Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harri, 63, on kirjannut kaikki menonsa exel-taulukkoon jo 30 vuotta

Vierailija
12.08.2022 |

- Menosarakkeita on parikymmentä. Jos jokin erä kovasti heittää budjetoimastani, selvittelen syytä ja mietin, voinko vähentää joitakin muita menoja, Harri sanoo
- Säästöjä on kertynyt, kun olen huono kuluttamaan. Esimerkiksi matkailusta en välitä, Harri toteaa
Astianpesukoneen rikkoutuessa Harri pesi astiat käsin siihen asti, että löysi riittävän hyvän tarjouksen kaupasta.
Harri on ilmeisesti sinkku. Tässäpä olisi oiva hopsis naiselle joka osaa arvostaa säästäväistä miestä.

Kommentit (173)

Vierailija
61/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin eilen tekemään tätä kun halusin tietää minne ne kaikki rahat menee. On ihan hyvä ja helppo homma. Pankkien omat äpit ei toimi tarpeeksi hyvin, koska vain niiden oma kortti kirjaa menot. Nordeallakin vain se wallet, se ei kerää mitään tietoja muista laskuista (sähkö jne.), vain pankkikorttiostokset.

Vierailija
62/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Myös taloyhtiössä päätettyyn ulkovajojen uusintaan minulla on jo oma rahoitusosuuteni valmiina. Maksan sen kerralla pois, niin saan pidettyä vastikkeen entisellään."

Omasta mielestäni tämä on tyhmästi toimittu mutta kukin tavallaan. 

Millä perusteella? Rahoitusosuuteen sisältyy korko joka lankeaa osakkaiden maksettavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten oikeasti tuollainen toimii parisuhteessa?

Saako ostaa niutä kalliimpia siteitä vai pitääkö mennä pirkalla? Entä kumpi valitsee shsmpoot ja saippuat? Monelle pitkähiuksiselle ei ole ihan se ja sama millä pesee hiuksensa.

Käykö kumpikin kaupassa itse omilla rahoillaan?

#48 vastaa.

Oikein hyvin toimii. Mieheni on hyvin höveli rahankäyttäjä joten hän on vain onnellinen että huolehdin peruskuluista. Molemmille jää pari kolmesataa ns "taskurahaa" tilillle palkkapäivänä, minä sijoitan omani jos ei ole mitään tarvetta käyttää, mies ostelee tupakkaa, makeisia, cokista tms mitä mieli tekee. 

Olen aivan varma että jos emme olisi yhdessä hän hyvästä palkasta huolimatta asuisi paljon vaatimattomammin ja kaikki menisi kädestä suuhun enempää ajattelematta. 

Emme ole pihejä - syömme hyvää ruokaa, juomme hyviä viinejä, matkustamme paljon, vaatteita ostellaan enimmäkseen ulkomailta, ravintoloissakin käymme yleensä vain reissuilla (koska hinta-laatusuhde on parempi) ja tuhlaamme rahaa lastenlapsiiin. Miehellä on ollut vanha harrasteauto ja omat harrastuksensa mihin meni/menee rahaa yhteisestä pussista, omat harrastukseni ovat olleet holdissa koronan takia. Toki puutarha ja kasvihuone - rakkaimmat harrastukseni - on tuossa pihaoven takana:)

Pihiys ja taloudellinen ajatusmaailma on 2 eri asiaa!

Vierailija
64/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako ostaa niutä kalliimpia siteitä vai pitääkö mennä pirkalla? Entä kumpi valitsee shsmpoot ja saippuat? Monelle pitkähiuksiselle ei ole ihan se ja sama millä pesee hiuksensa.

Ja mikä tärkeintä, mites ne kulut kotona?

Onko kummallakin omat ruoat ja vessapaperit?

Vierailija
65/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuosta on edes kirjoitettu juttu lehteen?

Eihän tuossa nyt mitään muuta erikoista ole kuin se excelin käyttö. Eikä sekään ole mitenkään ainutlaatuista.

Tämä tässä onkin hämmentävää. 

Pitkää excel-historiaa ei voi pitää uutisena.

Ja vielä vähemmän sitä, että joku miettii isompia hankintojaan ja vertailee jopa hintoja ja tuotearvosteluja!!

Ja hurjinta, että kuitissa on merkintä asennuksesta!!! 

Villiä  ja ainutkertaista menoa!

Vierailija
66/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jäin miettimään, että mihin tämäkin kaveri sitä rahaa säästää? Kaverihan voisi olla kuollut eikä itsekään huomaisi.

Mikäs sinua kirraa. Mistä päättelit ettei kukaan huomaisi jos kuolee. Siitäkö ettei syydä rahojaan turhuuteen? Sittenkö sitä on tärkeä ihminen?

Vierailija
67/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja juuri vuotta ennen eläkettä iskee syöpä, kuten joka kolmanteen meistä. No, menihän se elämä säästäessäkin.

Mun isäni on selättänyt jo 3 eri syöpää ja juuri siksi, että hänellä on ollut varaa mennä heti ensimmäisistä oireista yksityiselle lääkäriin. Syövät on havaittu ajoissa, hoidettu pois, seurattu se 5 vuotta ja isä todettu syövistään parantuneeksi. 

HIenoa!

Juuri kuulin uudesta syöpälääkkeestä joka maksaa 7500€/kk. Harrilla olisi siihen varaa säästeliäisyytensä takia, monella muulla ei. Turha muiden siis naureskella

Mitä järkeä on vanhana ihmisenä hoidattaa tolkuttomalla rahalla itsestään syöpää, jos ihan joka tapauksessa vuosia on enää jäljellä about 10?

Toivottavasti et joudu itse miettimään tuota jonain päivänä! Muista silloin tämä maailman typerin kommenttisi. Syövän voi saada vauvanakin. 

Ihmisen hinku elää on vain niin kova, on puoliso, lapset ja lastenlapset joiden elämää haluaisi seurata vielä edes hetken. 

Vierailija
68/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa Harri kuolinvuoteellaan miettiä, että miksi mä en v!ttu elänyt, nauttinut ja matkustanut, vaan analysoin rahaa excelin kautta viimeset ties kuinka monta kymmentä vuotta.

Vierailija
69/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#48 vastaa.

Oikein hyvin toimii. Mieheni on hyvin höveli rahankäyttäjä joten hän on vain onnellinen että huolehdin peruskuluista. Molemmille jää pari kolmesataa ns "taskurahaa" tilillle palkkapäivänä, minä sijoitan omani jos ei ole mitään tarvetta käyttää, mies ostelee tupakkaa, makeisia, cokista tms mitä mieli tekee. 

Olen aivan varma että jos emme olisi yhdessä hän hyvästä palkasta huolimatta asuisi paljon vaatimattomammin ja kaikki menisi kädestä suuhun enempää ajattelematta. 

Emme ole pihejä - syömme hyvää ruokaa, juomme hyviä viinejä, matkustamme paljon, vaatteita ostellaan enimmäkseen ulkomailta, ravintoloissakin käymme yleensä vain reissuilla (koska hinta-laatusuhde on parempi) ja tuhlaamme rahaa lastenlapsiiin. Miehellä on ollut vanha harrasteauto ja omat harrastuksensa mihin meni/menee rahaa yhteisestä pussista, omat harrastukseni ovat olleet holdissa koronan takia. Toki puutarha ja kasvihuone - rakkaimmat harrastukseni - on tuossa pihaoven takana:)

Isoisäikäinen miehesi ostelee cokista, röökiä ja karkkia taskurahallaan? 😳

Vierailija
70/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähänlaista olisi elämä Harrin kanssa?

Mennäänkö illalla pelaamaan sulkista, jos on vapaita vuoroja? Ei, käydään kävelyllä, se ei maksa mitään. Vuokrataanko viikonlopuksi mökki jostain, kun on luvattu hienoja ilmoja? Ei, liian kallista.

Käydäänkö (jos sinne mökkireissulle kuitenkin lähdettäisiin) tuolla kahvilla? Ei, meillä on kotona keitetyt kahvit termarissa ja voileivät kylmälaukussa.

Tuolla olisi kiinnostava näyttely/museo! Mennäänkö sinne? Ei, netistäkin löytyy kuvia.

(Mökiltä palatessa) Tilataanko illaksi pizzaa vai haetaanko matkalla nepalilaista? Ei, kotona on perunoita ja makkaraa, tehdään makkarakastiketta.

Katsotaanko Netflixistä joku leffa (su-iltana)? Ei, minun pitää kirjata viikonlopun kulut Exceliin eikä sitä paitsi ole mitään järkeä maksaa elokuvien katsomisesta.

Onnea on mies, joka nauttii samanlaisista asioista kuin minä ja jonka kanssa kaikki nuo asiat toteutuvat tulevana viikonloppuna. Ja huom. maksetaan yhteiseltä tililtä, jonne molemmat tallettivat tässäkin kuussa saman summan.

No huhhuh, sulla raha palaa koko ajan joka paikkaan. Kuulostaa elämänhallintaongelmalta tai sitten olet hyvätuloinen, good for you. Itse olen pienituloinen ja todellakin mietin, mihin rahani laitan. Haluan, että mulla on kiva oma asunto, en sitä, että rahat ovat menneet "elämiseen" sinne tänne. Ehkä tämä on vain köyhien ongelma ja joillakin vaan on varaa törsätä joka suuntaan, mutta ei voi mit. 

Vierailija
71/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olis Harrille ehdotus. Seuraa jatkuvasti kodinkoneiden tarjouksia, erityisesti niiden koneiden osalta, jotka todennäköisesti seuraavana ovat vaihdon tarpeessa. Osta uusi jo ennen kuin vanha menee rikki. Vanhan toimivan koneen voi myydä ja näin uusi tarjouksesta ostettu kone on vielä vähän halvempi.

Esim itse löysin tonnin pyykkikoneen tammialesta lähes puoleen hintaan. Myin vanhan koneen kahdella sadalla. Näin uusi tonnin pyykkikoneeni tuli maksamaan 350e. Ja sain pyykinpesuainettakin kaupanpäälle.

Eikä tarvinnut nyrkkipyykätä, eikä ostaa kallista konetta normaalihinnalla, tai ostaa halpaa ja huonoa konetta.

Vierailija
72/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#48 vastaa.

Isoisäikäinen miehesi ostelee cokista, röökiä ja karkkia taskurahallaan? 😳

Jep. 57v, nuorempi silti kuin minä. Tupakkaa vain satunnaisesti mutta karkinhimo on kovempi:) Cokis on addiktoivaa siinä missä tupakkakin, huono tapa mikä opittu jo nuorena. Itse en juo limuja ikinä joten vaikea ymmärtää. 

Toisaalta, mun isäni oli 78v kuollessaan ja hänelläkin oli aina karkkipussi yöpöydän laatikossa. Makee tyyppi loppuun saakka:D 

Vierailija
73/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketään 60v jolla ei olisi säästöjä eläkevuosia varten jos vain on ollut mahdollisuutta kerryttää. Hyvin monen kanssa olen puhunut aiheesta sillä ajankohtaista pian itselläkin. 

Vierailija
74/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaa Harri kuolinvuoteellaan miettiä, että miksi mä en v!ttu elänyt, nauttinut ja matkustanut, vaan analysoin rahaa excelin kautta viimeset ties kuinka monta kymmentä vuotta.

Eikö olekin käsittämätöntä, miten kaikki eivät elä niin kuin sinä?! Ehkä tuo on Harrille mieluisaa elämää ja hän ei missään tapauksessa haluaisi elää sinunkaltaista elämää? Ehkä Harri kuolinvuoteellaan on ihan tyytyväinen elettyyn elämään? Ehkä Harrilla on vanhana varaa elää ihmisarvoista elämää hoivalaitoksessa varojensa turvin, kun taas sinä mätänet kusisissa vaipoissa hylättynä jossain köyhäinlaitoksessa, kun et säästänyt vaan elit joka euron edestä.

Vierailija
75/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä?! Enimmäkseen mollaavia kommentteja, kun ihminen on tarkka ja raha-asiat on hallussa?

Jokaisella pitäisi olla kuluistaan excel, niin useampi ymmärtäisi, mihin kaikkeen turhaan p*skaan ne omat rahat oikeesti menee.

Niin monesti kuulee ja lukee ihmettelyä, että miten jollain pienipalkkaisilla voi olla omakotitalo, kaksi autoa, vene ja oma kesämökki, kun itsellä ei rahat riitä mihinkään. Aina tarjotaan syyksi perintöä tai jättilainaa, mutta todellisuudessa se avain monella on nimenomaan se kulujen seuranta ja suunnittelu.

Oon kyllä todella puulla päähän lyöty, että tää on monelle noin vieras asia.

Eikä se, että pitää kuluista exceliä välttämättä tarkoita, että "kaikesta pihistetään" ja aina ostetaan halvinta. Se tarkoittaa vain, että rahankäyttöä suunnitellaan ja valitaan oikeasti parhaat vaihtoehdot, eikä ostella summassa sitä mikä nyt just tässä hetkessä tuntuu kivalta.

Muutaman vuoden olen laittanut omat ja puolison kaikki kuitit exceliin kun oli sopimus että jaamme kulut 67/33 koska kulutin sekä tienasin enemmän ja hän kävi kumminkin useammin kaupassa. Muuta yllätystä ei tullut, kuin se kuinka paljon omakotitalomme vei rahaa. Tuolloin kauan sitten kun käyttökulut olivat luokkaa 200 e kuussa, niin ylläpitokulut olivat keskimäärin yli 300 e kuussa vain materiaalit. Muutimmekin sitten uuteen yhtä suureen kerrostalohuoneistoon, joka tuli halvemmaksi ja säästetyllä rahalla ostimme uuden veneen.

Kuittien laitto exceliin vei ehkä 45 minuuttia kerran kuussa, eli minkä pienempi kauppakeikka.

Vierailija
76/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle Harri ei näyttäytynyt jutussa mitenkään pihistelijänä, vaan taloudestaan tarkkana ihmisenä. Se hänen vararahastonsakin oli vain pariksi kuukaudeksi, eli ihan normaalia toimintaa. Pesukoneostossa parin päivän harkinnan ansiosta säästyneet rahat käytti koneen asentamiseen siltä varalta, ettei tulisi kallista vesivahinkoa.

Miten ihmeessä te kommentoijat oikein hoidatte raha-asioitanne, jos tällainen on ilotonta pihistelyä?

Sas muuta. Nykyajan pikavippi/ulosotto/osamaksu/luottokorttivelkaisilla voisi olla jopa jotain opittavaa tältä kaverilta. Tämäkin palsta on täynnä porukkaa, jolla on 10.87€ jäljellä seuraavaan tukirahaan/palkkaan - ja vielä niitä lapsiakin!

Vierailija
77/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen ja hankintojen harkinta ovat tiettyyn asti ihan hyviä juttuja, mutta jos säästäminen ulottuu aina ja kaikkeen ja siitä tulee kaiken keskipiste, niin aika raskasta.

Joo, on ehkä fiksua tehdä jotain smoothieita itse kalliimpien valmiina ostettujen sijaa ja joo, on ihan fiksua hyödyntää tarjouksia. Samoin seurata mm. energiankulutustaan ja minimoida ruokahävikkiä.

Mutta sen sijaan, jos oikeasti joka kauppareissulla tai sen jälkeen tulee sanomista siitä, että toinen osti libressejä pirkka-siteiden sijasta, jotain muuta merkkiä pirkka-vaihtoehdon sijaan, taas väiteltiin kaupassa että syödäänkö kinkkukiusausta kolmena päivänä peräkkäin vai ostetaanko lauantaiksi vaikka pizza-aineet, tai toista jää reissun jälkeen harmittamaan se että jätettiin kiertämättä se 15. kauppa etsiessä lapsille niitä halvimpia verkkareita, niin sellainen kyllä olisi raskasta.

Vierailija
78/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena mietin usein, että mihin se raha kukkarostani on mennyt. Aloin kirjaamaan menot. Se vaan jäi tavaksi. Saituutta en voi sietää eikä nuukuuteenkaan ollut koskaan tarvetta. Uteliaisuus oli ekasijalla. En ole koskaan ollut pihi kun siihen ei tarvetta ollut ja eläkekin on keskivertoa paljon suurempi. Silti kirjaan kaiken edelleen. Kunnioitan taloutensa hallitsevia ihmisiä joiden ei tarvitse velalla elää ja saada ahdistuksia. Mutta kukin tavallaan, töissä käydään mutta menoista ei ole sitten hajuakaan ja valitetaan jatkuvasti kuinka kallista eläminen kaikkineen on. 

Vierailija
79/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmeniä sivuja on topakkana kirjoitettu ohjeita miten käydä suihkussa hieman nopeammin tai säästää sähkö muilla keinoin. Nyt samoja henkilöitä aivan varmasti nauramassa Harrille. 

Vierailija
80/173 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai nyt j*malauta kuluexcelin pito tarkoita, ettei nauti elämästä! 🤦

Ootte te hassuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi