Hoitajana toivon että suuri osa potilaistani pääsisi jo pois
Olen vuosia työskennellyt sh:na vanhustyössä.
Vuodesta toiseen olen lapannut sen jäykistyneen, puhumattoman, liikkumattoman, reagoimattoman mummon suuhun puuroa pitääkseni häntä hengissä. Laitan puuron sekaan joka aamu satojen eurojen arvosta lääkkeitä ja pistän napapiikit mustelmilla olevaan vatsaan.
Näitä mummoja ja pappoja on tuhansia terveyden huollossa. Näitä jotka eivät enää tunne itseään, eivätkä muita ympärillään. Näitä joita omat lapsenlapsetkaan eivät enää jaksa käydä katsomassa. Näitä jotka eivät ole enää iloksi kenellekkään maailmassa.
Minkä takia he kuormittavat meidän terveydenhuoltoamme? Minkä takia heitä väkisin pidetään elossa kymmeniäkin vuosia viemässä vuodepaikkoja sellaisilta, joilla vielä olisi jonkinlaista elämää edessä?
Vanhukset tukkivat systeemin, heitä ylihoidetaan ja kulutetaan varoja heidän hoitamiseensa ja heidän muutaman vuoden elinaikansa parantamiseen. Miksei keskitytä nuoriin joilla on vielä edessä kymmeniä vuosia aktiivista elämää?
Tuntuu niin turhalta, eräällä mummolla omaiset käyneet kylässä viimeksi 2020 jouluna. Mummo ei ole kävellyt tai puhunut kolmeen vuoteen, ja hyvällä tuurilla kymmeniä samanlaisia vuosia vielä edessä. Miedän riesanamme.
Monilta hoitajilta kuullut samaa, emme ikinä haluaisi tälläiseen hoitoon. Siinä vaiheessa kun en puhu, syö tai liiku, jättäkää minut siihen maatumaan.
Kommentit (227)
Kotihoitoa pitäisi järkeistää niin, että jos sukulaiset ottavat hoitaakseen, kävisi kotihoito silti.
Ei tässä kuulkaa kun tätä lukee ja hoitajapula vaan kasvaa, auta kun ruveta pitämään elämäntavoista huolta. Syö VHH ruokaa, käy lenkillä, kuntosalilla pitämässä lihakset kunnossa. Vältä ylipainoa kuin ruttoa, siitä se alamäki alkaa. Meillä on nyt vastuu pitää itsemme kunnossa siltä osin kuin pystymme, jotta resurssit riittävät onnettomuuden, syöpien yms uhrien hoitoon.
Toivon tosiaan että kun minä 39v olen vanha, eutanasia on jo sallittu ja täältä pääsee pois niin halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Liian hyvät lääkkeet. Kaikki vaan lääketehtaiden ahneuden takia. Pidetään hengissä, jotta voidaan syöttää lääkkeitä ja rahaa tulee, siis lääketehtaille.
Käsittääkseni ei "vihanneksia" lääkitä juurikaan sairauksien takia.
Kaikki jotka sanovat ettei näin tapahdu niin kyllä vaan kalliit Madoparit, Ketipinorit ja Risperdonit menee monille vihanneksille meidän hoivakodissa. Ne pitää väkisin tunkea sinne suuhun kun monet ei enää tiedosta edes syömistä.
Ja kalliit vaipat, ette tiedäkkään kuinka paljon rahaa valtiolla menee vihanneksien vaippoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoitoa pitäisi järkeistää niin, että jos sukulaiset ottavat hoitaakseen, kävisi kotihoito silti.
Täysin samaa mieltä. Olin aikeissa kirjoittaa samaa. Miten järjestettäisiin työn ja hoidon yhdistäminen? Lomittajia? Taksikyytejä päiväkerhoihin? Miten rahoitettaisiin? Korvataan ansiotulojen menetykset? Samat rahat jotka menisivät muuten hoitolaskuihin siirrettäisiin huolehtiville omaisille?
En ole hoitaja, mutta olen myös ihmetellyt mitä lisäarvoa se tuo kenellekään yrittää keinotekoisesti pitkittää jonkun elämää, kun ihminen on jo ihan ulkona tästä maailmasta. Tietysti oma eettinen keskustelunsa on se, että kenen päätöksellä ja millä oikeudella voidaan päättää, että milloin pistetään loppu jonkun kuihtumiselle, mutta se keskustelu olisi hyvä kuitenkin käydä. Ne resurssit mitä nyt käytetään 100-vuotiaiden vihannesten "elämän" pitkittämiseen voitaisiin käyttää niin paljon hyödyllisempiinkin asioihin.
Mä toivon, että voin kuolla sairauteen tai onnettomuuteen sopivassa iässä niin, ettei mun tarvitse kuihtua kokoon paskat housussa jonkun riesoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut kaikkihan piti olla hyvin, kunhan vaan hankkii omia lapsia.
Häh? Mikä pointti tällaisella kommentilla?
Aloittajahan puhuu siinä kunnossa olevista vanhuksista, joita ei ole mitään järkeä käydä katsomassa, koska sitä ihmistä ei käytännössä enää edes ole, vaikka ruumiintoiminnot vielä onkin käynnissä.
Se, että osa ihmisistä päätyy tuollaiseen kuntoon vanhoilla päivillään ei liity mitenkään siihen, onko lapsia vai ei.Ehkäpä tämä oli kenties sarkasmia? Kannattiko niitä lapsia siis tehdä ja hoitaa vuosikausia, kun saat palkaksesi sen, ettei kukaan sinusta vanhuudessasi enää välitä? Sitä kyllä ihmettelen, ettei tässä maassa voi olla näin huonossa kunnossa olevien vanhusten kohdalla mahdollisuutta omaisten päättä, jos henkilökunta on samaa mieletä kuin esim. aloittaja, että pääsisivät jo pois kärsimästä. Viedäänhän eläimetkin piikille aikanaan, vaikka olisivat kuinka rakkaita-tarpeettoman kärsimyksen mahdollistaminen ja jatkaminen on täysin epäinhimillistä.
Nuo vanhukset on tosiaan siinä tilassa, ettei sillä ole mitään väliä välittääkö joku vai ei. Eläviä kuolleita.
Ja tuollaisia on paljon.
Noita eläviä kuolleita on myös kehitysvammaisissa lapsissa, ja yhtä lailla heidät pitäisi päästää pois.
Mä olen myös hoitaja ja olen aiemmin työskennellyt vanhusten hoivakodissa. Mun mielestä silloin, kun vanhus pääsee/joutuu hoivakotiin, pitäisi silloin lopettaa kaikki muut lääkkeet paitsi Thyroxin, jota käytetään siis kilpirauhasen vajaatoimintaan, särkylääkkeet ja ummetuslääkkeet. Esimerkiksi jollain verenpaine- ja kolesterolilääkkeeillä ei ole mitään merkitystä enää siinä vaiheessa, vaikka kolesteroli olisi 10 ja alapaineet yli 100.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jotka sanovat ettei näin tapahdu niin kyllä vaan kalliit Madoparit, Ketipinorit ja Risperdonit menee monille vihanneksille meidän hoivakodissa. Ne pitää väkisin tunkea sinne suuhun kun monet ei enää tiedosta edes syömistä.
Ja kalliit vaipat, ette tiedäkkään kuinka paljon rahaa valtiolla menee vihanneksien vaippoihin.
Tämä on täysin totta. Meillä on hoivakodissa täysin munaton lääkäri, joka hyppii omaisten pillin mukaan. 100-vuotiaalle jäykistyneelle sikiöasennossa makaavalle vuodepotilaalle syötetään Marevania omaisten käskystä, ettei vain tule veritulppaa. Samoin esim verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä menee monella loppuun asti.
Noita eläviä kuolleita on myös kehitysvammaisissa lapsissa, ja yhtä lailla heidät pitäisi päästää pois.[/quote]
Lapsissa se ero että heistä on vielä iloa vanhemmille ja sukulaisille. Vanhuksia joita kukaan ei viitsi enää käydä katsomassa ja jotka ovat vain riesoja taloudellisesti, kaikki odottavat vain heidän lähtemistään.
Vierailija kirjoitti:
Noilla ei hoideta sairauksia vaan pi
detään rauhallisena.
Kävin sijaistamassa erityislasten koulussa, jossa oli vaikeasti vammaisia lapsia. Surullista oli. Samat ajatukset kävi mielessä.
Muinaiskansojen. (Esim. viikingit) isillä oli tapana tunnustaa omat lapsensa heti näiden syntymän jälkeen. Jos lapsi oli sellainen, ettei hänestä olisi ollut eläjäksi, niin hänet vietiin suolle. Karmeaa, mutta tavallaan sen ymmärsi: ei hänestä olisi ollut yhteisölle hyötyä, pelkkää haittaa. Elämä oli niin kovaa kaikille.
Eli kaikkien kantsii tehdä Omakannassa hoitotahto, jossa pyydetään, että turha elon ylläpito lopetetaan, kun ei enää ole mitään toivoa. Näin ainakin itse tein.
En halua olla kasvina ja kiukkuisten hoitajien käänneltävänä ja vaipatettavana. Mieluummin haudassa.
Jos olen tolkuissani, mutta haluan pois, säästän useamman päivän unilääkkeet ja syön ne kaikki kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Korona-aikaan näin kirjoituksen jossa hoitaja toivoi koronaa hoitolaitokseen jossa työskenteli. Pääsisivät mummot pois .
No meidän laitokseen se osui, ja kaikki asukkaat selvisivät.. Jopa kaikkein huonokuntoisimmat. Totta puhuen toivoisin, että edes joku olisi päässyt tuskistaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikkien kantsii tehdä Omakannassa hoitotahto, jossa pyydetään, että turha elon ylläpito lopetetaan, kun ei enää ole mitään toivoa. Näin ainakin itse tein.
En halua olla kasvina ja kiukkuisten hoitajien käänneltävänä ja vaipatettavana. Mieluummin haudassa.
Jos olen tolkuissani, mutta haluan pois, säästän useamman päivän unilääkkeet ja syön ne kaikki kerralla.
Minä aattelin mennä pakkasella metsään makaamaan mutta kun olen vanha ei talvella ole enää pakkasta Suomessa.
Sitten ajattelin vetää auton pakoputkesta letkun auton sisään, mutta kohta ei kenenkään sähköautossa ole enää pakoputkia.
Pitää varmaan alkaa säästää rahaa että saa tehtyä eutanasiamatkan vaikka Hollantiin.
Olen myös hoitajana päässyt näkemään erittäin läheltä näitä vanhuuden realiteetteja, ja olen päättänyt, että päätän itse päiväni hyvissä ajoin ennen kuin päädyn tuohon kuntoon.
Mulle kuolema ei onneksi ole tabu, vaan ihan luonnollinen osa elämää, joten lopullinen päätös lienee siksi helpompi tehdä kun sen aika joskus tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin totta. Meillä on hoivakodissa täysin munaton lääkäri, joka hyppii omaisten pillin mukaan. 100-vuotiaalle jäykistyneelle sikiöasennossa makaavalle vuodepotilaalle syötetään Marevania omaisten käskystä, ettei vain tule veritulppaa. Samoin esim verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä menee monella loppuun asti.
Omaiset taitaa kuulua vieläpä niihin joiden vanhukset ei saa kuolla koronaan. Mummolla on tietysti kaikki piikitkin että vain pysyisi elossa?
Laitokset taitaa olla monesti aika riisuttuja malleja ja eläväistä toimintaa ja hoitohenkilökuntaa liian vähän. Se on arvovalinta. Omista arvoista kannattaa silti pitää kiinni.
Ei tarvii testamenttia. Pysy vaan kotona ja älä päästä ketään sisään. Sitten parin vuoden päästä sinut löydetään.