Subwayn tilausperiaate on aivan järjetön ja sitä voisi verrata ihan suoraan kauppaan, jossa
olisi pitkä tiski ja joka ikinen ruokatavara pitäisi pyytää erikseen myyjältä, joka aina kävisi läpi myös valikoimalitanian. Eli kun pyydät jogurtin, käytäisiin läpi kaikki maku, koko ja valmistajavaihtoehdot.
Kukahan tuonkin on keksinyt :o
Kommentit (320)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Subwayn major issue onkin siinä, että siellä asiakas PAKOTETAAN siihen nirsokeallergikkojen tuunaushumppaan kun suurinta osaa normaaleista sellainen ei kiinnosta ja suurelle osalle se on vain raivostuttavaa nöyryyttämistä. Subwaysta puuttuu normaali tuotteistettu annosvalikoima kokonaan. Sieltä saa vain komponentteja joista pitää itse arpoa kokoon tuote.
Eli sulle on liian vaativaa sanoa "kokonainen kana-teriyaki täysjyväleivällä, kaikki vihannekset ja mausteet"?
Kun se onnistuisikin niin, mutta ei.
Tilaan kokonaisen kana-teriyakin täysjyväleivällä.
Sandwish artisti kyselee kokoajan "laitetaanko tavallinen juusto vai..." "laitetaanko homejuustoa" "entä pekonia " "paahdetaanko" " laitetaanko kurkku, sipuli, tomaatti...." "mikä kastike" "laitetaanko suolaa" "laitetaanko pippuria"....
Ihan sama vaikka luettelen kaikki heti aluksi, kaikki kysytään uudestaan erikseen.
Tai ehkä minä vaan olen tavannut niin saamarin urpoja ja ammattitaidottomia "artisteja"
Miten tuosta saa ongelman? Ymmärrän että moni jää miettimään jotain, mutta jos siellä on vaikka "kalkkunasubi" 15cm 4,90€ niin saat valita siihen sämpylän, juuston, soosin ja täytteet, ei siinä niin kiire ole. Ihan kuin grillilläkin, ei kaikki halua kaikilla mausteilla. Jättää pois ne mistä ei tykkää. Ihan kun ihmisillä olisi joku kiire ja paine suoriutua, voi miettiä rauhassa ja tilata sitten kun tietää mitä haluaa, ei se ole noloa jos ei samalla sekunnilla osaa tykittää koko tilausta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, mitä vaikeaa siinä tilaamisessa on. Ne kaikki vaihtoehdot näkyvät siinä tiskissä. Ei edes minulle, sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivälle, ole koskaan tuottanut vaikeuksia tilata Subwaysta.
Ihan hirveää se on! Haluaisin käydä siellä, mutta kyllä se systeemi on mahdoton.
Siinä tuijottaa myyjä ja jono: ala joutua jo! Liikaa vaiheita, ja yrittää kiirehtiä hädissään.
En ole kokki. En tiedä millä täytteillä tulee hyvä subi. Itse kokoamani subi maistuu pahalle. Valmiita numeroituja vaihtoehtoja olisi hyvä olla. Minulla ei ole allergioita joten voin valita minkä tahansa vaihtoehdon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Tuo pizzerioista tuttu fantasia-vaihtoehto olisi ratkaisu tähän kiistaan. Se mahdollistaisi erityistoiveet, allergiat yms., mutta listalla olisi kuitenkin valmiita, hyvän makuisiksi todettuja annoksia. Tämä sujuvoittaisi asiakaspalvelutilanteita ja säästäisi aikaa.
Mikään ei estä ketään perustamasta sellaisia patonkiravintoloita. Aivan turha kuvitella, että kansainvälinen konsepti muuttaisi muotoaan, kun muutama vauvapalstalainen ei siitä tykkää. Kyllä markkinoille kilpailua mahtuu. Voisin itsekin syödä valmiiksi suunnitellun vegaanisen patongin, kunhan siinä ei olisi tomaattia, koska olen allerginen sille.
