Siis mikä tää pointti on monien jatkuvassa vippikierteessä elävien aikuisten ihmisten kanssa?
Niillä on silti kallis maku. Ei voida ostaa esim. kaupan omien tuotemerkkien (Pirkka, Rainbow) tuotteita vaan hommataan aina kalliimpia brändimerkkituotteita (esim. Apetit). Ikinä ei osteta punalaputettuja ale-tuotteita (esim. -30 - -60%). Ruokaa heitetään surutta roskiin jo ennen kui parasta ennen päiväys tulee vastaan. Ja sitten itketään ja vaikerretaan kun ollaan NIIN köyhiä! Rahat ei riitä mihinkään! Miksi näin?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Eräällä tutullani tuo on näyttämlsemhalua. Kadehtii kaikkia itseään rikkaampia ja yrittää näyttää rikkaammille kavereilla, että on meilläkin varaa laatuun.
Luksusta kuluttaa eniten köyhät ja rikkaat. Keskiluokalla ei ole ongelmia elää varojensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuollainen tuttu. Koko ajan oravanpyörässä. Rahaa lainataan sukulaisilta ja tutuilta jo vuokriin. Silti halutaan vuokramökille lasten kanssa kesäisin ja jos matkustetaan esim. Tukholman risteilylle pitää hytin olla aina ikkunallinen vaikka sitä merta voisi mennä ihailemaan kanneltakin jos sille risteilylle on kerran ihan pakko päästä vaikka rahat olisi loppu. Panttilainaamoon on viety jopa rippikorutkin ja opintolainatkin taisivat jäädä maksamatta takaisin.
Oletko lainannut hänelle rahaa? Jos olet, suosittelen, ettet tee enää niin, koska se ei ratkaise hänen talousongelmiaan, se vain siirtää niitä eteenpäin.
Toiset ajattelee vain, että mitä väliä sillä on, kun yhteiskunta (me muut) maksaa!
Elämänhallinnan ongelmat ovat valitettavasti sellaisia, että ne ovat olemassa vaikka miten asiaa päivittelisi tai toteaisi, että aikuisen pitäisi kyllä osata X. Tuollaiseen kierteeseen varmasti ajautuu helpommin, jos on luonteeltaan impulsiivinen, eikä ole koskaan kunnolla oppinut huolehtimaan asioistaan. Toisaalta alhaisilla tuloilla eläminen ja pärjäämisestä murehtiminen ihan tutkitusti kuormittaa ihmistä, jolloin voi olla että extraresursseja pitkäaikaiseen suunnitteluun ei vain ole.
Vähän sama kuin nykykoulussa, josta puhuessa välillä kuulee sanottavan "tuon ikäisen pitää vain osata työskennellä itsenäisesti" tai vastaavaa. Entä jos ei vain osaa, eikä ole resurssia itse opetella?
Vierailija kirjoitti:
Tuskin keräisivät tyhjiä pulloja ja tölkkejäkään jos niitä tulisi matkalla vastaan vaikka niistäkin voisi saada mukavan lisän siihen arjen rahalliseen niukkuuteen. Ehkä se on liian nöyryyttävää.
Minä kerään pulloja, ostan punalaputettuja elintarvikkeita, kaupan omia halpismerkkejä, valmistan ruoan itse, ostan kirpparilta, en ikinä tuhlaisi tupakkaan tai alkoholiin, rakennekynsiin tai ripsipidennyksiin. Käytän pyörää auton sijaan kun voin. Kerään marjat ja sienet metsästä.
Ei nolota yhtään eikä kiinnosta, mitä muut ajattelevat. Enkä ole edes köyhä, vaan olemme hyvätuloinen perhe.
Saattaisi olla pidemmän päälle aika tukalaa olla tuhlaavaisen ihmisen puoliso: saat usein kuulla, kuinka p a s k a ihminen olet, kun et lainaa minulle rahaa, kun minun pitää saada sitä ja sitä nyt heti.
Pirkka ei ole ollut halpamerkki ainakaan enää noin kymmeneen vuoteen. K-kauppojen halpamerkki nykyään on K-Menu tjsp.
Miten onnistuu heikäläisiltä esimerkiksi lasten ajokorttirahojen säästäminen? Jos sen aloittaa heidän vauvaiässään, se ei vaatisi kuin muutaman euron kuukausittaisen säästämisen pankkitilille.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on kai heikäläisten kohdalla se ettei suurin osa heistä ikinä opi. Vaikka vääntäisit rautalangasta että tulojen on katettava menot, alahan pitää tilikirjaa niin näet mihin rahasi oikein menevät mutta ei mene viesti perille.
Mä en kans ymmärrä, miten joku ei käsitä tätä! Mutta olen jopa asunut ihmisen kanssa joka ei vaan hahmota tai halua ymmärtää, etttä mihin kaikkeen se kk tili pitää riittää koko kuukauden ajan. Ihan kuin se raha polttelis kun se on siellä tilillä, pakko tuhlata! Ahdistaa ajatuskin niistä ajoista...
Vierailija kirjoitti:
Miten onnistuu heikäläisiltä esimerkiksi lasten ajokorttirahojen säästäminen? Jos sen aloittaa heidän vauvaiässään, se ei vaatisi kuin muutaman euron kuukausittaisen säästämisen pankkitilille.
Ei onnistu koska jos he tietävät että rahaa on vähänkään jossakin niin se pitää äkkiä saada menemään.
Enpä osaa suoraa vastausta ihmisten moniongelmaisuuden ja ahdingon syistä antaa mutta hyvä, että sinä ap olet parempi ihminen ja jaksat ihmetellä ja moralisoida. Tollo.
(Mulla ei ole vippejä eikä luottoja)
Minulla on tuollainen ex-tutttava. Lainasin hänelle muutaman kerran rahaa, mutta sitten, kun en enää suostunut lainaamaan, hän suuttui minulle. Sanoin hänelle, että rahan lainaaminen sinulle ei auta sinua ongelmissasi. Tarvitset nyt itsekuria: elät niin kauan kituutellen, kunnes olet maksanut pois kaikki velkasi ja sen jälkeen aloitat puhtaalta pöydältä. Viimeinen niitti hänelle oli se, kun sanoin hänelle, että aloitat tuhlaamisen jo siinä kohtaa, kun ostat kassalla muovikassin. (Annoin hänelle kankaisen ostoskassin, jonka kehotin häntä ottamaan mukaan aina, kun hän lähtee kauppaan. Lisäksi neuvoin häntä tilikirjan käytössä, mutta hän ei ollut kiinnostunut opettelemaan sellaisen käyttöä.) Viime tietojen mukaan hän muuttaa lapsineen aina iäkkään äitinsä luokse, kun rahasta on todella tiukkaa.
Täysi-ikäinen ihminen, joka ei opi käyttämään rahaa vastuullisesti, ei todellisuudessa ole mikään aikuinen.
Arvelen, että moni tuollaisista ei edes tutki ruokaostosten teon jälkeen saamaansa kuittia vaan heittää sen suoraan roskikseen. Niissä voi olla hintavirheitä: on veloitettu liikaa rahaa. Siinäkin häviää massia.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllähän se ajokortti suoraan kustannettuna kerralla on aika suolainen raha.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuollainen ex-tutttava. Lainasin hänelle muutaman kerran rahaa, mutta sitten, kun en enää suostunut lainaamaan, hän suuttui minulle. Sanoin hänelle, että rahan lainaaminen sinulle ei auta sinua ongelmissasi. Tarvitset nyt itsekuria: elät niin kauan kituutellen, kunnes olet maksanut pois kaikki velkasi ja sen jälkeen aloitat puhtaalta pöydältä. Viimeinen niitti hänelle oli se, kun sanoin hänelle, että aloitat tuhlaamisen jo siinä kohtaa, kun ostat kassalla muovikassin. (Annoin hänelle kankaisen ostoskassin, jonka kehotin häntä ottamaan mukaan aina, kun hän lähtee kauppaan. Lisäksi neuvoin häntä tilikirjan käytössä, mutta hän ei ollut kiinnostunut opettelemaan sellaisen käyttöä.) Viime tietojen mukaan hän muuttaa lapsineen aina iäkkään äitinsä luokse, kun rahasta on todella tiukkaa.
Enemmän kuin noloa! Ei noin! Jokainen hoitaa itse omat lapsensa ja asuu omassa osoitteessa, olit sitten kroisos tai vähissä rahoissa.
Vierailija kirjoitti:
Suhteellisuudentaju hukassa. "Mitä sitten jos röökiaski on 10€, pikkusumma". Tajuamatta, että, kuukaudessa hän vetää sitä röökiä 300 €:llä. Näin niinkuin esimerkkinä.
Tätäpä juuri. Baareihin ja alkoholiin löytyy myös aina rahaa, mutta laskujen maksuun ei. Sitten voivotellaan, kun kahvipaketti maksaa niin paljon ettei voi juoda enää kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on kai heikäläisten kohdalla se ettei suurin osa heistä ikinä opi. Vaikka vääntäisit rautalangasta että tulojen on katettava menot, alahan pitää tilikirjaa niin näet mihin rahasi oikein menevät mutta ei mene viesti perille.
Mä en kans ymmärrä, miten joku ei käsitä tätä! Mutta olen jopa asunut ihmisen kanssa joka ei vaan hahmota tai halua ymmärtää, etttä mihin kaikkeen se kk tili pitää riittää koko kuukauden ajan. Ihan kuin se raha polttelis kun se on siellä tilillä, pakko tuhlata! Ahdistaa ajatuskin niistä ajoista...
Minäkin sanon aina ylipainoisille tutuille, että sen kun vaan syöt terveellisesti/vähemmän ja alat liikkua, niin laihdut! Ihan helppoa, en ymmärrä miksi eivät vain tee niin vaikka valittavat painostaan! Yritän myös sanoa alisivistyneille tuttaville, että kirjojen lukeminen on helppoa, ilmaiseksi vaan hakemaan kirjastosta ja joka ilta kirja kouraan vähintään 15 minuutiksi! Mutta väittävät, että olisi jotenkin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin keräisivät tyhjiä pulloja ja tölkkejäkään jos niitä tulisi matkalla vastaan vaikka niistäkin voisi saada mukavan lisän siihen arjen rahalliseen niukkuuteen. Ehkä se on liian nöyryyttävää.
"Mukavan summan" :D saan ehkä 2e kuussa kun nappaan vastaan tulevat pullot ja tölkit mukaan.
Sori tarkotin rahaa mankuville vanhemmilleen.