Harri, 63, on kirjannut kaikki menonsa exel-taulukkoon jo 30 vuotta
- Menosarakkeita on parikymmentä. Jos jokin erä kovasti heittää budjetoimastani, selvittelen syytä ja mietin, voinko vähentää joitakin muita menoja, Harri sanoo
- Säästöjä on kertynyt, kun olen huono kuluttamaan. Esimerkiksi matkailusta en välitä, Harri toteaa
Astianpesukoneen rikkoutuessa Harri pesi astiat käsin siihen asti, että löysi riittävän hyvän tarjouksen kaupasta.
Harri on ilmeisesti sinkku. Tässäpä olisi oiva hopsis naiselle joka osaa arvostaa säästäväistä miestä.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun rahaa on niin vähän että kaikki menee aina mitä tulee niin tuollaisesta exeloinnista ei ole mitään hyötyä. Joka kuukausi pitää vaan päättää mihin sen minimaalisen joustovaran tällä kertaa käyttää.
Pienten tulojen kanssahan ennakointi on ensiarvoisen tärkeää!
Kun tietää, mihin ja milloin rahaa menee, pystyy tekemään budjetin paremmin.
Harri kaikesta päätellen pienituloinen.
Sähkön hinta -trollia kiukuttaa. Ei ihme, hänhän trollaa Putinin puolesta. Tuo oman elämänsä yksinäinen Excel-Harri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun rahaa on niin vähän että kaikki menee aina mitä tulee niin tuollaisesta exeloinnista ei ole mitään hyötyä. Joka kuukausi pitää vaan päättää mihin sen minimaalisen joustovaran tällä kertaa käyttää.
Pienten tulojen kanssahan ennakointi on ensiarvoisen tärkeää!
Kun tietää, mihin ja milloin rahaa menee, pystyy tekemään budjetin paremmin.
Harri kaikesta päätellen pienituloinen.
Vaikuttaa mielenterveyseläkeläiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuosta on edes kirjoitettu juttu lehteen?
Eihän tuossa nyt mitään muuta erikoista ole kuin se excelin käyttö. Eikä sekään ole mitenkään ainutlaatuista.Harrin elämän kohokohta; hetki julkisuuden valokeilassa.
Excel-Hartsana 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jäin miettimään, että mihin tämäkin kaveri sitä rahaa säästää? Kaverihan voisi olla kuollut eikä itsekään huomaisi.
Jospa Harri elääkin vielä parikymmetä vuotta? Ja ikääntyessään sitten haluaa, että voi asua mahdollisimman pitkään kotona?
Harri ei ole elänyt tähänkään asti, niin miten ajattelit hänen enää oppivan?
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan tuolla exelöinnillä joku yhteys siihen että on sinkku. Ettei ole joku sairaalloisen pihi tyyppi.
Mä olen tehnyt samaa varmaan lähes yhtä kauan enkä ole pihi. Olen tosin köyhästä stadilaisesta duunariperheestä lähtöisin enkä osaa tuhlata vaikka rahaa onkin. Ei vain ole tarvetta turhuuksiin.
On vain tosi helppoa kun tietää koko vuoden ajalta milloin jää enemmän rahaa yli ja voi suunnitella suurempia hankintoja. Tai jos on tiukempaa voi jo ennakoida miten saa gäpin hoidettua.
Ja olen ollut naimisissa ja perheellinen koko ajan:D Voisin jopa väittää että ilman tätä meillä ei olisi nyt 3. kaunista omakotitaloa ja taloa myös etelä-Euroopassa. Olen hoitanut kaikki raksabudjetit ja säästämiset/sijoittamiset vuosien ajan. Mun mieheni mielestä huippujuttu kun hänen ei tarvitse ollenkaan ajatella raha-asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuosta on edes kirjoitettu juttu lehteen?
Eihän tuossa nyt mitään muuta erikoista ole kuin se excelin käyttö. Eikä sekään ole mitenkään ainutlaatuista.Harrin elämän kohokohta; hetki julkisuuden valokeilassa.
Anonyymina. En löytänyt alkuperäistä juttua verkko-ET-lehdestä. Sen sijaan löysin ihastuttavan jutun Ellistä (artikkelin ilmestymisen aikaan 101 vuotta): https://www.etlehti.fi/artikkeli/ihmiset/101-vuotias-elli-asuu-yksin-vi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä säästövinkkejä tulee nyt tuutin täydeltä joka suunnalta.
Ja poliitikot ovat samaan aikaan jakamassa veronkevennyksiä juuri niille omille eturyhmilleen. Näin, vaikka laajoihin veronkevennyksiin ei olisi varaa.
Saisivat edes tuon sähkön pörssihinnoittelun tilapäisesti poikki, kun nuo markkinat eivät vaan toimi kriisitilanteessa.
Pörssiyhtiö toimii lakien mukaan. Ei siihen voi poliitikot puuttua julistamatta ensin poikkeusoloja.
Ja siihen ei perusteita ole.
Tämän kun kokoomus ja persutkin tajuaisivat ja lakkaisivat hallituksen syyttämisen.
Miten sitten oikeasti tuollainen toimii parisuhteessa?
Saako ostaa niutä kalliimpia siteitä vai pitääkö mennä pirkalla? Entä kumpi valitsee shsmpoot ja saippuat? Monelle pitkähiuksiselle ei ole ihan se ja sama millä pesee hiuksensa.
Käykö kumpikin kaupassa itse omilla rahoillaan?
Minusta tuossa oli taas aivan normaalia elämää kuvattu monen ihmisen taholta. Kun pitää menoista kirjaa niin tietää mihin ne ylimääräiset menevät ja sieltä voi karsia. Toki moni esimerkiksi matkustelee mutta normaalielämässä seuraa menojaan ja rahastosijoittaa jne. Erikseen on ne jotka käyvät työssä ja ovat silti aivan sormi suussa kun esimerki pesukone hajoaa kun tilipäivää ennen rahat aina jo loppu. Mammapalstalla tietenkin jokainen tienaa niin paljon ettei tarvitse mitään menoja miettiä vaan tuhansienkin eurojen hankinnat sujuvat tuosta vaan jos tarve siitä huolimatta että elinkustannukset nousevat koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja poliitikot ovat samaan aikaan jakamassa veronkevennyksiä juuri niille omille eturyhmilleen. Näin, vaikka laajoihin veronkevennyksiin ei olisi varaa.
Saisivat edes tuon sähkön pörssihinnoittelun tilapäisesti poikki, kun nuo markkinat eivät vaan toimi kriisitilanteessa.
Pörssiyhtiö toimii lakien mukaan. Ei siihen voi poliitikot puuttua julistamatta ensin poikkeusoloja.
Mitä pörssiyhtiötä tarkoitat? Kaikkia Suomessa sähköä myyviä yhtiöitäkö? Niitä on aika monta, eivät ne ole mikään yksi pörssiyhtiö.
Kyllähän valtiolla olisi mahdollisuus vaikuttaa spot-hintoihin. Antaisivat vaikka Fortumille luvan käyttää sitä Porin voimalaitosta.
Nyt hintoja pidetään keinotekoisesti korkealla. Ei pidetä kaikkia toumintakuntoisia voimaloita käynnissä ja perustellaan korkeita hintoja sähköpulalla. Se sähköpula vaan sattuu olemaan tietoisesti itse aiheutettu.
Kannattaa! Mä tein tuota nuorena, kun muutin omilleni. Ja viimeksi taas kun päätin jäädä pois töistä. Kun laittaa kaikki menot taulukkoon, niin näkee hyvin mihin raha oikeasti valuu. Aikamoiset säästöt saa helposti elämänlaatua menettämättä.
Nyt taas työelämässä ollessa saan sen 500-1000e säästöön,niin en näe järkeä menojen seuraamisessa. Mutta ilman aiempaa taulukointia, menisi säästöön paljon vähemmän, jos yhtään.
Nykyään on verkkopankeissa tuota ominaisuutta jo valmiiksi. S-Pankilla ei vaan siinä ole luottokorttiveloituksia,niin aina on menot laskut+500 luottokortilla. Ei paljoa seurailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri vuotta ennen eläkettä iskee syöpä, kuten joka kolmanteen meistä. No, menihän se elämä säästäessäkin.
Mun isäni on selättänyt jo 3 eri syöpää ja juuri siksi, että hänellä on ollut varaa mennä heti ensimmäisistä oireista yksityiselle lääkäriin. Syövät on havaittu ajoissa, hoidettu pois, seurattu se 5 vuotta ja isä todettu syövistään parantuneeksi.
HIenoa!
Juuri kuulin uudesta syöpälääkkeestä joka maksaa 7500€/kk. Harrilla olisi siihen varaa säästeliäisyytensä takia, monella muulla ei. Turha muiden siis naureskella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pörssiyhtiötä tarkoitat? Kaikkia Suomessa sähköä myyviä yhtiöitäkö? Niitä on aika monta, eivät ne ole mikään yksi pörssiyhtiö.
Kyllähän valtiolla olisi mahdollisuus vaikuttaa spot-hintoihin. Antaisivat vaikka Fortumille luvan käyttää sitä Porin voimalaitosta.
Nyt hintoja pidetään keinotekoisesti korkealla. Ei pidetä kaikkia toumintakuntoisia voimaloita käynnissä ja perustellaan korkeita hintoja sähköpulalla. Se sähköpula vaan sattuu olemaan tietoisesti itse aiheutettu.
Energia on kaikkialla vahvasti reguloitua, verotettua ja subventoitua.
Energia on myös ase, kuten on nyt taas nähty.
Ihmeellisiä ovat nuo väitteet, että energia ja sen hinnoittelu olisi jotenkin "markkinatalouden määräämää" eikä siihen voisi siten poliittisin päätöksin puuttua.
Valtiot ja poliitikothan tekevät tätä koko ajan ja kaikkialla!
Valtiot ja yhteiskunnat määräävät pelisäännöt markkinoille eikä toisinpäin.
Siis mitä?! Enimmäkseen mollaavia kommentteja, kun ihminen on tarkka ja raha-asiat on hallussa?
Jokaisella pitäisi olla kuluistaan excel, niin useampi ymmärtäisi, mihin kaikkeen turhaan p*skaan ne omat rahat oikeesti menee.
Niin monesti kuulee ja lukee ihmettelyä, että miten jollain pienipalkkaisilla voi olla omakotitalo, kaksi autoa, vene ja oma kesämökki, kun itsellä ei rahat riitä mihinkään. Aina tarjotaan syyksi perintöä tai jättilainaa, mutta todellisuudessa se avain monella on nimenomaan se kulujen seuranta ja suunnittelu.
Oon kyllä todella puulla päähän lyöty, että tää on monelle noin vieras asia.
Eikä se, että pitää kuluista exceliä välttämättä tarkoita, että "kaikesta pihistetään" ja aina ostetaan halvinta. Se tarkoittaa vain, että rahankäyttöä suunnitellaan ja valitaan oikeasti parhaat vaihtoehdot, eikä ostella summassa sitä mikä nyt just tässä hetkessä tuntuu kivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri vuotta ennen eläkettä iskee syöpä, kuten joka kolmanteen meistä. No, menihän se elämä säästäessäkin.
Mun isäni on selättänyt jo 3 eri syöpää ja juuri siksi, että hänellä on ollut varaa mennä heti ensimmäisistä oireista yksityiselle lääkäriin. Syövät on havaittu ajoissa, hoidettu pois, seurattu se 5 vuotta ja isä todettu syövistään parantuneeksi.
HIenoa!
Juuri kuulin uudesta syöpälääkkeestä joka maksaa 7500€/kk. Harrilla olisi siihen varaa säästeliäisyytensä takia, monella muulla ei. Turha muiden siis naureskella
Mitä järkeä on vanhana ihmisenä hoidattaa tolkuttomalla rahalla itsestään syöpää, jos ihan joka tapauksessa vuosia on enää jäljellä about 10?
Meidän perheessä tuota samaa tehdään ja toimii mainiosti. Vitsin vääntäjän kääntäneet nyt keskustelun johonkin terveyssiteisiin mutta aivan loistava talouden seurannan keino. Ei tarvitse olla välillä että mitenkäs se tili nyt tyhjä kun menoja seuraa ja säästöön/sijoituksiin mahdollisuuksien mukaan. Sossupummit eivät tietenkään asiaa ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten oikeasti tuollainen toimii parisuhteessa?
Saako ostaa niutä kalliimpia siteitä vai pitääkö mennä pirkalla? Entä kumpi valitsee shsmpoot ja saippuat? Monelle pitkähiuksiselle ei ole ihan se ja sama millä pesee hiuksensa.
Käykö kumpikin kaupassa itse omilla rahoillaan?
Ei kai tuossa mitään ihmeellistä. Meillä laitetaan kaikki menot taulukkoon. Siitä sitten katsotaan paljonko on mennyt vaikka hygieniatuotteisiin keskimäärin kuussa. Sitten voidaan tarvittaessa keskustella summasta, jos on tosi iso. Mutta eipä ole hetkeä tullut jossa noiden merkitys taloudessa on suuri. Toki miehellä yksin olisi varmaan pienempi summa.
Tarkkana ihmisenä vertaan hintoja,jolloin tiedän, jos hätä iskee, saan tuosta nipistettyä sen 50% vaihtamalla pirkkaan ja jättämällä jotain pois.
Ei se, että tietää mihin raha menee, tarkoita sitä ettei sitä rahaa voi käyttää lainkaan tai ostaa laadukkaampia tuotteita.
Esimerkkinä meiltä, mies osti aina kalliin smoothien töihin lähtiessä. Minä taas tykkään kokeilla ruuanlaitossa uusia juttuja, ei vaan smoothieta tullut tehtyä. Nykyään teen lähes joka aamu meille smoothiet ja ollaan säästetty paljon. Tuo ei olisi meille selvinnyt ilman yhteistä budjettia. Mies ei tajunnut, että mielelläni kokeilen erilaisia smoothieita ja minä en tiennyt, että hän sellaisen ostaa lähes joka aamu.
Vierailija kirjoitti:
No jopas.
Kai sen kaiken ajan voi käyttää niinkin.
Kestää ehkä 5min viikossa kirjata ne menot sinne taulukkoon 😂
Toki voi se jollekin olla niin vaikeeta, että siihen menee "se kaikki aika".
Harrin elämän kohokohta; hetki julkisuuden valokeilassa.