Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajana toivon että suuri osa potilaistani pääsisi jo pois

Vierailija
12.08.2022 |

Olen vuosia työskennellyt sh:na vanhustyössä.

Vuodesta toiseen olen lapannut sen jäykistyneen, puhumattoman, liikkumattoman, reagoimattoman mummon suuhun puuroa pitääkseni häntä hengissä. Laitan puuron sekaan joka aamu satojen eurojen arvosta lääkkeitä ja pistän napapiikit mustelmilla olevaan vatsaan.

Näitä mummoja ja pappoja on tuhansia terveyden huollossa. Näitä jotka eivät enää tunne itseään, eivätkä muita ympärillään. Näitä joita omat lapsenlapsetkaan eivät enää jaksa käydä katsomassa. Näitä jotka eivät ole enää iloksi kenellekkään maailmassa.

Minkä takia he kuormittavat meidän terveydenhuoltoamme? Minkä takia heitä väkisin pidetään elossa kymmeniäkin vuosia viemässä vuodepaikkoja sellaisilta, joilla vielä olisi jonkinlaista elämää edessä?

Vanhukset tukkivat systeemin, heitä ylihoidetaan ja kulutetaan varoja heidän hoitamiseensa ja heidän muutaman vuoden elinaikansa parantamiseen. Miksei keskitytä nuoriin joilla on vielä edessä kymmeniä vuosia aktiivista elämää?

Tuntuu niin turhalta, eräällä mummolla omaiset käyneet kylässä viimeksi 2020 jouluna. Mummo ei ole kävellyt tai puhunut kolmeen vuoteen, ja hyvällä tuurilla kymmeniä samanlaisia vuosia vielä edessä. Miedän riesanamme.

Monilta hoitajilta kuullut samaa, emme ikinä haluaisi tälläiseen hoitoon. Siinä vaiheessa kun en puhu, syö tai liiku, jättäkää minut siihen maatumaan.

Kommentit (227)

Vierailija
81/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini, joka kuoli huhtikuussa, teki itselleen valinnan ettei pitkitä enää kärsimyksiään. Hän valitsi jättää hänelle välttämättömät kilpirauhas- ja sydänlääkkeet syömättä. Olihan se kova pala hyväksyä, ja veli perheineen yritti jopa vedota siihen ettei äiti olisi täysin järjissään että saisi itse päättää, mutta kyllä hän oli ja sai päättää. Hän tosiaan oli ollut vuodepotilas- ja vaippakunnossa jo pari vuotta, hengittämään, nielemään ja puhumaan pystyi, muuta ei. Ja kärsi ihan valtavasti siitä "elämästä" jossa ei ollut mitään muuta kuin epämiellyttävät hoitotoimenpiteet ja pelkkää tylsyyttä. Joskus ajattelin hänen eläessä, että oikeastaan tuo on vielä pahempi kuin dementia että pää pysyy terävänä mutta kroppa menee, joutuu kokemaan täysissä järjissään sen koko raadollisuuden. Äitikin ylpeä nainen, häntä inhotti jo se vaippahomma ja että toiset siivoaa ja pesee hänet. Lopulta olin onnellinen etä hän teki valintansa ja pääsi pois. Tekisin itse saman valinnan.

Vierailija
82/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeä, olet väärässä ammatissa.

Lähes jokainen vanhuksia hoitava miettii näitä asioita joskus, minäkin. Monessa asiassa on paljon ylihoitamista. En itsekään näe mitään järkeä siinä, että 100-vuotiaalle dementoituneelle vuodepotilaalle syötetään sydän- ja verenpainelääkkeitä, vaikka nieleminenkin on vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisenä toivoisin, etten ikinä joutuisi kohtaamaan kaltaistasi n atsi pas ka hoitajaa! Jokaisella ihmisellä on ihmisarvo, oli hän vanhus tai vammainen. Toivottavasti joudut itse kokemaan samanlaista s adistista kohtelua muilta, kun itse vanhenet tai sairastut.

Vierailija
84/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisenä toivoisin, etten ikinä joutuisi kohtaamaan kaltaistasi n atsi pas ka hoitajaa! Jokaisella ihmisellä on ihmisarvo, oli hän vanhus tai vammainen. Toivottavasti joudut itse kokemaan samanlaista s adistista kohtelua muilta, kun itse vanhenet tai sairastut.

Hetkinen, missä sinä näet sadistista kohtelua?

Vierailija
85/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän tämä ap niitä huonosti sanonut kohtelevansa, varmasti hoitaa ihan asiallisesti ja normaalisti. Onpa vaan miettinyt siinä vuosia todella huonossa kunnossa olevia ihmisiä katsellessaan sitä, ettei itse haluaisi elää sillä tavalla. Eikä ne moni niistä vanhuksistakaan halua, osa on onnekseen jo niin vihanneksia myös päästä etteivät tajua tilaansa. 

Vierailija
86/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeä, olet väärässä ammatissa.

Lähes jokainen vanhuksia hoitava miettii näitä asioita joskus, minäkin. Monessa asiassa on paljon ylihoitamista. En itsekään näe mitään järkeä siinä, että 100-vuotiaalle dementoituneelle vuodepotilaalle syötetään sydän- ja verenpainelääkkeitä, vaikka nieleminenkin on vaikeaa.

