Harri, 63, on kirjannut kaikki menonsa exel-taulukkoon jo 30 vuotta
- Menosarakkeita on parikymmentä. Jos jokin erä kovasti heittää budjetoimastani, selvittelen syytä ja mietin, voinko vähentää joitakin muita menoja, Harri sanoo
- Säästöjä on kertynyt, kun olen huono kuluttamaan. Esimerkiksi matkailusta en välitä, Harri toteaa
Astianpesukoneen rikkoutuessa Harri pesi astiat käsin siihen asti, että löysi riittävän hyvän tarjouksen kaupasta.
Harri on ilmeisesti sinkku. Tässäpä olisi oiva hopsis naiselle joka osaa arvostaa säästäväistä miestä.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla perheellinen jonka rahankäyttö täysin hukassa. Ennen tilipäivää valittelee miten rahat vähissä. Tilipäivän jälkeen eväänä Kotzonea tai Subwaysta hakenut sekä lisäksi kokista ja energiajuomaa. Usein vielä play-kaakaotakin "kun se on niin hyvää". Kallis käsilaukku ostoon kun pitää välillä itsensä jollakin palkita. Parin tonnin bruttopalkalla ja kolme lasta. Viimeinen viikko ennen tilipäivää onkin taas että rahat loppu valitusta.
Mutta tärkeintä on että työkaverisi ELÄÄ.
Vierailija kirjoitti:
Harrihan kertoi olevansa tarkka isompien ostojen kanssa ja tekevänsä vertailua. Missään kohtaa en nähnyt että olisi maininnut vessapaperia tai pesuaineita kuten mammat nyt vääntävät päät märkinä. Ei todennäköisesti taas menty aivan sivuraiteille kun pirkkasiteistä on niin mukavaa vääntää vitsiä.
Nuo mammat varmaan maksavat itse vessapaperinsa, pesuaineensa ja siteensä ja heidän miehensä taas maksavat isommat osotokset, joten heille ei ole niin väliä, paljonko isompi ostos maksaa, koska se ei mene heidän omasta lompakostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla perheellinen jonka rahankäyttö täysin hukassa. Ennen tilipäivää valittelee miten rahat vähissä. Tilipäivän jälkeen eväänä Kotzonea tai Subwaysta hakenut sekä lisäksi kokista ja energiajuomaa. Usein vielä play-kaakaotakin "kun se on niin hyvää". Kallis käsilaukku ostoon kun pitää välillä itsensä jollakin palkita. Parin tonnin bruttopalkalla ja kolme lasta. Viimeinen viikko ennen tilipäivää onkin taas että rahat loppu valitusta.
Niinkö? Hallitsematonta rahankäyttöä ja sitten itketään, kun rahat on loppu. Ilmeisesti aikuinen kuitenkin?
- ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa Harri kuolinvuoteellaan miettiä, että miksi mä en v!ttu elänyt, nauttinut ja matkustanut, vaan analysoin rahaa excelin kautta viimeset ties kuinka monta kymmentä vuotta.
Eikö olekin käsittämätöntä, miten kaikki eivät elä niin kuin sinä?! Ehkä tuo on Harrille mieluisaa elämää ja hän ei missään tapauksessa haluaisi elää sinunkaltaista elämää? Ehkä Harri kuolinvuoteellaan on ihan tyytyväinen elettyyn elämään? Ehkä Harrilla on vanhana varaa elää ihmisarvoista elämää hoivalaitoksessa varojensa turvin, kun taas sinä mätänet kusisissa vaipoissa hylättynä jossain köyhäinlaitoksessa, kun et säästänyt vaan elit joka euron edestä.
Ja mist sä päättelet, ettei mul olis rahaa :D Mä en säästä, vaan mä sijotan ja drop shippaan. Sillä mä elän. Rahaa ei tartte säästää kun potti kasvaa koko ajan muutenkin. Mut en ikinä vois hukata tätä maailmaa pyörimällä samoilla nurkilla kuin aina ennenkin siksi, että nyt säästän rahaa.
Ja ei tartte pelätä mun kohtaloa kusisissa vaipoissa köyhälaitoksessa, varaa on todennäkösesti henkilökohtaseen 24/7 palvelijaan. Mutta saappaat jalas tässä luultavasti kaadutaan :D Suomalaiset ei tunnu vielä tänäpäivänäkään tajuavan, että massii saa tehtyy muutenkin kun kovalla työllä ja säästämällä xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Hallitsematonta rahankäyttöä ja sitten itketään, kun rahat on loppu. Ilmeisesti aikuinen kuitenkin?
- ohis
Edellinen vastaus taisi olla sarkasmia. Täällä kun säästäväisyys = elämätön elämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ohis
Oli tarkoitukseni irvailla näille jotka elämistä täällä ylistäneet mutta näköjään olisi pitänyt rautalangasta vääntää ettei vain kukaan väärin ymmärrä.
En ymmärrä tätä asennetta, että jos kirjaa menojaan ylös tai harkitsee kalliitta ostoksia, niin on pihi. Tai kaikki pitää maksaa puoliksi sentilleen ja ostaa halvimmat lenkkarit ja vessapaperit.
Minä olen höveli rahankäyttäjä. Maksan meidän perheen ruuat, vaikka mies syö enemmän ja lapsikaan ei ole oma. Ostelen itselle kaikkea kivaa, kun siltä tuntuu. Tarjoan kavereille pubeissa ja kahvilla. Vessapaperi on lambia. Siitä huolimatta kirjaan menot ylös ja tarkkailen rahankäyttöäni, vertailen hintoja ja pohdin isompia ostoksia tarkkaan. Ostan myös halvempia tuotteita, jos ne on tuotettu suomessa ja yhtä hyviä, kuten monet kotimaista tuotteet. Näin minulla on varaa säästää ja ostaa haluamiani asioita, myös loppukuusta.
Kaikissa aiemmissa keskusteluissahan on aina ollut elämänhallinta hukassa jos ei säästöjä. Nyt kun säästäväisempi ihminen aloituksen kohteena se onkin äkkiä hirveä pahe ja on elämätöntä elämää jos on säästöjä. Hyvin te vedätte.
Mun ex mies oli juuri tuollainen. Ja on varmaan edelleenkin. Ei todellakaan ollut hyvä asia.
Kellekköhän se Harri niitä rahoja säästää, kuka perii Harrin?
Vierailija kirjoitti:
Kellekköhän se Harri niitä rahoja säästää, kuka perii Harrin?
Itselleen, on jäämässä kohta eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlaista olisi elämä Harrin kanssa?
Mennäänkö illalla pelaamaan sulkista, jos on vapaita vuoroja? Ei, käydään kävelyllä, se ei maksa mitään. Vuokrataanko viikonlopuksi mökki jostain, kun on luvattu hienoja ilmoja? Ei, liian kallista.
Käydäänkö (jos sinne mökkireissulle kuitenkin lähdettäisiin) tuolla kahvilla? Ei, meillä on kotona keitetyt kahvit termarissa ja voileivät kylmälaukussa.
Tuolla olisi kiinnostava näyttely/museo! Mennäänkö sinne? Ei, netistäkin löytyy kuvia.
(Mökiltä palatessa) Tilataanko illaksi pizzaa vai haetaanko matkalla nepalilaista? Ei, kotona on perunoita ja makkaraa, tehdään makkarakastiketta.
Katsotaanko Netflixistä joku leffa (su-iltana)? Ei, minun pitää kirjata viikonlopun kulut Exceliin eikä sitä paitsi ole mitään järkeä maksaa elokuvien katsomisesta.
Onnea on mies, joka nauttii samanlaisista asioista kuin minä ja jonka kanssa kaikki nuo asiat toteutuvat tulevana viikonloppuna. Ja huom. maksetaan yhteiseltä tililtä, jonne molemmat tallettivat tässäkin kuussa saman summan.
No huhhuh, sulla raha palaa koko ajan joka paikkaan. Kuulostaa elämänhallintaongelmalta tai sitten olet hyvätuloinen, good for you. Itse olen pienituloinen ja todellakin mietin, mihin rahani laitan. Haluan, että mulla on kiva oma asunto, en sitä, että rahat ovat menneet "elämiseen" sinne tänne. Ehkä tämä on vain köyhien ongelma ja joillakin vaan on varaa törsätä joka suuntaan, mutta ei voi mit.
En ole hyvätuloinen, tuloni ovat aika lailla suomalainen mediaani (nettona keskimäärin 2600 e/kk), mutta asumiskulut ovat suhteellisen pienet eikä ole asunto- tai mitään muutakana isoa lainaa. Tänä talvena asumisesta tulee varmasti kalliimpaa, mutta viime vuonna talletin yhteiselle taloustilille (asuminen, ruoka, yhteinen auto) 800 e/kk ja kaikki muu jäi henkilökohtaiseen käyttöön.
