Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ovat maalla niin vihaisia?

Vierailija
12.08.2022 |

Vihataan kaikkea erilaista tai "erilaista", naapurikylästä muuttanutta ei hyväksytä piireihin, puoliso pitää olla naapuritalosta, lapsia kasvatetaan hirveällä kurilla, ei saa olla korkeakoulutettu eikä edes ylioppilas kun "ne on niin olevinaan"... Itse maalla kasvaneena ja nykyään kaupunkilaistuneena ihmettelen tätä. Ihmettelin jo lapsena sitä vihaa, mikä oli patoutunut yhteisöön. Monesti perjantaisin kuulin ja näin, kun naapurin isä ajoi perheen lumihankeen kuten Eppujen laulussa. Poliisitkin kävivät usein, ei tehonnut.

Minua itseä ei ikinä opetettu vihaamaan ketään, ja suorastaan kannustettiin muuttamaan lukion jälkeen kauas ja opiskelemaan pitkälle, hyvään ammattiin. Kehotettiin lukemaan historiaa, katsomaan uutisia, opiskelemaan kieliä sekä matkustamaan ja tutustumaan eri kulttuureihin. Nämä neuvot tulivat vain oppikoulun käyneiltä vanhemmiltani, jotka tekivät raakaa tehdastyötä "äijäalalla". Suurin osa omasta ikäluokasta jämähti kotikylään ja avioituivat keskenään...

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne maalaiset ainakin ovat, jotka käyvät täällä AV:llä.

Vierailija
2/45 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaisia, kyräileviä toljottajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Notta. Tulukaa kylähän. Keitän hyvät kaffeet.

Vierailija
4/45 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne maalaiset ainakin ovat, jotka käyvät täällä AV:llä.

Aihe vapaallä? Khyl, kaupunkilaisten kirjoitustaidot ja osaaminen.

Vierailija
5/45 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
6/45 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuu pois sieltä viljapellosta, ap, ja sulje laitumen veräjä niin ne ehkä leppyy.

Vierailija
7/45 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ku on koko ajan pimeetä ja kaikki nätit plikat muuttaa kaupunkiin

Vierailija
8/45 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa. Suhtaudutaan epäluuloisesti ja vihamielisesti kaikkeen, mikä ei ole omalta kylältä.

Vierailija
9/45 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt jopa kaupunkilaisen taantuvan tuohon ilmapiiriin.

Siellä kiroilee tuvassa yksinään milloin mitääkin esim. uusia tulijoita jne eikä tajua että täällä kaupungissa he ovat ystäviä ja työkavereita! 

Että ihme miksemme puhu "samaa kieltä"

Vierailija
10/45 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa. Suhtaudutaan epäluuloisesti ja vihamielisesti kaikkeen, mikä ei ole omalta kylältä.

Mun äiti sanoi, että tämä on sota-ajan peruja. Mummohan aina puhui minunkin kuullen vielä muutama vuosi sitten, että koskaan ei saa pitää tuuletusikkunoita auki, ettei mikään desantti kuule mitään. Hänellä oli ikkunoissa sellaiset vaaleat pitsiverhot, joista näki ulos mutta ulkoa ei nähnyt sisälle Ei luottanut kehenkään kylän ulkopuoliseen, jos kylänraitilla oli tuntematon auto tai ihminen, niin hän meni kauhun valtaan. Tämä on ehkä karumpi esimerkki mutta vähän samaa ilmenee maaseudun nuoremmallakin polvella, mutta hieman eri tavalla.

Vierailija
11/45 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän ihmettä? Tule peremmälle, ota jääkaapista kalja ja tule saunaan! Jos et uskalla ajaa kaljan jälkeen kotiin, niin laitetaan peti sohvalle. Otatko mieluummin korvapuustia vai kananmunaa aamukahvin kanssa?

Vierailija
12/45 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en sitten taida asua tarpeeksi maalla, kun en tunnista tuollaista. Asun alle 5000 asukkaan maalaiskylässä.

Vierailija
13/45 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun alle 1000 asukkaan kylässä enkä tunne yhtään vihaista ihmistä.

Vierailija
14/45 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noin? Itse olen tottunut lupsakoihin maalaisiin ihan monessakin paikassa. Voihan se olla, että talvella sitten puhisevat kiukusta kaupunkilaisia kohtaan.

Vierailija
15/45 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö

Vierailija
16/45 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seutulaisena tuli kesällä Suomea kiertäessä tosiaan huomattua miten aggressiivisia ja outoja ihmisiä näissä pienemmissä paikoissa ja muualla Suomessa asuu.  Jatkuvaa haastamista, varuillaanoloa (se puhu mulle!1 :o) ja passiivisaggressiivista käytöstä ihan normaaleissa tilanteissa.  Jos vieraille puhuttiin oma-aloitteisesti, oli se jotain ihme huutelua. Ei merkkiäkään mistään maalaisen lupsakkuudesta ja hyväntahtoisuudesta.

Pk-seutu ja sen ihmisten käytös on aivan eri sfääreissä tuossa suhteessa. Täällä on paljon helpompi hengittää ja olla sosiaalinen!

Vierailija
17/45 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä tunnista ilmiötä? En edes tiedä, montako kymmentä ihmistä tässä meidän kylällä asuu, mutta ei kukaan ole vihainen koulutuksesta tai muustakaan.

Vierailija
18/45 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulta löytyy kärttyisimmät ihmiset, juostaan tukkaputkella joka paikkaan, vaikka julkinen liikenne on Suomen tihein.

Vierailija
19/45 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalaisten kuvitelmamaaseutu on aika outo paikka kun katsoo OPH:n tilastokarttoja, joiden mukaan maalla asuvat alle 50v ikäiset ovat koulutetumpia kuin kaupunkilaiset. Esimerkiksi Helsingissä on suhteessa paljon vähemmän ylioppilaita kuin vaikka Sastamalassa.

Vierailija
20/45 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaisimmat ihmiset mihin minä olen törmännyt, ovat olleet kotoisin Helsingistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi