Harri, 63, on kirjannut kaikki menonsa exel-taulukkoon jo 30 vuotta
- Menosarakkeita on parikymmentä. Jos jokin erä kovasti heittää budjetoimastani, selvittelen syytä ja mietin, voinko vähentää joitakin muita menoja, Harri sanoo
- Säästöjä on kertynyt, kun olen huono kuluttamaan. Esimerkiksi matkailusta en välitä, Harri toteaa
Astianpesukoneen rikkoutuessa Harri pesi astiat käsin siihen asti, että löysi riittävän hyvän tarjouksen kaupasta.
Harri on ilmeisesti sinkku. Tässäpä olisi oiva hopsis naiselle joka osaa arvostaa säästäväistä miestä.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri vuotta ennen eläkettä iskee syöpä, kuten joka kolmanteen meistä. No, menihän se elämä säästäessäkin.
Ni sitten voi hakeutua Doctorexiin Suomen parhaaseen syöpähoitoon. Ehkä voi myös ostaa kotiin yksityistä kotiapua, mikä mahdollistaa kotona asumisen loppuun saakka, jos huono tuuri käy.
Siis kuluttaako jotkut oikeasti niin holtittomasti, etteivät ilman exceleitä tiedä, mihin rahat menee?
Vierailija kirjoitti:
Siis kuluttaako jotkut oikeasti niin holtittomasti, etteivät ilman exceleitä tiedä, mihin rahat menee?
Minä en tiennyt tarkkaa vuosittaista menorakennettani ennen kuin seurasin pari vuotta. Enää ei tarvitse seurata, koska kulutustottumukset ovat pysyneet niin samoina. Nyt on helppo budjetoida "ylimääräiseen" kivaan, esim. matkaan tms., kun tietää vuosittaiset pakolliset menot.
Excelissä oma sarake kortsuille kiinteiden menojen kohdalla
Herttinen mikä määrä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun rahaa on niin vähän että kaikki menee aina mitä tulee niin tuollaisesta exeloinnista ei ole mitään hyötyä. Joka kuukausi pitää vaan päättää mihin sen minimaalisen joustovaran tällä kertaa käyttää.
Pienten tulojen kanssahan ennakointi on ensiarvoisen tärkeää!
Kun tietää, mihin ja milloin rahaa menee, pystyy tekemään budjetin paremmin.
Harri kaikesta päätellen pienituloinen.
Minulla on kaikki laskut suoraveloituksena. 2 krt ei sähkölasku ollut mennyt ja minulle tuli kirje perintäfirmalta.
Täytyy sanoa Helen + Osuuspankki + perintäfirma = kukaan ei ota vastuuta ja kaikkien vastaus oli sinulla ei ollut rahaa tiliiä.
Vasta, kun serkkuni mies jurisri soitti pankkiin, luvattiin asia laittaa kuntoon.
Minulla on ns vuosikalenteri. Laitan siihen kaikkien synttärit ja eräpäivät. Joka kuun vika pv, kun teen ylimääräisen lyhennyksen, tarkistan kaikki on mennyt tililtä. Seuraavan kerran, kun Helenin lasku ei mennyt, otin suoraan yhteyttä heti.
Nyt suoraveloitukset ovat toimineet vuosia.
Minulla on myös eri tili, johon laitan joka kk rahaa mm hammaslääkäriin, eletroniikkaa ja ylimääräisiä, yht 50 e kk.
Jos tiskikone menisi rikki, käyttäisin hetken aikaa etsimiseen ja ostaisin koneen
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei osaa sanoa, montako % menoista menee ruokaan, asumiseen, terveydenhoitoon, harrastuksiin jne. Excel kertoo sen välittömästi ja on kieltämättä kiva katsoa, paljonko ruuan hinta ja palkat on vuosien myötä nousseet ja miten omat kulutustottumukset muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse holtittomasta kulutuksesta eikä myöskään pihiydestä. Ymmärsit jotain väärin. Meitä on sellaisia, jotka haluamme tietää mihin rahat menivät. Itse esim. en laske ruokamenoiksi mitään hygienia-artikkeleita tai pesupulvereita. Kiinnostaa tietää esim. paljonko ne todelliset ruokamenot ovat, eikä narista siitä, että ruoka on kallista. Kirjaan ylös myös energiaan menevät rahat ja vertaan edelliseen vuoteen. Tällä ei ole mitään tekemistä, että nuukailisi jostain. Miksi tämä häiritsee? Häiritseekö teitä sekin, että joku ehkä pitää päiväkirjaa, ja kirjoittaa päivittäin sinne jotain? Luultavasti kirjoittelette naamakirjaan ja muualle someen, että kaikki saavat tietää tekemiset. Pöljää porukkaa täällä. Jatkuvasti lukee, että oli palkkapäivä ja loppukuuksi jäi 50 ruokarahaa.
Hartsa on vahvasti miinuksella kirjattuaan kolmekymmentä vuotta menonsa Exceliin, mutta unohdettuaan kirjata sinne tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suksisauvaanko se on taulukon tehnyt?
exel on suksisauva, excel ohjelma
Niin. Ketjun otsikko:
"Harri, 63, on kirjannut kaikki menonsa exel-taulukkoon jo 30 vuotta"
No periaatteessa ihan hyvä asia että seuraa kulutustaan, olen ajatellut itsekin että voisi 1 kk seurata menoja niin ehkä huomaisi paremmin säästökohteet koska ruokalasku on järkyttävä.. Mutta en ole jaksanut, älysin kyllä viikonkin seurannan jälkeen mitä pitäisi muuttaa.. Noin muuten mielestäni kulutan ihan fiksusti, vertailen hintoja, en elä yli varojen, joskus harvoin teen heräteostoksia kyllä..
Mutta kauhean työläälle vaikuttaa ja vähän elämän hukkaan heittämiselle jos kovinkin jaksaa käyttää aikaa exceleihin ym. Onko Harri elämässä niitä varten? Hän on elossa, eikö kannattaisi ottaa siitä kaikki irti? Olisi vanhana muisteltavaa exceleiden sijaan? Minusta kannattaisi joskus muistaa, että meidän aika täällä on rajallinen, miten sen haluaa käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Mitä noista taulukoista sitten "saa tietää"?
Toki ne voi olla tarpeen, jos oikeasti kuluttaa rahaa siten, ettei oikeastaan tiedä mihin kaikkeen se raha menee.
Itse kulutan muutenkin sen verran vähän, että tiedän jo, mihin ne rahat oikeasti menee. Ostan vain todelliseen tarpeeseen, ruokahävikkiä meillä ei olekaan, kulutan kohtuudella ja en tuhlaa mitään. Ei silti kiinnosta alkaa laskea esimerkiksi kauppaostoksista sitä, että kuinkas monta litraa maitoa sitä nyt kuukaudessa kuluukaan tai kuinka kauan meillä kestää vessapaperirulla.
No mä näen esim että marraskuussa näyttää jäävän 1800e rahaa yli. Se on kiva kun tulee joulu, jääpä tuosta sijoitettavaksikin.
Syyskuussa jää yli n 700e joten voin ostaa Marketplacesta antiikkisen astiakaapin kotiimme Italiassa kun menemme sinne lokakuun alussa. Tosin budjetoin siihen max 400e
En tarvitse taulukkolaskentaa tietääkseni, mihin rahani menevät ja %-osuuksista en ole kiinnostunut. Kaiken kun ostaa käteisellä, niin eivät ainakaan luottokortit tee "yllätyksiä". Yhdestäkään laskusta en elämässäni itse asiassa ole yllättynyt. Yhtenä kuukautena jää palkasta säästöön enemmän, toisena vähemmän. Ylijäämä siirretään pahan päivän varalle -tilille. Nykyään jää säästöön yleisesti ottaen enemmän, kun on asuntolaina tullut maksettua.
En siis istu kahviloissa, tee impulssiostoksia enkä käytä mitään merkkituotteita merkin vuoksi. Jos Tokmannilta ostettuihin kosmeettisiin tuotteisiin ja pesuaineisiin menee vaikka syyskuussa 0,5 % tuloistani, niin mitä sitten. Ne riittää taas pariksi kuukaudeksi ja lokakuussa tuloista voi mennä 0,5% vaikka sukkahousuihin ja alkkareihin.
Harri taitaa olla autisti.