Olen elänyt myös tilanteessa, missä 2400 euron nettopalkasta jäi pakollisten menojen jälkeen vain 800 e omaan käyttöön. Silloin en käyttänyt rahaa samalla tavalla kuin nyt, tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa Harri kuolinvuoteellaan miettiä, että miksi mä en v!ttu elänyt, nauttinut ja matkustanut, vaan analysoin rahaa excelin kautta viimeset ties kuinka monta kymmentä vuotta.
No ei kai nyt j*malauta kuluexcelin pito tarkoita, ettei nauti elämästä! 🤦
Ootte te hassuja.
No onhan tuo artikkeli kirjoitettu siihen tyyliin, että rivien välistä voi lukea paljon ("tietää tarkalleen, mihin rahat kuluvat, "otti tuumaustauon", "yli sadan euron hankintoihin varaan yleensä aikaa"). Se, onko se vain toimittajan tulkintaa vai Harrin todellisuutta, ei tietenkään selviä. Siksi olisin halunnut lukea alkuperäisen jutun ET:stä, mutta sitä ei verkkolehdessä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootte te hassuja.
No onhan tuo artikkeli kirjoitettu siihen tyyliin, että rivien välistä voi lukea paljon ("tietää tarkalleen, mihin rahat kuluvat, "otti tuumaustauon", "yli sadan euron hankintoihin varaan yleensä aikaa"). Se, onko se vain toimittajan tulkintaa vai Harrin todellisuutta, ei tietenkään selviä. Siksi olisin halunnut lukea alkuperäisen jutun ET:stä, mutta sitä ei verkkolehdessä ollut.
Minäkin tiedän tarkkaan mihin rahani kuluvat ja varaan aikaa sekä "otan tuumaus tauon" isompien hankitojen kanssa. Siitä huolimatta tai varmaan sen ansiosta olin lomalla Ibizalla juhlimassa pari viikkoa. Mutta ei tässä ole elämää, pelkkää exceliä :D
Jokainen tyylillään, nämä Harrit voisi kyllä laskea jonkin hinnan tuolle käytetylle ajalle, eli rajansa kaikelle, se ei ole säästöä jos teet iltaisin kirjanpitoa useita tunteja ilman palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootte te hassuja.
Minäkin tiedän tarkkaan mihin rahani kuluvat ja varaan aikaa sekä "otan tuumaus tauon" isompien hankitojen kanssa. Siitä huolimatta tai varmaan sen ansiosta olin lomalla Ibizalla juhlimassa pari viikkoa. Mutta ei tässä ole elämää, pelkkää exceliä :D
Samoin vaikka perheemme bruttotulot on 140 k€. Kyllä mä mietin tarkkaan satasen hankinnan ellei kyseessä ole joku lääkärikäynti tmv välttämätön
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tyylillään, nämä Harrit voisi kyllä laskea jonkin hinnan tuolle käytetylle ajalle, eli rajansa kaikelle, se ei ole säästöä jos teet iltaisin kirjanpitoa useita tunteja ilman palkkaa.
Vävemmän tuohon exceliin menee viikossa aikaa kuin monilla tupakan polttoon päivässä. Tai nettishoppailuun
Mä olin just kuin Harri.
Siten huomasin että että kun omaisuutta on yli miljoona ja päomatuloja tulee enemmän kuin ansiotuloja niin ei ole mitään idistä tuhlata aikaa kirjaamiseen ja seuraamiseen. Parempi miettiä jokaisen ostoksen kohdalla onko ostos haluun vai tarpeeseen. Ja saako ko tavaran käytettynä?
Excel-budjetti laskuista täälläkin käytössä ja jotain puolen vuoden välein otan nettipankista tilitapahtuma-exportin viimeksikuluneelta 12 kuukaudelta sekä käyttötililtä että luottokortilta ja siirrän exceliin, lajittelen ostopaikoittain ja lasken summat ostopaikoittain. En näitä tallentele, lähinnä harrastusbudjettia seuraan.
Ja tuo excel laskuille on tosi hyvä talouden menojen ennakoinnissa kun voi etukäteen merkata laskujen eräpäivät pitkälle eteen päin. Autoverot, kiinteistöverot, vakuutukset ym ja sähkölaskuistakin arviot.
Siinäkin mielessä hyvä, että taulukosta näkee myös suoraan kummankin 50 % osuuden kuukauden yhteisistä laskuista-
Harrihan kertoi olevansa tarkka isompien ostojen kanssa ja tekevänsä vertailua. Missään kohtaa en nähnyt että olisi maininnut vessapaperia tai pesuaineita kuten mammat nyt vääntävät päät märkinä. Ei todennäköisesti taas menty aivan sivuraiteille kun pirkkasiteistä on niin mukavaa vääntää vitsiä.