Harri, 63, on kirjannut kaikki menonsa exel-taulukkoon jo 30 vuotta
- Menosarakkeita on parikymmentä. Jos jokin erä kovasti heittää budjetoimastani, selvittelen syytä ja mietin, voinko vähentää joitakin muita menoja, Harri sanoo
- Säästöjä on kertynyt, kun olen huono kuluttamaan. Esimerkiksi matkailusta en välitä, Harri toteaa
Astianpesukoneen rikkoutuessa Harri pesi astiat käsin siihen asti, että löysi riittävän hyvän tarjouksen kaupasta.
Harri on ilmeisesti sinkku. Tässäpä olisi oiva hopsis naiselle joka osaa arvostaa säästäväistä miestä.
Kommentit (173)
Näitä säästövinkkejä tulee nyt tuutin täydeltä joka suunnalta.
Ja poliitikot ovat samaan aikaan jakamassa veronkevennyksiä juuri niille omille eturyhmilleen. Näin, vaikka laajoihin veronkevennyksiin ei olisi varaa.
Saisivat edes tuon sähkön pörssihinnoittelun tilapäisesti poikki, kun nuo markkinat eivät vaan toimi kriisitilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse opin jo nuorena, että Suomessa kannattaa tuhlata rahat ja olla työttömänä. Tällöin saa toimeentulotukea.
Kokoomuslarppaavan persun hallusinaatio. Kukaan ei elä kivasti sillä ~700 egellä kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Mä jäin miettimään, että mihin tämäkin kaveri sitä rahaa säästää? Kaverihan voisi olla kuollut eikä itsekään huomaisi.
Rahastoon sanoo sijoittavansa eläkevuosia varten ja säästösummasta päätellen on pienituloinen, joten ihan järkevältä rahankäyttäjältä vaikuttaa.
Ja sitten kun rahaa on niin vähän että kaikki menee aina mitä tulee niin tuollaisesta exeloinnista ei ole mitään hyötyä. Joka kuukausi pitää vaan päättää mihin sen minimaalisen joustovaran tällä kertaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ja poliitikot ovat samaan aikaan jakamassa veronkevennyksiä juuri niille omille eturyhmilleen. Näin, vaikka laajoihin veronkevennyksiin ei olisi varaa.
Saisivat edes tuon sähkön pörssihinnoittelun tilapäisesti poikki, kun nuo markkinat eivät vaan toimi kriisitilanteessa.
Pörssiyhtiö toimii lakien mukaan. Ei siihen voi poliitikot puuttua julistamatta ensin poikkeusoloja.
Ja siihen ei perusteita ole.
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlaista olisi elämä Harrin kanssa?
Mennäänkö illalla pelaamaan sulkista, jos on vapaita vuoroja? Ei, käydään kävelyllä, se ei maksa mitään. Vuokrataanko viikonlopuksi mökki jostain, kun on luvattu hienoja ilmoja? Ei, liian kallista.
Käydäänkö (jos sinne mökkireissulle kuitenkin lähdettäisiin) tuolla kahvilla? Ei, meillä on kotona keitetyt kahvit termarissa ja voileivät kylmälaukussa.
Tuolla olisi kiinnostava näyttely/museo! Mennäänkö sinne? Ei, netistäkin löytyy kuvia.
(Mökiltä palatessa) Tilataanko illaksi pizzaa vai haetaanko matkalla nepalilaista? Ei, kotona on perunoita ja makkaraa, tehdään makkarakastiketta.
Katsotaanko Netflixistä joku leffa (su-iltana)? Ei, minun pitää kirjata viikonlopun kulut Exceliin eikä sitä paitsi ole mitään järkeä maksaa elokuvien katsomisesta.
Onnea on mies, joka nauttii samanlaisista asioista kuin minä ja jonka kanssa kaikki nuo asiat toteutuvat tulevana viikonloppuna. Ja huom. maksetaan yhteiseltä tililtä, jonne molemmat tallettivat tässäkin kuussa saman summan.
Nainen elementissään eli pakko päästä miestä halventamaan vaikka et Harria edes tunne.
Ja juuri vuotta ennen eläkettä iskee syöpä, kuten joka kolmanteen meistä. No, menihän se elämä säästäessäkin.
Minulle Harri ei näyttäytynyt jutussa mitenkään pihistelijänä, vaan taloudestaan tarkkana ihmisenä. Se hänen vararahastonsakin oli vain pariksi kuukaudeksi, eli ihan normaalia toimintaa. Pesukoneostossa parin päivän harkinnan ansiosta säästyneet rahat käytti koneen asentamiseen siltä varalta, ettei tulisi kallista vesivahinkoa.
Miten ihmeessä te kommentoijat oikein hoidatte raha-asioitanne, jos tällainen on ilotonta pihistelyä?
Vierailija kirjoitti:
Vain oppositio ja koka vuosi perinteisesti iltalypsylle kiiruhtava Saarikko (kesk.)
On päivänselvää, että he vain virittelevät porvariston eduskuntavaalikampanjaa.
