Ozempic mistä ja miten?
Mulle on moni tätä lääkettä laihduttamiseen suositellut, mutta kaikki ovat saaneet sen työterveyden kautta jota minulla ei ole. Eli yksityiselle siis.
BMI on 33 joten tarvetta olisi. Olen kokeillut kaikki mahdolliset dieetit Ketosta , keittopusseihin ja nälkädietteihin. Mikään ei tunnu toimivan. Ehkäisykapselin jälkeen lihoin siis 30kiloa ja vaikka se nyt poistettiin niin paino on tässä ja piste.
Kävin jo Puhti verikokeissa valmiiksi jotta on veriarvot tiedossa kun lääkäriin pääsen, mutta mille lääkärille aika olisi hyvä varata? Ykeislääkäri? Voiko laihdutusklinikoiden etälääkärit näitä määrätä?
Miten ise sait ko lääkkeet? Ja onko toimineet?
Kommentit (83)
Ja jatkan, minä sain reseptin yleislääkäriltä. Olin hänen ensimmäinen Ozempic-potilas, mutta oli halukas ottamaan selvää. Konsultoi jotain sisätautilääkäriä ymmärtääkseni.
Ja on toiminut paremmin kuin ikinä uskalsin toivoa. Näin taitaa normaalipainossa pysyneiden keho toimia.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ensin omalta terveysasemalta. Jos eivät kirjoita (kaikille lääkäreille lääke ei vielä ole tuttu), mutta ei ole painavia perusteita olla kirjoittamatta, varaa aika johonkin yksityiselle. Soita ja kysy lääkäriä, jolla osaamista lihavuuden lääkehoidosta.
Juu mä ajattelin mennä suoraan yksityiselle. Mehiläistä ajattelin kun sellainen meiltä sentään löytyy. Googlettelin tosin ja tuo painoklinikka jäi mieleen. Ilmeisesti heillä kaikki toimii etävastaanottona ja mietin että kummasta saa varmemmin 🙈
Ehkä mä käyn Mehiläisessä ja jos sieltä en saanion menee seuraavalle. Kiitos vastauksestasi!
Minulle reseptin kirjoitti terveyskeskuslääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Kävitkö siellä muissa asioissa ja asia tuli puheeksi vai menitkö kysymään reseptiä?
Mä tässä mietin just sitä että kehtaanko marssia pyytämään sitä reseptiä.
Mulla oli maksarvot nyt koholla eli ilmeisesti mulla on siis rasvamaksa joten mietin, että olisiko sekin jo hyvä syy saada apua tähän laihtumiseen 🙈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävitkö siellä muissa asioissa ja asia tuli puheeksi vai menitkö kysymään reseptiä?
Mä tässä mietin just sitä että kehtaanko marssia pyytämään sitä reseptiä.
Mulla oli maksarvot nyt koholla eli ilmeisesti mulla on siis rasvamaksa joten mietin, että olisiko sekin jo hyvä syy saada apua tähän laihtumiseen 🙈
Menin päivystysluonteisen asian vuoksi. Samassa yhteydessä kysyin, olisiko mahdollista saada Ozempiciin resepti. Lääkäri sanoi heti, että tottakai. Teki alkupunnituksen, antoi reseptin ja pyysi, että kävisin ensin sokerirasituksessa, ennenkuin aloitan lääkityksen. Ei halunnut, että lääke vaikuttaa tulokseen. Ei ole diabetesta, vaan lääke määrättiin laihdutukseen. Yleensähän päivystyskäynnillä hoidetaan vain se akuutti vaiva, mutta osui kiva lääkäri ja ilmeisesti rauhallinen hetki.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ensin omalta terveysasemalta. Jos eivät kirjoita (kaikille lääkäreille lääke ei vielä ole tuttu), mutta ei ole painavia perusteita olla kirjoittamatta, varaa aika johonkin yksityiselle. Soita ja kysy lääkäriä, jolla osaamista lihavuuden lääkehoidosta.
Ja yksi perustelu lääkkeen määräämättömyydelle voi tosiaan olla se, että Ozempicia ei ole Suomessa hyväksytty laihdutuslääkkeeksi. Valmistajan viranomaisille hakema käyttötarkoitus on diabeteksen hoito, kaikki muut käyttötarkoitukset ovat ns. off label -käyttöä, eli määräävällä lääkärillä on korostunut vastuu lääkkeestä, koska sitä käytetään vastoin valmistajan ohjeita.
Saxenda-valmisteella on käyttötarkoituksena lihavuuden hoito. Pisto päivittäin kun Ozempic pistetään kerran viikossa. Saxendalle saa Kela-korvauksen jos terveystilanne sen täyttää (https://www.kela.fi/laake3051).
Ozempicia haluavan kannattaa huomioida, että lääkkeen käyttö kestää yleensä vähintään 1-2 vuotta ja käyttökustannus on vuodessa n. 1400e, kallis hinta voi asettua esteeksi käytölle.
rarehanu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Kuka vähä-älyinen luulee, että jollain pillerilä voisi laihtua.
Sinä vähä-älyinen et edes ymmärrä tästä lääkkeestä mitään. Lue ensin, kirjoittele sitten. Mikään lääke ei itsessään laihduta, se on kyllä fakta. Muuten kannattaisi ensin vähän tarkistella muita faktoja, jotta edes lääkemuoto menisi oikein. Ja tiedoksi, olen käyttänyt ja käytän edelleen kyseistä lääkettä ja olen laihtunut reippaasti. Joku läskiviha tai rahattomuus taitaa vaikuttaa kirjoitteluusi. Korjaa asennettasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yksi perustelu lääkkeen määräämättömyydelle voi tosiaan olla se, että Ozempicia ei ole Suomessa hyväksytty laihdutuslääkkeeksi. Valmistajan viranomaisille hakema käyttötarkoitus on diabeteksen hoito, kaikki muut käyttötarkoitukset ovat ns. off label -käyttöä, eli määräävällä lääkärillä on korostunut vastuu lääkkeestä, koska sitä käytetään vastoin valmistajan ohjeita.