Itse koen helpommaksi tilata patonkini juuri niillä täytteillä, mitä milloinkin tekee mieli. Huomenna se tulee varmaan olemaan
- monijyväleipä
- 15 cm
- vegaaninen kasvispihvi
- kaikki muut kasvikset paitsi tomaatti
- makea chilikastike
- pippuria ja etikkaa
- mukaan, ei ateriana
Kukaan ei vaadi edes Subwayn "konseptin" muuttamista mihinkään. Riittäisi oikeastaan että luopuisivat harhaanjohtavasta markkinoinnista eli ne tuotekuvien esimerkkisämpylät voisi saada ilman ristikuulustelua ihan vaan tuotteen nimellä. Kontrollipakkomielteiset voisivat edelleen suunnitella netissä etukäteen ja kirjoittaa muistilistan täsmälleen haluamistaan täytteistä.
Jos haluat valmiita patonkeja, mene Picniciin. Jos haluat valita täytteet itse, mene Subwaylle.
Kyllä muuten, mutta kun Subway on työmatkan varrella keskustassa ja Picnic 20 km päässä, niin suututtaa nälissään (arvatkaa paikkakunta. Picnic keskustaan!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä en mene Subiin sen takia, että jonain epäsosiaalisena hetkenä en vain kestä sitä vuoropuhelua.
Silloin haluaisin sanoa vain peruskanateriyakileipä, kiitos ja mennä pöytään möllöttämään ja odottamaan itsekseni. Ja tämä sandwich artist vääntäisi minulle kanateriyakileivän tietyillä kanateriyakileivän standardispekseillä. Eikä kyselisi mitään mikä leipä, otatko sitätätätuota, mikä juusto, paahdetaanko ännnönnöönnöö.
Vaihtoehtona olisi myös tämä perinteinen malli, jossa leipä räätälöidään asiakkaalle.
Mä olen aina onnistunut käymään Subwayssa niin, että saan tilaukseni aika lailla yhdellä lauseella hoidettua heti kättelyssä: "Puolikas leipä X, vegetäytteellä ja kaikilla kasviksilla, ei juustoa, saa paahtaa." No mausteisiin ja kastikkeeseen joutuu ehkä vielä vastaamaan, mutta ei mulla kyllä Subwayssa käymisessä koskaan mitään sen kummempia keskusteluja edes tarvitse käydä.
Eikö täyteen hintaan kannattaisi ottaa kokonainen leipä? Otatko todella kaikki kasvikset, myös korianterilla täytetyt oliivit? Viittaako paahtamiseen kehoittaminen kiireen pitämiseen? Miten tuo kaikki sanotaan ruotsiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on hyvä systeemi, että saa valita kaikki itse.
Joillekin sellainen sopii eikä siinä mitään, sehän onnistuu ihan joka ikisessä ravintolassa maailmassa. Aina voi pyytää lisätäytteitä tai jättämään pois jotain tai semplata lisukkeita sen mukaan mitä nyt keittiöstä vaan löytyy.
Subwayn major issue onkin siinä, että siellä asiakas PAKOTETAAN siihen nirsokeallergikkojen tuunaushumppaan kun suurinta osaa normaaleista sellainen ei kiinnosta ja suurelle osalle se on vain raivostuttavaa nöyryyttämistä. Subwaysta puuttuu normaali tuotteistettu annosvalikoima kokonaan. Sieltä saa vain komponentteja joista pitää itse arpoa kokoon tuote.
Nöyryyttämistä? Voi herranjestas.
Eihän tuo paljon eroa esim. oma valinta-pizzan tilauksesta. Siinäkin joudut luettelemaan, mitä täytteitä haluat. Onko sekin nöyryyttämistä?
Esimerkkejä kahviloista ja ravintoloista on paljon, tai vaikka jäätelökioskilta. Niissäkin joutuu suutaan avaamaan jos jotain haluaa syödä ja juoda.
Et ymmärrä mistä puhutaan. Tilaaminen ei ole mikään ongelma. Reseptiikkaan pakottaminen on.
