Aika ääriesimerkki tuo tarina, ap. Totta on se, että kyräilyä ja juoruilua on. Ongelmanydin on se, että kaikki tuntevat toisensa. Kaupungissa saa olla ihan eri tavalla rauhassa.
"Lapset kasvatetaan hirveällä kurilla"
Tuossa ap on väärässä. Maaseudulla lapset kasvatetaan liian lepsusti.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulta löytyy kärttyisimmät ihmiset, juostaan tukkaputkella joka paikkaan, vaikka julkinen liikenne on Suomen tihein.
Samaa ihmettelen vielä itsekin vaikka oon jo asunut pian jo 4 vuotta pk-seudulla. Varsinkin Helsingin kantakaupungissa asuu nää tekokiireiset ihmiset. Lähiöissä on jo vähän leppoisampaa porukkaa. Ystävällisempiä ihmisiä löytyy jo pienemmän kokoluokan kaupungeista kuten Jyväskylä, Lahti tms. Sitten näillä maalaispaikkakunnilla asuu nää naapureiden käyttäjät, jotka ei uskalla olla omia itseään sekä kulkea omia polkuja elämässään koska ympäristön ryhmäpaine.
T: junantuoma yliopisto-opiskelija Helsingin yliopistosta joka on opiskellut kans 2 vuotta Jyväskylän yliopistossa ja on asunut puolet lapsuudestaan Lahessa ja 9 vuotta 12 000 asukkaan maalaispaikkakunnalla Etelä-Pohjanmaalla
Pk seutulaiset kyllä maalla niin itsekeskeisiä ja puhetavat monasti menee ihan melkeinpä riidan haastamiseksi mitä maalla niin tottunut
No maalla ehkä juorutaan enemmän, kyräillään muita. Pk-seudulla ei juuri tätä ongelmaa ole ellet satu asumaan lähiössä pienessä kerrostalossa, jossa on samat juorukellot asuneet vuosikymmeniä. Pk-seutulaiset saattavat olla tylyn oloisia ja stressaantuneita johtuen suuresta väkimäärästä ja kiireestä. Mutta eivät tuomitse ketään, kuten maalaiset.
Lupsakoit.
entinen savolainen luonnonvara tuo
Olipas typerä avaus.