Niinpä. Miksi täytyy pitää keinotekoisesti lääkkeillä hengissä silloinkin, kun elämä ei ole enää mitenkään elämisen arvoista. 

Vierailija
87/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja on niitä jotka syntyy moni vammaisina eli on jo syntyessään samassa kunnossa kun nämä vanhukset mistä tällä kirjoitetaan, kuinkas näiden vammaisten lasten sitte, onko nekin riesana ja ajatellaan että parempi ku pääsis pois tästä maailmasta

Tämän takia abortti on usein armollisin toimenpide. Jos vammaa ei seulonnoissa havaita, tulisi olla mahdollista tehdä eutanasiapäätös, kivuttomasti lääkkeillä heti syntymän jälkeen. Kenellä on oikeus määrätä toinen olento vuosikymmenten kärsimykseen, jos on täysin ulkona tästä maailmasta vammojensa vuoksi? En sano tätä niistä lapsista, jotka ovat siten terveitä vakavistakin kehitysvammoistaan huolimatta, että kykenevät jotenkin kommunikoimaan, liikkumaan itse edes jonkin verran, ilmaisemaan tahtoaan jne, mutta vihanneksen tasolla oleville, heidän omaisilleen ja yhteiskunnalle olisi parasta ettei heitä jätetä tänne kitumaan.

Vierailija
88/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajan tehtävä ei ole määrittää toisten elämän arvoa.

Hyvä hoito lisää elämänhalua, jos potilas vaipan laiton sijasta esim.viedään vessaan.

Mitenkä ajattelit viedä vessaan muistisairaan vanhuksen, joka on jäykistynyt sikiöasentoon, eikä pysty lainkaan varaamaan jaloilleen? Näistä tässä ketjussa nyt puhutaan. Heitä on paljon hoivakodeissa.

Vanhus nostetaan nosturilla alapää paljaana ja molemmin puolin pidetään väkisin pystyssä kun kallistuu pytyllä istuessa. Tämä pitäisi tehdä monta kertaa päivässä. Kuulostaako kovin ihmisarvoiselta tai elämänhalua lisäävältä? Kaikille mukavampaa tässä tilanteessa hoitaa vuoteessa. Tähän ei myöskään millään nykyiset resurssit riitä.

Vierailija
89/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan käynyt hoivakodissa? Onko sinusta ok, jos itse makaat vaikka 6-7 vuotta sängyssä tuijottamassa kattoa tajuamatta mitään? Et pysty liikkumaan etkä kertomaan, jos joku on huonosti sinulla, on kipuja, pahoinvointia tai asento on huono. Olet luurangon laiha, makuuhaavat koko ajan vaarana ja luonnollisesti kuset ja paskot allesi.

Itse haluaisin elää vain niin kauan, kun olen kykenevä kommunikoimaan muiden ihmisten kanssa.

Vierailija
90/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisten tyyppien takia eutanasiaa ei pidä sallia.

Seuraavaksi olisikin sitten vanhusten ihmisarvon menetys vuorossa.

Kristinuskoon kuuluu ihmiselle jakamaton ihmisarvo. Kamalaa, kun uskonto menettää yhteiskunnassa jalansijaa. Alkaa raha puhua ja tuottamattomat pois.

Vierailija
91/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus makaa sikiöasennossa vasta ihan loppuvaiheessa. Muutaman viikon.

Vaikka ei mitään muistaisikaan, pitäisi kohdella kunnioittavasti.

Vierailija
92/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman tien voisi sossuavutkin poistaa. Mitäpä sitä köyhiä elättämään.

Jne. Ei pidä mennä sille tielle.

Vierailija
93/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, raajojen jäykistymistä ja käpertymistä voi esiintyä nuoremmillakin... vuosien ajan.

Missä kohtaa ap sanoi, ettei hän muka kohtelisi potilaita kunnioittavasti?

Vierailija
94/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi oma mummini kuoli ennen tuota vaihetta. Sanoi, että haluaa "sellaisen pillerin" jos liikuntakyky ja kommunikaatiokyky lähtee. Olen täysin eutanasian kannalla. Ihminen voi täysissä järjissään olevana kirjata hoitotahtoon mitä tehdään kun tilanne on mennyt liian pitkälle. Eläimillä on paljon kunniakkaampi loppu kuin ihmisillä. Miksei ihmiset voi saada samaa?

Vierailija
95/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veetit ei enää muista, että oli juna jonka pääteasemalla henkilö päätti kuka kuolee heti ja kenestä voidaan vielä hyötyä.

Vierailija
96/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä täysin samoilla linjoilla oleva kollega. Toivon näiden vanhusten puolesta, että pääsisivät pois. Armeliaampaa heille olisi lopettaa lääkkeet, antibioottien antaminen yms., jos on muistisairaus tai muu parantumaton sairaus. Sallitaan luonnollinen kuolema.

Kyllä sen näkee isosta osasta hoivakodissa olevista, ettei elämä ole enää ihmisarvoista. Maataan vuoteessa sikiöasennossa vaipoissa, ei pysty enää puhumaan tai muistamaan asioita, suu aukeaa ruokalusikalle refleksin omaisesti. Tai sitten täysin muistamattomana ja ahdistuneena vaelletaan käytävillä.

Itse en ainakaan todellakaan haluaisi elää näin vaan toivon eutanasiaa. Ei kannata elää liian terveellisesti, he tänne jäävät yleensä pisimpään roikkumaan.

Vierailija
97/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja on niitä jotka syntyy moni vammaisina eli on jo syntyessään samassa kunnossa kun nämä vanhukset mistä tällä kirjoitetaan, kuinkas näiden vammaisten lasten sitte, onko nekin riesana ja ajatellaan että parempi ku pääsis pois tästä maailmasta

Tämän takia abortti on usein armollisin toimenpide. Jos vammaa ei seulonnoissa havaita, tulisi olla mahdollista tehdä eutanasiapäätös, kivuttomasti lääkkeillä heti syntymän jälkeen. Kenellä on oikeus määrätä toinen olento vuosikymmenten kärsimykseen, jos on täysin ulkona tästä maailmasta vammojensa vuoksi? En sano tätä niistä lapsista, jotka ovat siten terveitä vakavistakin kehitysvammoistaan huolimatta, että kykenevät jotenkin kommunikoimaan, liikkumaan itse edes jonkin verran, ilmaisemaan tahtoaan jne, mutta vihanneksen tasolla oleville, heidän omaisilleen ja yhteiskunnalle olisi parasta ettei heitä jätetä tänne kitumaan.

Itse olen sillä kannalla, että eutanasia tulisi sallia mutta vain siinä tapauksessa, että potilas pyytää sitä itse.

Vierailija
98/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut kaikkihan piti olla hyvin, kunhan vaan hankkii omia lapsia.

Häh? Mikä pointti tällaisella kommentilla?

Aloittajahan puhuu siinä kunnossa olevista vanhuksista, joita ei ole mitään järkeä käydä katsomassa, koska sitä ihmistä ei käytännössä enää edes ole, vaikka ruumiintoiminnot vielä onkin käynnissä.

Se, että osa ihmisistä päätyy tuollaiseen kuntoon vanhoilla päivillään ei liity mitenkään siihen, onko lapsia vai ei.

Ehkäpä tämä oli kenties sarkasmia? Kannattiko niitä lapsia siis tehdä ja hoitaa vuosikausia, kun saat palkaksesi sen, ettei kukaan sinusta vanhuudessasi enää välitä? Sitä kyllä ihmettelen, ettei tässä maassa voi olla näin huonossa kunnossa olevien vanhusten kohdalla mahdollisuutta omaisten päättä, jos henkilökunta on samaa mieletä kuin esim. aloittaja, että pääsisivät jo pois kärsimästä. Viedäänhän eläimetkin piikille aikanaan, vaikka olisivat kuinka rakkaita-tarpeettoman kärsimyksen mahdollistaminen ja jatkaminen on täysin epäinhimillistä.

Nuo vanhukset on tosiaan siinä tilassa, ettei sillä ole mitään väliä välittääkö joku vai ei. Eläviä kuolleita.

Ja tuollaisia on paljon.

Kyllä! Olen nyt oman vanhempani sairastuttua huomannut, että elämme kahdessa eri yhteiskunnassa. On me terveet ja ne sairaat jossakin tuolla muualla näkymättömissä.

Nyt, kun olen kiertänyt sairaaloita ja hoitolaitoksia omaiseni vuoksi, niin olen ihan oikeasti tosi surullinen. En missään nimessä haluaisi, että viettäisin elämäni viime vuodet (tai jopa vuosikymmenet!) mistään mitään tajuamatta jossakin TV-huoneessa lökäpökyt jalassa muiden samanlaisten zombien kanssa Kaunareita tuijottaen ja kuolemaa odotellen. Mieluummin lähtisin saappaat jalassa äkkiä pois.

Täällä todennäköisesti puhutaan hoitolaitoksista, joita kutsutaan tehostetun palveluasumisen yksiköiksi. Käytännössä kaikilla, jotka näihin paikkoihin pääsevät/joutuvat on pitkälle edennyt dementiatauti (Alzheimerin tauti, Lewyn kappale tauti tai joku vastaava). Näissä taudeissa ihminen loppuvaiheessa menettää kyvyn tuottaa puhetta, liikkua, syödä itsenäisesti. Kyse on siis taudista, ei siitä, että ihminen on ikään kuin liian vanha nauttiakseen elämästä. Joku 98-vuotias mummeli voi olla vielä kohtuullisen pirteä, ellei hänellä ole etenevää dementiasairautta. 

Vierailija
99/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvo Ylppö oli muuten samaa mieltä tästä. Luulisi, että hänellä oli asiasta kokemusta ja näkemystä.

Vierailija
100/227 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettava totuus on, että osa muistisairaista makaa sikiöasennossa vuosikausia. Kamala tauti, kaikki ihmisyys viedään pala palalta.