Ei Subway ole ainoa paikka, joka toimii tuolla konseptilla. Muistan Helsingistä jonkun meksikolaisen ravintolan, jossa yhtä lailla ensin valittiin kulho, tortilla tai wrap, sitten seuraava ainesosa ja sitä seuraava jne. Ja ainakin Israelissa oli katuruokaketju, jossa oli sama konsepti, Englannista muistan myös samanlaisen ja oli ihan patonkiravintola sekin.
Kyllä minä väitän, että tässä on taustalla tilaamisongelma ja minusta se on hassua. 67-vuotias puolisoni osaa asioida Subissa, joten luulisi onnistuvan nuoremmiltakin.
Yksi typerimpiä firmoja asiakkaan kannalta koko subi. Voisko vielä vähän hankalammaksi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin koen aina vähän painetta siinä tilausvaiheessa, mutta se helpottuu kun on useamman kerran käynyt ja hahmottaa paremmin miten se homma menee ja mitä on tarjolla. En koe että itse kokemani paine on konseptin vika, se on selkeästi toimiva suurimmalle osalle ihmisistä.
Kiitos rehellisyydestäsi <3 On helppo tuntea myötätuntoa ihmistä kohtaan, joka myöntää tuntevansa epävarmuutta sen sijaan, että vouhottaisi reseptiikan ongelmasta.
Pois koko ketju Suomesta! Ei kukaan halua leivälleen mitään "teriyaki" tai muitakaan kummallisia päällisiä mistä ei tavan tallaaja ymmärrä yhtään mitään. Ja vielä kehdataan vehnä siemenhöttöä leipänä myydä. Anna mun kaikki kestää! Leipää on ruisleipä ja päälle riittää voi ja ehkä juusto, suolakala tai leikkele. Nyt olisi päättäjille töitä!
Allergisena on kiva käydä noissa huonosti suunnitteluissa konsepteissa. Kun on niin vaikea saada tietää esim- tuotesisältöjä. Subin leivissä on sokeriakin, entä muut ainesosat? Katsoin äsken sivuiltaan, eikä siellä tietoa annettu. En kyllä "koskaan" käykään pikaruokalaoissa. viimeksi kävin mäkkäristä ostamassa ransikset kuusi vuotta sitten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sulle on liian vaativaa sanoa "kokonainen kana-teriyaki täysjyväleivällä, kaikki vihannekset ja mausteet"?
No eihän se noin toimi. Ai mikä leipä se olikaan? Paahdetaanko? Niin mitä täytteitä tuli? Niin mitä sanoit, tuliko vihanneksia? Entä mausteet, laitetaanko? Olen yrittänyt kyllä tilata suoraan haluamani mutta myyjät ovat luettelusta niin sekaisin että työmuisti on surkea.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuosta saa ongelman? Ymmärrän että moni jää miettimään jotain, mutta jos siellä on vaikka "kalkkunasubi" 15cm 4,90€ niin saat valita siihen sämpylän, juuston, soosin ja täytteet, ei siinä niin kiire ole. Ihan kuin grillilläkin, ei kaikki halua kaikilla mausteilla. Jättää pois ne mistä ei tykkää. Ihan kun ihmisillä olisi joku kiire ja paine suoriutua, voi miettiä rauhassa ja tilata sitten kun tietää mitä haluaa, ei se ole noloa jos ei samalla sekunnilla osaa tykittää koko tilausta.
Mihin kaikkeen myyjän ehdottamaan täytteeseen pitää sanoa ei, jos haluaa hinnan pysyvän tuossa tarjoushinnassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se noin toimi. Ai mikä leipä se olikaan? Paahdetaanko? Niin mitä täytteitä tuli? Niin mitä sanoit, tuliko vihanneksia? Entä mausteet, laitetaanko? Olen yrittänyt kyllä tilata suoraan haluamani mutta myyjät ovat luettelusta niin sekaisin että työmuisti on surkea.
Ne vaiheet tehdään tarkasti tietyssä järjestyksessä ja kaikki siitä poikkeava informaatio sotkee sandwich artistin taiteellisen luovuuden. Väärässä järjestyksessä luetellusta sämpylän sisällöstä seuraa syntax error, silmien pyörittely ja asiakkaan syyllistäminen, kun tämä ei osaa rooliaan taiteen tekemisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vaiheet tehdään tarkasti tietyssä järjestyksessä ja kaikki siitä poikkeava informaatio sotkee sandwich artistin taiteellisen luovuuden. Väärässä järjestyksessä luetellusta sämpylän sisällöstä seuraa syntax error, silmien pyörittely ja asiakkaan syyllistäminen, kun tämä ei osaa rooliaan taiteen tekemisessä.
Tunne, kun toisella on vuorosanat ja toisella ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on hyvä systeemi, että saa valita kaikki itse.
Joillekin sellainen sopii eikä siinä mitään, sehän onnistuu ihan joka ikisessä ravintolassa maailmassa. Aina voi pyytää lisätäytteitä tai jättämään pois jotain tai semplata lisukkeita sen mukaan mitä nyt keittiöstä vaan löytyy.
Se ei ole "major issue", vaan Subwayn konsepti, joka on vieläpä aika suosittu. Syön Subwayssa harvemmin kuin kerran vuodessa, mutta tuosta konseptista kyllä tykkään. Niille, jotka haluaa valmiita annoksia, on sitten Picnicit ja muut ketjut, joista saa valmiiksi suunniteltuja leipiä. Ei kai tämä oikeasti voi olla näin kauheaa, että on olemassa ravintoloita eri palvelukonsepteilla?
En tiedä onko tätä ravintolaa enää olemassa, mutta aiemmin oli myös eräs pieni ketju, josta sai wok-annoksia, joihin sai samaan tyyliin päättää täytteet ja millaista riisiä tai nuudelia laitetaan. Tykkäsin tosi paljon, varsinkin kun siellä oli vaihtoehtoina myös täysjyväriisiä. Näin ne erilaiset konseptit palvelee eri ihmisiä. Sun ei onneksi ole mikään pakko käydä tällaisissa paikoissa, kun vaihtoehtoja kuitenkin on runsain mitoin.
Oulussa ainakin on Woks tällä konseptilla. Vastavia on varmasti muuallakin.
Subway toimii varmasti ihan hyvin jos siellä käy säännöllisesti, tietää miten homma toimii ja tietää tuotteet. Ne leivät ja lisukkeet ja kastikkeet ja kaiken muun. Tyyliin kerran vuodessa käyvällehän se on painajainen. Mieluummin jättää käymättä kokonaan. Itse olen käynyt viimeksi varmaan kymmenen vuotta sitten ja silloinkin joku toinen tilasi mun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, mitä vaikeaa siinä tilaamisessa on. Ne kaikki vaihtoehdot näkyvät siinä tiskissä. Ei edes minulle, sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivälle, ole koskaan tuottanut vaikeuksia tilata Subwaysta.
Ihan hirveää se on! Haluaisin käydä siellä, mutta kyllä se systeemi on mahdoton.
Siinä tuijottaa myyjä ja jono: ala joutua jo! Liikaa vaiheita, ja yrittää kiirehtiä hädissään.
On sulla varmaan vaikea elämä muutenkin. Kun patongin tilaaminen on mahdotonta ja menet siitä sekaisin. Mitähän jos sulle tulisi joskus oikea ongelma eteen?
Oikeasti, ette voi olla tosissanne?! Yhden patongin tilaaminen niin vaikeaa, ettei sellaiseen suoritukseen pysty millään? Oletteko te kaikki jollain sairaseläkkeellä? Eihän tuollainen ihminen ainakaan missään töissä pysty käymään kun on patongin osto noin vaikeaa!
Ai patonkipuffet Suomessa? Juu ei! Siellä lähtis emännät ja isännät ahnestis leivän väliin kanat koko suvulle ja naapurin lapsille. Parempi vaan kun ovat siellä pleksin takana niin ei kukaan räkä naama pääse niihin käsiksi.