Saxenda-valmisteella on käyttötarkoituksena lihavuuden hoito. Pisto päivittäin kun Ozempic pistetään kerran viikossa. Saxendalle saa Kela-korvauksen jos terveystilanne sen täyttää (https://www.kela.fi/laake3051).
Ozempicia haluavan kannattaa huomioida, että lääkkeen käyttö kestää yleensä vähintään 1-2 vuotta ja käyttökustannus on vuodessa n. 1400e, kallis hinta voi asettua esteeksi käytölle.
Toki olen hinnasta tietoinen. On se kallis. Sitä en kiellä, mutta kalliita ovat myös nämä minun kaikki ihmedieetit ja mielenterveys 😬
Kun mikään ei van tunnu auttavan. Viimeiset vuodet on olleet niin stressaavia, että olen joutunut käymään välillä EKG:ssa. Mitään ei ole löytynyt, mutta stressi tekee ihmeellisiä asioita. Nyt on pakko saada painoa pois ja saada elämää terveellisempään suuntaan muutenkin.
Mä laitoin maisan kautta lääkärille viestiä, kirjoitti vastaavan joskin kalliimman saxendan. Mutta nyt aion tällä viikolla pyytää yksityiseltä ozempicin reseptin. Liity facessa ryhmään ja lue muiden lääkäri suosituksia.
rarehanu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Kuka vähä-älyinen väittää todistettua tapahtumaa utopiaksi.
Laitoin siis terveystalon chatissa viestiä lääkärille, että haluan keskustella lihavuuden lääkehoidosta. Hän vastasi, se onnistuu ja kirjoitti samantien reseptin ozempicille.
Bmi 32 :). Eli jos joku epäröi mistä saa redeptin niin kamnattaa kokeilla. Itse aluksi yriton omalta terveysasemalta, mutta siellä lääkäri sanoi ettei ozempi ole laihdutuslääke. Ja kirjoitti saxendan (jonka hinta 180e), en tätä hakenut vaan uutta yritystä toiselta lääkäriltä! Jos lääkäri siis kieltäytyy määräämästä ozempiciä :)
rarehanu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Otat kuule vaan ne omat pillerisi, niin kaikki hyvin ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu mä ajattelin mennä suoraan yksityiselle. Mehiläistä ajattelin kun sellainen meiltä sentään löytyy. Googlettelin tosin ja tuo painoklinikka jäi mieleen. Ilmeisesti heillä kaikki toimii etävastaanottona ja mietin että kummasta saa varmemmin 🙈
Ehkä mä käyn Mehiläisessä ja jos sieltä en saanion menee seuraavalle. Kiitos vastauksestasi!
Jos menet ykstyiselle, niin älä sitten varaa kaikkein lyhintä (ja halvinta) vastaanottoaikaa. Laihdutuksessa Ozempicin aloituksessa on kyse paljon muustakin kuin reseptin kirjoittamisesta.
Ei lihavuuden lääkehoito kaikille ylipainoisille ole tarkoitettu. Ensisijainen on elintapamuutokset ja dietti. Lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä voidaan käyttää, kun BMI on yli 30 (tai yli 27, jos potilaalla on diabetes tai muu laihduttamista edellyttävä sairaus).
Vierailija kirjoitti:
Ei lihavuuden lääkehoito kaikille ylipainoisille ole tarkoitettu. Ensisijainen on elintapamuutokset ja dietti. Lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä voidaan käyttää, kun BMI on yli 30 (tai yli 27, jos potilaalla on diabetes tai muu laihduttamista edellyttävä sairaus).
Ja valitettavasti ei kaikille auta. Mulla BMI oli aloittaessa 44, Saxenda eikä Ozempic ei auttaneet käytännössä ollenkaan. Laihdutustulos oli niin heikko että lääkäri päätti, ettei kannata jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei laihdutukseen lääkkeitä tarvitse,se on tosi helppoa.
Senkö takia hoikkuutta ihannoivassa maailmassa, jossa varmasti juuri kukaan ei haluaisi olla ylipainoinen jos sen saisi taikasauvaa heilauttamalla pois, on niin paljon ylipainoisia? Joista vielä melko suuri osa laihduttaa joka vuosi.
Saako tahdonvoimaakin nykyään pillereihin pakattuna?
Ozempic ei ole pilleri. Se on pistettävä lääke, jota käytetään myös 2. tyypin diabeteksen sokeritasapainon hoidon tukena. Siinä tapauksessa, kuten itsellänikin, toivotaan myös painon tulevan alaspäin. Itse sain sen avulla tippumaan 30kg noin vuoden aikana. Samalla se auttoi sokeritasapainon parantumiseen huomattavasti. Oman reseptini sain työterveydessä diabtestäni hoitavalta sisätautilääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja valitettavasti ei kaikille auta. Mulla BMI oli aloittaessa 44, Saxenda eikä Ozempic ei auttaneet käytännössä ollenkaan. Laihdutustulos oli niin heikko että lääkäri päätti, ettei kannata jatkaa.
Kokeile Mysimbaa. Ihan eri lääke ja erilainen vaikutustapa. Saxendan ja Ozempicin vaikutustapa on ihan sama.