Pidän osaltani huoken että nykyinen hallituspohja jatkaa. Se on luotsannut meidät historian pahimpien katastrofien läpi sotien jälkeen, kun PersKok olisi ajanut valtion selvitystilaan ja karannut itse Caymanille valtionkassan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jäin miettimään, että mihin tämäkin kaveri sitä rahaa säästää? Kaverihan voisi olla kuollut eikä itsekään huomaisi.
Jospa Harri elääkin vielä parikymmetä vuotta? Ja ikääntyessään sitten haluaa, että voi asua mahdollisimman pitkään kotona?
Kyllä se menee niinpäin, että ikääntyessään moni haluaisi päästä palveluasumiseen mutta joutuu asumaan kotonaan. Vielä sittenkin, kun kotihoitaja käy kolme kertaa päivässä ja muu aika menee sängyssä maaten.
Enkä usko, että Harri on niitä miehiä, jotka palkkaavat siivoojan tai tilaavat kotiin ruokaa siinä vaiheessa, kun oma kunto heikkenee, mutta ei vielä pääse kunnallisen kotihoidon piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri vuotta ennen eläkettä iskee syöpä, kuten joka kolmanteen meistä. No, menihän se elämä säästäessäkin.
Mun isäni on selättänyt jo 3 eri syöpää ja juuri siksi, että hänellä on ollut varaa mennä heti ensimmäisistä oireista yksityiselle lääkäriin. Syövät on havaittu ajoissa, hoidettu pois, seurattu se 5 vuotta ja isä todettu syövistään parantuneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssiyhtiö toimii lakien mukaan. Ei siihen voi poliitikot puuttua julistamatta ensin poikkeusoloja.
Milloin mielestäsi poikkeusolojen julistamiselle olisi perusteita, jos ei nyt?
Ainakin koskemaan tätä energiahuoltoa ja hinnoittelua?
Vierailija kirjoitti:
Minulle Harri ei näyttäytynyt jutussa mitenkään pihistelijänä, vaan taloudestaan tarkkana ihmisenä. Se hänen vararahastonsakin oli vain pariksi kuukaudeksi, eli ihan normaalia toimintaa. Pesukoneostossa parin päivän harkinnan ansiosta säästyneet rahat käytti koneen asentamiseen siltä varalta, ettei tulisi kallista vesivahinkoa.
Miten ihmeessä te kommentoijat oikein hoidatte raha-asioitanne, jos tällainen on ilotonta pihistelyä?
Harri on tylsimys, joten ota sinä hänet.
Olen riittävästi tehnyt kirjanpitoa ja exceliä töissä. Tulot riittävät menoihin ilman tuskaista parahtelua.
Säästäminen on ihan jees, mutta jos oikesti joka asiassa pitää aina olla säästäminen edellä, kiin aika raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin mielestäsi poikkeusolojen julistamiselle olisi perusteita, jos ei nyt?
Ainakin koskemaan tätä energiahuoltoa ja hinnoittelua?
Elin läpi 1970-luvun öljykriisin joten sanoisin, että silloin jos maahan aseellisesti hyökätään tai jos tänne leviää ydinsaasteita tai tappava pandemia.
Pienet energian hintapiikit ilman saatavuusongelmaa eivät ole katastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa Harri elääkin vielä parikymmetä vuotta? Ja ikääntyessään sitten haluaa, että voi asua mahdollisimman pitkään kotona?
Kyllä se menee niinpäin, että ikääntyessään moni haluaisi päästä palveluasumiseen mutta joutuu asumaan kotonaan. Vielä sittenkin, kun kotihoitaja käy kolme kertaa päivässä ja muu aika menee sängyssä maaten.
Enkä usko, että Harri on niitä miehiä, jotka palkkaavat siivoojan tai tilaavat kotiin ruokaa siinä vaiheessa, kun oma kunto heikkenee, mutta ei vielä pääse kunnallisen kotihoidon piiriin.
Tämä. Kuvitteleeko joku että Hartsa raaskisi vanhempana käyttää rahaa? Ei hitossa käytä! Itaruus on sairaus joka pahenee vanhetessaan. Ehkä hänelle riittää, että tuli elämässään mainituksi tällaisesta piirteestä itsessään?
Mitenköhän tuo toimisi lapsiperheessä?
Halvinta ruokaa, halvimmat pesuaineet, halvimmat terveyssiteet ja halvimmat vaipat?
Tai mitä niillä terveyssiteillä, kai vanha sukkakin kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tuo toimisi lapsiperheessä?
Halvinta ruokaa, halvimmat pesuaineet, halvimmat terveyssiteet ja halvimmat vaipat?
Tai mitä niillä terveyssiteillä, kai vanha sukkakin kelpaa?
Helvetin ahdistava mielikuva.
Miksi tuosta on edes kirjoitettu juttu lehteen?
Eihän tuossa nyt mitään muuta erikoista ole kuin se excelin käyttö. Eikä sekään ole mitenkään ainutlaatuista.
No jopas.
Kai sen kaiken ajan voi käyttää niinkin.